Min høytelskede 14 år gamle Subaru når snart pensjonsalderen, og jeg ser på mulige etterfølgere. Som vinterpingle som liker å komme seg opp til fjells er jeg i utgangspunkt innstillt på 4WD igjen - jeg ønsker en bil som er superstabil på glattføre, og som kommer seg opp ad isete bakker som en panservogn - noe som Legacyen klarer med glans.
Vi har allerede en schwær Volvo, så jeg trenger ikke masse plass og hengerfeste. Egentlig har jeg lyst på en Toyota Prius, men jeg er skeptisk til hvordan den er om vinteren, og vingler nå mellom den og en ny Legacy.
Veiene herute er i veldig dårlig stand, med dumper og huller, så bakkeklaringen kan ikke være alt for lav.
Golf 4Motion, Octavia 4x4, Mini Countryman, Mitsubishi ASX, Skoda Yeti, Subaru Forrester eller Subaru Impreza?
Legacy blir jo en ganske stor bil, nesten på linje med Volvo V70, Passat o.l.
F.eks. Octavia 4x4 har litt høyere bakkeklaring enn vanlig Octavia. I tillegg kan den kjøpes med såkalt "Bad road-pakke" som gir ytterligere litt høyere bakkeklaring, samt noen forsterkninger under bilen. Blir noe mindre enn Legacy, men vel i praksis også rundt 100 000 kr rimeligere.
Små SUV-er, som ASX, Forrester, Yeti o.l. blir som personbiler med bittelitt større hjul.
Legacy-sedan-eier her også. Automatgir, allwheeldrive og klimaanlegg. Tre ting jeg har som krav til neste bil også, når jeg en gang får råd til en nyere. Lånte en Outback i fjor sommer og forelsket meg fullstendig.
Takk for tilbakemelding allesammen ! Det stod til sist mellom Subaru Impreza og Toyota Prius. Det ble nå en Prius... Toyota-selgeren overbeviste oss om, at stabiliteten på Prius var god i vinterføre, og at AWD kun hadde noe å si når man skulle kjøre i oppoverbakke.
Min gamle Legacy ble idag erklært farlig av mitt lokale bilverksted, så nybilanskaffelsen måtte plutselig skje fort. Så vi satser på å ha Priusen i hus allerede neste uke (demomodell). Jeg er ikke vild med den perlehvite fargen på karosseriet, men sol/panorama/solcelletaket, automatgearet og alle elektroniske duppeditter på vores Premium modell er jo helt supre. Og så blir det litt gøy å klappe seg på skulderen fordi man er så eko-bevisst (selv om jeg har lest på nettet at Priusens forbruk faktisk ikke er så superlav...)
Vi har en Volvo XC70 til når vi skal på langtur og til løypene. Mannen skal bruke Priusen til sine daglige 40x2 km til og fra jobb, jeg skal ha Volvoen til barnelevering, gøy, og 8x2 km til og fra jobb. Tror likevel jeg kommer til å sukke litt nostalgisk hver gang jeg ser en Subaru. :neidaså:
I en del tilfeller er dette ganske riktig, men det er to tilfeller for vanlige biler der det ikke er riktig: Firehjulstrekksystemene til Audi og Subaru.
Her må jeg direkte si "drittprat" fra denne selgeren - enten for å lure kunden, eller pga. inkompetanse. Jeg tipper på det første, for jeg tenker ikke han sier det samme hvis noen har vist interesse for å kjøpe en Rav4.
Slike mange 4WD-systemer i dag fungerer, er bilen tohjulstrekker helt til det oppdages hjulspinn - da overføres det kraft til de andre hjulene. Audi Quattro (forutenom på A3 og TT) og Subaru AWD (forutenom på litt eldre modeller med automatgir) er permanente systemer der man har drift på alle fire hjulene kontinuerlig. I kombinasjon med dagens avanserte differ og elektronikk er dette med på å stabilisere.
4WD handler ikke bare å om å komme seg opp en bakke. Det kan også handle om å komme seg ut av et kryss mer "komfortabelt" og "effektivt" på vinteren.
Prius er for så vidt stabil som moderne biler ellers på vinterføre. Det er ikke en så veldig smart automatgirkasse, hvilket som på biler ellers med ikke så smarte automatgirkasser kan gi litt "komplikasjoner" på vinterføre.
Her må jeg bare si meg enig. For noen år siden solgte jeg min eldgamle Subaru og kjørte samboers nyere Mazda et års tid. Det var i kryss og rundkjøringer jeg savnet Sub'en min. Definitivt.
Når tiden kommer for å skifte ut Volvoen, blir det absolutt Subaru igjen. :)
Det som fikk oss til å velge Prius var: nærmeste Toyotaforhandler er mye nærmere enn nærmeste Subaruforhandler; vi har litt dårlige erfaringer med service hos Subaru; det var ingen nybrukte automat Imprezaer med stor nok motor i vårt område, for ikke å snakke om soltak, parkeringssensorer o.l.; Priusen ble en god del billigere enn Subaru Impreza, og har langt flere stilige dippedutter; mannen har lenge siklet på elbil og fikk helt julelys i øynene da Priusen begyndte å kjøre lydløst. Vi ble fort enige om, at han skulle kjøre nyanskaffelsen. Den vei han skal kjøre til jobb er det asfaltert landevei / motorvei overalt og ingen veldig bratte bakker.
Faktisk så vi både på Rav4 og på Prius hos forhandleren, vi kom inn med beskjed om at Impreza var utgangspunktet. Jeg satte meg inn i Rav4 men likte den ikke så veldig. Liker ikke SUVer generelt. Vi fikk Urban Cruiser til låns mens nybilen gjøres klar, og en slik skal jeg i allefall aldri ha. Nå gjenstår det bare å se om mannen havner i elva igjen liksom han gjorde med en Volvo V70 for 4 år siden. :eek: Han klarte faktisk også å havne ut av svingen i Subaruen siste vinter. I hans tilfelle er det nesten et pluss med litt daf bil.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.