Vi ser på en (bo)bil som er bruktimportert og ligger ca 120 000 lavere enn tiøsvarende kjøpt av forhandler i Norge. Den er ca 2 år gammel og kjørt ca 30000 km.
Vi bor langt unna der bilen står, å vi må se og bestemme oss samme dag egentlig (annen kant av landet). Og så bør den kjøres hjem før vinterdekkpåbud kommer... :sparke:
Jeg snakket lenge med han som selger i dag, han vet ikke noe om garantien. Det er heftelser på den i Norge (hva gjør vi da, sa jeg. Dere betaler til santander (?) sa han), jeg kan ingenting om dette og kjenner jeg blir småskeptisk. Har jeg grunn til det? Hva bør jeg sjekke her?
Den har norske skilt, og har vært kjørt i Norge i sommer. Bør vi sjekke i landet han har importert den fra, at det ikke er heftelser der? Eller er detunødvendig når den først er i landet?
Jeg hadde ikke vært skeptisk til å kjøpe bruktimportert bobil, mange bolbiler er det. Men jeg hadde vært skeptisk til å kjøpe av en som ikke opplyser om at det er heftelser på 35 000,- på bilen. De må dere betale i tillegg. Kan jo være lekkasjer og mye rart med en bobil, hvor lett blir det å snakke med han fyren der om sånt? Og har den stor nok motor til å brukes i Norge? Har du dårlig magefølelse, dropp det, mener jeg.
Heftelser/pant er egentlig ikke noe problem, bare man gjør betalingsprosessen på riktig måte.
Bobiler er vel nødvendigvis ikke helt som vanlige biler... MEd dette tenker jeg på forskjeller mellom landene. Her bør man sjekke om det er noen forskjeller mellom bilene solgt i Norge/norden og det landet bilen kommer fra. F.eks. med campingvogner har det i hvert fall vært slik at en del har litt andre løsninger på enkelte områder i henhold til bruk om vinteren, eller at de kan ha blitt kjøpt med "vinterpakke". Så hvis denne skal brukes på vinteren også, evt. tidlig vår/sen høst, kan det være noe å vurdere.
Garantimessig vil vel ofte slikt være solgt med to års garanti i europa. Man kan jo evt. sjekke produsenten og se om de har lengre garanti. Fordelen her med å kjøpe en bil via norsk forhandler vil være at man i tillegg til garantien har fem års reklamasjonsrett.
Når bilen er såpass ny vil jeg tro at det rent bilteknisk ikke bør være de store slitasjene. Men campingdelen er jo alltids mer et åpent spørsmål. Er det noen forhandlere av bobiler og campingvogner i nærheten av der bilen står? De vet kanskje mer de typiske problemene for en del modeller og generelt. Blant annet fuktskader er jo et tilbakevendende problem både for bobiler og campingvogner, selv om de er relativt nye (mine foreldre endte opp med å få erstattet en 1 år gammel vogn en gang pga. fuktskader - såpass store at forhandler ikke så det likt at det ble fikset - og det var skader man strengt tatt ikke så noe særlig til med mindre man ikke så veldig nøye og målte).
Man kan jo også få sjekket det rent biltekniske gjennom f.eks. en NAF-test.
Norsk Caravanklubb har et forum som også er åpent for dem som ikke er medlem. Kanskje det der kan være en del tips og informasjon å hente rundt den konkrete modellen det her er snakk om.
V
Altså,han sa rett ut at det var heftelser. Grunnen til at jeg blir skeptisk er for at jeg ikke vet noe om dette.
Snakket med et caravanfirma nå, så sa at om dere sparer 120 000 på bilen som er bruktimportert vet du at du har 120 000 på evnt reperasjoner. Lur måte å se det på.
Men bilen er bare 2 år gammel, så vi føler oss sikre på at det ikke kan være så mye tull som skal skje da...
Jeg vet ikke hvordan det er med bobiler, men på personbiler er det ofte dårligere garantiavtaler for importerte biler enn for norskkjøpte biler. Men for 120 000 kan man jo ta en ekstra reparasjonsrisiko i ganske mange år, da. :humre:
Sist jeg solgte en bil med heftelser ble det gjort såpass enkelt at kjøper betalte til min bank, fikk en bekreftelse på at heftelsen var slettet og resten av pengene ble overført til meg.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.