Diverse omstendigheter gjør at jeg virkelig bør få tatt lappen i løpet av sommeren. Dessverre har jeg fryktelig skvisa hverdager, sånn at jeg ikke helt skjønner hvordan jeg skal få klemt inn enda en aktivitet.
En uke sammenhengde fri fra familie og jobb er faktisk lettere å få til enn en time her og en time der. Så jeg vurderer alternativet "ta-lappen-på-en-uke"-kurs, for eksempel her eller her.
Eg tok lappen på 14 dager. Det er rimelig intens, men fordelen er jo at ein får mange kjøretimar i eit og ein gløymer ikkje ut ting frå gang til gang.
1 veke synes eg høyres litt lite ut.
Tja, ligner miljøet der du lærer å kjøre på det miljøet du kjører i til hverdags? Jeg vil påstå at en uke på et sted med et halvt veikryss ikke gjør deg spesielt god til å kjøre i Oslo-trafikken for eksempel.
Jeg vurderte også dette da jeg tok lappen i fjor, men gikk bort i fra det. Jeg ville lære å kjøre i Oslo, så fikk det bare ta den tiden det tok.
Urt: Det opplegget du var på, hvor mye tid hadde du til overs på dagene? Dvs kunne jeg dratt på noe sånt og rukket å fjernjobbe noen timer hver dag i tillegg til kjøreopplæringen?
Tjorven: Jepp, blir jo faktisk ytterligere stress med levering av storebror i en tredje retning fra august av. Skal attpåtil være alene med ungene i minst to 14-dagers porsjoner i løpet av høsten.
Jeg kan kjøre opp på bøgda. Men jeg må jo like fullt takle Oslo-trafikken for å ha noen nytte av førerkortet.
Karima: Kanskje dere skulle flytte inn hos oss de to 14-dagersperiodene? Da blir i hvert fall forflytningene i en retning. 7 personer på 3 soverrom og 80 kvm går helt fint. :D
Det lærer du fort. Verken jeg eller mannen hadde erfaring med bykjøring før vi plutselig måtte, men da hadde vi hatt lappen i nesten 10 år (uten å ha kjørt noe særlig de 10 årene annet enn når vi var hjemme på ferie).
Hva med å kjøper opp på "bøgda" på et tidspunkt når det passer deg, også ta noen kjøretimer med en kjørelærer i Oslo for å takle forholdene der du må kjøre til hverdags bedre?
Uansett tror jeg det er viktig at du får mye kjøretrening etter at du har tatt lappen på så kort tid, eller så er det nok veldig lett å glemme det du har lært igjen.
Tjorven: Ha ha, mine hypersosiale barn hadde garantert elsket den løsningen. :knegg:
Og spøk til side, da jeg så en fireroms til leie nede hos dere, foreslo jeg for mannen å selge nåværende leilighet og leie oss inn i barnehagens nabolag mens vi venter på at nyhuset skal bli ferdig. Han innvendte at det er tvilsomt at den totale arbeidsmengden egentlig blir redusert av en ekstra flytting. Poeng. :humre:
Jepp, og et poeng er at det er lettere å kjøre opp i ytre gokk klokken åtte en morgen midt i fellesferien enn i Oslo. Ta timer når du kommer igjen eller lærekjør litt så går det seg til. Mannen tok lappen i USA som 16-åring og må fortsatt spørre meg om trafikkreglene. :himle:
Karima: Det er ein god del år sidan eg tok lappen på denne måten. Men då hadde me i alle fall ein god del dødtid i løpet av dagen. Første veka hadde me rundt 2 kjøretimar om dagen og så undervisning om kvelden. Dette varte i rundt tre timer kvar kveld.
Andre veka var me ferdig med teoriprøven og hadde kun kjøring. Då var det rundt 3 kjøretimar om dagen. Men så gjekk enkelte dagar heilt vekk når me var på langkjøring og glattkjøring.
Jeg tok sertifikat hos en av de trafikkskolene, den første du linker til, dog ikke på intensivkurs. Og fraråder dem forsåvidt, skjønt det har mer med personlige egenskaper enn trafikale å gjøre.
Type "Åh, køyr na ned!" når man stopper for mørkhudet i fotgjengerfelt eller "Kvinner er rugemaskiner og hører hjemme ved kjøkkenbenken!" som tema for smalltalk underveis. :rolleyes:
Sweet, shute. Enig i at det menneskelige/ideologiske er det mest påfallende problematiske her, men tipper den trafikale konsentrasjonen også ble berørt. :rolleyes:
Jeg hadde vært skeptisk, hvertfall hvis jeg bodde et sted med mye bykjøring. Jeg har hatt lappen i litt over to år, og er fortsatt ingen fan av å kjøre i Oslo. Jeg gjør det når jeg må, men jeg liker det ikke - og jeg er overlykkelig over at jeg fikk oppkjøring i rushen og slapp å kjøre i byen. Men det er kanskje annerledes hvis man bor der?
Hvis det er to/tre kjøretimer hver dag, så er jo ikke det så mye heller? Jeg hadde mange fler enn det. Jeg hadde nok fler enn jeg trengte, for jeg kjøpte en pakke med ubegrenset antall kjøretimer inkludert, men jeg tror jeg endte på rundt 65.
Hvis du kan øvelseskjøre privat i forkant går det kanskje?
Joda, det var mange. Men jeg øvelseskjørte ikke noe utenom, og jeg hadde jo betalt i dyre dommer for den pakka, så da var det jo like greit å fortsette rutinen med 2-3 dobbelttimer i uka mens jeg ventet på oppkjøringen.
Honda: Jeg kjørte fryktløst rundt i Oslo for 15-16 år siden, og kunne nok ha kjørt opp da. (Men da jeg ikke hadde penger til både oppkjøring og backpacking prioriterte jeg det siste). Så jeg tror nok jeg fortsatt kan håndtere selve bilen. Trafikkforståelsen er det nok verre med. For ikke å snakke om selvtilliten. Jeg har blitt så dødelig i det siste.
Den viktigste delen av å takle Oslo trafikken er å vite hvor man skal og hvordan man kommer dit. Ikke om man har kjørt opp her eller der. Jeg unngikk å kjøre i Oslo de første årene jeg bodde der, nettopp fordi jeg var så ukjent. Da hadde jeg hatt lappen i over 10 år.
Jeg tok noe lignende, men over tre uker. Det var ok, men jeg hadde kjørt mye på forhånd. Veldig mye. Så de tre ukene gikk til å få unnA obligatoriske ting og lære meg å kjøre ordentlig i rundkjøringer. :knegg: Vil ikke anbefale det om du har kjørt lite fra før.
Opplegg på en uke mener jeg kun er forbeholdt de som i utgangspunktet kan kjøre. Type har øvelseskjørt i et- par år, eller lignende. Jeg synes tre uker var lite, og jeg var på et sånt nivå at kjørelæreren meldte meg opp til oppkjøring etter første kjøretime. Så sikker var hun på at jeg ville komme i mål på tiden.
Etter å ha sjekket litt rundt, har jeg bestemt meg for å gjøre det på vanlig måte. Alternativet i Drammen var ikke så dumt, men det hadde gått med veldig mye tid til å sitte på toget, sånn sett ville nok vinningen gått opp i spinningen mht total tidsbesparelse.
Jeg kan fortsatt håndtere selve bilen, viser det seg, så det bar rett ut i trafikken etter noen runder på en parkeringsplass. Og det var bare gøy, ikke det minste skummelt eller vanskelig.
Kjørelæreren var selvfølgelig en jypling på 25, men supertrivelig og akkurat passe respektfull. :knegg: Han mente jeg ikke kom til å bruke så mye tid, men nektet å anslå noe antall timer.
Jeg kjørte opp i 2004, hadde aldri tatt i et ratt mens bilen var i gang før, og visste ikke engang hvilken pedal som var hvilken. :knegg: Hadde 42 kjøretimer, og det var inkludert langkjøring, mørkekjøring og alt slikt, pluss noen kjøretimer mens jeg ventet på å få kjøre opp igjen etter å ha strøket på første oppkjøring. Mannen hadde ca. 35 kjøretimer og han hadde mer kjøreerfaring enn meg fra før og hadde kjørt før. Han begynte på kjøreskolen en måned etter meg, og kjørte opp to måneder før meg. :mumle:
Jeg har tatt lappen for noen få måneder siden, og begge kjøreskolene jeg brukte var veldig imot intensivkurs. De mente at man trengte tid for å få automatisert kjøringen, og at det ikke holdt å skvise alt inn i en eller to ukers periode.
Nåja, man må ikke vite hvor man skal men det bør se ut som du vet det. Man er nødt til å kjøre litt agressivt i Oslo trafikken, ellers blir man tutet på overalt.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.