Heisann. Har særemne om boken Knut Hamsun: erobreren av Ingar Sletten Kolloen. Jeg har nå lest boken og sitter og funderer litt på eventuelle problemstillinger. Noen som har lest boken og har noen forslag? Hadde satt stor pris på hjelp. :tilber:
Vi bidrar gjerne, men vi gjør ikke leksene for folk. Et sted får jammen grensen gå. :nemlig:
Fortell oss heller hva du har tenkt, så kan de som har noe å komme med gi innspill. :nikker:
Var Knut Hamsun virkelig nazist?
Ble han riktig dømt? (kopler dette opp mot at han ble dømt sinnsyk)
Dette er det jeg har tenkt på - men føler egentlig de går litt inn i hverandre. Tar gjerne i mot innspill.
For å få hjelp til slikt på foreldreportalen, så må man vise at man faktisk vet hva man snakker om og etter det så kan man få ganske så mye hjelp. Hvis du kommer opp med et par relevante problemstillinger, så er sikkert noen villige til å diskutere dem med deg. Men det bør skinne igjennom at du faktisk har lest boka og tenkt selv.
Bare så du vet det, så finnes det veldig mange her inne som kan hjelpe deg mye, men da må du hjelpe deg selv litt først. På dette forumet må man gi noe for å få noe.
Var Hamsun nazist? (eller var han sinnsyk? Var han virkelig nazist(ideologisk) eller var han Tyskland-elsker og besatt av at Tyskland skulle reise seg fremfor alt? Ble han lurt av Marie? Han hjalp jo nordmenn som var i fangenskap - tilogmed jøder hjalp han? Han snakket da vitterlig Hitler midt i mot i sin egen storstue? Og det i en alder av 84 år! flagget han da tyskerne erobret Norge?)
Ble han riktig dømt? (var det lettest for Norge at han ble dømt sinnsyk -? Var han i det hele tatt medlem av NS? Var Marie indirekte med å dømme ham sinnsyk ved besøket sitt hos Langfeldt - eller var dette 'politisk bestemt' av Gerhardsen-regjeringen? Han ble jo kalt inn til Oslo for undersøkelser tiltross fot at legen i Grimstad sa at han mentalt tilstede)
Basert på hva...? Jeg har ikke satt opp spørsmålstegn fordi det er ting jeg lurer på(jeg kan besvare alle), det kan være små problemstillinger(?)/(noe er jo også myter) under de to hovedproblemstillingene jeg har satt opp.
Jeg vet for lite om Hamsun til å kunne hjelpe deg, men det virker jo som om du har kokt det ned til Hamsun og nazismen, og da er du jo et godt stykke på vei ang å snevre inn oppgaven. Skal du se på hva Kolloen skriver om det i forhold til hva han sier selv, feks i På gjengrodde stier, eller skal du bare skrive om Hamsun som historisk person? Hva sier lærer/veileder om problemstilling?
Jeg skal fortelle hvordan Kolloen fremstiller Hamsun - det var derfor jeg valgte disse problemstillingene (da store deler av boken handler om nazismen)
Et mulig utgangspunkt kan jo være å ta for seg hva Kolloen legger vekt på når han beskriver Hamsun i forbindelse med nazismen. Hva blir trukket fram? Også kan du drøfte hva du mener dette sier om Hamsun. Beviser det noe den ene eller den andre veien? Er det noe i det Kolloen drar frem som gjør at du kan si du synes det er usannsynlig at Hamsun hadde nazisympatier - eller omvendt; at det er sannsynlig at han hadde det?
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.