Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Å lage stikkordsregister i word

#1

Mei sa for siden:

Jeg mener å ha hørt -kanskje tilogmed også lært- at det går an å lage stikkordsregister fra et dokument i word. Er det noen som vet hvordan det gjøres og kan forklare meg det?


#2

Pamina sa for siden:

Du må bruke headings, det vil si at du velger en spesiell skrifttype på det skul ha i registeret. Så setter du inn felt når du er ferdig å skrive og da skal det komme opp.

Skal ta meg en titt, og komme tilbake med et litt mer fyldig svar - dette ble kanskje ikke veldig opplysende.

Du bruker sett inn menyen, går til innholdsfortegnelse og velger ut hvilken type heading du vil den skal lese og sette inn i et stikkordregister. Headingene finner du til venstre for skriftnavnet.

Hjalp dette noe?



#4

Mei sa for siden:

Jeg bruker jo headings ellers i dokumentet - til overskrifter som kommer opp i innholdsfortegnelsen. Regnet nesten med at man laget stikkordsregister på samme måte - og det høres det jo også ut som Pamina?

Er det lurt å lage stikkordsregister underveis eller vente til manuskriptet er helt ferdig?


#5

Mei sa for siden:

Teofelia: Tusen takk og det er notert, men dataen nekter å åpne nedlastede dokumenter i dag. Tror mannen har boostet opp antivirusen før han dro på jobb:rolleyes:.


#6

Pamina sa for siden:

Underveis eller til slutt? Det kommer an på hvor klart du har for deg hva som skal inn i stikkordregisterert og om teksten er veldig lang eller ikke.

Tror ikke det har noe å si, det er viktigere at du er komfortabel med arbeidsmåten. Det kan kanskje bli mange overskriftstyper å holde orden på underveis :vetikke:

Er det snakk om en artikkel, ville jeg tatt det til slutt, tror jeg, er det snakk om flere kapitler ville jeg gjort det underveis.

Dette var et klart og tydelig svar fra meg :hehehe:


#7

Mei sa for siden:

Det er en lang tekst. Lang. Eller nuh vel. Den blir vel et sted mellom 50 og 100 sider. Lang nok. Overskriftene har jeg orden på, men lurer på om jeg klarer å holde orden på elementer til et stikkordsregister samtidig.

Hva hvis ett ord man kan slå opp i stikkordsregisteret omtales flere steder i manuskriptet? Går det da automatisk? Hrmmm.. Hva er det jeg prøver å si her?

(Og du trodde det er bare var du som kunne rote deg inn i forklaringer bare du selv forstår? :knegg: )


#8

Pamina sa for siden:

OK, her kommer en måte å løse det på, på engelsk riktignok, da min word er engelsk. Men slik jeg skjønner det, så virker det som du kan lage en egen fil med de ordene du ønsker i et stikkordsregister. Etter at du er ferdig med hele dokumentet, kan du be word søke gjennom ditt dokument etter de ordene du ønsker deg og sette opp sidetall der de finner ordene i teksten.

Her følger Words forklaring.

Automatically mark index entries by using a concordance file
You can use a concordance file to automate indexing by marking multiple index entries at the same time.

  1. Create a concordance file.
  2. Open the document you want to index.
  3. On the Insert menu, click Index and Tables, and then click the Index tab.
  4. Click AutoMark.
  5. Select the concordance file from the list of files. If you need to change directories, switch to the necessary drive or directory.
  6. Click Open.
    Microsoft Word searches through the document for each exact occurrence of text in the first column of the concordance file, and then it uses the text in the second column as the index entry.

Word marks only the first occurrence of an entry in each paragraphNote

Word inserts each marked index entry as an XE (Index Entry) field in hidden text format. If you don't see the XE field, click Show/Hide on the Standard toolbar.


#9

Teofelia sa for siden:

Du bruker ikke headings til å lage stikkordsregister.

Kort, kort verson:

*Merk ordet du skal ha med i indeksen.
*Velg Sett inn>Referanse>Stikkordregister og tabeller.
*Velg fanen Stikkordregister i den dialogboksen du får opp.
*Klikk på knappen Merk oppføring.
*Du får opp en ny dialogboks. I denne kan du velge akkurat hva stikkordet skal oppføres som i registeret. (Det er lurt å bruke samme bøyning på alle ord, for eksempel, slik at du ikke får med både "syltetøy" og "syltetøyet" om hverandre i indeksen.

  • Velg om stikkordet skal henvise til "gjeldende side" eller til et sidespenn (side 2-4, for eksempel).
  • Klikk på Merk og deretter på Lukk.

Se det dokumentet jeg viste til for mer detaljer og for beskrivelse av hvordan du setter inn selve indeksen når du er ferdig.


#10

Teofelia sa for siden:

Jeg bruker begge deler: setter inn stikkord når jeg husker det, også går jeg tilbake og setter inn flere og retter opp når jeg er ferdig.

Det er en kjempejobb uansett hvordan du velger å gjøre det.


#11

Mei sa for siden:

Ai ai. Okei. Hm.

klø seg i hodet

Da er jeg litt nærmere løsningen. Også tror jeg at jeg avventer til jeg har mer kontroll på innholdet :knegg:


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.