Saken er den, at jeg har sendt en vogn i oppkrav. Egentlig var jeg ikke så veldig interessert i å gjøre det, men siden kjøperen insisterte og hørtes så troverdig ut, gjorde jeg det. Nå er det 2 dager til den blir returnert, når er det greit å sende en sms for å høre om de har tenkt å hente den ut?
Jeg blir så irritert, jeg har sagt til så mange at vognen var solgt, og hvis de ikke var interessert allikevel kunne de bare ha sagt det :mad:
Tror jeg ville sendt en sms med spørsmålet, må jo være helt greit det. Minn om at hentefristen går ut snart.
Men hva var alternativet til å sende i oppkrav? Å sende vogna uten å få penger på kontoen?
Hadde sendt en SMS nå ja. Du må vel selv betale returportoen også hvis mottaker ikke henter den ut. En av grunnene til at jeg helst ikke sender i oppkrav, når jeg selger noe.
Neste gang bør du kreve å få oppkravsgebyret satt inn på konto på forhånd, altså det beløpet du må ut med dersom varen ikke blir hentet. Det er mange som nekter å sende varer i oppkrav på Finn, nettopp fordi det er så vanlig at ting ikke blir hentet.
Jeg sender aldri i oppkrav uten å ha fått både penger for frakt og returporto inn på konto først. Det er dessverre sånn at folk trenger ikke å være ærlige selv om de høres sånn ut. Mottaker har sikkert ikke penger akkurat nå da og får hentet ut vogna og da går den i retur til deg og du blir belastet returporto også. Bruker heller PayPal eller Finn betalingsgaranti (om salget har skjedd på Finn.no) enn å sende i oppkrav.
Jeg hadde garantert ringt eller sendt sms. Dette er grunnen til at jeg aldri, uten unntak, sender i oppkrav lenger. Har fått pakke i retur, og da har jeg jo betalt porto begge veier + oppkravsgebyret, og det er kjipt!
Men det hjelper jo ikke deg akkurat nå, så jeg hadde kontaktet kjøper, ja!
Om det blir en neste gang, så bruk entet finn`s betalingsgaranti eller forhåndsbetaling.
Det er kanskje bedre å ringe. En sms er fort å slette, liksom.. Men å konfronteres i røret direkte er noe annet.
Ellers gjør jeg som over når det er oppkrav, de må betale porto for oppkrav + returporto på forhånd, og så trekker jeg returportoen i beløpet for varen som "forskudd" (henter de den, skal de jo ikke betale returporto).
Ta og ring og snakk med vedkommende. Lurt å ringe fra et nummer som ikke er ditt, for det er ikke sikkert vedkommende svarer om du ringer fra ditt nummer som sto i annonsen.
Sendte sms, ikke svar, prøver å ringe men telefonen er avskrudd. Når jeg søker opp vedkommende kommer det opp ett hustelefonnummer, men det er kanskje litt i overkant å ringe på det, eller?
Nei, hjelpe meg, ring til hustelefonen du! Klart man ikke ønsker å bli belastet for porto x 2 + oppkravsgebyr, og da er det langt bedre å ringa på forhånd for å se om det kan unngås.
Jeg ringte, og damen som svarte viste seg å være moren hans. Som var "heeeeeeeeeelt sikker på at han kom til å hente vognen", han hadde bare vært bortreist. Vel, han gjorde ikke det. Så jeg har lært.
Men, jeg sendte en mail til ei annen ei som hadde var interessert, og hun dro på posten og fikk hentet ut vogna i dag da den egentlig skulle sendes tilbake.
Så bra det ordnet seg.:)
Jeg sender så og si aldri i oppkrav. De få gangene jeg har gjort det har jeg sagt at jeg vil ha penger på konto for oppkravsbeløpet + eventuell returporto før jeg sender.
De gangene har pakkene blitt hentet ut.