:badmood:
I ren frustrasjon håper jeg på noen solskinnshistorier og gode råd her:trist:
Men gamle telefon døde plutselig i midten av august, og jeg måtte bestemme meg ganske fort for ny telefon. Jeg tenkte at for en gangs skyld skulle jeg også være "kul" og velge det "alle andre" har, så det ble en iPhone 4-delvis dekket igjennom jobben.
Etter bare noen dager kom det opp en feilmelding på skjermen
"Tilbehøret er ikke optimalisert bla,bla,bla" Denne feilmeldingen må man trykke OK på, den avbryter det du holder på med og forstyrrer veldig når den kommer opp ca hvert 2 minutt.......
I tillegg fant jeg etterhvert ut at lyden sporadisk ble borte. Jeg vet ikke om det har noe med feilmelidingen å gjøre, men jeg fant ikke noe system i det.
Så vidt jeg vet (og jeg har ikke lånt bort telefonen) har telefonen ikke vært utsatt for vann eller fukt slik at den skulle bli ødelagt. Som dere skjønner har den nå vært inne til reparasjon, men beskjed om at jeg kan kjøpe en ny for 2300, eller få den gamle i retur mot kostnad:mad::kjevle:
Om det faktisk er slik at iPhone blir ødelagt av normal bruk i Norge er jeg veldig spent på antallet reklamasjoner nå på høsten, når tlf brukes ute i fuktig vær og ikke tåler temperaturforskjellen mellom ute og inne!! :samurai::sjokk:
Noen som har noen gode råd/trøst å komme med??
Tror jeg må sove på det til imorgen om jeg skal bite i det enormt store sure eplet og betale enda mer for en allerede dyr telefon, eller" gå videre" med saken :krangle::forbanna:
Fuktskader er for så vidt en ganske vanlig feil på telefoner. Det sitter flere "fuktsensorer" inne i telefonene, slik at de kan se om de har vært utsatt for fukt. Men jeg vet ikke hvor mye som egentlig må til for at det blir utslag på disse. I basis er dette snakk om små klistrelapper som endrer farge om de blir fuktige.
Jeg vil ikke se bort i fra at det kan være nok for en del at telefonen har ligget på badet mens man tar en lang dusj på et litt dårlig ventilert bad, og kanskje telefonen var litt kald når den ble lagt inn der slik at det kondenserer...
iPhone tåler forresten også kulde veldig dårlig. Rask endring i temperatur kan føre til glasset sprekker...
Problemet også med en del av beskyttelsesløsningene en del benytter på sin iPhone kan kanskje også være at hvis det kommer fukt inn, så tørker det mer langtsomt pga. det er tett rundt...
Er en grunn til at en del aktører som ellers ikke vil tilby forsikring på iPhone, eller at forsikringen er dyrere enn for andre telefoner i samme prisklasse. Her er det en del områder hvor form går foran funksjon.... Samme kan man egentlig se på Apples datamaskiner - mye ellers på markedet nå i en slik prisklasse hvor det bl.a. er drenering under tastaturet som skal lede sølt væske ut under pc-en. Mac-ene er heeeelt tette, og reperasjonskostnadene blir gjerne tilsvarende av å kjøp ny maskin - eller omså mer. Jeg har ennå tilgode å forstå hvordan de kunne mene at også selve aluminiumschassiset måtte byttes ut etter at en kollega hadde sølt kaffe i Mac-en sin...
Synes det høres snålt ut. Ei venninne av meg mistet sin iPhone i badekaret så vannet rant ut av den etterpå, og etter tørking et par dager så var den god som ny. Minstemor her badet Galaxy Tab'en min i sommer så vannet rant ut av den, tørking noen dager så funket den igjen. På/av-knappen er noe treg, men ellers fungerer den helt fint uten problemer av noe slag.
Min (3GS) har fått både regn og te på seg, uten å bli ødelagt. Dette til tross for at den har en cm lang sprekk på baksiden etter at jeg mistet den i gulvet et par ganger. Jeg syns iphoner holder vel så bra som andre. Men nå er ikke jeg spesielt uforsiktig med mine. Jeg ville nok klaget på en slik tilbakemelding.
Akkurat det kan jeg skjønne, Da blir den jo utsatt for varme, damp og fuktighet kontinuerlig over lang tid.
Ja, jeg trodde det ville bli enklere å styre volum og sånn enn om jeg hadde den i den mikroskopiske lommen på innsiden av buksa, for da måtte jeg jo nesten ha dratt av meg buksa og blottet hele trusa. :btdt: :flau:
Klart man løper med telefonen i BH-en. Om man tar på seg Pierre Roberts tvangstrøye (også kalt sports BH) minster man den garantert ikke i bakken. (Men den kan sikkert få fuktskade, så det er sikkert ikke lurt.)
Det høres jo ikke så bra ut at den begynte å tulle allerede etter et par dager da. Hvor lenge har du hatt den? Du sier at du merket at det var noe allerede etter et par dager.
Man har som forbruker plikt til å melde fra om slike ting innen rimelig tid.
Sjekk paragraf 18 i forbrukerkjøpsloven: § 18. Tidspunktet for bedømmelsen av om det foreligger en mangel Ved bedømmelse av om tingen har en mangel, skal det tidspunktet da risikoen går over på forbrukeren, legges til grunn, selv om mangelen først viser seg senere. Hvis ikke noe annet bevises, skal en mangel som viser seg innen seks måneder etter risikoens overgang, formodes å ha eksistert ved risikoens overgang.
Denne kan brukes om nødvendig mot utssalgssted. De må på et vis bevise at feilen ikke var der da du kjøpte den. Det kan bli vanskelig om du går hele veien ut med dette.
Står det forresten som et forbrukerkjøp? Står kjøpet i ditt, eller jobbens navn? Det er forskjellige lover som gjelder.
Når jeg trener så bruker jeg en holder til telefonen for å feste på armen, spesielt laget for formålet. Jeg har en HTC, men den passer fint oppi holderen for iPod Touch, kjøpte holderen for omtrent en 50-lapp på Biltema. Den ser omtrent sånn ut:
Jeg har en sånn holder, men jeg synes den er litt knølete når man skal endre volum og sånn. Da må jeg ta av holderen og ta ut telefonen, og det er ikke noe jeg tar meg tid til under en joggetur.
Jeg fikk den 10 august, og ringte første gang og sa fra om problemet uken etter, tror jeg. Iom at je ghar mobilen gjennom jobben så tror jeg at den formelt sett står på jobben(jeg skatter av den og må levere tilbake om jeg slutter). Noen som vet hvordan man skal forholde seg da? Jeg har tenkt å prøve å ringe forhandleren idag og spille på at vi er bedriftskunder og høre om det er noe de kan gjøre:nemlig:
Jeg mener å huske at jeg så et program (type forbrukerprogram) om en som hadde fått ny telefon, selv om apple hevdet at den gamle hadde vært fuktskadet. Hun hadde overhodet ikke hatt telefonen i nærheten av noe som kunne gi fuktskader. Om hun gikk via forbrukerombudet er jeg usikker på, men du kan kanskje prøve å søke etter saken der?
Jeg har fra Adidas, med bøyle bak hodet. Med volumkontroll på ledningen ja. Og de tåler vann og svette. Jeg kan ikke ha sånne propper, for jeg har for små ører så de detter bare ut.
Selv med de minste? Når man kjøper denne typen øretelefoner følger det gjerne med 3-4 forskjellige størrelser, så setter man på de som passer best. Har vel hatt 3-4 slike sett, og på alle har det fulgt med forskjellige størrelser, og de minste er temmelig små....
Det er vel bare den tingen utenpå man kan bytte ut? Jeg har bare erfaring fra sånne som følger med telefonene jeg. Ikke spesielt fancy greier. Har aldri tenkt på å bruke penger på å kjøpe et par heller.
For et år siden fikk jeg høreapparater, så disse fra Adidas blir kun brukt til trening. Da har jeg uansett ikke på apparatene. Hører jeg på musikk ellers, bruker jeg noen fra scullcandy.
Har aldri tenkt over at jeg har små ører, det er audiografen min som sier det. :humre: Altså, jeg har helt normale ører. Men de er visst små innvendig. Det førte til litt prøving og feiling i forhold til apparater. :humre:
Jeg opplevde at telefonen min sluttet å lade en gang, og sendte den inn til verkstedet på bakgrunn av reklamasjonsretten. Garantien var akkurat gått ut så verkstedet prøvde seg først om at de ikke ville dekke reperasjon. Da jeg slo i bordet med kjøpsloven endret de innstilling, men prøvde seg så med å si at telefonen hadde fått ripe i glasset og at de derfor ikke kunne reparere den med mindre jeg ønsket å skifte deksel (hvorpå jeg måtte betale for denne reperasjonen selv). Det ønsket jeg ikke, og det var heller ikke relevant for den feilen jeg leverte den inn for, og da hostet de opp noe om at den hadde fått fuktskader og at dette var årsaken til feilen (ripen var ikke gjennomgående så dette var helt klart bullshit). Jeg var rimelig sikker på at dette ikke kunne stemme og ba dem derfor om å utdype dette nærmere, samt redegjøre for hvorfor evt fuktskader kunne ødelegge ditten og datten som jo var relevant for feilen jeg reklamerte på, men det kunne de ikke så de ga seg til slutt (måtte forøvrig true med Forbrukerrådet før de ga seg). Jeg har lite peiling på telefon, men har i alle fall erfart at enkelte prøver seg med fuktkortet så snart de enser en mulighet så kanskje greit å ha det i bakhodet til en evt neste gang.
Det finnes på det aller fleste telefoner i dag en sensor som endrer farge om den er blitt utsatt for fuktighet.
Jeg tipper du fikk igjennom det på ren goodwill Odelia.
Jeg har jobbet i bransjen noen år, og man er ganske klare på at reklamasjonsretten frafaller om produktet er fuktskadet eller har vært utsatt for fysiske ting.
Feks en sprekk i glasset tyder på at den har fått seg en trøkk. Og den trøkken kan veldig gjerne forårsake snodige feil og mangler på telefonen. Det er så mye mikk makk tett i tett, og de færreste telefoner er bygget for å tåle veldig mye dessverre.
Man skulle gjerne sett at produsentene klarte å lage telefoner som kunne tåle litt mer men. Min iPhone har holdt overraskende bra. Den har hatt noen tøffe møter med gulvet etc. Men den holder seg godt. Nå vil den ikke på lydløs da, for den har fått en sprekk i plasten rett ved knappen. :humre:
I mitt tilfelle tviler jeg på at ripen hadde noe med feilen å gjøre da den for det første oppstod mange måneder i forveien (sannsynligheten for at den da er innledende vil vel da være særdeles liten), og jeg for det andre først fikk beskjed om at det var det og det som var årsaken til feilen, og skaden hadde ingenting med dette å gjøre (dette svaret fikk jeg pr telefon etter at telefonen var undersøkt, men dette hadde ikke de andre fått med seg).
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.