Det er på tide med ny bil. Økonomi og interesse sier, driftssikker bil som gjør jobben, uten nødvendigvis å imponere naboen. Familien sier 7-seter.
I ett års tid har vi sirklet oss inn på WW Touran. I dag mannen og kona, hver for seg, prøvd en zafira fra 2008. Lite kjørt, 40 000 som koster 250 000.
Vi har lyst på en bil hvor vi kan ta med oss venner og familie, og gjerne et ekstra bilsete i tillegg til de to vi har fast.
Kan noen hjelpe meg å tenke på om dette er et godt kjøp?
Zafira er ingen dum bil. Har kjørt en slik flere ganger, og det er godt med plass, stabile kjøreegenskaper og dokumentert god kvalitet (fra Zafira 2005-). Det som trekker kraftig ned er store Astolper som hemmer sikten og er direkte farlig i f eks rundkjøringer, fotgjengerfelt m.m.
Touran er veldig høyt priset brukt og Zafira gir isolert sett mer for pengene pga høyere verditap.
Hva har dere for økonomisk tak?
Jeg kjører selv Renault Grand Scenic 3 (2010-) og kan ikke si annet enn at jeg er veldig fornøyd. Den har vunnet mange tester internasjonalt men er litt glemt her i Norge. Vi kjøpte den bl.a. fordi det er den eneste kompakt7seteren med klaring av en viss betydning mellom 3.seterad og bakvinduet. Vi ønsker ikke å ha passasjerer som sitter limt oppi bakvinduet. Frykter ikke driftssikkerheten - vet at det har blitt skjerpet veldig på dagens modeller. I likhet med bilene fra Peugeot (308, 3008, 5008). Jeg tror det erm liten forskjell på bilers kvalitet idag.
Det økonomisk gunstigste ville vært å importere en fra Sverige med denne motoren (veldig avgiftsgunstig): ekstrabladet.dk/biler/bil_anmeldelser/article1566009.ece
Da tipper jeg du ville fått en ny bil med 5 års garanti til ned mot 250 000,- ferdig importert.
Eneste jeg angrer på ved bilkjøpet var at jeg ikke ventet til denne motoren ble tilgjengelig :)
Denne motoren kommer forøvrig også i Mercedes (Mercedes og Renault samarbeider om motorer). Men først altså i Scenic / Gr Scenic.
Det er de vi har sett på så langt. Det er mannen som mener mest da, han sier han er så høy at noen biler utgår på grunn av lite oversikt, hodet i taket og annet.
Baksetene er som sagt ekstraseter, ikke noe vi skal bruke på langtur.
Når det gjelder å importere selv, så er vi ikke helt der. Dessuten er det langt fra Bergen til Sverige.
Vi har Opel Zafira og er utrolig fornøyd med den. Mannen i huset er også lang, og slet innmari med å finne bil som passet både til hans lange bein og med 2 bilstoler i baksetet. Og Zafira hadde en perfekt løsning.
God bil å kjøre,og en relativt rimelig bil.
Kan være tilbøyelig å være enig med Autofil ang de 2 ekstra setene. De er veldig kronglete å få de opp, og de tar bort den gode plassen ungene har i baksetet, siden baksetet må flyttes helt frem for å få opp de 2 siste setene.Men for korte turer så funker det i alle fall.
Svigerfar i Tyskland kjører Opel Zafira. Han er pensjonist og kjører til daglig bare på "kjerringa" si. Når vi er på besøk hos dem og ikke har med bil, klarer vi så vidt det er å få klemt inn 3 barn og 4 voksne i bilen, men da er det null plass til bagasje. Ikke mulig å få med så mye som en liten barneryggsekk med mindre noen har den på fanget. I tillegg er det EKSTREMT trangt mellom barnesetene i baksetet. Vi har tre barn i beltestol og når vi er i Tyskland, låner vi tre smale beltestoler (ganske mye smalere enn våre Maxi Cosi Rodi XP). Selv med såpass smale stoler, må vi ta ut det ene setet mens vi fester selene på de to andre. Det siste setet må presses inntil de to andre med døra (pass barnefingrene!) for å få lukket døra. Det er en løsning som funker til feriebruk 5-6 dager i året, men det hadde absolutt ikke vært aktuelt til hverdags for vår del.
Svigerfar er forøvrig mellomfornøyd med bilen ellers enda han har vært en svoren Opel-fan i årevis. Han kjøpte bilen sin ny for et par år siden og har ikke kjørt veldig mye, men har hatt en hel del feil. Det går jo på garantien siden bilen er såpass ny, men det er irriterende likevel. En nødstopp på Autobahn med fullastet feriebil er ikke moro uansett om du vet at det ikke koster deg noe.
Takk for svar Maysen, og dere andre.
Er det plass til bakovervendt sete for småtasser som vokser seg større? Har en treåring som jeg håper kan sitte bak fram til nærmere fireårsdagen.
Hva med VW Caddy, ny type? Etter sigende god plass for 7 voksne, og god bagasjeplass i tillegg. Skyvedører. Klart rommeligere enn Touran og Zafira. Veldig populær drivlinje (gjerrig diesel og DSG automat): www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=29747173
Svigerfar kommer ikke opp den lille korte, men småbratte bakken til garasjen vår på vinterstid med sin Zafira. Jeg har aldri opplevd å ha problemer med noen av mine biler. Det er mulig sjåfør, kjørestil og liten erfaring med skikkelig vinterføre har en del å si også, så jeg skal ikke påstå at bilen har all skyld.
Svigerfar var nylig her på ferie og bannet høylydt over bilen sin. Han har kjørt Opel i alle år, men er fryktelig misfornøyd med Zafiraen sin av mange årsaker. Det handler om alt fra brukervennlighet (den baksetebenken er jo helt jævlig sammenlignet med alle andre tilsvarende 7-setere) til kjørekomfort og ikke minst driftssikkerhet. Enten har han vært ekstremt uheldig med sin bil, eller så har Zafira et gedigent problem. Han har ikke kjørt mer enn 60.000 de tre årene han har eid bilen, men han har hatt mange store og dyre reparasjoner og utrolig mye feil. Typisk nok måtte han innom verksted på denne ferien også. Til og med min katastrofale C8 var med driftssikker en Zafira'n hans.
Dekk kan raskt bety veldig mye hvis det bare er snakk om en liten bakke. I tillegg må man ofte slå av antispinn, og rett og slett gi bilen mulighet til å spinne i stedet for at den begynner å bremse dekk og motor selv.
Der vi bodde tidligere var det en bakke på ca. 40 meter som svært mange hadde store problemer med om vinteren. Ved noen tilfeller kjørte jeg bilen opp for enkelte, så sjåfør betyr noe. I tillegg hadde jeg en sprayflaske med asfaltfjerner stående i garasjen som jeg brukte både på min bil og for de som hadde problemer - altså rense dekkene på en rask og effektiv måte, noe mange slurver skikkelig med. I tillegg er det en del som har dårlige dekk - gamle harde dekk, eller piggfrie dekk som er kjørt med til langt ut på sommeren - eller hele sommeren.
Det å be folk slå av antispinn var ofte noe av det mest effektive. Mange hadde ikke peiling hva det var og hvordan man gjorde det. Ikke så rart heller, for omtrent hvert bilmerke har jo en egen betegnelse på dette. Det som skjdde var rett og slett at bilen "stoppet seg selv" i toppen av bakken pga. den bremset ned motor og hjul for å prøve å få feste, mens det som var løsningen var å spinne seg opp de siste meterene.
Jeg har ikke hatt inntrykk av Zafira som noen dårlig vinterbil. Nå er det riktignok kanskje ganske stor forskjell på de første produksjonsårene og det som kom vel rundt 2004-2005. Kvalitetsmessig var det tidlig veldig mye problemer, men inntrykk av at det vel har blitt noe bedre etter hvert.
Tror jeg heller ville gått for en touran enn opel zafira. Syns det virker så det er 2 1/2 sete i zafiraen og ikke 3 seter.
Får vel en bra touran for 300 000 vil jeg tro.
Har dere sett på sharan? De er jo litt bedre plass i...
Har ikke så mye peiling på zafira men vi valgte den litt bort pga setene.
Touran er nok ikke veldig mye bredere enn Zafiraen.
[font=Comic Sans MS][/font]
Vi hadde en 2007-modell Opel Zafira frem til sommerferien. Da byttet vi den inn i en Ford S-Max. Dette pga den generelt større plassen.
Vi var veldig fornøyde med Zafiraen og hadde ingen problemer verken sommer eller vinter, eller glatte oppoverbakker.
Hvordan forskjellen er i totalbredden er jeg ikke helt sikker på, men tror det er ganske likt. Men Touran har en bedre utforming av setene også kontra en del andre biler, slik at man ikke får en forhøyning i midten. for oss, med barn på 3, 6 og 8 år har Toraun fungert veldig bra de 5,5 årene vi har hatt bilen. Plass nok i hvert fall til vårt normalbehov og det har fungert greit med tre barnestoler.
Man kan kanskje finne tilbud på helt ny Touran til 300 000. For den prisen får man evt. en temmelig ny brukt en...
Kvaliteten er ikke bare noe bedre, det er som natt og dag. Og det er allerede godt dokumentert. Sterk score i DEKRA, på siste TUV-undersøkelse havnet første årgang av nye Zafira (4-5 år gamle biler) helt oppe på 16. plass. Så de spesifikke detaljene i Autobilds TUVbilag, og det var toppscore på nesten samtlige punkter. Imponerende. På oversikten over 2-3 år gamle biler scorer Opel generellt veldig høyt. På siste DEKRArapport tronet Insignia på toppen. At folk i Norge fortsatt tror at Opel har dårlig kvalitet skyldes dels nordmenns forutinntatthet, samt at det må være noe som skurrer i Opels PR-apparat.
Vår Zafira er fra 2004 og har plass til en helt vanlig voksen mellom barnesetene i baksetet. I motsetning til Mazdaen som var like bred, men som hadde vipper i setene. Det er deilig å sitte i, men gjør at barnesetene ikke kan skyves helt ut mot døra.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.