Et usannsynlig bensinforbruk, og oljelampa blinker og piper støtt og stadig. Når lampa blinker går bilen helt ok og akselererer som den skal, men når den FÅR olje derimot… Da blir den helt spinnvill, lugger, rykker, "tikker", akselererer ikke (kinkig i forbikjøringer), og spyr ut eksos som en miljøsynder av rang.
Hva skjer'a?
(Åh. Ja. Det bør kanskje nevnes at den har gått 380.000. Siden '98. :rødme: )
Nei det spørs jo hva som lønner seg her. Med tanke på at den har gått så langt og fusker såpass mye som den gjør, så blir det en vurderingsak. Hvor mye skal man koste på et såpass "gammel" bil, ja den blir faktisk ti år. ;) Har nesten like gammel bil jeg altså. Pluss at den har gått så langt som den gjør.
Vist du gir meg til i morgen kveld, så kan jeg høre med en som virkelig kan dette om det er lurt. En jeg kjenner jobber på möller, så han vet nok råd, eller i alle fall litt mer hvor lenge en passatmotor holder. :)
Diagnosen kan være at toppakningen er i ferd med å ryke. Du trenger en overhalling på motoren, få den inn på verksted for å få et prisoverslag. Ikke lever den på merkeverksted, det er drittdyrt!
Er det toppakningen, så må du medregne ganske mange tusen, men ta å få det fikset før hele toppen vrenger seg, da blir det enda dyrere.
Jeg leste spørsmålet for mannen min og han snakket om at slikt kan skykldes lekkasje i simmering som gjør at det lekker olje inn til forbrenningen når det blir påfylt. Det vil føre til soting og lugging.
Han stilte diagnosen med store forbehold.. "Jeg må jo SE en bil for å svare på sånt" var det første han sa. Og det stemmer nok. Du må få en til å sjekke bilen.
Problemet er at det er mange som har sett på bilen, men alle har ment at det har vært forskjellige ting. Det er din manns diagnose som har kommet flest ganger i det siste. :riktig:
Snapdrive neste.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.