Vi er kjempefornøyde med vår Skoda Superb stasjonsvogn!
Virker som god kvalitet
Massiv plass
Muligheter for mye digg & billig ekstrautstyr
Ser ganske lukseriøs ut (senest i forrigår ble den nye statsministeren i Danmark kjørt i en superb til seiermiddagen etter valget :P )
Gode, praktiske løsninger (kroker til handleposer, uttakbar LED-lommelykt i innfelt lader i bagasjerommet, paraply i sidedøren bak m. dren for regnvann o.l.)
Fåes i lada-utgave fra 300k og tipper 600k med alt ekstrautstyr og 4x4.
Vi gikk selv for en ganske høytspecca utgave m 170 dieselhester og 4x4 (har planer om å ha den til den dør). Godt med kraftoverskudd og bruker forholdsvis lite drivstoff (ca. 0.7 på blandet bykjøring; 0.5 på langkjøring landevei).
PS: Det står "AUDI" på ganske mange av komponentene under panseret :)
PS2: Parkeringsvarmer & glasstak er et musst ^^
Passaten er nok litt større enn avensisen, men ikke så mye. Du har jo Mazda 6 som er i samme klasse, Ford Mondeo, Volvo V70. Alle dette er jo gode biler.
Vi har en Ford S-max som vi er kjempefornøyd med. Den har stooort bagasjerom, og god plass til passasjerene i baksetet. Den ligger utrolig godt på vegen og er veldig god å kjøre. Vi anbefaler denne, men den er kanskje litt større enn det dere tenker på?
Superb nevnes, og jeg støtter opp om den. Skoda Octavia kan også dekke behovene, og er mer tilgjengelig på bruktmarkedet ettersom den har vært på markedet lengre tid enn Superb som stasjonsvogn. En del rimeligere blir den også. Største bagasjerommet i sin klasse. Med barn på 6 og 9 er det ikke noe problem - Octavia er imidlertid ikke en bil som er kjempeegnet til de store bakovervendte barnestolene.
Touran, som jeg selv har, kan godt anbefales. Og mer praktisk enn de andre nevnte, men ikke like fin som f.eks. Superb. I det segmentet har man jo også nye Ford C-Max og Grand C-Max, samt S-Max som blir litt større. Problemstatistikken er imidlertid ikke så god for S-Max (med tallene for Touran er meget gode hos Svensk Bilprovning og Dekra).
Passat... vel, da hadde jeg nok heller gått for Superb. Skoda Superb er bygget på samme plattform som Passat, men er gjort litt lengre. Det gir bedre plass, i tillegg til at man ellers får litt mer for pengene.
Hvis man går ut i fra nybilpriser, får man for samme prisen av rimeligste CR-V en meget velutstyrt Superb med bedre firehjulstrekksystem, omtrent samme motorytelse og markedets beste* automatgirkasse (DSG). (* Beste, hvis man tenker vanlige biler, og ikke svært påkostede biler....). Samtidig kan man få en kurant utstyrt Superb med tohjulstrekk og manuelt gir ned ut fra forhandler med vinterdekk og kurant utstyrsnivå for noe i overkant av 320 00 (listeprisen starter på 290 000, men det er uten leveringskostnader, vinterdekk etc. - det gjelder listeprisen for alle merkene - det skal godt gjøres å komme ut av forhandleren med en ny bil med det man trenger til listeprisen).
Dagens hybrider, som f.eks. Toyota Pruis, er juks og fanteri for mange etter min mening. Man skal ha et ganske spesielt bruksmønster for at det i praksis skal være en miljøgevinst og penger å spare. Foreløpig finnes det ikke stasjonsvogner, og i tillegg er det vel ingen av de vanlige hybridbilene i dag som kan leveres med hengerfeste.
Tenker man økonomi, så kan det være greit å kjøpe ny bil også. For en del kan forutsigbarhet være viktigere enn om man betaler en tusenlapp mer i måneden på bilen. Kjøpe rman ny bil nå i dag har omtrent alle 5 års fabrikksgaranti. Kjøper man brukt en bil som ble levert med 3 års garanti vil man ha 5 års reklamasjonsrett hvis bilen i utgangspunktet ble kjøpt som en privatbil (og ikke leasing/firmabil). Reklamasjonen må da rettes mot opprinnelig forhandler. Men garantien kan sies å være litt mer dekkende, og nok trolig enklere å forholde seg til hos en del aktører som gjerne vil krangle om hva som dekkes av reklamasjonsretten og ikke. Kjøper man da en ny bil vil det si at de neste 5 årene blir det full forutsigbarhet, og det går også lengre tid før man trolig må skifte dekk eller får noen av de dyrere servicene og skifte av slitasjedelene. Og når man selger bilen får man gjerne litt mer igjen for den enn om den var noen år eldre, så merkostnaden konstra en 1-2 år gammel bil vil i løpet av noen år ikke trenge å være spesielt stor.
Det man skal være obs på er at en del biler, f.eks. Superb, Passat og Touran, kan ha ganske lang leveringstid pga. det er populære biler for tiden og det ligger mange bestillinger inne. Det går noen måneder fra man bestiller til man kan hente bilen, om man ikke er så heldig å finne en bil i butikken som er i samsvar med det man ønsker av utstyr, motor og pris...
Skulle jeg personlig ha kjøpt en stasjonsvogn i dag, hadde det nok blitt Skoda Superb.
Med kjørelengde på 15-20 000 i året ville jeg i hvert fall for Superb vurdert bensinmotor i stedet for diesel. Det handler ikke om at bilen har noe dårlig dieselmotor, men at de også kan levere en meget god, avgiftsgunstig og drivstoffeffektiv bensinmotor med turbo. 125hk virker kanskje ikke så mye, men sammenligner man mot eldre bensinmotorer med 100-130 hk vil gjerne denne motoren føles kraftigere pga. dreiemomentet man får pga. turboen. Det vil i praksis si at man på ganske lave turtall, som man vil vanlig bruker, får hentet ut mye av kraftpotensialet til motoren. Dette kontra en motor uten turbo hvor man blir avhengig av svært høyt turtall for å hente ut tilsvarende kraft. Det er av samme grunn at f.eks. en 100hk turbodieselmotor kan føles kraftigere i praksis enn en 120-130hk bensinmotor uten turbo.
Fåes i lada-utgave fra 300k og tipper 600k med alt ekstrautstyr og 4x4.
Selv med største motoren, automatgir, 4x4 og "fornuftig" ekstrautstyr på toppen av Elegance-pakka, så er man vel i overknat av 500 000. Skal man ta alt tror jeg man er inne på en del ting som man sjeldent har brukt for eller blir for helt spesielle behov ;-)
Superb er bygget på Passat (mens Octavia bygge rpå samme plattform som Audi A3 og Golf). Skoda er eid av VW-konsernet, som ellers også eier Audi. Motorene er de samme som man finner igjen i bl.a. Audi, Seat og VW.
Glasstak lar jeg meg ikke fasineres så veldig av. Webasto med fjernstart eller tidsinnstilling kan være kjekt på vinteren. Men husk at det ikke er verken lov eller anbefalt å bruke i garasje. Har man mye småkjøring bør man også være forsiktig med å bruke det mye pga. tapping av batteriet og soting i Webasto-brenneren.
VW, Audi og Skoda har ellers Webasto som standard på alle litt større dieselbiler, men da uten tidsinnstilling og fjernstart. Den starter når bilen starter og det er under 4 grader. Dieselbiler levert uten tilleggsvarmer kan være et helvete på vinteren - kan ta veldig lang tid å få varme i kupe, og en del kan oppleve at at det ved "lett rask kjøring" blir kaldere. Dette er pga. effektiviteten til dieselmotorene, som gjør at mindre energi går til spille som varme.
Vi også, og jeg kan signere på alt her. :nemlig: Jeg elsker S-max'en vår, og eneste grunnen til å bytte den ut måtte vært at den kom med 4x4, det er det eneste vi savner. :nemlig: Knallgod bil!
Vi har hatt lite trøbbel med vår Honda crv. Nå er den 9 år, og eneste gangene han har vært på verksted er når vi har måttet bytte ting som er utslitt (bremsetilbehør og slikt). Jeg anser den for å være driftssikker.
Jeg har ny type Renault Grand Scenic og er veldig fornøyd. Bedre plass enn andre kompakt7setere, veldig luftig og god utsikt, superkomfortabel og med sterk motor (130 hk diesel). Frykter ikke kvaliteten. Vet at det har skjedd forbedringer og at ting ikke var som de en gang var mht bilers nasjonalitet/kvalitet (fransk, koreansk..)
Den kommer med ny og supergjerrig 1.6 DCI 130 hk diesel som har blitt skamrost i europeisk presse. Vet ikke om den er bestillbar i Norge men er det i nabolandene og da tror jeg du kan importere en ny med slik motor til under 300 000.
Ellers er Ford Mondeo en bra bil. Superb er stor men Mondeo har klart bedre plass i bredden.
Fåes i lada-utgave fra 300k og tipper 600k med alt ekstrautstyr og 4x4.
Selv med største motoren, automatgir, 4x4 og "fornuftig" ekstrautstyr på toppen av Elegance-pakka, så er man vel i overknat av 500 000. Skal man ta alt tror jeg man er inne på en del ting som man sjeldent har brukt for eller blir for helt spesielle behov ;-)
Mja.... 170hk 4x4 som vi kjøpte koster uten ekstrautstyr 476.000. Vi betalte totalt 560.000, dvs. 90.000 i ekstrautstyr. Mesteparten av dette var IKKE "spesielle behov"... NAV, skinnseter, XENON, hengerfeste, sidekollisjonsputer, webasto, glasstak (det er latterlig bra) alene er jo godt over 60.000.... Og da har man fremdeles en del ting å kjøpe som ihvertfall står på min "må-ha-liste" (eksempler er alarm, nett mellom bagasjerom og kupè, vinterhjul ...)
Vel. Både S-Max og V70 har en startpris ny i dag på cirka 350 000 kr. Hva det i praksis blir når evt. det man måtte ha av tilleggsutstyr etc. vet jeg ikke, men i utgangspunktet er dette altså biler som er ganske likt priset. Det er da også forresten samme motoren i S-Max og V70. Mulig V70 har holdt seg bedre i pris på bruktmarkedet enn S-Max.
Både S-Max og V70 er basert på Ford Mondeo-plattformen.
S-max har 3 individuelle seter i baksetet som kan reguleres hver for seg, det tror jeg ikke V70 har. OM det skulle ha noen betydning.
Angående pris, så gir dette kanskje et inntrykk:
Vår S-max kostet 460 000 for 2 år siden. Ekstrautstyr som kostet ekstra er metallic lakk, takbøyler og skiboks, hengerfeste, 2.0 liters motor på 140 hk, den har konstantfartholder, talestyrt handsfri, elektrisk regulerbart førersete, 7-seter, og sotete vinduer bak.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.