Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Tunell Oslo - Lillehammer

#1

dutte sa for siden:

Er det tuneller på strekningen ? Har jo fullstendig tunellangst :gal: og må forberede meg.


#2

Blånn sa for siden:

Det er en tunell i Eidsvoll.


#3

Marit K sa for siden:

Dersom du kjører E6 så er det et par tuneller. Eidsvolltunellen var stengt sist jeg kjørte, men så er det to tuneller mellom Hamar og Lillehammer om jeg ikke husker feil. Mulig du kan omgå tunellproblemet ved å kjøre om Gjøvik. :vetikke:


#4

Martis sa for siden:

Det er 2 tunneller i Hadeland på rv4, Hagan tunnellen kan man ungå ved å kjøre rundt, men jeg er usikker på disse oppe ved Grua/Lunner/Gran (husker aldri helt hva som kommer først der).


#5

dutte sa for siden:

Må vi den veien da ? Over hadeland kjørte vi i fjor, lang tunell husker jeg. Det går ikke.

Hvor lang er Eidsvolltunellen ?


#6

dutte sa for siden:

Korte tuneller går bra. Lange tuneller gir meg åndenød og panikkangst, og unngås så langt det kan.


#7

Lhi-My sa for siden:

Eidsvolltunellen er åpen nå, men begge retninger går i samme tunelløp og derfor er det 50-sone der. Tunellen er helt et par km lang. Ellers er det to små korte tuneller ved Moelv. På Lillehammer er det flere i sentrum og en på E6 hvis du skal nord for byen.


#8

dutte sa for siden:

Herlig. Eidsvolltunellen karakteriseres jo hos Wikipedia som farlig. :dåne:
Det hjelper ikke .


#9

Marit K sa for siden:

Eidsvolltunellen er ganske lang, men den kan du kjøre utenom dersom du kjører via Vormsund til Minnesund.


#10

Lhi-My sa for siden:

Korreksjon: Eidsvolltunellen er 1,2 km.


#11

Maxine sa for siden:

Tunellene i Moelv er på 2-300 meter. Du ser gjennom hele...


#12

Bille sa for siden:

Du må regne med en del tunneler på vei inn til byen altså. Dvs., det spørs selvsagt hvor dere skal da.


#13

dutte sa for siden:

Hadde en kriseopplevelse i tunellen mellom Tusenfryd og Drøbak, i høygravid tilstand. Etter det har alle tuneller holdt på å ta knekken på meg.
Fly er farlig, bilkjøring er farlig, når jeg begynner å tenke på båttrafikk så begynner det jammen å kverne der også. Og jeg som har reiselyst i utgangspunktet. :(


#14

Lhi-My sa for siden:

På Lillehammer kan du kjøre utenom dersom du tar veien over Vingnes-brua. Spørs litt hvor i byen du skal.


#15

star sa for siden:

Den kan du kjøre rundt :klemme:


#16

Timar sa for siden:

Den er også så kort at man nesten ser igjennom :klemme: Lykke til!


#17

Kaprifol sa for siden:

Du kan kjøre rundt tunellene mellom Grua og Roa også, liten lokalvei som var hovedveien før. Disse to tunellene kommer ganske tett på hverandre og er middels lange, sikkert ikke så behagelige når du er redd.


#18

Slettet bruker sa for siden:

Du kan kjøre rundt alle tunnelene i sentralt Østland. Over til Vestlandet også, forøvrig. Men da er omkjøringene gjerne litt lange da. Og gjerne med andre tunneler. Eidsvoll er 1200 meter lang. Til høsten åpner det et løp til så da har du ikke møtende trafikk der lenger, samt at du har lett tilgang på rømningsveier.

Dersom det hjelper deg å tenke på så er de fleste tunnelene her i strøka kontinuerlig overvåket av flere personer. Det finnes sikkerhetssystemer og planer for det meste av ting som kan gå galt. Feks om bilen din stopper - da går det en alarm på vaktsentralen umiddelbart og de ser deg på kameraene sine. (Det er full kameradekning.) Så kan de i de fleste tunneler enten stenge så ikke bilene kjører mot deg eller lede trafikken rundt deg slik at du ikke blir påkjørt der du står. Dersom du går inn i en av kioskene merket SOS finner du en telefon og løfter du av røret på denne kobles du direkte til vaktoperatørene som kan sende deg hjelp. De fikser alt fra motorhavari til angst til bensintomt og det som verre er og de kan også videreformidle bilder av din situasjon til riktig redningsetat slik at du får rask og riktig hjelp. Se forøvrig prikk.


#19

Slettet bruker sa for siden:

For ordens skyld så karakteriseres alle tunneler med trafikk i begge retninger som farlige.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.