Hei,
har ute en annonse for salg på finn.no og fikk først en mail der alt som sto var "er i god stand?" Svarte så godt eg kunne for meg og fikk dette svaret:
"Takk for svar
Mitt navn er carew caroline jeg er en lege her i Norwat, men jeg er for
tiden i Storbritannia som jeg var å overføre her nylig... Jeg vil
kjøpe dette elementet for datteren min. Hvem gikk for å besøke Resort
i Vest-Afrika. Jeg vil du skal bruke posten Air frakt eller FedEx
Express postleveringstjeneste. på grunn av et spørsmål om haster så
jeg vil at pakken skal få det svært raskt og pålitelig.Jeg vil tilby
deg kr3,700 og kr 800 for frakt avgifter. sende meg din PayPal penger
forespørsel om betaling hvis du ikke har en paypal kan du sende meg
din fulle Bank dateils .and også jeg ønsker du å fjerne annonsen fra
nettstedet for å legge det ut slik at andre personer ikke ønsker å ta
dette elementet fra min venn. Vennligst svar meg med din datails
effektiv betaling..."
Skeptisk som eg er, så avviste eg det tilbudet ganske greit. Men det eg lurte på er om det er andre som har fått lignende respons på annonser? Melder dere fra til finn.no når noe virker suspekt?
Tja - hva med å gi vesenet en sjanse - ta betalt via Pay Pal, som er sikkert nok, og så sende varene i etterkant. Slik slipper du oppgi personalia for din del.
Vi fikk noen lignende mail da vi la ut en annonse nå nylig. Er forsøk på svindel. Ikke noe å svare på (da vil du ganske raskt få et nytt google-translate svar tilbake), men meld gjerne fra til Finn.
Får du penger, så får du penger tenker jeg. Jeg hadde meldt tilbake at det er greit gitt at du får penger innen sånn og sånn og at annonsen fjernes når penger er på konto. Man får ikke svindlet deg med en falsk paypalkonto.
Jeg hadde vært mye mer skeptisk om dette var en du skulle kjøpe noe fra. Når du selger og tar forhåndsbetaling, er det du som sitter med ess på hånda.
Selvsagt er dette svindel. Når du skal selge noe som er såpass billig, er det sannsynligvis ikke noe eksklusivt og vanskelig å få tak i. Så da hadde hun fått tak i det lettere i UK.
Ja, den er jo nesten identisk med denne, tatt fra den tråden:
Jeg trenger dette elementet for vedtatt-sønnen min der fødselsdagen er April 26. Han er for tiden studerer i en misjonær college i Vest-Afrika...Jeg trenger å sende varen til ham i Lagos Nigeria.I vet dette elementet verdt mye mer så jeg tilbyr deg. Jeg ville like totalkostnaden for både for frakt og håndtering kostnader til Afrika gjennom Dhl innlegg.Jeg er villig til å gjøre betaling via PayPal fordi de beskytter både kjøper og selger.Vennligst frem for meg din PayPal e-postadresse og jeg sender deg pengene så snart som mulig, eller.En siste ting jeg vil du skal fjerne elementet fra nettsiden som solgte fordi jeg ikke vil miste den til noen andre.takk
Vennlig hilsen
Eg svarte henne forøvrig på engelsk siste gangen for å prøve å se om det var norsken hennes som var humbug eller hele greia.
svaret eg fikk var
"thanks for the mail but in want you to know that am currently not in norway am in Ohio that is why am asking to help me send it there so let me know if you have still interested and get back to me with your bank details as fast as possible so that i can make the payment"
Så nå er hun altså i Ohio, og kjøper brudekjole på finn.no til sin datter (også referert til som hennes venn i samme mailen) som er i Afrika
Selvsagt er det lureri fra ende til annen. Men bare fordi jeg ikke helt skjønner dette; hvordan svindler de? Jeg mener, hun sier jo hun skal sette inn penger, mener hun at du skal sende varen FØR du får pengene? For ellers ser du jo at pengene er på konto før du sender. Hvordan funker dette her fra deres side?
Sendte mailen til finn.no sin kundeservice og fikk dette svaret:
Hei!
Dette er et tilfelle av såkalt ”Nigeriasvindel", hvor noen finner epostadresser/telefonnummer på nettet og forsøker å lure folk til å sende fra seg varen uten å ha fått betalt, misbruke kontoinformasjon eller bedrive sjekksvindel. Vi anbefaler at du ikke har videre kontakt med avsenderen. E-postadressen er lagt inn i vårt spam-filter.
Økokrim kjenner også til dette problemet og ser gjerne at du videresender e-posten du har mottatt til [EMAIL="[email protected]"="[email protected]"][email protected][/EMAIL] . De har dessverre ikke kapasitet til å besvare alle henvendelsene, men tar vare på dem for bruk i etterforskningen. De har også mye nyttig informasjon om de ulike typene svindelforsøk og eksempler på brevene. Ta gjerne en titt på <a href="http://www.okokrim.no/">www.okokrim.no/</a> for mer informasjon.
Vi har utarbeidet en del tiltak som skal hindre at slikt forekommer på FINN, blant annet skjuler vi epostadressen i annonsen, så det ikke skal være mulig å bruke såkalte "roboter" for å sende ut slike brev til mange personer på en gang. Vi har også kontrollmekanismer som skal forhindre at slike e-poster når våre brukere, og jobber kontinuerlig med å forbedre disse systemene.
Kona har avertert motorsykkelen sin på Finn.no, og fikk disse sms-ene:
"I just view your bike finn.no is this still available for sale?Please Reply Me direct to my email:xxx. Thank"
"Hello;I`ve just seen your ad on Finn, Do you still have the bike up for sale? Please Reply Me direct to email:xxx. Thanks, navn."
Sms-ene er sendt fra meldingssentral +467xxxxxx76
Ringte og sjekket med kundeservice hos Finn, som bekreftet at dette er en ny variant av Nigeria-svindel. Når avsenderen får emailadressen din, vil de sende deg masse spam, og prøve å få deg til å betale frakt for sykkelen til utlandet.
Jeg tenkte også at selv om man har innbetalt penger via PayPal, så kan man senere klage og si at man aldri fikk varen. Da vil PayPal trekke pengene fra selgers konto igjen, og selger må kreve sitt fra ekspeditøren. Jeg har som kjøper benyttet meg av dette to ganger (hadde virkelig ikke fått varen og selger svarte ikke på mine mails). Men systemet kan sikkert også misbrukes.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.