Andre ting som kan vere relevant:
Ein stor skule krev naturlig nok eit stort bygg. Det kan vere meir utfordrande å finne ei stor nok tomt til ein stor skule enn til to mindre (mindre bygg er lettare å finne plass til). Ein stor skule er også eit større inngrep enn to mindre bygg (i dei fleste tilfeller - litt avhengig av staden), både når det gjeld forhold til eksisterande bygningar og kultur- og naturmiljø.
Ein stor skule vil konsentrere trafikken til ein stad, og er dermed ei litt større utfordring å få på plass. Mykje logistikk her med buss og folk som kjører ungar. Kan vere utfordrande for nærområdet - meir enn ved to mindre skular der ein får trafikkmønsteret noko meir fordelt (dette er nå veldig avhengig av korleis trafikken er på den aktuelle staden i dag - mulig dette ikkje er relevant).
På ein større skule KAN det vere litt vanskelegare å halde oversikt og kontroll med skulemiljøet? Mulig eg tar feil der - at det er ein myte.
Forresten. Dersom to mindre skular fører til at det statistisk sett blir fleire barn som kan GÅ til skulen, så har du eit argument der. Å gå til skulen er viktig, helsepolitisk. Dersom du vil gjere ein grundig jobb her må du rett og slett sette deg ned med eit kart og sjå på kor folk bur hen, og kor ungane kan gå (dersom du veit kor desse skulane er tenkt skal havne). Det er viktig å få skulane nær opp til der folk bur, samt nær viktige trafikkårer for at trafikkmønsteret skal bli bra. Helst bør det vere grøntområde i nærheten også som kan brukast til turar og i undervisning.
Jeg har sett dokumentasjon i forbindelse med FAU-arbeid, men jeg klarer ikke å finne noe når jeg googler nå. Skal lete litt til - husker ikke hvem som stod bak studiene vi så på.
Hovedproblemet med argumentasjonen her, er vel at det ikke finnes noen undersøkelser som går på forskjellen mellom en middelsstor skole og en stor. Her er det jo ikke snakk om å legge ned en bitteliten skole eller to for å samle dem i en stor, men å ha en kjempeskole i steden for en ganske stor og en middels stor. Derfor tror jeg ikke man kan argumentere med stordriftsfordeler i noen særlig grad heller, fordi den elevmengden det er snakk om her vil utløse ganske store ekstra administrasjonsressurser også hvis man samler skolene.
Jeg tror heller ikke faglig bredde er et godt argument, da begge skolene vil bli såpass store at de vil ha en god del ansatte.
Det er ikke en lang busstur det er snakk om for elevene. Det blir under en mil. Men det vil føre til mer trafikk, og det vil føre til bussing i to boligfelt.
Samtlige elever som vil sogne til den minste av skolene har gangavstand, og ingen av dem må gå på bilvei. På den større skolen, vil heller ingen av elevene ha et bussbehov, med unntak av noen få enkeltelever som bor på gård langt fra noen av skolene. De kjører i dag med maxi taxi, og vil vel det også i framtiden.
Jeg synes det er uheldig å legge opp til en skoleutbygging som kommer til å føre til svært mye biltrafikk + busser til skolen. Det kommer garantert til å være svært mange foreldre som kjører ungene sine til en storskole, i tillegg til skolebussene. Skolebussene vil bli satt opp fra samme sted som den mindre skolen er tenkt bygget i dag, så elevene vil måtte gå samme vei uansett om det er til buss eller skole. Det er nærmere 5000 mennesker som vil sogne til den minste skolen, og det bør da være nok til å opprettholde tilbudet, synes jeg.
Nei, ikke annet enn at jeg jobber på en skole med seks paralleller på ungdomsskolen. Det er rundt 500 tenåringer, og det holder. Når det er så mange ungdommer samlet er det viktig at man har et bra nettverk rundt de for å hjelpe de. Vi har et ressursteam som er tilgjengelig for alle elevene i alle timene i løpet av dagen. Jeg jobber på en skole med nesten bare ressurssterke foreldre, og har lite problemer i forhold til andre så store skoler.
Jeg har aldri hørt om så store ungdomskoler engang, og syns det virker veldig uoversiktlig. Men det er jo andre ting som spiller inn også - miljø, hvor lang reisevei det er snakk om, pedagogiske tilbud osv.
Jeg tenker at når barna begynner på ungdomskolen så er de både i en løsrivingsfase både emosjonelt og fysisk, og lang reisevei og en så stor skole kan gjøre at man som forelder mister veldig mye av oversikten.
Fnatten: Jeg har også hørt at store skoler er bedre med tanke på mobbing, siden man da har større valgmuligheter av venner og miljøer, men da har det vært snakk om i en helt annen skala enn dette. Typ 1 klasse på hvert trinn vs. 3-4, f.eks.
Her er det ca 700 elever på ungdomsskolen. I tillegg er den ene barneskolen en 1-10 skole. Det er snakk om at 8-10 klasse ved denne skolen (der mine barn går) skal flyttes til ungdomsskolen. Da blir det rundt 1000 elever der :nemlig: De jeg kjenner som jobber på denne ungdomsskolen sier at det ikke er noe problem, men jeg kjenner jeg er litt skeptisk til det.:confused: Og her er det ikke snakk om stor avstand. Dette er i en radius av 2km.
Den er lik i begge kretser. Lite pensjonister, og mange barnefamilier og folk i etableringsfasen. Mye nybygg og prosjekterte rekkehus og leiligheter av 3-4 roms str.
Å kalle det for en stor skole med 9 paralellklasser blir for meg et kraftig "understatement".
Ivertfall siden jeg gikk på en skole med 40 elever fra 1 til 9.klasse.
Med god ledelse å struktur så er det jo ikke noe i veien for at en slik gigantskole skal kunne fungere bra.
Det finnes vel skoler i andre land man kan se på som sikkert er minst like store.
På den annen side sett så bør jo muligheten være tilstede for å stelle i stand ei smørje av dimensjoner, med feile folk i feil posisjon. :)
Bor vi på samme sted? Storskoledebatten har herjet her i hele høst, spesielt i forbindelse med kommunevalget.
Jeg er veldig usikker. Noen lærere jeg kjenner mener en stor skole fremmer et stort faglig miljø og gir bedre resultater. Jeg er mer skeptisk til storskole, men ser at noe bør gjøres da begge skolebyggene her mest sannsynlig må oppgraderes/utvides uansett.
Vi har hatt noen sånne runder her, og dethar vært snakk om opp til 2000 elever ( det var vgs.)
Det kommer ikke an på størrelsen. Det kommer an på hvordan det organiseres. Stor skole gir muligheter for MER oppfølging, og spesialiserte lærere, ekstraressurser som helsesøster, sos.ped.team, miljøassistenter osv. som en liten skole bare kan drømme om, mu,igheter ifht. Tilbud av valgfag, mulighet for kvalifiserte vikarer. Hvis man vil det. Det er forslag om læreplaner for 8 nye valgfag som skal inn i ungdomsskolen, det sier seg selv at bare store skoler kan tilby alle..
Det spørs også på hvordan BYGGET utformes, det betyr mye forhvordan elevene beveger seg, hvor elever og lærere ferdes, hvor stort eller lite det oppleves.
Både og, syns jeg. Det er forskjell på stor (som de fleste undersøkelser er gjort på) og megakjempeschwær. Jeg er helt for store skoler, men denne størrelsen er jeg usikker på. Jeg syns også det er en viss forskjell på videregående og ungdomskole.
OK, jeg forsto det som det var andre veien, at forskningen var gjort på skoler med betydelig lavere elevantall enn 1000 pr trinn. Da har jeg misforstått.
Kanskje vi bor samme sted, ja :humre: Det var sak i kommunevalget her, særlig fordi sittende ordfører gikk ut i avisa og fronta et ståsted og stemte for noe annet.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.