Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Er du medlem av bilkollektivet?

#1

Tallulah sa for siden:

Vi vurderer bilkollektiv. Bilen vår synger på siste verset, nå sist skrudde motoren seg av i bakken på vei ned mot rundkjøringen på Sinsen, hvor det ikke finnes veiskulder eller noe. Skummelt!

Det går sikkert an å fikse, men vi må regne på om det er vits i å bruke masse penger på å fikse bilen, eller om det i det lange løp er billigere med bilkollektiv.

Vi bruker bilen veldig lite - en gang i uka til svømming, en tur på IKEA i ny og ne, på helgeturer ut av byen og på ferier i Norden. Jeg ser jo at det fort blir ganske høye engangssummer om man skal f.eks. to uker til Danmark.

Hvordan gjør dere det? Sparer dere pengene som ellers hadde gått til forsikring og reparasjoner i en egen bilpott? Eller tar dere storutgiftene hver gang?

Hvordan blir regnestykket mot å ha egen bil?


#2

vestlandsfanden sa for siden:

Vi var medlemmer noen måneder ifjor, grei nok ordning, men slett ikke så veldig billig. OG mye styr med henting / levering/ booking.

Til ditt bruk ville jeg heller anbefalt en billig og driftssikker bil. Honda Accord 1998-2002 er veldig bra bil og noe av det mest driftssikre som er laget, og som man får billig idag.
JEg tipper at noen rustfrie eksemplarer med lavest mulig km og alle servicer fulgt, kan ha mange, mange problemfrie år igjen. HEr er et eks med usedvanlig lav kmstand og fin drivlinje (automat/sprek motor). www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=29390834

Det vil være rimelig forsikring på en slik bil.


#3

Arran sa for siden:

Jeg var medlem av Bilkollektivet i Oslo et par år etter at vi solgte bilen. Tenkte som deg at vi ikke hadde noe stort behov for bil, og kollektiv-bil hørtes forlokkende ut. Erfaringen var at det funket greit nok til Ikea-turen, men at stort sett trengte vi bil når alle andre også gjorde det. Ifm helgeturer med litt lengre kjøring, så er Bilkollektivet ofte dyrere enn helgetilbud fra leiebilselskapene. Hvis du får bil, that is.

Tror Bilkollektivet fungerer greit hvis du er en som planlegger ting i god tid, men det funket dårlig i forhold til impulsive turer, helger og ferier. Jeg er med andre ord ikke medlem lenger.


#4

Lille meg sa for siden:

For noen år siden vurderte vi bilkollektiv, men kom fram til at det bare var tull. Prisene var ikke så veldig langt unna det man må betale for en leiebil.

Noe jeg vet kan fungere bedre, er om man er et par-tre familier som har omtrent samme behov som det dere har. Da kan man kjøpe en bil sammen, og fordele bruken mellom seg. Det har naboen gjort, om jeg ikke tar helt feil. Jeg tror de har bilen annenhver uke eller noe slikt?


#5

Honda sa for siden:

Hvorfor ikke bare lease en bil?

Vi har en Tpyota Auris som vi leaser i 3 år, eller mann gjør det,som arbeidsbil.Fikk den i fjord,splitter ny
Betaler 2000 kr i mnd for å ha den.Billig forsikring er det på den,bruker lite drivstoff.
Eneste minuset for at vi kun ha hatt bare den som eneste bil(om vi hadde bodd sånn at vi bare kunne ha hatt 1 bil) er at vi kan ikke kjøre mere en 15 000 km i året med den. Og mann brukte 13000 i fjor bare på jobb kjøring.

Ei på jobb har en Ford ikke fockus og ikke fiesta men den heter noe annet og betaler 1000 kr i mnd for å lease den

Når kontrakten er ute og mann har samme jobb som i dag så blir vi nok å lease en ny en, og da skal vi ha en Honda igjen, grunnen for at vi ikke har det nå er at ingen hadde inne i fjor vår da vi skulle ha ny bil,kunne få den i september men det ble desverre for sent.Med at andre bilen mann bruke gikk i stykker.


#6

Pelle sa for siden:

Kjenner to (1 enslig og et voksent par uten barn) som er medlem og er godt fornøyde. Kjenner ellers et annet voksent par som ikke har bil, men som leier bil 1-2 måneder hver sommer for å ha fleksibilitet. Taxi og kollektivt resten av året (bor i Oslo sentrum)


#7

Mrs. Longbottom sa for siden:

Vi har og vurdert det, men kom til det samme som flere her, at det ble dyrt for vår bruk, to uker på hytta koster like mye som å leie bil for den perioden.


#8

Tallulah sa for siden:

Vi er ikke interessert i egen bil, verken eie eller lease. Leasingprisen du nevner Honda, er mye høyere enn vi ønsker å bruke på en bil som blir brukt en gang i uka i gjennomsnitt. Det er umulig å parkere her, og vi bruker i snitt 45 minutter hver eneste gang. Så jeg er i grunn ikke interessert i tips om hvilken bil vi bør kjøpe. Vi bor midt i mellom to hentesteder, så argumenter om at akkurat det er vanskelig er ikke gyldige for oss.

Jeg spør ikke om alternativer til bilkollektiv, men hvordan dere med erfaring har ordnet det, rent økonomisk. Selvsagt må vi vurdere å eie bil om det helt klart blir billigere, men vi regner også inn "kostnaden" med hvor strevsomt det er å ha bil i Oslo sentrum.


#9

Teofelia sa for siden:

Vi var med i bilkollektiv i flere år, til Frøkna var fem og Blobben var året. Da kjøpte vi egen bil i stedet.

Vi syntes det fungerte bra til planlagte turer, og turer der vi hadde tid på oss til å levere eller hente bil, men på spontanutflukter i helgene fungerte det dårlig (sjelden ledig bil da), og det ble mye pes i forbindelse med kortturer der vi ikke hadde all verdens med tid, særlig i forbindelse med kjøring til fritidsaktiviteter o.l. Det var også mye styr med å montere bakovervendt bilsete for kore turer.

Det ble veldig dyrt på slutten: siste året betalte vi drøy 30 000 for vår bruk. Det er mindre vi betaler for å ha egen bil, men ikke mye mindre. Vi var også misfornøyd med at bilkollektivet ikke hadde noen form for "storbrukerrabatt", og det va en av de viktigste grunnene til at vi kuttet det ut.

Jeg vil si at det fungerer fint for folk med lite behov for bil og med nærhet til et hentested, men det er dyrt, så det blir fort mye penger hvs man skal bruke bil hver uke.


#10

Joika sa for siden:

Jeg vurderte bilkollektiv, men valgte heller å kjøpe en liten men forholdsvis ny bil. Den holder nok lenge til mitt bruk, og koster meg ca 2000 kr i måneden med lån, forsikring, årsavgift og alt.


#11

Anuk sa for siden:

Var med da vi bodde i Oslo. Jeg syntes det var veldig praktisk. Men så brukte bare vi bil når vi skulle på større handleturer ut av byen eller noe slikt.

Definitivt billigere enn å ha bil selv! (bytta nettop bil, og hva den forrige bilen vi hadde i 6 år egentlig kosta oss totalt, tør jeg ikke summere sammen en gang)

Og i det øyeblikket man leverer bilen trenger man ikke tenke på bil før neste gang. Ikke parkeringsproblemer (bare nevner hvor gøy det er å parkere på gata i Oslo om vinteren), ikke passe på dekkskift osv osv osv

Jeg hadde gjort det hadde jeg bodd i Oslo!


#12

Tallulah sa for siden:

Jeg ser at bilkollektivene utenfor Oslo har veldig få biler sammenliknet med her, og de jeg kjenner som er med, har ikke nevnt at det er vanskelig å få tak i bil. Det burde absolutt vært en storbrukerrabatt, jeg ser at evt. ferieturer kan bli veldig dyre, og det er det største ankepunktet jeg har så langt.


#13

Palmen sa for siden:

Vi vurderte bilkollektivet da vi var uten bil i et år. Vi fant ut at det ble billigere og mer fleksibelt for oss å leie bil de gangene vi skulle på helgetur eller ferie. VI beholdt barnesetet til Mini så vi hadde med oss eget sete da vi leide bil.


#14

Tjorven sa for siden:

Vi har to bilkollektivbiler i garasjen hos oss. De står i hvert fall der ganske ofte, men er alltid borte i langhelger og ferier. Jeg trenger bil i jobben og vi reiser mye på hytta, så det er ikke noe alternativ for oss, men de jeg kjenner som er med er fornøyde. Men de bruker det ikke så veldig ofte.

Jeg kjenner flere som bor/har bodd i nærheten av dere som har kvittet seg med bilene sine siden parkering var så håpløst.


#15

Observatøren sa for siden:

Drar opp igjen denne.

Er det noen flere med erfaringer fra Bilkollektivet i Oslo?


#16

Tallulah sa for siden:

Vi endte opp med å fikse bilen. Bilkollektivet er fortsatt med i vurderingen om dn skulle paie helt. Det som er dumt er at det virker å lønne seg til småkjøring, men ikke langkjøring og feriekjøring som er det vi helst trenger vil til. Inne i Oslo kjører vi kollektivt.


#17

Blå sa for siden:

Vi var med i bildeleringen i Bergen i flere år. Det lønnet seg for oss, som ikke kjørte bil til daglig. Hovedgrunnen til at vi kjøpte bil var at vi kom i en situasjon der vi oftere trengte bil spontant, og da ble det mer styrete. I tillegg var det tungvint når man hadde to barn som trengte seter. Man kunne ikke alltid stole på at det var seter i bilen, selv om det sto at den skulle ha det.

Vi vurderer det absolutt igjen når vi ikke skal ha den bilen vi har nå lenger. Vi ha færre spontante bilbehov og flere biler i nærheten. Hovedfordelen for meg med bilringen var at vi ikke hadde noen bekymringer for bilhold. Noen andre sørget for verkstedsbesøk og hjulskift. Vi tenkte ikke på bil når vi ikke brukte den og det var veldig deilig. Slik vi har det er det bare meg som kjører bil og dermed er alt som har med bilen å gjøre også mitt ansvar og kommer på toppen av mye annet som er mitt ansvar (eller som jeg tar som mitt ansvar) og det kunne jeg godt tenke meg å slippe.


#18

Toffskij sa for siden:

Vi solgte bilen vår i fjor vinter og har vært medlemmer av Bilkollektivet siden. Vi er veldig fornøyd, det er mange oppstillingsplasser i nærheten av oss, så det er relativt lett å fikse bil ganske spontant (men vi planlegger nøye når vi skal ha bil f.eks. i jula). Vi bruker det stort sett til småkjøring og en og annen dagstur, og synes prisen er veldig grei.


#19

Observatøren sa for siden:

Takk for svar! Vi skal antakeligvis bytte bil nå, men ulempen for oss er at det blir dyrt på langdistanse, som er det vi for det meste bruker bil til. Har satt opp regneark med vår kjøring. Vi bruker ikke bil i hverdagen, men kjører minimum 1-2tlmer når vi kjører.

Fordelen vi ser er å forenkle bilholdet, men ulempene blir for store i denne anledningen.


#20

Tallulah sa for siden:

Saint, det var samme problem vi hadde, og da ble det ganske voldsomme utgifter i forbindelse med ferie og helgeturer.


#21

Teofelia sa for siden:

Vi erfarte det samme for bilkollektivet i Trondheim: forretningsmodellen gjorde det svært ulønnsomt å være storkunde, samt å bruke bil på lange distanser over mange dager.

Veldig synd, for det er i utgangspunktet et glimrende konsept for folk som bor sentralt og ikke trenger bil i det daglige.


#22

Observatøren sa for siden:

Kanskje det er noe å spille inn ønske om? Det må jo være hverdagsbilismen man må til livs, i byen er kollektivtransporten ganske godt utbygd.

Men for oss er det veldig tungvint å ta tog til hytta, eller på vestlandsturen.


#23

Lisa sa for siden:

Jeg var medlem men for helgeturer og ferier ble det jo ikke billig i det hele tatt.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.