Vi har fått låne en moped eller scooter eller hva det er, og jeg vurderer å sjekke ut barnehagelevering ved hjelp av den. Vi kan kjøre på småveier uten trafikk hele veien dit (noen få minutters kjøring), og dermed holde sykkelfart. Å kjøre i 50 på hovedveien med barn på virker ikke aktuelt. :skremt:
Hvordan må man sikre et barn? Er det seler eller bare sitter de bakpå eller foran eller noe? Holder det med sykkelhjelm?
Det er en 4-åring på 115 cm og vel 20 kilo det er snakk om.
Nei, det holder ikke med sykkelhjelm! Jeg ville heller ikke hatt barnet i sele, for ramler du av da, så funker barnet som en fin airbag for deg. Good for you, ikke så good for barnet.
Kan du garantere at barnet holder seg fast, uansett?
Kokos, det er der loven er fullstendig idiotisk - man får ikke lov til å ha noen over 12 år på.
Jeg hadde ikke vurdert det en gang. Min datter satt seg på en moped på lukket område i sommer. Jeg så ikke det, da det var en slektning som kjørte denne. Denne mopeden var gammel og hadde spiler. Min datter fikk beina inni der. Resultat: Masse hud av foten, sykehus og sydenferie som måtte avlyses.
Finnes det ikke en form for seter eller noe, tro, som gjør det tilsvarende sikkert som for sykkel? Jeg tenker "sykkelfart = sykkelsikkert", nemlig, men da må det jo finnes en form for sikring eller fastspenning.
Nja, det er jo ikke helt sånn. En sykkel man slutter å tråkke på, stopper. Det gjør ikke nødvendigvis noe med motor. Den kan f.eks. bli liggende å spinne i ring på grusen (litt avhengig av modell og type), slik at om man har benet i klem under, så får man skrubbet av all hud og kjøtt.
Jeg syns det er skummelt å spenne fast noen på en motorsykkel, samtidig som jeg syns det er skummelt med barn som kan tenke seg å slippe taket fordi de så en pen fugl.
Eksen kjøpte en sånn sak til lillegutt til bruk på motorsykkel, som jeg prompte konfiskerte siden jeg ikke vil han skal sitte bakpå :himle: Men de finnes altså, da sitter de i det minste fast i sjåføren. Aberet er som Tallulah sier om man kræsjer, så får man airbageffekten.
Skal du strappe ungen fast i selve kjøretøyet må det evt. bli i sidevogn.
På motorsykkel er det ingen nedre aldersgrense, men anbefalingen er at barnet selv må være i stand til å holde seg fast, nå ned til fotstøttene, og ha forståelse for at man må sitte på ro baki der. Hjelm på motorsykkel og moped er da påbudt trodde jeg? Sykkelhjelm holder ikke.
Og skader på et motorisert kjøretøy er noe helt annet enn på en sykkel altså :sorry: Eiker og harde gummihjul som spinner rundt etter en evt velt, mer tyngde i selve kjøretøyet (jada, "bare" en moped men dog) som gjør at f.eks sårskader/asfaltskrubbskader/grusskrubbskader ved en velt kan bli større enn på en sykkel. Nei...
For jeg tenker på air bag-effekten, at i sykkelfart så er det mindre av et tema enn om man suser av gårde? Lande oppå ham har jeg jo gjort før, sånn på stuegulvet. :p Tror ikke vi skal klare "fyke gjennom lufta"-kollisjoner i 10-20 km/t.
Jeg hadde lillebroren min bakpå når han gikk å barneskolen. Da hadde jeg bagasjeboks bakpå(lurt uansett til den ekstra hjelmen man har med til barnet) og han satt mellom meg og den. Han var jo da 7-8år og satt veldig godt. Vi kjørte i max 2km timen igjennom byggefeltet.
Jeg hadde Scooter så hjulene var godt pakket inn og gassen sluttet å gå med en gang man slapp styret. Den var helt ny og alle servicer ble holdt så stolte på sykkelen. Men vi opplevde for 1 år siden at en moped (altså en vanlig en) kresjet i bilen vår som sto parkert fordi gassen hang seg opp når han skulle starte den. Han fikk god fart på de 2m fra der han sto til bilen vår. Den stoppet heller ikke å gå når gutten falt av og sykkelen falt i bakken.
Kan ikke de tekniske forskjellene på en scooter og en moped jeg, så kan jo godt hende det kan skje på en scooter også.
En nabo jeg hadde tidligere hadde sin patent på dette.
Han hadde skrudd fast en planke på baggasjebrettet og på det festet han et sykkelsete.
Dette er ikke en løsning jeg anbefaler da.
Men man får vel kjøpt seler som er beregnet på å feste til barnet og seg selv. En venninne av meg brukte det på sønnen sin. Han var rundt 8 år da.
Skal man bedømme etter nabolaget mitt, er det helt unødvendig med hjelm på scooter. Man kan også ha inntil tre barn i barnehagealder på forskjellige steder på scooteren, det er heller ikke nødvendig med noe sikring på dem eller reduksjon av farten når de sitter på. :værsågod:
Har sjekket med en ellers forstandig dame, lege attpåtil, som er med på operasjoner av all slags skumle greier og dermed "hysterisk" på både det ene og det andre, og de kjører på disse småveiene på scooter, med 5-åring i hjelm og sittende normalt bakpå.
(Understreker at vi altså ikke skal ferdes i "trafikken", utover at jeg skal leie scooteren over en fotgjengerovergang. Det er veier uten gjennomkjøring stort sett, der jeg fint kan holde rolig sykkelfart).
Jeje, hvis dette regnet fortsetter så dropper jeg uansett hele ideen. :gaah:
Er du naboen min? :skremt:
Kan tilføre at du kan ha 4 barn på 4-hjuling, 3-4 barn i åpen tilhenger og ett par barn stående med hodet opp takluken. Min datter har fått streng beskjed om at det får hun ALDRI lov til!
(uhellet i sommer skjedde på ferie langt herfra. Hadde sikkert glemt å si at det gjelder da også og selv om det var en gammel moped som lignet en vanlig sykkel. Men hun hadde hjelm på)
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.