noen som har prøvekjørt denne? Hvordan er plassen i baksetet og bagasjerommet? Har en ganske så ny bil vi er fornøyd med men en elbil har mye lavere eierkostnader, spesielt nå som ekstra høyre bompenger kommer til å bli en realitet her i byen (Bergen).
Liker ikke helt at de vil avskrive seg en del ting når det gjelder batteriet. Nå skal man riktignok skiller mellom garanti og reklamasjonsrett, og hva som videre skal være relevant da. Garantien vil jo i teorien være mer relevant for de som kjøper bilen i næring/firmaleasing. I tillegg kan man jo da spørre seg om de mener at man bør unngå å lade bilen når man f.eks. er på besøk hos noen hvis de ikke har godkjent ladeløsning....
Jeg ville nok også sett erfaringene for Leaf over vinteren nå når det gjelder rekkevidde etc. i praksis.
Vi har jo veldig gode erfaringer med elbil, men denne ladeløsningen til Leaf er jeg skeptisk til, kjenner jeg. Vi lader jo overalt, vi har ladestasjon på jobben, lader i kommunale ladestasjoner, i venners garasje, på kjøpesenter osv. Stort sett med 10-14A.
Vi har bestilt og vi er nummer 11 som får bilen i Norge.
Vi har prøvekjørt og jeg satt bak og jeg tenkte ikke på noen som helst måte på at det var trangt, som en vanlig bil i den størrelsen oppfattet jeg det som. Jeg er 176 cm lang.
Vi har hatt elbil før og vet at det fungerer bra for oss.
HAr også antennene ute for Renault Kangoo 5seters elbil. Det blir vel den første familie-elbilen med god bagasjeplass.www.renault-ze.com/de-de/modelle-z.e./kangoo-maxi-z.e.-5-sitzer/vorstellung-60313.html Den har fått gode tester allerede.
Renault slipper sitt omfattende elbilprogram i Europa faktisk idag men gudene vet når det kommer til Norge. Det er snakk om elbiler over hele linja.
Leverer de Leaf nå med tilleggsvarmer, som f.eks. webasto?
Søte? Tja. Vel. Nå går det mer mot at elbilene ser ut som vanlige biler. Det man har hatt av elbiler fram til nå i det siste er ikke noe jeg hadde følt med komfortabel med å bruke slik som sikkerheten har vært.
For min del blir nok ikke den neste bilen en elbil, men heller en plug-in-hybrid.
Dette vet vi foreløpig når det gjelder når vi får den.
Mannen min henger nok ikke på noe el-bilforum, ikke hva jeg vet, men han har sikkert vært innom og kikket. Kan du gi meg webadresse?
Jeg tror at vi bestilte med mye tilleggsutstyr, jeg skal spørre mannen når han kommer inn fra løpeturen. Vi har bestilt en hvit, det vet jeg i hvert fall ;) og vi skal ha solsellepaneler.
Mannen har elbilplasser i garasjen på jobben ogdet ser vi på som en stor fordel for oss. Det blir dermed ganske lite rølige kostnader (er det et begrep i Norge også?) for oss. Lavere forsikring, ingen bompenger ingen veiavgift og ganske ofte gratis parkering i Oslo. Så lenge det varer. ;)
Til sammenligning med biler i utlandet så vet jeg at en ny Nissan Leaf koster ca like mye som en ny Jeep Grand Cherokee V8 med stort sett alt utstyr i USA. Det sier vel kanskje mer om hva Jeepen koster (USD 30.000) enn at Leafen er dyr der.
I følge mannen så gjør den ikke det. Men de har fokusert på å varme opp lokalt som i sete og ratt, der det fremst trengs så du trenger ikke å varme opp hele kupéen om du er redd for at batteriet tar slutt. Vi kommer mest bare å bruke bilen til bykjøring, til og fra hytten (3-4 mil) og til Gardermoen. Med alkaliske batterier kan man jo også klattlade og det er en stor fordel. Vi hadde bly i vår forrige og da var vi nøye på å tømme batteriene så ofte som mulig. (Hvilket resulterte at bilen gikk lenger når vi solgte den enn når vi kjøpte den og vi hadde den i 2,5-3 år).
El i bare sete og ratt hjelper f.eks. ikke mot dugg. Faktisk bør man vel da emns bilen står på lading ta å kjøre i gang varmeapparat skikkelig ved jevne mellomrom for at bilen skal få tørke innvendig.
Er det lagt opp for varming av batteri mens man kjører eller svak "parkeringsvarme" av batteriene hvis det er veldig kaldt? Varme mens bilen lades?
Når den står tilkoblet strøm kan det være greit - men når den ikke er det blir det raskt veldig kaldt i norsk vinter, og i en del "vær" raskt noe dugg også.
Men jeg mente noen sa her for noen måneder siden at de skulle komme en "nordic"-versjon av bilen, uten at det vel kom noen detaljer for hva som skulle være forskjell. Men oppvarming av bil tar ganske mye strøm, og kan redusere rekkevidden en del - samtidig som lave vintertemperaturer reduserer rekkevidden en del, og uten oppvarming av bilen kan rekkevidden reduseres en del...
Ja, det skal bli interessant å se hvor mye det påvirker. Når vi hadde Think med blybatterier så var det mange ganger vi kjørte rundt uten varme på, og det blir rimelig kaldt i en bil, men etter hva jeg har skjønt så skal dette være mer gjennomtenkt på Leafen. Så lenge den står tilkoplet strøm og man kan ha den varm på morgenen så hjelper det mye.
Ja, i hvert fall hvis det bare er kortere tur. For Think etc. vil man jo kunne installere kupevarmer.
Skulle gjerne sett at bransjen eller myndighetene kunne få satt opp en felles "lab" i skandinavia for testing av elbiler, eller at diverse motorpublikasjoner inngitt et samarbeid og f.eks. kunne bruke fasiliteter som Volvo og Saab vel allerede har. Og her videre kunne få testet rekkevidde under en del forskjellige forhold/scenarioer.
Nå har vi hatt bilen vår i noen dager. Vi fikk den som bil nummer 3 hos forhandleren i Rud /Bærum som er den største forhandlere i Norge (og dit Oslo-kundene henvises).
Vi er veldig fornøyde foreløpig! Foreløpig er det to ting som har vært litt negative. Den går ikke å taue. Det er dumt når det gjelder elbil. :knegg: Man bør ha en ladestasjon som koster 15000 kr.
Den går kortere enn de 17 milene som optimal kjøring estimerer, men vi regner med at dette er på grunn av det kalde været og at vi bruker varme i bilen. Dette er vi vant med med tanke på Thinken. Mannen kjørte med fulladet bil fra havsnivå til Gardermoen og det var 7,3 mil. Når han kom frem så estimeterte bilen at det var strøm igjen til 4 mil. Når han kjørte hjem (nedover) så estimeterte den at det var strøm igjen til 7 mil. Det vil si at i oppoverbakke og rundt 0 grader så trekker den ca dobbelt så mye strøm sammenlignet med optimale kjøreforhold på sommeren. I nedoverbakker ca 1,5 ganger optimale køreforhold. Det tror jeg er rimelig normalt når det gjelder elbiler og stemmer av vår tidligere erfaring. Vi har funnet mange ladestasjoner i Oslo og lader så fort vi parkerer. Man skal visst helst ikke lade om batteriet er ladet til 80 % eller mer.
Vi får også ganske mye oppmerksomhet og det er stas. :D Det er ganske mange som kommer frem til oss og spør om bilen eller som kikker når vi kjører forbi i kollektivfeltet.
Det som er veldig positivt med elbil er at man kjører mye mer økologisk/økonomisk. Til tross for at man har nok med strøm så sparer man på strømmen, også ubevisst. Man burde selvsagt kjøre mer slik når man kjører bensin. eller diesel-bil også. :sparke:
For oss som bor og har hytte nært Oslo og som kan bruke kollektivfeltet mye er Nissan Leaf en perfekt andrebil (eller mannbil, sammenlignet med konebil). I tillegg får mannen de beste parkerngsplassene i garasjen på jobben. ;)
Vi har hatt vår også i noen dager.
Og er så langt fornøyde.
Nå gjelder det bare å få flere ladestasjoner i fylket,for de er det ikke akkurat flust av....
Synes det er god plass i den,men nå har jo vi bare ett barnesete bak.
Ladestasjonen blir vel i praksis dyrere enn 15000 kr. Listepris er vel 16500 kr hos Nissan, men for en del blir det også elektriker i tillegg og vel ofte at en ny kurs må installeres. Vil tippe man i snitt snakker i overkant av 20000 for installasjon av denne.
De mente jo i utgangspunktet av ladestasjonen ikke var noe man "bør ha", men "må ha", ettersom vanlig lading var kun anbefalt til "nødbruk".
Blir interessant å se rekkevidden når det blir kaldt, og hvordan batteriene holder seg. Nissan har jo på dette området oppført seg veldig klønete når det gjelder å si hva man kan forvente etter hvert. Men sier man 17 mil i utgangspunktet og 80 prosent etter noen år (hvilket vil være bra - og kanskje optimistisk?), og videre 50 % kapasitet ved -10 grader og videre 15% reduksjon ved bruk av varme, så er man nede i ca. 6 mil ved "rolig kjøring på flate veier". Det holder nok for mange, men likevel - det blir for dem som har den som nr. 2-bil.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.