Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Dagens Sharan-Quiz

#1

Agent Scully sa for siden:

FP begynner å nærme seg Norges beste forum for eiere av gamle Sharan-er ... :knegg:

Spørsmål 1:
La oss si at det nyfixede airconditionanlegget på 2001-modellen har begynt å fuske. I stedet for at det kommer masse iskald luft ut, så kommer det ikke noe luft! Det pipler litt kald luft ut, og hvis viften settes ned til nesten null, så kommer det litt luft ut, men på max: nada. Det spiller ingen rolle om A/Cen er på eller ikke. Feilen skyldes motstanden og er lett som en plett og drit billig og fikse. Fleip eller Fakta?

Spørsmål 2:
Samme bil som i 1. Bare at etter en incident der svidd gummilukt spredde seg i hele kupeen, så har kupe-lyset inni bilen sluttet å fungere. Alle sikringer ser ut til å være intakt. Dette skyldes kanskje et ledningsbrudd, men hvor? Det gis 10cm slingringsmonn.

Flotte premier! 1. premie: Eau De Sharan, 20 ml med den herligste parfyme av regnvann fra baklykten blandet med den liflige wet-dead-dog duften fra kupeen. :jupp:


#2

Irma sa for siden:

Jeg tror jeg kan styre meg for den premien. :knegg:


#3

Kaktus sa for siden:

  1. Vi har fylt på med freon (?)-gass når airconditionen fusker. Billigere enn å reparere driten, som vi har gjort noen ganger.

#4

Mauser sa for siden:

Neppe freon, det har vært forbudt i Norge siden 1996. R134a, more likely.

  1. Sannsynligvis fakta. Motstandspakken ligger bak hanskerommet til venstre og er på størrelse med en sigarettpakke. Har du manuelt klima trenger du delenummer 7M0 959 263 g (25 € i Tyskland), har du Klimatronic trenger du 1J0907 521 (vel dobbelt så dyrt).

Det er den røde dingsen på bildet:

www.sgaf.de/sites/sgaf.de/files/images/301220100232.jpg

Dog kan det være sikring nummer 19, og hvis det er den er det nesten sikkert kortslutning i de oppvarmede spylerdysene til frontlyktene (dersom du har det). De kan evt bare kobles av (kontakter bak støtfangeren). Det kan også være viftereleet, men da burde det ikke ha kommet noe luft uansett stilling på vifta.

  1. Kortslutning i kabelstamme i en av dørene. Trekk av gummihylsen og let etter sammensmeltede ledninger. Sjekk spesielt førerdøren, og følg kabelstammen fra døra og så langt opp under dashbordet som mulig.

#5

Agent Scully sa for siden:

:skuffet:
I følge Møllern var det hårføneren (viftemotoren) som var gone. 3000 daler senere, og litt mekking fra mannen, var det 100% Operation Ice Storm i bilen igjen.

(Det startet altså med at jeg skulle ha full breeze i bilen, i stedet fikk vi svidd lukt og ikkeno action. I håfønerens siste dager var det on-and-off vind fra dysene, og det var høyest sannsynlighet for vind på de laveste hastighetene. Det kunne også hjelpe å slå av og på motoren. Tilslutt var den helt dau. Dog var det aldri noe problem med kjølingen, det piplet iskald luft ut.)


#6

Mauser sa for siden:

Viftemotoren, altså? Ikke vanlig.


#7

Mams sa for siden:

Jeg trodd det var det samme som Mauser på nr 1.

Ikke at jeg har peiling på biler altså, men jeg har hatt akkurat samme problem på min Skolda Fabia. Kun flau bris i kupeen uansett hva vifta stod på, men unntak av full guffe. Den funka.
Det var motstanden som var problemet på min.


#8

Kaprifol sa for siden:

:rofl: Jeg ler og ler, og er sjeleglad for at jeg lot eksen overta Sharanen ved skilsmissen. Jeg vet at han har hatt brann i sin Sharan to ganger (ufarlig altså, derfor kan vi le av det), pøs gjerne på med flere skremselshistorier om bilen jeg aldri skal anskaffe meg.


#9

Mauser sa for siden:

Pfft. Audi A6, der snakker vi dyr skrothaug. Eller Voyager, eller C8, eller ...

Sharan er en kongebil med noen få, irriterende gjengangerfeil, som stort sett er lett og billig å fikse når man bare vet om dem.


#10

Agent Scully sa for siden:

Kaprifol: deilig, pent brukt Sharan kommer snart for salg! :jupp:

Når det er sagt: den fungerer glimrende når den fungerer. Og jeg syns den er bedre å kjøre enn en XC60. Den er ikke så veldig mye mer syk enn det den gamle BMW var.

Anyhows, ny Sharan er bestilt, og hadde de ikke vært så populære hadde vi hatt den for lenge siden. Den skal komme en gang i august! :jippi:


#11

mrc sa for siden:

Det var en konstruksjonsfeil i henhold til drenering der. På min ble bakluka bytta. Forskjellen er da ganske tydelig ved at det kom noen hull nederst på den nye luka.


#12

Koma sa for siden:

Jeg skjønner at vi har vært ganske heldige med vår 2001 Alhambra (det er vel samme bilen som Sharan?) Automatgirkasse var skiftet da vi kjøpte i 2008, ellers har vi stort sett hatt "normalt vedlikehold". Mangler en tennsats til en pære og verksted har varslet at eksosanlegget må skiftes etterhvert, men det er vel ikke unormalt når den har gått 150.000?


#13

Agent Scully sa for siden:

Som mauser sier: de fleste av feilene er jo kjente, og i 2008 var kanskje de fleste utbedret av deres bils forhenværende eiere. Så ikke i vårt tilfelle.

Det at viften gikk kan jo helt fint ha sammenheng med at aircon ble byttet og fixet i 2009 av en som ikke hadde peil, slik at alt måtte byttes på nytt i 2010.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.