Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.
Hører på nyehetene at kunnskapsministeren mener at sosiale medier er viktig i undervisningen, og at de derfor ikke vil innføre restriksjoner i bruk av PC og sosiale medier i undervisningen, selv om mange lærere synes det blir for mye bruk av disse når de prøver å undervise.
Noen som vet hvorfor sosiale medier er så viktig i en undervisningssituasjon?
Det er vel ikke meningen at elevene skal få sitte ubegrenset og surfe på Facebook og liknende, mens det underviser i andre emner?
Slik jeg tolker det, skal sosiale medier inn på timeplanen, nettopp for å lære elevene å håndtere slike verktøy, samtidig som de kanskje får en øyeåpner hva som er lurt - og ikke minst - ikke lurt å legge ut på nett?
Jeg er enig i det Inagh sier. Å forby sosiale medier eller pc er fånyttes i dagens verden, det er mye viktigere å lære opp ungene til hva det kan brukes til, når det skal brukes, og når det ikke skal brukes. Ungene skal læres opp i digital kompetanse, og de skal videre i arbeidslivet og må lære forskjell på moro og jobb/skole.
Det Kristin H mener er nok at sosiale medier kan brukes i undervisningen, dersom man legger til rette for det. Jeg kjenner til flere som bruker facebook som ett av virkemidlene i språkopplæring, for noe av det viktigste der er jo å skrive språket. Mange lærere bruker blogger og wikier for at elevene skal enten vise frem det de har laget eller publiserer ting og tang for omverden.
At elevene skal få fjase på facebook når de egentlig skulle regne matematikk tror jeg neppe hun mener. Det er det ingen som ønsker i skolen.
Inagh og Magica sa det. Det er veldig viktig å kunne bruke sosiale medier, både med tanke på rekkevidde og begrensning. Selvsagt mener ingen at man skal få lov til å fjase på FP når man egentlig skulle gjøre research til naturfagsoppgaven.
For å ikke glemme Twitter, som er mer "seriøst" enn Facebook på den måten at man må mene noe (ikke bare skrive at man tar seg en dusj), noe som igjen kan få frem interessante diskusjoner om forskjellige (faglige) emner. Ekstra gøy er det naturligvis at pc og sosiale medier gjør det mye enklere å drive internasjonalisering i skolen. Det er enkelt å få seg en vennskapsklasse og andre med interesse for samme tema.
Jeg har også sett et eller annet nyhetsinnslag for en god stund siden om en lærer som hadde tatt i bruk onlinespillet EverQuest i engelskundervisningen. Elevene hadde hver sin rollekarakter, og så måtte de ut og interaktere, både med hverandre og resten av online-verdnen, selvsagt på engelsk. De fikk oppgaver som gikk på å finne ut av hvor i spillet ting var - f.eks. en butikk, og så handle der etc.