Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Hybridsykkel - hvilken?

#1

Bomull sa for siden:

Jeg har per i dag en DBS City av denne typen, med 7 gir:

God sykkel på mange måter. Jeg fikk den av mannen til jul og synes den er både fin og grei å sykle bort til venner med eller når jeg skal på butikken for å handle en liten skvett. Men, jeg har også kjøpt inn sykkelvogn som jeg i noen uker har brukt på sykkelen når jeg leverer ungene i barnehagen mm. og jeg håper ellers å bli mer aktiv på sykkel, på sikt kanskje til og med få til å sykle t/r jobb. Og da vet jeg at dette ikke er sykkelen for meg. Dvs. jeg kan gjerne fortsatt ha den, til sitt bruk, men jeg tror nok helt sikkert at jeg burde investere i en hybridsykkel som både er lettere og som har flere gir, og som dertil byr på en mer sportslig bruk.

Jeg har ikke mangfoldige tusen å bruke på sykkel, så jeg vil gjerne ha tips til en ok og kvalitetsmessig god nok, godt utstyrt hybrid til hyggelig pris. Hyggelig pris vil si at den bør ikke under noen omstendighet koste mer enn 5 000,-, aller helst ikke mer enn 3-4k. Finnes det? Noen tips?


#2

Stompa sa for siden:

Obs har greie sykler til lave priser. Jeg skal ikke si noe om kvaliteten på lang sikt, men den jeg kjøpte i vår til 1500 kr funker helt fint for meg.


#3

Jålebeinet sa for siden:

Stikk innom Sport1 og se på en Gekko. Den er helt svart og litt trist av utseende, men mye for pengene. De har 30 % avslag akuratt nå, så da tror jeg du havner innenfor budsjett.


#4

Bomull sa for siden:

Sport1 har ikke Gekko her i byen. Men jeg var innom der i går og fikk en liten guidance i jungelen, og tror kanskje jeg lander på noe som denne - Merida Crossway Viper med skivebremser, 27 gir og låsbar dempegaffel:

Veil. pris er 5 499,-, men jeg skulle få 20 % avslag. Er litt i tenkeboksen, jeg har jo som sagt ikke peilig what so ever på hva som er bra og ikke bra osv. Noen som har erfaring med denne typen, eller Merida generelt?



#6

Lavender sa for siden:

Og jeg kjøpte hos G-Sport, men angret og byttet til Nakamura. Kjøpte den i nettbutikken og venter på den.

Kjøpte i tillegg en pent brukt Nakamura 7 girs, lik din DBS for å bruke til kollektiv, butikk, barnehage, trening m.m.


#7

Erica sa for siden:

LoneLone: kan jeg spørre hva slags størrelse du kjøpte? Og hvor lang du er?


#8

Lavender sa for siden:

Jeg er 171 cm og kjøpte rammestørrelse 18. Prøvde den på G-Sport i fjor. Vurderte Trek sykkel fra Spinn, der anbefalte de 17 eller 19 tommer. Hybrid ramme skal visst være litt større enn off-road ramme.

Og om det står utsolgt på nettsiden til G-Sport og Intersport, gjelder det lager og ikke nødvendigvis butikk.


#9

Bomull sa for siden:

Nå er denne tråden straks et år gammel, men jeg har enda ikke fått ut finger´n - det var så mye annet som spiste av lommeboka. Dog, med en god slump skattepenger er ny sykkel langt mer innen rekkevidde igjen, og etter en heisatur til Skagen trengs det nok virkelig også ...stakkar City-en fikk seg en trøkk! :humre:

Bruksområdet mer eller mindre det samme, men jeg sykler mer med barnesete enn vogn nå. Jeg skal også bruke sykkelen t/r jobb hvis jeg får presset det inn i tidsklemma, ca 3-4 km hver vei, en del bakker. Budsjett noe økt, men bør ikke overstige 6 000,-. Får jeg den rimeligere, er ingenting bedre enn det.

Hva kjøper jeg?


#10

Bomull sa for siden:

Haha. Jeg bumper igjen ...nok et år er gått! :flau: :knegg:

Jeg er fortsatt grønn. Jeg aner liksom ikke hva jeg skal se etter. Men nå må jeg ha en sykkel, for jeg sykler fortsatt på City-en, men jeg ser jo at det ikke er helt ideelt nå som jeg er blitt såpass aktiv. Jeg har begynt å sykle til jobb også nå, et par ganger i uken i alle fall. Det er omtrent 1.6 mil t/r med levering/henting av barn på skole og i bhg, og jeg har et par rimelig seige bakker fra jobb og hjem, som helt klart vil være litt mer overkommelig med en sykkel som ikke bare har mer enn 7 gir, men som også er langt lettere! :nemlig:

Ei venninne kjøpte seg en Merida Speeder i fjor og skryter hemningsløst av den. Den veier angivelig bare rett i overkant av 10 kg og er noe av det nærmeste du kommer en racersykkel i hybridform. Stemmer dette? Den har ikke demping på gaffelen forøvrig, også der hører jeg så mye forskjellig om hva som er anbefalt og ikke. Den koster jo nok, men kanskje jeg kan gjøre et kupp på salg nå i høst?

Hvilken sykkel ønsker jeg meg egentlig?


#11

Lavender sa for siden:

Gå på G Sport og test Diamant, den er lik landeveissykkel. Så kan du teste en Scott eller Trek hybrid som er mer mountainbike utgaver. Ikke bare sitte på de i butikken, du bør ut i trafikken å balansere. Jeg tror syklene er ganske like i kvalitet vs pris, det spørs hva du liker. Demper synes jeg er pluss i pris, vekt og vedlikehold. Jeg er elendig på vedlikehold. Har aldri hatt demper og savner det ikke. Kunne heller tenkt meg MB ramme for litt mer bounce følelse over trikkeskinner og fortauskanter.

Du fortjener en god sykkel, så sporty som du er.


#12

Input sa for siden:

Kjæresten min er sånn som bruker sykkelen aktivt i trening, og han sier at jeg (som er ute etter det samme som deg) bør vente til høsten kommer og handle da. Også sa han noe om ..eh.. hydraulikkbremser? Og lav vekt. Men altså; om du venter en mnd. eller to får du mye mer for 5000,- enn om du handler nå.


#13

Che sa for siden:

Jeg har diamant photon 10 og elsket den intenst!



#15

Bomull sa for siden:

I garasjen står det faktisk en slik; Rock Machine Catastrophe

Den kostet omlag 25k som ny, i 2008 var det vel. Veldig godt holdt er den og, men mannen overtok den av en kompis som syklet mer profft og den er utstyrt med et sete vi må styre litt for å få gjort noe med. Det er nær sagt sveiset fast, så det er ikke bare bare å bytte heller ...og det er akkurat litt for høyt for meg. Bremsene trenger en overhaling og, de virker ikke fant jeg ut nå, etter en optimistisk prøvetur. Kom plutselig på den, da vi snakket sykkel her i stad. Får vi gjort noe med den, er det jo en rå sykkel jeg kan bruke frem til jeg får spart opp så jeg kan kjøpe meg en spjut ny og virkelig god en selv! :jupp: Hmmm ...

Vil ha ny nå! :trasser:


#16

Bomull sa for siden:

Takk for tips! :jupp: Skal sjekke ut de du nevner.

Input; jeg får gjøre research nå og håpe jeg kan gjøre et kupp på det jeg lander på senere! :jupp: Takk.


#17

Lavender sa for siden:

Du har jo et råskinn i garasjen. :vilha:. Den må på et sykkelversted, der fikser de seter som sitter dønn fast. Det er en kjent problem. Bremser og sånt er småting.


#18

Bomull sa for siden:

Vi må finne på noe. Mannen hadde den inne til overhaling i fjor sier han, men da mente han på verkstedet at setet får man ikke gjort noe med?! Han sa han kunne varme opp eller noe, men mente han ville bøye rammen samtidig. Ikke vet jeg. Men mannen ser for seg at man evt kan kappe stanga og file vekk på innsiden før man monterer nytt? :vetikke:

Bremsene regner jeg med er en quick fix, og ellers fremstår den nær uten en skramme, fullstendig rustfri etc. Lett er den og.

Det var på verksted der de selger RM her i byen han var, så kanskje vi skal prøve oss et annet sted?


#19

Plipp sa for siden:

Jeg har en Merida, hybrid. Og er veldig fornøyd med den. Nå husker jeg ikke detaljene på sykkelen, men den kostet rundt 4000.
For å svare på erfaringmedMerida-spørsmålet ditt for et par år siden.;)


#20

Miss Norway sa for siden:

Jeg er veldig glad i Hard Rocx sine sykler. De er dyre, men fås ofte til halv pris i september hvis man sjekker litt rundt hos forhandlere.
[url]www.hardrocx.no[/url]


#21

Lavender sa for siden:

Jeg hadde en Scott Race Comp 1993 modell for inntil et par år siden. Setepinnen var dønn fast, men både Oslo Sportslager og Sport 1 i Røyken klarte å få den løs. Den siste sa at det var hardt arbeid, det tok tid og det ble arr på setepinnen etter verktøy. Det er nok en møkkajobb for erfarne. Setepinnene bør smøres årlig med ett fett de kaller gris.


#22

Sol sa for siden:

Men, Bomull! Er rammen passe til deg? Jeg innbiller meg at du ikke er veldig lang, og det er døden å sykle på en for stor sykkel.


#23

Bomull sa for siden:

Sykkelen virker veldig ok til meg den altså, hadde det ikke vært for at setet er montert fast typ 3-4 cm for høyt oppe. Jeg er 1.72.

Men det må jeg jo absolutt finne helt ut av. Ellers bør vi fikse den okke som, den er jo egentlig mannen sin, men setet er uansett så slitt og vondt (!) at det må nytt til slik at han evt. kan bruke den.

Jeg vurderer nå sterkt Merida Speeder T3, etter å ha søkt og lest litt, samt som nevnt fått en anbefaling. Den skal i allefall studeres noe nærmere, sammen med sykler tidligere nevnt i denne tråden. :jupp:


#24

Bomull sa for siden:

Ja, de og Rock Machine er jo kjent for å være knallgode sykler.

Det er én butikk her nede som selger begge deler; et velkjent sykkelsenter som er spesialisert på racere mm. De selger kun sykler, så de kan sakene sine. :jupp: Men de er ganske dyre, dog har de en del kampanjer, så verdt å sjekke ut ja.

Det var forøvrig de som ikke fikk løs setet på sykkelen vår. Jaja.


#25

Sol sa for siden:

Da er du jo ikke det minste liten. :fnis: Sorry.

Pass på at du ikke må strekke deg for å rekke fram til styret, da blir du stiv i nakken. Om du skjønner hva jeg mener.
Jeg håper dere får fikset setet, for sykkelen er jo superfin.


#26

mrc sa for siden:

Motsigelse?


#27

Lavender sa for siden:

Nei, jeg mener at en god ramme er viktigere enn dempere. Hvis en ikke kjøper de beste demperene, vedlikeholder selv, og ikke må vente i evigheter på service hos sportsbutikker.


#28

Jålebeinet sa for siden:

Jeg regner med at det er setepinnen som sitter fast og at den er en aluminiums pinne i alu-ramme eller stål-ramme.

[LEFT]
Prøve å sprute på med rustløser og håpe at noe av det siger ned i løpet av et døgn.

Så bende å vri på setet og håpe at det slipper. Går ikke dette kan du bruke ei rørtang på setepinnen slik at du får større moment og prøve å vrenge å vri og dunke, alternativt sette sykkelen opp ned med setepinnen i ei skrustikke og bruke sykkelen som momentarm.

Er du heldig løsner setepinnen, er du uheldig så ryker den eller så vrir du i stykker seterøret på rammen.

Et ikke ukjent fenomen på setepinner som har sittet urørt i mange år og problemet blir gjerne forsterket hvis den har blitt brukt om vinteren. Derfor skal setepinnen ha et tynt lag med fett og gjerne tas opp en gang i året. Fenomenet er mer kjent på pedaler som er montert uten fett, noe som er standard på sykler fra kjedebutikkene.

Når det er sagt, jeg kjøpte en Nakamura med hydrauliske skivebremser for 2 år siden. Jeg er veldig fornøyd med den sykkelen til sitt bruk, som er jobbsykling og sykling i nærmiljøet.

Meridaen du linker til ser fin ut, men den skal passe deg og din geometri også. [/LEFT]


#29

Bomull sa for siden:

Det er samme sete på vår sykkel som den som er avbildet her.

Jeg skal prøve med rustløser, mon om ikke vi har en slik spray stående i skapet. Prøve det i alle fall, det kan jo ikke skade. Takk for tips!

Jeg må jo prøve sykkelen(e) ja, det er sikkert og visst, men greit å ha plukket ut et par aktuelle før jeg løper og kjøper, så kan jeg si noe om hva jeg har sett på, forklare bruken og få anbefalinger ut fra det, forhåpentligvis.

Diamant Photon5 ser jo og bra ut, flere av Photon-modellene forøvrig.


#30

Bomull sa for siden:

Jeg trenger ikke lure lenger ... Mannen overrasket meg med ny sykkel i dag! Han hadde vært på butikken og fått råd om hint og her ifht. ønsket bruk og nå står det altså en Diamant Photon 10 i stua her! :D

[img]http://gresvig.scene7.com/is/image/gresvig/413526001?$ProductImage400$[/img]

Den er helt knall. Hadde en prøvetur rundt i området just og den passer meg ypperlig ser det ut til. Den kunne muligens være litt stor i rammen, men det ser ikke ut til å være noe problem. Fy flate!! :woohoo:


#31

Neket sa for siden:

Gratulerer med fin sykkel! Og med fin mann, ikke minst:)


#32

Lavender sa for siden:

Gratulerer! Vil tro det er en real oppgradering. Jeg har tilsvarende Nakamura fra Intersport.


#33

Jålebeinet sa for siden:

Samme her. Det er en lett og litt agressiv ramme, veldig god å sykle på.

Fikk dere ordnet den gamle?


#34

Bomull sa for siden:

Ja, fy søren! Fin sykkel, fiiin mann! :hjerter: Han KAN gaver!

Nå starter jakten på litt skikkelig utstyr; den har allerede fått skjermer, støtte, lykter foran og bak, flaskeholder mm. Men jeg tipper jeg skifter pedaler og går i anskaffelse av ordentlige sykkelsko mm. Så håper jeg å kanskje finne en grei, rimelig bruktsykkel jeg kan kjøpe piggdekk til og evt sykle på i vinter.


#35

Bomull sa for siden:

Rock Machine-sykkelen har vi ikke kommet noen vei med. Jeg prøvde meg på et annet verksted, men de ville ikke røre den. Fikk evt anbefalt å gå til sveiset, kappe pinnen det vi ønsker og sveise igjen. Men vi får se. Mannen kan sykle på den som den er nå, så kan hende vi lar det være og bare skifter selve setet, samt at det må skiftes bremseklosser etc.

Jeg har ikke skivebremser på min forøvrig, hvor ofte bør jeg sjekke klossene?


#36

Jålebeinet sa for siden:

Et tegn er at du ikke ksn justere noe mer på bremsevaieren. Du skifter klosser når sporene begynner å bli borte. Kikker du nøye så har de sikkert en slitebane.


#37

Lavender sa for siden:

Jeg tok den på service i vår, etter en sesong og ca 100 mil. Justerte gir, skiftet klosser og kjede. Jeg hadde svært gode klikkpedealer på gammelsykkelen, som en snill reperatør tok av for meg, satt dønn fast de også gitt.


#38

Bomull sa for siden:

Takk, da følger jeg bare litt med etterhvert. Tips til klikkpedaler?


#39

Lavender sa for siden:

Ikke annet enn at jeg har dårlig erfaring med kombipedaler. Hadde, og har gått tilbake til proff varianten.

Det skal sies om mine bremser at jeg bruker de hardt, sykler i tett trafikk og er en pyse.


#40

Anne C sa for siden:

Jeg tør ikke bruke klikkpedaler


#41

Bomull sa for siden:

Hvorfor ikke?


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.