Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Ustabil nettilgang

#1

mamaria sa for siden:

Nå er vi ganske lei dette. Vi har hatt telenor som leverandør av bredbånd og bredbåndstelefoni her hjemme i over halvannet år.
Ved påsketider i år begynte plutselig nett-tilgangen å falle ut. Vi har stasjonær pc som brukes mest, og siden modemet står rett foran tastaturet ser vi jo når lysene plutselig blir borte, og nettet forsvinner. Ingen endringer ble gjort på oppsett før eller i tiden dette begynte. Vi konaktet telenor ganske umiddelbart da dette startet, og har fått vanvittig mange forskjellige svar alle de gangene vi har ringt.
De har forsøkt å se etter feil flere ganger uten å finne noen. Vi har byttet modem. Noen sier at de ikke kan se det er noe feil med linja vår, atter andre vi snakker med sier at de kan se at nettet har vært borte klokken da og da. En sa at de hadde noen få kunder som hadde dette problemet, men at de desverre ikke fant ut av det. Vi hadde en lite engasjert teknisk gubbe innom, (via telenor altså) som mente på at telefonen kanskje sto for nært modemet (har stått på samme sted hele tiden, ca 40 cm unna modemboksen står basen til den trådløse tlf) og at linja inn til huset virket stabil og sterk.
Det finnes ikke noe mønster i når og hvor ofte nettet forsvinner. Av og til kan vi bemerke at JØSS, det har ikke vært borte i dag som jeg har sett, andre ganger kan vi knapt bruke telefon eller data, det hopper ut hele tiden. Med jevne mellomrom er det også slik at jeg må slå av og på modemet for å ha nett hvis dataen har stått urørt litegrann. Dette er også sånt som plutselig er helt ok noen dager, for så å være håpløst en periode. Pcn står som regel på døgnet rundt, vi pleier ikke å slå av om natta. :o

Noen som har vært borti noe lignende og har noe på lager som er uprøvd? Hvilke rettigheter har vi egentlig? Telenor er mer eller mindre hjelpsomme alt ettersom hvem vi snakker med.

Vi hadde lignende problem for et par-tre år siden da vi hadde Tele2. Dengang var det faktisk slik at telefonledningen gnisset inntil et tre utenfor vår tomt, og til slutt var det bare en tynn tråd igjen. Da forsvant selvsagt nettet for godt, og Tele2 som hele tiden mente at vi bare tullet med dem fikk plutselig oppklart saken.;) Telefonledningen er flyttet, og det skal ikke være noe problem nå. Vi skal titte enda en gang i morgen før det er på tide med ny telefonrunde hos Telenor, sånn for sikkerhets skyld.


#2

emin sa for siden:

Jeg kan høre med mannen etterpå når han har spilt seg ferdig, han er regnet for å ha mer peiling enn de fleste på Telenor kundeservice.


#3

mrc sa for siden:

Er det kun via trådløst nett dette problemet oppstår, eller blir det også slik hvis dere kobler dere til modemet med kabel?

Det er mye rart som kan påvirke trådløsnett i noen tilfeller....


#4

Fløyel sa for siden:

Vi har hatt samme problem med Get, årsaken her var gammel router. De varer visst ikke evig.


#5

Sir Limpalot sa for siden:

Bytt leverandør.
Telenor har stort sett gode linjer, men når du trenger hjelp er de håpløse.
Leverer Powertech der dere bor?
Jeg får litt kløe hver gang jeg må ringe telenor for enellerannen kunde, det HENDER du treffer på kompetente mennesker på Telenor support, men det er jammen ganske langt imellom dem!
Hos Powertech er det teknikere som tar telefonen, litt lettere å få hjelp når du slipper å forklare dem jobben deres.


#6

mamaria sa for siden:

Jeg sitter kun på stasjonær pc, jeg liker ikke den bærbare. :o
Så problemet er på begge pc-er ja. Router, er det det samme som modem?:datablond:
Selve harddisken på den stasjonære er litt over ett år gammel.
Klart vi kan bytte leverandør, vi er bare usikre på om det vil hjelpe siden Telenor ikke (vil) finner ut av det.
Har ikke hørt om Powertech, skal sjekke det ut. Vi takket nei til fibernett som de driver å graver ned uti gatene her for tiden. Kanskje vil vi angre på det? :rolleyes:


#7

emin sa for siden:

Router og modem trenger ikke være det samme, men KAN være det samme sier datamannen. Hans første spørsmål var også om dette oppstår på trådløst nett eller også når du er tilkoblet med kabel.

Dersom du sender meg en PM så kan han muligens hjelpe deg. :)


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.