Ja, det lurer jeg på. Vi har Multi-Tech til snuppa, og det står bak passasjersetet, men dersom det blir to barn, må vi jo ha et sete til bak førersetet. Hvilke seter er egnet? Bilen er ikke såå trang (Subaru Legacy), og mannen er 185, og altså helt normal, men litt sytete, og han synes det er trangt i forsetet når Multi-Techen står bak.
Det varierer også hvor stor plass ulike stoler tar i ulike biler. Kommer mye an på utforming av forseterygger, f.eks. Lurt å prøve flere stoler og se hva som kommer best ut. Et annet tips er å justere høyden på forsetet enten opp eller ned for å få utnyttet palssen best mulig. Om barnestolen treffer forseteryggen der de begge bygger mest går det bort mye plass.
Hi-way har ord på seg for å ta liten plass. Ellers har du TWE som vel kan ta mer eller mindre plass alt ettersom plassering og vinkel. Jeg vet ikke hvordan graco cosmic har det med plass for tiden, men dette var det eneste setet som gikk inn bak fører i vår gamle ford escort. Men det er noen år siden. Nå har vi et HTS-sete bak fører, og det kan jeg ikke anbefale for noen som er lengre i beina enn meg.
Vi har ihvertfall en 3. åring i Duologic, bak fører som som oftest er 1.90 lang i den bilen. (Touran) og i Yarisen min har jeg henne bak meg i en Britax TWE.
Sist klarte de ikke å bestemme seg. Butikksjefen ville selge iZi Kombi (de nektet å føre rene bakovervendte seter :rolleyes:), mens hun vi handlet hos til slutt, snakket varmest for Britax Multi-Tech, som vi til slutt kjøpte. Litt mer konkurranse hadde vært fint, og ikke bare fra forhandlere av Ferrari-seter osv.
De påstår at folk ikke kjøper rene bakovervendte stoler. Og hvorfor gjør ikke folk det da? Fordi den jevne selger forteller dem at "ingen kan ha barna bakovervendt lenger enn til 2 år, for det blir så traaaaangt", samt at butikken ikke har dem inne.
Du skal jammen ha god peiling selv på forhånd.
Så kan man jo spørre: Hvorfor kjøper ikke folk rene bakovervendte seter hos dem? Fordi de ikke selger dem. :roll: For oss er det greit, for stolen skal uansett bare brukes bakovervendt, men ikke alle tenker sånn, dessverre.
Derfor gikk jeg til den lokale sjappa og prøvde IZI Combi, før jeg kjørte hjem og bestilte rent bakovervendte IZI Kid på nett. :nemlig: De fører sørgelig få rene bakovervendte seter på sjappa her, og de er litt vrange hvis man vil bestille. Derfor holdt jeg på å svime av her om dagen da jeg var innom for å kjøpe solskjerm til Kid'en, og så at de hadde fått Akta Graco Belogic på hylla. :eek:
Nei, jeg bor i Harstad. :) Her er det en butikk som heter Nor-style som regjerer. Vi har også BilXtra her som fører BeSafe, kun IZI Combi på hylla der også, men de var vennligere innstilte til å bestille meg en IZI Kid hvis jeg ville enn Nor-style var. :nemlig: Jeg valgte likevel å bestille på nett siden det var billigere.
De har Britax Hi-way her i byen, er strålende fornøyd med det setet. Har montert det i midten på mondeoen og han som blir fire til høsten har kjempegod plass, og vi har veldig god plass i forsetet fordi det går midt mellom setene.
Britax high-way 2; bakovervendt til 25kg. Så smalt at det til og med kan stå i midten, iallfall ifølge reklamen. Det fungerer utmerket i vår toyota avensis stasjonsvogn. :jupp:
Dette setet hadde barnas hus inne så vi fikk med oss to stk med det samme...de hadde til og med inne så vi kunne velge mellom to farger. ;)
:knegg: Rett skal være rett, de har både izi kid og hi-way på barnas hus her i byen og de anbefaler riktig. Jeg skjønner dog ikke hvorfor det fremdeles selges noen rene fremoverstoler overhodet, det burde vært forbudt med lov. Ikke beltestoler altså, men sånne småbarnsstoler.
Nei, det kan du si. Ei i barselgruppa mi har ettåringen sin i framovervendt stol - jeg fatter virkelig ikke hvorfor. Jeg fikk tilbud om skyss hjem fra ettårsdag der, men valgte å vente på at mannen min kom med vår bil, gitt.
Av de bakovervendte setene som nevnes i tråden her - er de omtrent like sikre? Vi trenger et sete nummer to i mannens bil i første omgang og neste høst et til lillingen når han/hun vokser ut av Cabriofixen, og jeg synes det er vanskelig. Jeg veit ikke helt hvor mye jeg skal stole på de norske testene heller, jeg synes for eksempel sikkerhet er viktigere enn brukervennlighet.
Tror vi får begynne med å prøve Belogic-en i mannens bil også, og hvis det ikke passer der, blir det vel ny prøverunde …
Det er jeg klar over, men så har du for eksempel Akta Graco Belogic, som vi kjøpte fordi det besto svensk plus-test og fikk god omtale - da nye, norske testresultater blei offentliggjort i mai, fikk det 4.5 av 5 poeng på frontkollisjon og 3.5 av 5 poeng på sidekollisjon, altså 4 i snitt. En hel masse seter jeg aldri har hørt om en gang får bedre score på sikkerhet. Babykrybbesaken under fikk 5 av 5 på begge. Jeg synes liksom ikke det gir helt mening …
Nå ser jeg i den svenske markedsoversikten at Hi-Way II også går til 25 kilo og er plus-tested, og Acino får jo to av dem i samme bil som vi har, så vi får sette opp det på lista, i alle fall.
Joda, men du må sammenlikne setet med seter i samme klasse, ikke seter i andre grupper. :) Altså må du sammenlikne "barneseter" opp mot hverandre og se på sikkerhetskarakteren. Vårt IZI Kid fikk 5 i frontkollisjon og 3,5 i sidekollisjon, og vant sin klasse (barnesetekategorien). Kombisetekategorien utelater jeg, siden den utelukkende består av forovervendte beltestoler med magepute.
Jeg burde selvsagt valgt et sete i samme vektklasse for å illustrere poenget mitt, for det er fortsatt seter jeg aldri har hørt om som gjør det bedre. De er vel stort sett uaktuelle for oss fordi de gjerne er forovervendt eller kombinert, men man jo gå inn og lese om hvert enkelt sete for å finne ut av dette. Det er for tungvint (selv om jeg selvsagt gjør det).
Poenget med en test må vel være å gi forbrukeren en lett tilgjengelig oversikt over alternativer og så sammenlikne disse. Det synes jeg ikke de norske testene får til (og ja, jeg veit det er mange kriterier å ta hensyn til). Det hjelper ikke at sidene til Forbrukerrådet ikke gir en samleoversikt som inkluderer de nyeste testene (den forrige er fra 2009 og viser dessuten bare samlet score) eller har funksjonalitet som gjør det mulig å å se for eksempel alle bakovervendte seter i klasse I og II sett opp mot hverandre, uavhengig av året de blei testet.
Jeg veit at jeg vil ha bakovervendt så lenge som mulig, og jeg stoler på at jeg skal klare å montere setet riktig, slik at sikkerhet er det eneste kriteriet jeg virkelig bryr meg om. Det gjør det jo mulig å utelukke seter, men det innebærer jo en del jobb. Jeg tror ikke folk flest setter seg så godt inn i testene eller kriteriene som ligger bak, selv om man kan leite opp sider der både disse og "veto"-karaktersystemet deres er forklart.
Jeg ønsker meg en uttømmende liste over alle seter som kan være aktuelle for oss, slik at jeg kan begynne å utelukke alternativer fra den igjen.
Testene er ikke greie å forholde seg til. Man må nesten se hva de har testet og hvordan for å kunne tenke noe som helst om dem. Ikke gjør de det likt hver gang heller, og de tester ikke gamle seter om igjen for det. Og de har ennå ikke greid å være ryddige i forhold til at forovervendte småbarn = utrygg sikring uansett.
Men hovedpoengene er jo greie. Isofix er enkelt å montere, men går bare til 18 kg. Isofixstoler vil derfor ofte gjøre det bedre fordi det eliminerer endel brukerfeil. Så å si alle kjente bilstolmerker er bra så lenge de er riktig montert bakover. Og stoler står veldig ulikt i ulike biler og på ulike plasser i bilen. Det hjelper ikke at en bilstol er "best i test" hvis det ikke går an å montere den skikkelig i bilen.
Vår VW touran er et kongeeksempel. Touran har lange beltefester, kort avstand mellom seteradene og fantastisk mye plastpolstring som vanskeliggjør festing av forankringsseler. Den har også en luke i gulvet på begge sider som evt må dekkes hvis støttebeinet lander der, og den har en "dump" i midten + en plastkasse som kan gjøre det vanskelig å strekke ut endel støttebein. Det vi har funnet ut er derfor at vi stort sett ikke kan montere noen stoler med belter korrekt. Vi har ikke prøvd hi-way, det er mulig den hadde gått fint. Vi har heller ikke prøvd twe og brio zento. Ellers har vi vært innom ganske mange. Grunnen til dette er de lange beltefestene. Forankringsselene får vi til, men det er fantastisk plundrete. Og man får ikke plassert en god del seter i midten grunnet den plastkassa der som gjør det trøblete å rette ut støttebeinet.
Såh, vi endte med et hts-sete til 18 kg med isofix. Det gjør det jo bra i test også, men hovedpoenget er at setet står riktig montert, bakovervendt og at vi har et barn som kommer til å passe oppi det setet ganske lenge da han ikke er av de største. Vi hadde multitec i midten før, fikk det montert med et nødskrik, men vi ble mer og mer ukomfortable med den monteringa og heiv det ut.
Poenget: Ofte kan man ikke velge helt fritt. Og de testene er egentlig ganske håpløse å lese, men hvis man ser på hva og hvordan de tester, er de kjente bakovervendte setene gode. Så da velger man det som ellers passer best.
Jupp. Men siden alle forhandlere ikke fører det samme og gjerne vil anbefale helt forskjellige seter, så må man jo likevel skaffe seg oversikt over hva som er kjente bakovervendte seter og hvilke man har mulighet til å få tak i, før man drar ut på prøverunde. :sukk:
For de som er interessert. I Touran kan forakringselene festes i baksetet, på samme måte som om stolen skulle monteres i fremsetet. Hiway passer ypperlig i midten. Zento står også veldig godt i touran. DuoLogic passer ypperlig på siden da støttebenet går klar av boksen i gulvet. Av babystoler så står graco logico S og Teutonia Tario perfekt i midten. Britax kan ikke stå bak fører pga plassen (lang fører), ei heller i midten med noen av sine baser.
Secura kan ikke monteres på noen av plassene grunnet lengden på beltefestene. Maxicosi cabriofix monteres fint på sidene, men jeg tror man vil slite i midten pga lengden på støttebeinet. Multitec kan monteres med et nødskrik på alle steder, men det er bare så vidt, og da igjen pga lengden på beltefestene. HTS izi combi og izi kid med og uten isofix kan monteres på begge sidene. Støttebeinet går klar av luka. Men det fordrer kort sjåfør om den skal være på førersiden, jeg er 170 og mannen 176, jeg vil si at grensen går omtrent akkurat der. Det kan ikke stå i midten grunnet plastdings som hindrer støttebeinet i å strekke seg nok ut.
Vi har Ford S-max med skuminnlegg i oppbevaringslukene, så vi går heldigvis klar av støttebeinproblemet. Det er god plass mellom seteradene, pluss at vi kan regulere setene fram og tilbake for å få bedre plass der det måtte passe.
I vår bil må Britax TWE monteres som om det stod i forsetet pga ingenting på forsetene å feste i og skinnseter, dvs. at forankringsbeltene festes i beina til setet det står på, i dette tilfellet det midterste setet på 2.rad (vi har 7 seter med 3 seterader). Der står det og støtter seg på forsetene, og Mellomste har god plass. Bak passasjersetet står Minstemors BeSafe IZI Kid X3 isofix med støttebein og pga isofix slipper vi forankringsbelteproblematikken der (isofixversjonen har ikke forankringsbelter slik som den uten isofix). Hele gulvet på 2.seterad er flatt.
Innmari viktig å prøve seter i bilen før man kjøper, testvinner eller ei. Altfor mange kjøper BeSafe IZI Combi uten å prøve først fordi det er det butikken pusher, og så ender de med at setet ikke står så godt i deres bil bakovervendt, og de ender dermed med å snu setet forovervendt altfor tidlig. :nemlig: sett flere tilfeller av
I Ford Focus går Britax Hi-way Secura II mellom forsetene, selv om det ene er langt bak. Det var redningen for oss om vi skulle slippe å sitte med haken på knærne.
:bidrar:
Nå har jeg fått skilter på Mondeoen min igjen, og jeg tror jeg kjøper samme sete der.
Biteringen i Bergen kan for øvrig anbefales, de er gode og oppdaterte.
Jeg tror nok at Hi-way II står fint i Mondeo ja, vi hadde Britax Secura i Mondeoen vi hadde før vi kjøpte S-max'en. Det stod i midten hos oss, og store Mellomste brukte setet fram til han flyttet over i TWE, og var da tett oppunder 110 cm lang.