Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

SUV på krasjtoppen

#1

Guava sa for siden:

Jeg kom over dette i dag:

www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=163053

Jeg har skjønt at det er pop å kjøre SUV. De fleste jeg vet om som kjøper SUV er byfolk som forsvarer kjøpet med de turene de skal på hytta i vinterferien eller påsken fordi bilen er så mye sikrere og så mye bedre på glatta enn alle andre biler. På Oppdal er SUV-tettheten enorm i påsken. Viktig med skikkelig bil på "fjellet".

Hvordan klarer vi som bor i distriktet å komme oss fram med vanlige biler tro?

forbikjørt av 3 SUV-er i dag som kjørte minst 90 i 60 sona der skolebarn gikk lang veien :mad:

Kanskje en ide for de som kjøper seg et tungt monster av en bil å lære å betjene den :nemlig:


#2

Mie sa for siden:

Kjørte motorveien fra Gardemoen igår, og ved flere anledninger hadde jeg brått en SUV i "ræva".. Land Rover, Hummer osv.. Vet ikke hva det er med dem, men synes ofte de tror de har førsteretten fordi de er større enn oss andre..


#3

Fluke sa for siden:

Måtte du komme med dette nå bare noen dager før jeg skal sitte på i en sånnen til hytta? :skremt:

Foreldrene mine har en SUV og de trenger det faktisk for å komme opp til hytta. :p


#4

Milfrid sa for siden:

I disse miljøfokuserte tider virker ikke kjøp av SUV særlig gjennomtenkt, spør du meg. Hvor politsk ukorrekt er det mulig å bli, liksom :rolleyes: .

Og når det gjelder det å komme seg fram til hytta - det er det faktisk mulig å få til med vanlig firehjulstrekk også. Her i huset var maen særdeles skeptisk til å i det hele tatt bytte bil da vi kjøpte hytte, men etter å ha testet ut firehjulstrekken til noen venner i bakken opp mot hytta, så er han litt mer på gli. Men det er et langt stykke mellom bil med firehjulstrekk og SUV.

SUV er show-off, spør du meg, og det er svært få steder i Norge det kan forsvares at man trenger en.

Men selvfølgelig, når hytta er større en naboens, bør jo bilen også være det :rolleyes: .


#5

safran sa for siden:

Det er mange machoidioter som kjøper seg SUV. Det er som regel dem du har i ræva på motorveien også.


#6

Adrienne sa for siden:

Det er mange grunner til at SUV-er ligger på kræsjtoppen. Den ene er, som safran påpeker, at mange av de som kjører SUV har en særegen kjørestil. De tar mer sjanser og kjører råere. Det blir det flere ulykker av. En annen grunn er at mange bruker SUV-en på en annen måte enn vanlige biler, i og med at den har flere bruksområder enn vanlige biler. Flere av ulykkene skjer derfor der man ikke kjører andre biler, på skogsveier etc. En tredje årsak er at kjøreegenskapene til en SUV er noe annerledes enn på vanlige biler, og mange vet derfor ikke hvor grensen går. På vanlige biler så merker man lettere når man begynner å nærme seg grensen for hva bilen tåler, mens en SUV holder veigrepet helt til den plutselig slipper. Og når den slipper så slipper den helt totalt og man får som oftest en kræsj.


#7

Muad'Dib sa for siden:

Jeg er ikke noen SUV-fan i det hele tatt. Elsker å se på Top Gear, og de sabler alltid disse luksus-offroad bilene ned - fordi de ikke er noe særlig gode til å kjøre offroad. Jeg husker især deres tests av BMW X3 og X5, som satte seg fast omtrent hver 2. meter, samt Jeremy Clarksons kommentar til Porsche Cayenne: "It has the sex appeal of a camel, with gingivitis, and I'd rather walk than drive another mile in it" - hvilket han så gjorde. Faktisk anbefalte Top Gear guttene en skikkelig Jeep/Landrover til dem som skal kjøre offroad.


#8

Muad'Dib sa for siden:

VG er faktisk litt seint ute med dette. Jeg leste allerede om saken i Aftenposten for et par måneder siden.


#9

Agent Scully sa for siden:

:nemlig: JC is the new JC.


#10

Honda sa for siden:

Dette er jo ikke noe nytt.

De med suv og automatgir er de som har flest uhell. For de bare trør inn gassen og tror med at bilen har 4*4, automat og er stor så kommer de seg frem over alt og det er bare å kjøre.

Er jo bare å se på han tullingen fra Idiol, han kjørte jo i grøften på en strekke i fjor vinter med sin xl7 ....

Mange har lat for stor fart etter forhold og føre.

Nå kjører vi suv, Honda C-RV :) med manuell gir og jeg kjører nå den likedan som om jeg skulle ha kjørt civicen vår eller pappa sin ford focus...

Fart etter forhold og føre...

Og nei jeg er ikke enig i at de med suv kjører råere, er nå heller de med biler med 350 hk under panstret som kjører råere, men mange av de med suv tror at de kan kjøre i 90 på blankis med at fartsgrensa er 90, for at de har 4*4...


#11

Bokormen sa for siden:

Litt off topic, men jeg synes det er like festlig hver vinter da vi kjører opp til hytta til svigers. De siste årene er det en del velstående mennesker som har bygget seg svære hyttepalasser der oppe, og disse ankommer som regel i SUV-er som koster omtrent det samme som huset vårt. Men mange av dem kan ikke å kjøre på annet enn bygater, så det er ikke få ganger vi har kjørt forbi spinnende luksusbiler i vår trauste, ti år gamle passat. :humre:

Det er synd at kjøreferdigheter ikke følger med bilen. ;)


#12

Honda sa for siden:

Mange av suv`ene er jo laget for å bare kjøre på flat landevei hihi
Eks BMW sin x3 eller hva den nå heter. Den har bakkeklaring på et par cm, mye lavere en mange vanlige personbiler ja.

Statusbiler for bykjøring


#13

Guava sa for siden:

Det at firehjulstrekk er en falsk trygghet kan jeg skrive under på.
Vi har en gammel Daihatsu med firehjulstrekk. Eneste tilfellet jeg føler meg tryggere med den bilen framfor vår andre bil er på tur opp bratte bakker på glatt vinterføre.

Jeg kjører daglig på veier som er langt dårligere enn majoriteten av "hytte"veiene på Oppdal. To ganger i vinter har jeg sett meg nødt til å kjøre firehjulstrekken på grunn av føret. Den ene gangen lå det 30 cm snø enkelte steder i veibanen. Den andre gangen skulle jeg opp en bratt ubrøytet bakke. Ellers er det utrolig mye som går bare med en gammel toyota med piggfrie vinterdekk.

Svigerfar har en SUV nå, men påstår at hans gamle Volvo var bedre på skogs og fjellveiene på Dovrefjell.


#14

scilla sa for siden:

[quote=Marianne;319259]Mange av suv`ene er jo laget for å bare kjøre på flat landevei hihi
Eks BMW sin x3 eller hva den nå heter. Den har bakkeklaring på et par cm,

What ???:confused:


#15

Muad'Dib sa for siden:

Hmmm, vores Volvo V70 (den som endte sitt liv i elva) var et mareridt på glatt føre. Kpmbinasjonen glatt føre og bakke var ennå mere :eek: Og da prøvde vi 3 slags vinterdekk !

Min 10 år gamle Subaru Legacy er til gengæld en drøm på glatt føre, bl.a. p.g.a. sitt lave tyngdepunkt, samt at den er lett. Den er faktisk like bra som vores mye nyere og mye dyrere Volvo XC70 (som er en crossover bil).


#16

Guava sa for siden:

Svigerfar hadde en gammel Volvo 240. Skikkelig traktorbil som kjørte opp alle bakker på vinterstid. V70 er jo en nymotens Volvo og har ikke de gamle Volvoenes traktoregenskaper.


#17

Muad'Dib sa for siden:

Faktisk var jeg VELDIG innstilt på, å kjøpe en skikkelig John Deere til Mr. Dib etter at han kjørte i elva. Da hadde vi også fått en barne-John Deere med på kjøpet. :digger:

Men Mr. Dib ville ikke (jåle).


#18

Angelique sa for siden:

Da har jeg fått en ganske anderledes BMW X3 for bakkeklaringen på den er nesten 30 cm og med standard hjul på 215/60R17 skal det mye til å få så lav bakkeklaring som du beskriver.

Det er anderledes å kjøre en slik bil enn feks en vanlig bil med forhjulstrekk
Personlig foretrekker jeg bakhjulstrekk som jeg har hatt på min BMW 116 og min Nissan 200SX.Alikvel ,dette er også anderledes å kjøre

Når SUV bilsalget eksploderte så kraftig som det gjorde pga avgiftsøkningen, blir det mange mange flere av de på veiene, og mange uerfarne sjåfører på denne typen bil som tar helt andre tjangser pga 4X4, da stiger selvsagt ulykkesfrekvensen også

Jeg har hatt mange mange biler i mitt liv da jeg er veldig bilinteressert og dette er en fantastisk bil å kjøre med en helt annen kjørekomfort enn jeg har opplevd på andre biler (og det er bla biler som Maserati for å nevne en)

Jeg har en svoger som har jobbet som kommandoleder på en våre største kommandosentraler, og han sier at feks min bil er en av de tryggeste å kræsje i.De har helt uavhengige tekniske beskrivelser av alle biler for blandt annet å vite hvor de skal klippe i karosseriet
Det var min grunn til å kjøpe nettopp denne, fordi jeg har opplevd at datteren min ble plukket ut av totalvraket av bilen til min kjære og lagt på båre og kjørt på sykehuset med blålys med påfølgende opphold på intensiven
Det teller mye mer formeg at vi kjører trygt enn at jeg kjører SUV eller hva som helst annet

Det med fremkommelighet er helt vanvittig bra på denne
Det har jeg til de grader fått testet ut i vinter sammenlignet med mye anet jeg har kjørt.Har barnehagen til minsten langt inni skauen nærmest (idrettsforening som driver)
Det er veldig bratt opp til barnehagen og det var nesten daglig at noen hadde kjørt seg fast


#19

Elin sa for siden:

:nemlig: Kan underskrive!Jeg har erfaring med både X3 og X5 på norske vinterføre, og dersom man kan kjøre bil (noe man som regel kan dersom man har kjørt MYE landeveiskjøring,og er oppvokst på landsbygda med glatte, ubrøytede veier slik som i snøfylket Hedmark) så er det helt topp med enkelte SUV-modeller.


#20

Divine sa for siden:

Ikke for å være flåsete, men jeg føler at tankegangen ofte er at "jeg kjører en kjempetrygg bil, så jeg kan bare peise på" uten å ta hensyn til oss dødelige i litt mindre avanserte biler. Personlig så ser jeg spesielt to typer bilister som kjører hensynsløst i trafikken, drosjesåfører og de med SUV. Jada, jeg er klar over at jeg ikke skal skjære alle over en kam, men for mitt vedkommende begynner disse observasjonene å bli påfallende.


#21

Angelique sa for siden:

Jeg tror nok mange SUV sjåfører kjører litt røffere fordi de har en slik bil, men slett ikke alle

Jeg ser mange andre hensynsløse i trafikken også jeg, bla unge gutter med sportslige biler.Syntes ofte disse er ennå mer hensynsløse nevnte gruppe


#22

Kula sa for siden:

Nå ja. Litt mer enn ett par cm. bakkeklaring er det nok på X3'n. :knegg:
Jeg er nemlig en av SUV eierene, og jeg har egentlig ikke behov for å forsvare kjøpet av en suv med 4x4. :D Ikke kjører jeg villmann heller.


#23

Stikka sa for siden:

SUV'er er vel generellt tryggere å være i hvis man kræsjer fordi de er høyere (og sikkert noe mer) men desto værre for de man kræsjer med har jeg hørt.

Kjører selv SUV og kræsjet i går. bidrar til statistikken


#24

Muad'Dib sa for siden:

:eek: Håper det gikk bra med deg !


#25

Claire sa for siden:

Det er mer bekymringsfullt at salget av disse bilene har eksplodert selv om de er blant de mest bensinslukende og forurensende biltypene.


#26

Elin sa for siden:

Det er fordi det i tillegg til de som kjøper SUV pga. 4-hjulstrekk, plass og andre gode egenskaper, så er det endel bytryner, wannabe's og snobber som også kjøper denne typen bil, og sistnevnte kjører slik enten de kjører SUV eller en mindre bil. Observasjonene dine er jeg stygt redd for stemmer ja.....


#27

Elin sa for siden:

Der har du nok en uforsvarlig gruppe sjåfører ja....lite erfaring, stor fart og enda større selvtillit! :nemlig:


#28

Honda sa for siden:

Ok da har de foraldret på den. For vi prøve kjørte en x3 i 2002 og den kom vi ikke inn innkjørsla med for den tok nedi en homp:rolleyes:
Og da sa de på forhandleren at den var laget for asvalt crusing :)


#29

Kula sa for siden:

Men det er faktisk veldig mange som faktisk ikke har noen som helst skyld i en kollisjon også. Og jeg kan faktisk sitte her og skrive takket være at jeg kjørte en "trygg bil". En idiot fikk det for seg at han kunne bruke "min" fil, og det kunne han ikke vet du. :knegg: Der kom jo jeg.....i 80 km. Og han kom i 80 km. Og takket være stålbjelker i dører og tak.......så kan storebror i dag feire sin 14. bursdag.



#31

Guava sa for siden:

Monsoon. Hvis det er skummelt å kjøre på snødekte veier er det jo desto større grunn til å lære å kjøre på snødekt vei i tillegg til å kjøpe en god bil. Det er jo det artikkelen peker på. At SUV eiere rett og slett ikke er flinke nok til å håndtere bilen sin.

Det jeg også påpeker er at jeg stadig observerer at folk som kjører slike biler kjører som idioter fordi de tror de er trygge.

Det finnes andre firehjulstrekkere som er minst like gode og bedre på fremkommelighet, men de ser kanskje ikke like kule ut :knegg:


#32

Kula sa for siden:

Nei de gjør ikke det. :skuffet: Og nå som man også kan kjøpe "søle" på boks for å spraye på så det ser ut som om man har kjørt "off road", er jo alt helt toppers. :knegg: .


#33

annemede sa for siden:

Vi har også SUV, kriteriene vi hadde da vi kjøpte bilen var: sikkerhet, plass til ordentlig barnesete (bakovervendt) plass til barnevogn i bagasjerom uten å måtte demontere, og at vi kunne sitte høyt for at barnet (da) ikke skulle bli så bilsyk. Vi har fått en bil som oppfyller alle kriteriene, og vi ser at når barnet vårt sitter på i andre lavere biler, ser hun mindre og blir kvalm, har til og med spydd, noe hun aldri har gjort når vi har kjørt. Så vi kjører med storesøster fremdeles bakovervendt, mens mange som har barn på samme alder har måttet snu setene pga bilsyke. Derfor er vi fornøyd med vårt bilvalg. Og ja, jeg har kræsjet en gang i en stolpe i et parkeringshus. bidrar


#34

Muad'Dib sa for siden:

Kjøper folk søle på boks ? :eek:

Dib kikker ut av vinduet, ut over gårdsplassen med al gjørmet, og drømmer om rikdom :)


#35

Honda sa for siden:

vår suv bruker mindre i drivstoff en galanten vi hadde før...
suv`en er en honda c-rv 1999 mod, og galanten var en stasjonsvogn fra 98...
bare for å vise at ingen av bilene er sånn 20 års gamle vrak hehe


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.