Jeg prøver meg på en vogntråd. Vi brukte Simo kombi til begge de barna vi har, og vognen har dermed vært i trofast tjeneste i over 5 år, og blitt mishandlet på fly et utall ganger - klar for utskifting.
De vognene jeg har nevnt i overskriften er vogner jeg liker utseendemessig og har lest en del om. Likevel noen spørsmål:
vognen må kunne brukes på grusvei, også litt humpete grusvei og bratte oppoverbakker (hjul, fjæring, komfort for barnet osv.). Er det noen som bruker vinterhjulene til buggis hele året?
februarbabyer behøver vel ikke så stor vognbag kanskje?
er det bare buggisen som går inn i Toyota yaris?
noen generelle betraktninger om de to vognene? Hvis jeg ikke trenger noen av disse, hvilken er det vi trenger og hvorfor?
Det med at den går inn i Yaris er egentlig veldig viktig, for jeg ønsker så stor frihet som mulig. Jeg kan alternativt ta bagen i baksetet (uten baby oppi selvfølgelig) dersom det blir eneste mulighet.
TFK går inn i Yaris, vi hadde Yaris når jeg var gravid med minien, da testa vi TFK i Yarisen på barnas hus. Desverre solgte vi Yarisen før minien kom. Jeg savner den bilen, Mazda 6, er liksom ikke det samme. Sånn for å avspore litt. TFK har veldig stor babybag, det var en fordel, minien er født i Februar og bagen holdt helt til han var sju måneder og han var en lang baby. Den har gode jul og er en god offroad vogn. Det eneste jeg ikke er helt fornøyd med er utseende, oth, er penere. Jeg er alt for praktisk anlagt til å la det styre meg. :knegg:
Jeg har både Bugaboo Cameleon og MB Urban i hus, og jeg har en Toyota Yaris. Du får Buggisen i Yarisen, men ikke MB. Den er for lang. Som bagvogn får du Cameleon med i Yarisen, men det krever litt "pakking".
Jeg er ihuga MB-fan, men valgte Cameleon likevel. Litt fordi den gikk inn i Yarisen, men også fordi jeg liker den bedre som bagvogn, og fordi den er vendbar. Ellers synes jeg faktisk den er lite pen, og jeg liker ikke "svikten" i håndtaket. Jeg var veldig skeptisk.
Det skal sies at den har overrasket meg, og vi bruker den fremdeles som sportsvogn. MB står klar, men må vente litt til. Cameleon fungerer overraskende bra både på grus og i skogen her, men da med de store hjulene foran. Det kreves litt tilvenning å trille den slik, men fordelen oppveies av ulempene.
Den var helt fantastisk som bagvogn, og sportsvogndelen fungerer langt bedre enn jeg hadde trodd. Minsten er 14 måneder, og ikke klar for å bare sitte forovervendt enda. Hadde jeg valgt MB som bagvogn, måtte vi hatt en vendbar vogn i mellomtiden. I tillegg var det en kjempefordel å ha bilstoladapterene til Cameleonunderstellet. En vogn som ble brukt til alt.
Trillemessig er MB bedre, hvertfall utendørs. Innendørs er Cameleon relativt uslåelig. Den er liten, snur på en tiøring og den er lett.
Du kan nok ha rett i at en februarbaby ikke trenger så stor bag, så sånn sett får du grei plass i MB-bagen. Men Cameleonbagen er dypere og lunere, og det kan jo være du fremdeles bruker bag når det blir kaldt neste vinter. Jeg hadde ikke likt å sette baby i MB-sportsdelen i kulda, for den er jo litt lite lun.
Min konklusjon er vel den samme som da jeg kjøpte vogn; Cameleon som bagvogn og vendbar sportsvogn, og så MB etterpå. :)
Om jeg skulle kjøpt ny babyvogn i dag, ville jeg gått for den vendbare TFK-en. Fin er den ikke, men etter å ha fått en (dobbel, eldre) TFK i hus er jeg blitt frelst på håndbrems. Den er bortimot så god å kjøre som OTH og tar mindre plass i bilen.
Når det er sagt, er jeg veldig glad i OTH-en vi har. Knallgod å trille, lett å løfte og legge sammen, god regulering av sittestilling, lang brukstid og lett å nå til under. Ulempene er at den ikke er vendbar, at den er lang sammenlagt og at den ikke har håndbrems.
En mellomting mellom MB/Buggis/TFK er kansje Easy Walker Qatro. 4 hjul, 2 svingbare, større enn buggis sine, litt samme desig som MB, men nesten like stor bag som TFK.
Vi går for TFK denne gangen og, mest fordi vi hadde den fra før og bare manglet bag. Men og fordi bagen er gigantisk. Jeg måtte bytte ut bagen sist ved 3 1/2mnd fordi barnet vokste ut av den. Og jeg synes det var veldig trist. Den bagen jeg hadde da er ca som MB sin bag.
Ser ut som EW bagen er 2cm mindre enn TFK, men 4cm større enn MB. De 4cm har mye å si siden de vokser saktere da.
Litt googling sier at den bør gå inn i Yaris, men har ingen erfaring.
Den legges jo sammen på samme måte som TFK til en firkant, mens OTG/MB blir veldig lang.
Om OTH absolutt ikke går inn i bilen min, så blir det ikke den.
Hvordan er TFK i ulendt terreng da? Jeg synes ikke TFKer generelt er så fine, men jeg er villig til å gå inn i forhandlinger ift. det praktiske. :knegg:
Hvilken TFK er det i så fall jeg skal ha? Finnes det ikke ulike modeller?
Hva er det som gjør at Buggisen ikke fungerer i hele vognperioden, Niobe?
Jeg har veldig lyst til å kjøpe ei ny vogn som varer hele vognperioden. Brun og Hvit sluttet med vogn i god tid før de fylte 3 år.
Joggster Twist er det du skal ha. Den er veldig lik OTH i forhold til hvor den fungerer. Du kan feste hjulet fremme om det er ulendt terreng sånn at den blir mer lik en vanlig 4hjuling.
Jeg kjøpte ny bag i tyskland nettopp i sjokoladebrun. Den er helt nydelig på fargen.
Men jeg ville vurdert EW også jeg. Jeg liker designet mye bedre på den. Men elsker TFK vogna. Den er så praktisk at utsende får bare være. Den er jo ikke grusomt stygg. Den nye face liften er mye finere og synes jeg, men kan jo ikke bytte ut bare for det.
OTH og Buggis utfyller hverandre perfekt. Jeg har hatt begge, både samtidig og hver for seg.
Buggisen ble forliten rundt 2-2,5 år. Da hadde jentungen hodet helt oppunder kanten. Jeg likte ikke baggen da den vippet for mye + at hodeenden lå lavere enn fotenden. Handlekurven er også umulig å komme til når baggen er på. Måtte løfte av hele baggen, fylle handlekurven og så sette baggen på igjen. Buggisen er fin som sportsvogn etter overgang fra bag.
MB er og blir min favoritt. Fin å se på, praktisk, lett å trille, god plass til barnet. Det at baggen er så himla liten er bare tull. Jeg brukte den i 8 mnd til begge mine yngste. Da med vinterpose på slutten til den eldste. Den blir lang sammenslått, men det er også den eneste ulempen jeg kommer på. Den er vannvittig holdbar. Tåler masse juling. Det er få deler som kan bli ødelagt. Dog likte jeg nok 09 modellen noget bedere enn den som kjøpes i dag.
Om du vil ha en god vogn synes jeg du skal se på BRIO GO. Baggen er stor. Brukte den i 10 mnd til yngstemor. Da hadde hun fremdeles plass, men skulle låne bort baggen. Vendbar sittedel. Tar veldig liten plass i bil MED sittedelen på. Den har en fantastisk fjæring, og både bag og sittedel duver når man går. Denne kan brukes hele vognperioden.
Vi har Joggster Twist til Lillebror, og jeg syns den har vært veldig god i ulendt terreng. Vi går en sti til barnehagen, og det har vi gjort siden han var nyfødt. Ikke noe problem. Den blir også overraskende liten når man slår den sammen.
Buggisen fungerer fint hele vognperioden, gitt at man ikke har et veldig langt barn. Grunnen til at jeg bytter til MB er fordi jeg synes den er hakket bedre å trille, i tillegg til at barnet kan klatre inn/ut av den selv. Det går ikke i Cameleon.
Fanatisk buggistilhenger, synes det er veldig koselig at du er i "vognlandet" så jeg er bare happy, og synes easywalkeren er litt sexy, men er stor tilhenger av å kunne ha sittedelen vendt mot meg den første tia. Vurderer MB som ekstra vogn når minste min er over året og skal sove i bh osv.
Easy Walker var ganske sexy, ja.
Og TFK klarer jeg ikke helt å venne meg til tanken om pga. utseendet, jeg er nok litt fjollete av meg når det kommer til stykket.
Jeg har kort vei til Barnas Hus, hvor de har alle alternativene, men jeg venter litt med prøvekjøring og direkte utadrettet vognvirksomhet (til ut på høsten).
Det kan være greit å ha utelukket enkelte alternativer på forhånd, så blir det mindre å tenke på.
Håndbrems har jeg ikke så lyst på, da jeg synes vogntrilling er fantastisk god trening og man trener andre muskler i nedoverbakke enn oppoverbakke. Men dere har sikkert lyst til å argumentere videre for det også. :knegg:
Jeg syns håndbremsa er genial når jeg bare skal bøye meg frem for å snakke med poden midt i en bakke, uten å parkere hele greia. Og letere å komme til. Jeg har ikke brukt bremsen til å sakke farten, bare til småstopp.
Jeg hadde aldri valgt en vogn der jeg måtte ha babyen vendt fra meg med én gang vi gikk fra bagvogntil sportsvogn, det å kunne ha ham mot meg er mitt hovedkriterie.
Jeg har ikke lest tråden, kun hovedinnlegget. Vi har hatt både buggis, OTH, Teutonia og Brio som "hovedvogn". Men foretrekker TFK. Det er den beste vogna vi har hatt, rett og slett. Etter at vi fikk den i hus har jeg ikke lenger vært interessert i andre vogner. Den er mer plasseringsvennlig i bil enn OTH, som jeg synes blir lang og uhåndterlig. Jeg liker glidelåsløsningen i ryggen framfor stropper. Også er det bedre soveplass i den (lenger i ryggen), hvis man skal ha den til sovevogn. Vi fikk beskjed av barnehagen om at de synes det var for dårlig soveplass i OTH med vognposen om vinteren. Det var soveplassen i kombinasjon med at jeg synes Pjokken satt for tilbakelent i OTH (måtte dra seg opp for å se ordentlig framover), som gjorde at vi byttet til TFK. Den er noe rettere i ryggen i sitteposisjon.
TFK er ikke den peneste vogna, det er den ikke. Vi kjøpte den i sort, den synes jeg ser helt grei ut.
Ja, jeg kommer til å ha bilstoler til minsten og Brun i baksetet, og til Hvit (med deaktivert airbag) i passasjersetet foran.
Hvis vi kjører fullastet blir det som en boble-ferie på 50-tallet :rørt:
Dere som har svart hvilke vogner som får plass i yaris - det var med intakte bakseter vel?
: pænik:
Uten å flytte baksetene fram det hakket, får jeg jo plass til tre små kofferter og tre par ski med staver, så det burde jo gå med ei skikkelig sammenleggbar vogn også, særlig om baksetene settes fram et hakk?
OTH er jo en drøm å trille, men den er håpløst lang sammenlagt. TFK joggster twist har en stor og god bag og er rimelig grei som trille etterpå også selv om den er litt tung når sammenligningsgrunnlaget er OTH. Babyjogger city elite er jo drømmen for biltransport - den blir nesten usynlig når den legges sammen og er veldig lett og enkel å ha med å gjøre. Baggen har jeg dog ikke sett live.
Easy Walker kommer med en ny vogn nå i oktober da. Den har god bag, og vendbar sportsdel. Men siden den ikke er kommet enda, og den skal være mindre enn de vanlige vognene så tror jeg at den kan bli litt liten i sports delen etter hvert.
Men den skal vist være liten sammenlagt, og har større hjul en Buggis.
Jeg har tenkt å vurdere den som mellomvogn når lillebror vokser ut av bagen, om jeg ikke er klar for å ha han fremover. Så kan jeg ha den hjemme når TFKen går i barnehagen som sovevogn.
Jeg har ikke Yaris, og har aldri prøvd noen av de nevnte vogner.
Jeg har bare to ting å si, den første er at jeg også bare kjenner på en sånn boblende glede over at du er "i vognland".
Den andre er at jeg definitivt, aldri, helt sikkert ikke, skal ha en vogn hvor babyen må sitte fra meg. Jeg solgte nettopp min City Elite, som er en genial vogn på de fleste områder, fordi jeg rett og slett ikke likte å ha ungen vendt fra meg. Selv om han var over to år. Jeg hørte jo ikke hva han sa, han hørte ikke meg, han ble frustrert. I det hele tatt. Vendbar (eller rett og slett bakovervendt, men det er det vel ingen som lager) sportsdel er derfor for meg i alle fall et must.
Hjulene på Go er i hvert fall veldig mye bedre enn på Bugaboo, synes jeg. Men der liker jeg ikke sportsdelen i det hele tatt, mens sportsdelen til Bugaboo er fantastisk.
Altså.. Jeg byttet bort Go til fordel for Bugaboo, og i en ideell verden hadde jeg hatt Go som bagvogn og "en annen vogn som ikke er Bugaboo, men med lik sportsdel" til sportsvognperioden. Hjulene på Bugaboo funket bare ikke for oss, selv om jeg var veldig fornøyd i begynnelsen.
Nå har jeg en Brio Happy som hovedvogn og en Zapp Xtra som ligger i bagasjerommet på bilen (sittedelen ligger dog i boden) til enhver tid. Så for min del gikk det jo litt i totalt motsatt retning da både Go og Bugaboo ble kastet ut.. :knegg:
den easywalkeren ser interressant ut. Det er jo en liten mulighet for at den faktisk har god bag, lett å legge sammen og vendbar sportsdel i ei vogn. Men jeg tror det ikke før jeg får se det.
Jeg har city mini og OTH nå. Vi har vw touran, og selv der er oth ganske uhåndterlig i bagasjerommet, så i en yaris ville det rett og slett ikke gå. Mens city mini nesten ikke tar noe plass og er en perfekt biltrille. Den er dog ikke noe babyvogn.
Hjulene på Go er hakket bedre enn på Buggis, men Go har ikke vendbart styre. Dermed kan man ikke få de store hjulene foran, og det er verre i ulendt terreng og på vinterstid. I tillegg liker jeg ikke den rare vinkelen på håndtaket til Go.
I tillegg er sportsvogndelen bred og rar. Minsten sitter som en prins i Buggisen, mens i Go siger han sammen som en potetsekk til ene siden, dypt ned i vognen.
Jeg elsker OTH'en vår. <3 Dog en ulempe at den ikke er vendbar, Når det er sagt så bryr ikke Minstemor seg særlig om det. Vi har også en Simo duovogn også da, så vi har vendbar vogn også til trilleturer. OTHen bor i bilen og er ute og lufter seg på byturer og butikkrunder. Jeg er heldigvis velsignet med stort bagasjerom (Ford S-max), så jeg kan legge OTHen på langs i bagasjerommet, og slipper at den tar hele bagasjerommet ved å ligge på tvers. De eneste gangene den ligger på tvers er når vi har alle 7 setene oppe, da får den god plass bak de bakerste setene, og da er vel bagasjerommet omtrent som på en Yaris skulle jeg tro. Muligens litt bredere.
Jeg skriver fra mobil, men som du sier, viktige saker.
Mb; kort kalesje, unge sitter som sekk pga ryggreguleringen, unge kunne ikke snus mot meg og den var lang. Ikke noe å ta buss med og ikke noe å ha i bil. Men nyyyydelig lilla vign var det.
Buggis; hadde den til begge ungene da vi bodde i sentralt strøk og elsker den. Den funker til alt og har ingen av problemene nevnt over. Men hvis man ikke skal trakke mye i byn, ta buss og hvis man skal gå mye tur i terreng ville jeg valgt noe m lufthjul og bedre fjæring. Nå bor vi 30 min fea bergen og mer landlig til sa jeg hadde ikke valgt cameleon. Jeg har en bee da. Og en yaris, og ville satset på en vogn man kunne ha i garasjen og ikke frakte så mye i bil.
Jeg synes jo OTH er en drøm å trille, men jeg triller mye og langt og i til dels ullent terreng. Det er vel derfor ungene mine er vognunger ganske lenge også. Men kallesjen er for kort og den er veldig lang og uhåndterlig sammenlagt. Det får man jo igjen som stivhet og letthet når man skal trille. Likevel, skulle jeg kjøpt den typen vogn idag hadde jeg kjøpt en bjce, den er omtrent lik bortsett fra at den knekker på midten når man legger den sammen (hvilket man også kan gjøre med en hånd) og kallesjen er nærmest heldekkende. Og man kan heve fotbrettet. Da får det heller være at den kjennes hakket mer ustabil fordi den ikke er like stiv i konstruksjonen, den er jo stødig nok.
Det er en floke, for det er enda ikke laget en perfekt vogn spør du meg.
Vi har innsett at det er nødvendig med to vogner. Nå har vi en Teutonia spirit 3 som er virkelig god som bagvogn, syns jeg, og som funker greit nok som sportsvogn. Den er litt klønete å demontere for å få med seg i bil, men jeg klarer altså ikke å ha ungen fra meg i vogna før de er halvannet år omtrent.
Men i våres kjøpte jeg en Babyjogger City Elite, og gjett om det har blitt en drøm å trille, eller å putte i bilen i en fei.
Jeg skal definitivt sjekke ut bag-løsning til den vogna om vi får en til, for da blir teutoniaen degradert til sovevogn i bhg. Den er forsåvidt sovevogn nå også, da minsten nekter å sovne noen andre steder enn i vogna. :rolleyes:
Vi hadde OTH en periode, men selv om vi har en stor og romslig bil nyttet det ikke å få den med seg samtidig som man skulle ha med mer, så den solgte vi igjen ganske straks. Og kalesjen på den er skrekkelig, i alle fall sammenlignet med city elite, som er fantastisk fleksibel. Minsten sitter fra oss nå altså, men det er gode vinduer i kalesjen og jeg ser ham og skravler med ham allikevel.
Jeg kan jo si at jeg trillet så mange barn da jeg vokste opp, at jeg har blitt litt gammeldags i kravene, på en måte. Jeg var helt fornøyd med Simoen i alle årene, med unntak av første delen av sportsvognperioden med Hvit, for rygginnstillingene var umulig å få riktig - enten satt hun og dinglet, eller så lå hun delvis tilbakelent og ble rasende.
Alle sier jo at Simo er et tungt dråg og divsers, men jeg opplevde det aldri sånn. Jeg dyttet den opp Fløisvingene med Remaposer i understellet uten å bli sur og grinete, og vi bodde i Fjellsiden hvor det var 80 trappetrinn opp til inngangsdøra.
Jeg liker stabiliteten og fjæringen veldig godt i Simoen.
Men den er altså utslitt, og hadde umulig gått inn i bilen min ( :grineler: ). Og jeg har jo lyst til å prøve noe nytt og kanskje litt mer "moderne" :knegg:
Er det noen som vet om det noengang er salg på barnevogner? Hva er sesongen, liksom?
Men disse vognene er skjeldent på salg når det er salg.
Barnas hus hadde vel Easywalker var på tilbud hos barnas hus nettopp
TFK for du uansett salg billigere fra tyskland.
OTH kommer innimellom på salg, men helst på Biteringen. Barnas hus setter den ikke ned mye.
Jeg elsker også Simoen og blir det ny baby her så blir det ny simo. Man kan få de på tilbud til 3999,- :jupp:
Men ble jo litt bitt etterhvert av den vognbasillen så jeg har buggis,bee,EW og en zapp.
Hver til sitt bruk,men simoen er den beste babyvognen.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.