Jeg er litt nysgjerrig på hvilke typer barnesikring/lås det er rundt om på de forskjellige biltyper. Er det typen som man må bak på døra for å slå på, eller er det en knapp foran i bilen som aktiverer dette?
Vi har to biler; en BMW og en VW Tiguan, og begge to har den typen hvor man må bak i døra. En løsning jeg ikke liker, og heller ikke fatter at er nødvendig, all den tid det finnes andre løsninger, og disse løsningene jo er brukt til feks vinduene bak.
Jeg liker ikke å kjøre med barnesikringen på, spesielt ikke når jeg er alene. Skulle det oppstå en situasjon som krever rask evakuering av bilen, så må jeg ut og rundt bilen for å få opp døra, noe som kan ta for lang tid i gitte situasjoner.
Nå har jo jeg store barn, så det er egentlig ikke noe problem, men vi hadde en situasjon nå i ferien som fikk meg til å tenke på dette. 9,5 åringen sov i bilen, og i en drøm så åpner han bildøra i fart. Vi lå vel i ca 80 kmt da det skjedde. Ikke noen fare sånn sett, for det skal noe til at døra fyker helt opp, og han satt jo fast i selene, men dog. Den største faren var vel om jeg hadde fått panikk og bråbremset, noe jeg ikke gjorde heldigvis. Men en ekkel situasjon uansett.
Vi har to stykk Ford, en Mondeo og en Focus. I Focusen må man ha nøkkelen og vri om en dings i døren, i Mondeoen kan man bare vippe med fingeren. Men man må altså fysisk i døren.
Jeg har aldri sett på det som noe problem, egentlig. Knotten har hatt noen episoder der han har åpnet i fart fordi han har blitt sur, :gal: , og da inndrar vi retten til å åpne døren på egenhånd. Ellers er han mer enn stor nok til at det i utgangspunktet ikke er behov for barnesikring.
Det er jo også veldig upraktisk om man har voksne passasjerer og de må enten åpnes for, eller må rulle ned vinduet først. :knegg: En enkel bryter/knapp/fjernstyringsdings hadde helt klart vært å foretrekke sånn sett.
I min Forester fra forige århundre så må jeg vippe ned en ting bake i døra, vet ikke helt hva mann har på sin nye Toyota Auris(har aldri sjekket ut barnesikringen med at vi ikke har trengt den),men fremme har han en knapp han kan trykke ned så låses alle dørene, dette er vel mest for at ingen skal komme seg inn utenfra tror jeg
Vi har Skoda - to alternativer finnes - det ene er den ordinære, med den dingsen man vipper opp - ellers så kan vi kjøre med alle bildører låst - jeg tror da at låsen deaktiveres ved ulykker og ved at førerdøren åpnes - men det er jeg ikke helt sikker på
Jeg har en sånn vippeting i bakdøra på mitt gamle vrak. Begge ungene vet hvordan man skrur den av, så jeg bruker den ikke. Men de er store nok til å ikke lukke opp døra i fart.
Vi kan også låse alle dørene, men de låses opp i det man tar i håndtaket for å åpne døren innenfra. Så det er ingen løsning i våre biler, i hvert fall.
Det fine med Focus-en (som er nyere) er at den har elektriske vinduer både foran og bak, som kan låses fra førersetet. I Mondeoen er det rullevinduer bak, og de kan som kjent ikke låses. Knotten liker å rulle ned vinduet ... :gal:
De dørlåsene hvor man låser alle dører, fungerer vel kun slik at ingen på utsiden får åpnet døren. Altså er det mulig å åpne dørene innenfra selv om dette er slått på. I hvertfall er det slik på begge våre biler.
Kan være det altså, jeg har ikke tenkt på det, da vi enn så lenge har storebror på 6 uten barnesikring og lillebror på 3 bakovervendt og dermed uten mulighet for å åpne døra....
Jeg har barnesikring på passasjerdørene i form av en knott som jeg kan skyve fram og tilbake for å aktivere/inaktivere. Knotten er synlig bare når døra er åpen, på siden liksom, sånn at man ikke kan endre på det når dørene er lukket.
Jeg har sikring på begge barna hele tiden. Både pga. faren med å åpne døra i fart, men også fordi jeg ønsker å åpne dørene selv for å ha kontroll på trange parkeringsplasser og sånt. Er ikke gøy om barna smeller døra i nabobilen.
Vi har barnesikring bare på fireåringens side, så niåringen kommer seg ut selv, og fireåringen kommer seg ut på søsterens side, skulle det være behov for det.
Slik sett foretrekker jeg den gammeldagse metoden med å måtte låse barnesikringen fysisk i døren, siden man da kan skille mellom barna.
Fireåringen bruker uansett lengre tid på å låse opp døren innenfra enn jeg bruker på å komme meg ut av bilen og åpne for henne, så jeg ser på problemstillingen som ganske hypotetisk.
Jepp, jeg er klar over det, men denne hendelsen fikk meg til å tenke litt allikevel. Jeg kunne jo, om jeg skjønte hva som skjedde, ha panikkbremset, som en spontan reaksjon, og i det været som var, så kunne det vært en potensiell fare for de som måtte ligge bak meg. (man skal jo ha god avstand til bilen foran, men dog...)
Jeg kommer nok ikke til å kjøre med noe sikring på etter dette. For all del. Det er første gang i vår tid som foreldre at noe slikt har skjedd. Men det fikk i gang en samtale mellom meg og mannen om hvorfor i all verden denne sikringen på dørene ikke er laget slik som sikringen på vinduene er; med en knapp foran hos fører.
Når barna var små, så hadde vi konsekvent aldri på denne barnelåsen på bilene, nettopp fordi at vi følte det for upraktisk.
Jeg kjører Citroen og der kan barnelås slås av/på både elektronisk med en bryter ved førerplassen og på gamlemåten i selve døra. Med bryteren kan man også stenge betjening av vindusheiser mm bak.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.