Hva har vi å velge mellom? Det er jo så mye. :gal: Må være plass til sammenslått barnevogn baki og gjerne bakovervendt bilstol bak føreren (selv om det ikke er et absolutt krav). Må kunne velge skinnseter. Og vi skal ha hengerfeste. Gjerne plass til 3 barneseter.
Hittil har vi sett på
Volvo V50 som vi kan få til 310.000 på kampanje
Skoda Oktavia rundt 300.000
Ford Focus stasjonsvogn (men jeg får ikke valgt den med skinnseter?)
Så kom jeg plutselig på at Golf stasjonsvogn kanskje kunne være noe? Ser vi kan få den med de ønskede spesifikasjoner til 310.000-320.000.
Tips fra dere som må sjekkes ut:
Ford C-max
Peugeot 3008
Hadde ikke tenkt å kjøpe så stor bil som Passat/Mondeo/V70 egentlig. For det første, skal jeg bruke den til jobb og parkere i en trang p-kjeller og for det andre har vi en annen bil som rommer utrolig mye. Og prisen spiller inn.
Vi testet ut Oktavia. Da ønsket vi plass til et bakovervendt sete, en beltestol og en voksen i baksetet. Da satt ikke den voksne noe komfortabelt. Med baser og babyseter lar det seg kanskje gjøre, men det blir trangt.
Vi gikk for Peugeot 5008 -7 seter. Der er det plenty av plass. Vi betalte 340' for den for et år siden.
Hmm, skal ikke være lett altså. Litt av cluet er at vi ikke vil ha en 7-seter (enda, det får bli når vi bytter ut bilen min). Men samtidig vil vi ha plass til 3 barneseter.
Oktavia er jo samme størrelse som Mondeo og gjengen. :værsågod:
Vi skal bytte ut Ford Focusen nå til vinteren. Det blir nok en Octavia eller noe, tror jeg. Det gikk for øvrig hårfint med 1 bakovervendt sete og to beltestoler i Focusen. :tøff:
Jeg kjører Ford Grand C-max. Den er bygget på Focus chassie, har 7 seter og er sikkert hakket for stor for deg. Den finnes i en litt midre utgave, Ford C-max, som kan være verdt å se på. Jeg har i alle fall glatt plass til tre beltestoler i baksetet, evt to beltestoler og en voksen.
Når jeg kjøper splitter ny bil er det ikke SÅ farlig med hva slags merke det er, så lenge vi liker å kjøre den. Men jeg tror vi kommer til å sette makspris på 320.000 altså, for vi HAR allerede en stor bil med 5 seter og gigantisk bagasjerom.
Vi prøvekjørte Toyota Verso. Ungene likte den overhodet ikke. De satt veldig langt nede i bilen og kunne ikke se ut av vinduene. Vi fikk beskjed om at det var på grunn av sikkerheten, men jeg synes ikke det var noe særlig. Snuppa ble bilsyk, og det blir hun egentlig aldri.
Men den holder seg godt i verdi. De brukte bilene vi så på kostet nesten like mye som de nye. Nesten i hvert fall; jeg følte at det var mindre å spare på å kjøpe brukt bil der enn de andre modellene vi så på.
Mitsubishi ASX, kanskje? Vi har det som bil nummer to og den er overraskende stor. Vi brukte den som feriebil i sommer, og det var god plass i baggasjerommet og begge ungene har det romslig og godt i baksetet. Toppmodellen er riktignok dyrere enn 300000, men dere trenger vel ikke kjøpe toppmodell, det holder med litt mindre utstyr.
Mazda 5 går jo an å sjekke ut. Ulempen her er jo at baksetet blir trangt med 2 seter, kan bare glemme 3. Men det er 7 seter, så det går jo an å bruke et av de to bakerste også.
Jeg skal aldri aldri aldri ha fransk igjen. Peugeoten jeg har har det bare vært tull med fra dag en. Jeg slår et slag for Skoda selv om jeg aldri har hatt det før.
Jeg er positivt overrasket over størrelse på Golf jeg altså. Pga kluss med leiebil-firmaet endte vi opp med denne på 14 dagers ferie i sommer. Tre barn, mor og far, to kofferter, en bag og 5 sekker. All bagasje fikk plass bak, uten at hatthylla måtte taes av, og to av ungene satt på pute. (Mulig det blir trangt med tre puter altså, men den rommer mer enn det ser ut til. )
Bagasjerommet til Octavia er på størrelse med Mondeo og en del andre større biler, men resten av bilen er mer å sammenligne med Focus, V50, Golf m.fl.
Octavia er ikke en bil jeg hadde kjøpt om jeg skulle ha tre barnestoler. Men hvis det er en sjeldent gang i blant er det jo bare å deaktivere airbag foran....
Hadde jeg hatt en unge mindre hadde jeg i dag trolig kjørt Octavia ;-)
Men det er jo mye mulig vi får en til om ikke så altfor lang tid, og da vil vi trenge plass til tre bilstoler. :gruble: Det blir i såfall 1 forovervendt fra 15-36 kg, en bakovervendt fra 9-18 kg og et bakovervendt fra 0-12 kg.
Jeg kjører en Skoda Superb, den er litt større enn Octavia. Veldig fornøyd med plassen i den, men jeg har da ikke forsøkt med 3 barneseter i den. Føler jeg har fått mye bil for pengene i bilen min. Ikke noe problem med baggasjeplassen mht barnevogn i hvertfall. Den har vunnet mange tester som "Familiebil".
Skoda superb er bare noen få cm bredere i setet enn oktavia. Det var i hvert fall det selgeren sa til oss da vi ville kjøpe. Hvorfor han forsøkte å selge oss en billigere bil enn vi egentlig ville ha er for meg en gåte?
Det er i det hele tatt vanskelig å finne biler hvor det er plass til tre seter bak. Men det er jo mange som har tre barn, så det kan jo være at folk bare finner seg i å ha det veldig trangt i baksetet.
Nye Renault Scenic er en veldig bra bil (vi har Gr Scenic).
3 barneseter bak går bra.
God utsikt for barna.
Rommelig men relativt kort bil som er grei å parkere.
Om ikke skinnseter er et absolutt krav kan man få en ellers godt utstyrt bil til 300 000,-, og med en 130hk dieselmotor som gir skikkelig kraftoverskudd.
For min del blåser jeg i fordommene jeg møter som fransk bileier. Jeg vet at dagens franske biler ikke står noe tilbake for japanske, tyske eller koreanske for den saks skyld. Ferske dokumentasjoner fra bl.a. ADAC viser det (for ordens skyld kan det nevnes at tilsvarende dokumentasjon for endel år tilbake viste at - ja - da hang franskmennene langt etter). www.fyens.dk/article/1848903:Bil--baad--camping--Franske-biler-er-blevet-bedre
Det er ting som tyder på at kvalitetsforskjellene mellom ulike lands merker er små idag.
Toyota skrus sammen i Europa (Yaris i Frankrike)
Honda skrus sammen i England
Peugeotdiesel i Ford, Mazda, Volvo
samarbeid Renault/MErcedes/Nissan, eks Renaultdiesel i Quashqai og Mercedes B/C
VW har søstermodeller i Tsjekkia og Spania
etc etc
Forresten - i NAFs autoindex over hvor fornøyde bileierne er med sine biler, toppet Peugeot 3008 sin klasse klart, mens Peugeot 5008 toppet sin klasse.
I DEKRA report 2011 havner Peugeot 308 94.9% (et veldig sterkt resultat, eks 3% bedre enn Skoda Octavia og faktisk bedre enn Toyota Auris),
mens forgjengeren 307 havner på 80.5%. www.maengelreport.com/index.php?id=12&L=1
Skinnseter og hengerfeste er absolutte krav. :jupp:
Det ble bare mer og mer tydelig at vi må kjøpe ny bil pronte dersom bilen til mannen fortsetter å tulle. Men jeg skjønner ikke helt hvordan vi skal rekke å prøvekjøre. Er bilforhandlere oppe på lørdager?
Den er særdeles avgiftsgunstig og er dermed et hett importobjekt.
Jeg er temmelig sikker på at du kan få en Scenic med denne motoren, skinnseter og hengerfeste til under 300 000,- hvis du importerer fra forhandler i Danmark.
Det er uproblematisk å importere ny bil fra forhandler i Danmark el. Sverige - i motsetning til bruktbil fra f eks Tyskland.
Nå har 3008 og 5008 vært ganske kort tid på markedet. Også for Dekra-rapporten har man kun tall for 308 i 0-50kkm. Det kan også inkludere at man får en god del Octavia-er som er opp mot 50kkm, mens mange av 308-ene er mindre kjørt. Ser man på 307, som 308 ble videreutviklet fra, er ikke tallene spesielt gode, og ekstra ille blir det når de har gått langt, mens Octavia har gode tall fortsatt i 100-150kkm-segmentet.
Vi har en Grand C-Max (7-seter) Den faller seg nok litt dyrere enn ditt budsjett, vi har oppgradert litt, men ikke skinnseter.
5-seteren er kanskje litt billigere?
Vi har to ganske store beltestoler, og det er nok knapt for noen å sitte mellom der, så jeg tror at tre barneseter nok blir for trangt.. (usikker)
Vi har hatt bilen nå i et par måneder, og er veldig godt fornøyde. Vi har diesel, automat med en større motor enn standard. Jeg vet ikke helt hvor artig det hadde vært med diesel og automat om vi hadde hatt den minste motoren.
Resultatene jeg sammenlignet 307 og 308 med, var begge 0 - 50 000. 307 har aldri noengang hatt tilsvarende gode statistikker som 308 på et så tidlig tidspunkt, så det er nok en klar kvalitetsforskjell.
:niks: Mondeo er større enn Octavia, både i lengde og bredde. Du må bruke makt for å presse 3 seter inn i en Octavia, mens de samme tre setene skled helt fint inn i en Mondeo.
En kollega av meg kjører en Opel Vectra stasjonsvogn. Den har han god plass til bilstoler som du beskriver her. De har en på 5, en på snart 4 og en baby.
Vi hadde forresten Mondeo og hadde en beltestol, en bakovervendt 0-25 kg og en bakovervendt med base 0-13 kg. OK plass, men ikke danseplass i bredden. Bagasjerommet var stort da, samt at jeg på 1,73 m satt fint med god beinplass med bakovervendt sete i midten bak og bak passasjersetet.
Jeg er ikke sikker på hva som er forskjellen, jeg tror det er de to setene bakerst? Som før beskrevet, vi har to beltestoler, men de er ganske store. Så det kan hende det går med slankere stoler.
Kjempefornøyd med bilen. Og det som er genialt er at det er at det er skyvedører på bakdørene, så slipper en at ungene slenger døra opp i sida på bilen ved siden av.
Var på Bilia og kikka på Ford grand c-max i dag og ble positivt overrasket. :jupp: Skal få pristilbud også får vi vel prøvekjøre en dag snart. Jeg har jo skyvedører på min nåværende bil og det er så smart. :)
Mannen kikka så vidt på volvo v50 og vi skal vel prøve den også.
Jeg har ikke prøvd, men i følge trygg trafikk går det knapt, sikkert avhengig av type seter, og jeg regner ikke med at man kan bruke isofix-festene da.
Ja, uten problemer. Den er like romslig ift beltestoler (noter at jeg har to barn på syv år, så det er lenge siden jeg plasserte småbarn i bil) som det var i mondeoen. Jeg tror det er sånn fordi setene er ganske flate. Bilen har egentlig to seter og et halvt til i midten, så det kommer nok an på hvilke stoler du skal ha inn.
Vi tittet på V50 da vi skulle kjøpe ny bil nå. Vi skal ha plass til to puter og en 14-åring og kunne bare glemme det! Ser ikke for meg at det blir plass til tre stoler baki der.
Det stemmer nok det. Tror man får trua inn tre bilseter i V50, men man kan glemme å bruke isofixfester.
I Ford Grand C-Max var det bedre plass og det gikk med en bilstol mellom de to som tukte isofix på hver side.
Men, nå skal vi visst låne med oss Peugeot 5008 hjem en ettermiddag til uka. :sparke: Nå må vi visst finne ut hva vi har behov for. :knegg: Og hvilken bil vi skal selge. Ellers blir det umulig å velge.
Kjøpte meg en ny Berlingo i fjor høst og har nå kjørt drøye 12 000 km med den...
Den oppfyller alle dine krav + litt til også slipper du unna med ca 270 000,- med det utstyret du skisserer som ny bil...
Ps. også kommer den snart med større motor og automatgir som vil koste ca det samme som dagens 90hk manuell pga klima avgifter iflg selgeren på Notodden Bil....
For meg handla det mye om at vi har en lokal Citroen forhandler som har ENORMT BRA service på verkstedet og gode priser...
Hadde Peugeot forhandleren vært like bra så kunne jeg like fort endt opp med en Partner Teepee, eller en Nissan NV200 osv osv osv osv....
Begynner å bli mer og mer sikker på Ford Grand C-max, det eneste som avviker fra kriteriumslisten er prisen. :knegg: Mannen har slegt på så masse ekstrautstyr at her må det prutes gitt.
Hva blir den endelige prisen da kokos? (uten pruting) helt ny fra fabrikk? Hvordan er c-maxen i forhold til peugeoten? Vi er litt i samme situasjon. Leaser en Mazda 5 gjennom jobben og avtalen går ut i januar. Innen den tid må vi ha bestemt oss for om vi skal beholde den eller kjøpe ny. Vi har vurdert 5008, c-maxen har vi ikke tenkt på en gang, men er kanskje verdt å sjekke ut? Eller så er jo alternativet å kjøpe den vi har.. Urk.. Bilkjøp er kjedelig og vanskelig og ikke minst DYRT.
Det et så utrolig mye å velge mellom. Sånt er vanskelig. Så skal man tenke praktisk, økonomisk ( hvis det i det hele tatt er mulig når det gjelder bil..), komfort, sikkerhet, design+++
Mex: Grand C-maxen med 1.6 diesel manuell begynner på 318.000, med levering/registrering og det ekstrautstyret vi har valgt kommer den på 423.000, men vi har pruta ned mye og er i prosessen fortsatt. Vi vurderte også Peugeot 5008 som kom på minst 430.000 (før pruting) med det vi ville ha ekstra, og jeg synes 5008 er litt for stor i forhold til hva jeg ønsker meg, også med tanke på drivstoffforbruk.
Har sjekket nå og de er omtrent like lange, men tror Peugeoten er litt bredere og virker mer ruvende synes jeg. Også bruker den litt mer på mila.
Vi har forresten testet med tre bilseter i baksetet på c-maxen og det gikk greit. Ikke danseplass, men man kan bruke isofixfestene på de to ytterste setene og så ha et bakovervendt uten isofix i midten (og det uten at man må sitte langt fremme med forsetet på førersiden, dette kan tas helt bak).
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.