Ønsker bil med plass til bakovervendt bilstol og sammenlagt barnevogn (ikke så veldig stor) i bagasjerommet, nyere enn 2008-modell, med hengerfeste og skinnseter, max 270.000-ish, økonomisk å kjøre mtp. drivstoff. Hva bør jeg velge? Sikkert noen motstridende kriterier her, men med denne kombinasjonen, hva kan være aktuelt?
Har sett på Volvo V50 drivE fra 2011, men det må vel finnes flere alternativer?
Jeg kjører hele veien ja. Plass til barnevogn er ikke et så stort must, siden den kan stå i barnehagen og bli hentet av den andre bilen før helgen, men barneseter må jeg ha plass til.
Har tittet så vidt på den der Mitsubishi el-bilen (kan visst få en god deal), men jeg vet ikke hvordan det går med barneseter.
Sjekk ut Nissan Leaf. Kommer for salg i september. Vurderer å kjøpe denne selv til samme formål. Er større enn andre elbiler.
Er jo mange fordeler med Elbil! Den økonomiske delen av meg blir jo helt frelst!
Med 66 km daglig her blir det nok diesel som lønner seg - jobbkjøringen alene vil jo være over 15 000 km i året. Er ellers samme motor i Focus og Volvo V50 (V50 er basert på forrige generasjon Focus).
Avhengig av hvor man kjører når man her kjører til jobb, kan jo kanskje automatgir være noe å tenke på.
Hvis man vurderer elbil, sjekk at det er ekstravarme for bruk om vinteren. iMev har vel så langt ikke hatt dette.
Få sjekket praktiske rekkeviddeerfaringer i norsk vinter. Jeg er også litt skeptisk til iMev på vinterføre med tanke på at den har bakhjulstrekk. Riktignok har man ganske bra med vekt over dekkene her, men med kort akselavstand kan overraskelsen komme fort hvis det ført slipper, selv om man har stabilitetskontroll her.
iMev kom i salg ganske sent på vinteren nå i år, og jeg ville absolutt ventet til å se erfaringene brukerene får i løpet av neste vinter, samt da også praktisk rekkevidde. Husk også at i henhold til garanti for batteriene i elbiler regnes det fortsatt ok når det er ned til en viss prosent av det originale. I praksis snakker man om rundt halvering av rekkevidden ved noen minusgrader. Hvis batteriene i tillegg har mistet en del effekt og man skal kjøre med radio, lys, litt oppoverbakker og hastighet på 80 km/t, så ja... iMev har vel varming av batteriene i seg selv når den står og lader, men parkeres den uten lading vil batteriene vel bli ganske kalde....
Har du sett på Toyota Prius? Romslig og økonomisk. Spesiellt hvis du får den nyeste modellen med større motor. Skal bruke 0,39 og holder seg sikkert godt i pris.
Mann har en Toyota Auris som jeg tror passer dine kriterier. Diesel. Han er drivstoff gjerrig og går som ei kanonkula. :knegg: Derfor låner jeg den ikke sånn at jeg kan beholde lappen litt til :flau:
Vi har fått inn bakovervent bilstol til låne ungen vår bak passasjer, i midten ha vi hatt den og bak fører,våre 2 fremovernvete i baksetet og kjørt 40 mil sånn,og ingen hadde det trangt verken fremme eller bake.
Fikk vogna hannes og med oss, en brio Go. Men får og inn simo kombien han hadde før
For langkjøring, med mindre det ikke er mye kø, er ikke Prius akkurat noe å tjene på. Slike hybridløsninger kan gi en besparelse i bytrafikk, riktignok ikke rare greia, men når den i all hovedsak blir benyttet med vanlig motordrift og under belastning, blir det ganske stor belastning på bensinmotoren og den bruker ganske mye. I praksis viser undersøkelser at Prius gjerne er bilen som er lengst unna oppgitt forbruk. Og ja, dette gjelder også den nyere med 122hk-bensinmotoren i tillegg til eldriften.
Hvis det ikke er all verdens krav til utstyr, stor motor og stor plass, ville jeg for summen som oppgis ha kjøpt ny bil eller en så godt som ny bil med tanke på at hvis man skal ha den en del år og forutsigbare vedlikeholdskostnader. Det kan vel kanskje være at en liten bil som VW Polo kan holde? Eller Fabia stv? Spm. blir jo også hvor lenge man ser for seg at det er to bakovervendte barnestoler som skal benyttes, eller om den elste skal over i framovervendt stol om ikke så lenge.
Octavia kan vel kanskje også være aktuell. Kan vel kanskje fås med DSG helt ny også for omtrent den prisen som du nevner om du får et godt tilbud.
Kjøper du nytt er det fem års garanti i dag, så de ter forutsigbart. Skal man kjøpe brukt og ønsker en bil som hadde 5 års reklamasjonsrett fra forhandler må bilen ha vært kjøpt som privatbil når den var ny, og ikke som firmabil/leasingbil.
Storebror sitter forøvrig forovervendt i dag, og han kan sitte bak meg (ingen av oss tar veldig stor plass). Lillesøster skal sitte bakovervendt så lenge som mulig da.
Det er veldig sant det der med garantien, det driver mannen også og prater om.
Denne Golf stasjonsvognen, med gjerrig diesel og bra automat, ville jeg helt klart vurdert, selv om den er noe over din prisantydning. Kanskje det går an å prute?
Vurderte en slik selv, og rangerte den over Octavia. De er omtrent identiske biler, men Golfen hadde klart lavere støynivå (mindre hjulstøy).
Problemet med å kjøpe spiltter ny bil er at da blir det vanskelig å finne det du er ute etter - til 300 000. Derimot - lett brukt (demobil e.l.). - da åpner mulighetene seg.
Jeg ville også vurdert en Megane st.vogn (ny type), i praksis ubrukt, og med 5 års garanti. Drivlinje tilsvarende VAGs 105 hk / DSG, men jeg synes denne motoren er friskere. www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=26869042
Vi har vel kommet opp mot 340.000-350.000 nå tror jeg (med alt av ekstrautstyr og levering/registrering osv). :knegg: Men det er absolutt maks som vi gidder å bruke på en bil.
Octavia stasjonsvogn med diesel og 4x4 har en startpris på ca. 290 000. Naturligvis kommer det en del i tillegg da - frakt, vinterdekk, ekstrautstyr osv, men man skal legge på en god del før det går over 340-350k.... ;)
Elegance-utgave av TDI 4x4 starter på ca. 315000. Da er standardutstyrsnivået ganske høyt, så at man i praksis skulle kunne få denne til under 340 000 inkl. levering, vinterdekk og noen opsjoner tror jeg nok...
Har snakket med forhandler om denne problemstillingen og det kommer en skandinavisk modell på markedet til salgs i desember hvor de har tatt høyde for kalde vintrer. Vi vurderer også Nissan leaf.
Leafen har jo bra rekkevidde selv om den skulle halveres i kaldt vær. Dessuten begynner det å poppe opp en del hurtigladestasjoner rundt omkring, hvor man får full "tank" på en halvtime.
Ellers kunne du jo vurdert en gass eller gasshybrid?
I tillegg bør det være webasto e.l. på dem om de skal benyttes på vinteren for å få, og opprettholde, varme i bilen. Elektrisk varme vil spise mye av batteriet. Husk ellers at oppgitte tall omtrent er "optimale forhold", og i praksis gjerne lavere - og hvis man så halverer det igjen...
iMev har vel så langt ikke blitt levert med tilleggsvarmer, men vil håpe at Nissan får dette på plass hvis det er slik at de har en modell tilpasset skandinavisk marked.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.