Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Er det "galt" å spørre om hjelp i butikken ti-på-stengetid?

#1

Polyanna sa for siden:

Jeg var innom en bokhandel (Ark) i går. Gikk inn døra ti på stengetid, og gikk rett til barnehyllene for å finne en Leseløve-bok eller lignende. Jeg fant ingen, og spurte damen som stod i kassen og holdt på med noe der om "unnskyld? Har dere Leseløvebøker?" en vennlig og høflig og ikke stresset tone. Dama så opp og så rasende ut et øyeblikk, før hun kastet ut armen i retning av en hylle og sa "Der!". Jeg så i hylla, men der var det bøker for større barn, en serie kalt "Leselykke". Jeg lette litt igjen, rundt denne hyllen, men nei.

Så jeg spurte igjen, etter lettleste bøker for små barn som akkurat har lært å lese. "Det står bøker for 3-5 år der!", sa hun. fortsatt surt og kort, og pekte raskt mot hyllene med barnebøker igjen, før hun fortsatte med kassaoppgjøret eller hva det var hun drev med. "Nei, beklager", sa jeg. "Jeg mente sånne bøker som barn kan lese selv, når de akkurat har...". Lenger kom jeg ikke. "Jeg har ikke oversikt over alt som står i hyllene!!" sa hun skarpt, før hun så på klokka (19:53 var den da). :sjokk:

Jeg blir sjelden opprørt over dårlig service, jeg er ganske happy-go-lucky på sånt. Men det der??

Jeg sa at "jaha? Ja, da får jeg gå i en butikk der de er interessert i å hjelpe, da.", og da fnyste hun etter meg.

Det var tydelig at hun mente at jeg kom altfor sent for å forvente hjelp, men ti på? Er ikke det greit? Jeg hadde vært betalt og ute av butikken i god tid før åtte? Jeg skulle ikke spørre om noe veldig innviklet, tross alt?

I dag handlet jeg på en annen Ark, med hyggelig og høflig betjening.

Og lurer på om jeg skal sende butikken en mail.


#2

LilleLeo sa for siden:

Send butikken en mail. Ti-på-stengetid eller ikke, service skal man ha helt til dørene lukkes. Jeg hadde blitt gretten av en slik behandling.


#3

tiddelibom sa for siden:

Dette kan du godt sende butikken en epost om synes jeg, ja.


#4

Tallulah sa for siden:

Det syns jeg absolutt man skal kunne få, og jeg hadde blitt kjempesur av en respons.


#5

mkj sa for siden:

Dama var et nek synes jeg.

Husker en gang jeg skulle klippe junior. Da kunne de ikke gjøre det, fordi det var en halvtime før stengetid, så de måtte rydde. Hva er egentlig vitsen med åpningstider hvis det stenger X minutter før i praksis? Jeg skjønner at man ikke kan klippe noen 5 på, da det tar en 15-20 minutter å utføre, men å hjelpe til med å finne en bok, kan da ikke ta særlig mer enn et par minutter vel.


#6

løve70 sa for siden:

Selvsagt skal man få hjelp om man kommer ti minutter før stengetid. Dette var skikkelig dårlig av den ansatte:( Synes det er helt ok om du sender en mail.


#7

allium sa for siden:

Jeg skjønner ikke sånt. Hadde hun vist deg bøkene med en gang, ville dere vært ferdige i god tid, og begge hadde fått en hyggeligere slutt på dagen.

Jeg har kunder selv, det fungerer sjelden å være grinete mot dem, også med tanke på at jeg selv skal oppleve arbeidsdagen min som hyggelig. Nylig fikk jeg en ordentlig kjeftemail for noe som slett ikke var min skyld, og istedenfor å krangle svarte jeg bare "beklager", og foreslo en løsning. Fyren ringte og unnskyldte seg. Begge endte opp litt mer fornøyd.


#8

Ine sa for siden:

Sikkert et resultat av at hun ikke får lønn etter stengetid, og dermed slik at hun må gjøre sluttrutiner før butikken er stengt, men litt spesielt ja.


#9

Rabbit sa for siden:

Det må da være fullstendig greit å spørre om hjelp når det tross alt er igjen ti minutter til stengetid,butikkansatte kan vel ikke forvente å kunne bruke av butikkens åpningstid til å rydde og klargjøre butikken for dagen etter. Jeg ville også sendt mail.


#10

Bluen sa for siden:

Det hadde gjort meg irritert også, og jeg ville ha reagert på samme måte som deg.

På min lokale Meny er det åpenbart galt å ville handle ferskvarer den siste timen før stengetid, for da er de nemlig pakket bort. :snill:


#11

Trulte sa for siden:

Enig med røkla. Send gjerne mail.


#12

Divine sa for siden:

Jeg hadde blitt skikkelig sur, og hadde garantert sendt en mail. Jeg får nella av dårlig kundeservice.


#13

Lavender sa for siden:

100% dårlig service. Butikken skal ikke være litt stengt rett før stengetid og rett etter åpningstid. De ansatte bør ha lønn for å klargjøre butikken før og etter.

Jeg hadde en slik opplevelse på Mester Grønn. En venninne fødte og jeg ville på kveldsbeseøk med bukett. I butikken var det flere kunder, en ansatt betjente kassen og en ryddet. Da det var min tur, spurte jeg på bukett. Ikke bare hadde hun ikke tid, men jeg ble tilsnakket høyt og klart. Jeg skrev til kjeden, men de svarte ikke.


#14

Veritas sa for siden:

Det verste er at sånne folk ikke aner viktigheten av god kundeservice. Send en mail, er veldig greit for daglig leder å få slike beskjeder om sine ansatte.


#15

Røverdatter sa for siden:

Selvsagt er det uakseptabelt å behandle kunder slik, men jeg kan tenke meg at hun har betalt frem til åtte og at det forventes at butikken er klar til å stenges når klokka slår. Ikke uvanlig avtale for butikkansatte det. Uansett så bør det jo ikke gå utover kundene at de ansatte må ta oppgjøret på fritiden sin, så det var uprofft av henne å være så sur.


#16

Ine sa for siden:

Tror dette er noe ledelsen vil, at de både skal gjøre sluttrutiner og gi like god service samtidig. Veldig vanlig at man ikke får lønn etter butikens stengetid.


#17

Tallulah sa for siden:

Nå vet jeg ikke når du var der, men jeg forstår at de ikke vil lage en bukett til deg rett før stengetid når det er flere kunder i butikken. Jeg syns riktignok at hun kunne ha sagt i fra på en høflig måte.

Jeg har selv jobbet i butikk, og selv om vi alltid var høflige og hjelpsomme helt frem til stengetid, så hadde vi ikke anledning til å være fullstendig oppofrende for alle kundene de siste minuttene. Vi gikk aldri fra butikken før 30 minutter etter stengetid, og det var 30 minutter vi ikke fikk betalt for.


#18

Rabbit sa for siden:

Nettopp. Serviceinnstilt betjening inntil butikken faktisk ER stengt. Jeg skjønner at folk blir slitne og leie etter en lang dag,men likevel,da,kommer det en kunde som spør om hjelp,er det noe med å yte service i hele åpningstiden,uavhengig av om man har betalt for å klargjøre butikken etter stengetid eller ei. Jeg går i butikken og forventer faktisk service,siden de ansatte har betalt for å hjelpe meg. Får jeg ikke hjelp når jeg spør,jaja,da mister de en kunde.


#19

mammaugla sa for siden:

Da jeg jobbet i butikk så hadde vi ikke betalt for annet enn åpningstida, dvs hvis kundene brukte lang tid så måtte man bruke ubetalt fritid på å hjelpe. Hvis man ikke klarte å skvise kassaoppgjøret inn i åpningstida, så ble det også ubetalt fritid.
Høres ut som om det er noe av det samme her, noe som gjør at man kvier seg veldig for å hjelpe de siste minuttene av åpningstida. Erfaring hos oss viste seg nemlig at de som kom senest hadde all verden av tid og skulle se alt før de bestemte seg.

Og nå sier jeg ikke at oppførselen beskrevet i HI er riktig altså, den var uhøflig.


#20

Tjorven sa for siden:

Jeg antar at sjefen hennes kommer til å bli ganske så irritert på henne. En ting er kunder som smetter inn døra sekunder før de skal låse og bruker lang tid på å ta en beslutning. De skal man også hjelpe og være blid mot, men man har lov til å bli litt irritert inni seg. De som kommer før stengetid skal få hjelp uten sure miner.

: oppvokst i butikk:


#21

Madicken sa for siden:

Eller du kan sende mail og ta med deg en lang liste med intrikate bok-spørsmål og gå innom den samme butikken to minutter på stengetid :nemlig:.

Og høflig bør hun uansett være mot deg, travel eller ikke, det går sikkert an å husje folk ut på en snill måte :snill:.


#22

Maxine sa for siden:

Selv om det var like før stengetid, skal man da få hjelp.

Jobber selv i serviceyrke, og så lenge kunden er inne i lokalet når vi stenger døra, får de den hjelpen de trenger. Hvis de klarer å snike seg inn sidedøra etter hoveddøra er stengt, er det ikke sikkert de får hjelpen de trenger. Men det har nok skjedd de har fått litt ekstraservice om det er krisesituasjon.

At den ansatte avviser kunder, fordi de ikke får lønn for lenger enn til stengetid, er arbeidsgivers ansvar. De kan da velge om butikken skal yte dårlig service enkelte perioder av dagen, eller betale ti minutter ekstra hver dag, og få fornøyde ansatte og flere fornøyde kunder.

En liten historie om hvor mye god kundeservice betyr: En dag sto det en utenfor døra kvart på åtte da jeg kom på jobb. Han var oppriktig fortvilet, og bare vi kunne hjelpe ham. Da ventet jeg på et par kolleger til, ble enige om å slippe ham inn og få hjulpet ham så han kom seg på møte. Senere på dagen fikk vi en blomsterkvast levert med bud! Da vet man at man har gjort en god gjerning, og vist medmenneskelighet :)


#23

Lavender sa for siden:

Jeg har også jobbet i, og drevet butikk. Satt i kassa da jeg var 18 år, vi hadde fast kunde fredag kveld kl 19.55 med toppet handlekurv, tror han tok hintet da alle tre rømte kassa og lot sjefen ekspedere kunden. Ikke pent gjort, men veldig morsomt den gang.

Jeg gjorde kanskje en stor feil ved å si at åpne/stenge var inkludert i timelønn, jeg lønnet endel over tariff. Sikkert smartere å lønne .15 min over og 15. min før. Noe annet blir fort glemt.

Men som i det tilfellet jeg beskrev, ingen unskyldning for ikke å være høfflig i hele åpningstiden. De fleste kunder forstår at ansatt skal rekke buss osv.


#24

star sa for siden:

Den var frekk ja.
Jeg har tatt kassaoppgjøret mange ganger før stengetid, men selvfølgelig hjulpet kunden. Og 10 minutter til stengetid er god tid. Kommer man derimot et minutt før og spør om det merksnodigste ja da ble selv min tålmodighet satt på prøve.

Tror vi hadde 15 minutter betalt over hvis jeg ikke husker helt feil. Men da skal du jaggu meg gjøre litt også, ikke bare kassaoppgjør.


#25

Dali sa for siden:

Jeg fikk super skohjelp fem på stengetid en gang. Ikke uhøflig å spør, de lever jo av fornøyde kunder.


#26

Polyanna sa for siden:

Jeg er vanligvis ganske nøye på å ikke storme inn i butikken ett minutt på stengetid, og så ha allverdens tid. Det hender jeg stikker inn to min på, riktignok, men da står jeg i kassa og skal betale ett minutt på. :p


#27

Lavender sa for siden:

Eller, jeg husker han vi ikke kunne hjelpe. Han triste som skulle ha gjøkur til bryllupsgave nyttårsaften kl 14, 5 etg på Steen & Strøm.


#28

him sa for siden:


#29

Tallulah sa for siden:

Nei, i ditt tilfelle så ville hun jo bruke mindre tid på å vise deg riktig hylle, enn at du skulle virre rundt på egenhånd og spørre om hjelp flere ganger.

Jeg har vært utsatt for kunder som har lovet i dyre dommer at de ikke skal bruke lang tid når vi har stått med nøkkelen i døra, og derretter brukt en halvtime. I tillegg mente de at vi burde være happy, det var jo mersalg til butikken! Joa, men det så jo ikke vi som jobbet der noe til. Eller de som rett ogslett bare lo arrogant av at vi påpekte at butikken var stengt og de måtte bestemme seg. :gal:


#30

Lykken sa for siden:

Jeg jobbet som ekstrahjelp i Army Shop ved siden av skolen. Der kom det en gang et par som snek seg under gitteret som var dratt nesten ned akkurat på stengetid inne på sentert og jeg sto med kassaoppgjøret. De smilte og mente det var helt greit, tross alt kunne det medføre salg for meg. Og de hadde ikke tenkt å skynde seg. Jadda.
Men det HI opplevde er elendig og uhøflig kundeservice. Jeg synes du skal sende en klage med detaljert beskrivelse av opplevelsen.


#31

Bille sa for siden:

Selvsagt skal man kunne forvente service når man kommer ti på. Makan til dårlig service.


#32

kalufs sa for siden:

Jeg syns absolutt at du skal sende en e-post om det her. Butikken tjener ikke på å ha ansatte med slike holdninger.
Driver selv butikk og vet at jeg lever av fornøyde kunder.


#33

Propella sa for siden:

En gang ble sikkert jeg oppfattet som uhøfflig av kundene. Det var en julaften, jeg jobbet i matvarebutikk på et stort senter. 5 min før stengetid raser det inn med kunder. Vi stenger innganger og begynner å stenge butikken. Klokka blir 10 over stengetid, stadig færre kunder. Noen derimot drar rundt på handlevognen og fyller den stadig mer opp, skikkelig helgehandel. 20 min etter stengetid tar jeg runden og ber folk gå til kassen. Det ene paret fortsetter og handle som ingenting. Det var ikke snakk prøve å forte seg eller noe. De hadde all verdens tid. Til slutt slukker jeg lyset i hele butikken bortsett fra i kasseområdet. Jeg jagde de til kassa 30 min etter stengetid. Gjett om de var sure.

Det derimot HI opplevde var dårlig service.


#34

Nyx sa for siden:

Det er selvfølgelig uakseptabel kundebehandling, men de gangene jeg har opplevd noe sånn så prøver jeg å tenke at det er alltid ting jeg ikke vet, feks om hun har fått tekstmelding i løpet av arbeidsdagen om at noen er på sykehus, blitt dumpet av typen dagen før, motsatt av ønsket svar på en prøve... osv osv. Det er selvsagt ingen unnskylding for dårlig kundebehandling, men om ikke annet så hjelper det meg å bevare roen mens jeg blir utsatt for den slags oppførsel. :knegg:


#35

Nenne sa for siden:

Det er ikke greit å svar på den måten. Virkelig ikke.

Fantastisk stripe, him! Jeg lo sånn at den meldingen jeg sendte av gårde muligens ikke henger på greip.


#36

Sonar sa for siden:

Ikke alle som burde jobbet i service yrker tenker jeg.

En ting at de ikke får betalt etter stengetid, men det er en sak mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, og ikke arbeidstaker og kunde.

De butikkene jeg har jobbet i fikk vi betalt for kasseoppgjør, tror ikke jeg hadde godtatt å jobbe gratis.


#37

Muskat sa for siden:

Jeg opplevde det på Din Sko en gang. Jeg hadde med minstemann og var veldig klar over at det var ti minutter til stengetid, så vi suste rett bort til joggeskohylla for barn, og da kom damen i kassa strenende bort og sier "Du, vi stenger om 10 minutter altså!", før hun snudde og gikk.
Vi hadde ikke tatt i et skopar en gang, og langt mindre spurt om hjelp. Jeg handlet selvsagt ikke sko der, og det var like greit for vi har ikke spesielt god erfaring med kvaliteten på barneskoene deres.

Da jeg jobbet i butikk fikk jeg forresten betalt 30 minutter over stengetid.


#38

Taien sa for siden:

Jeg hadde sendt en mail! Jeg hadde også vært litt muggen ja, for uansett betaling etter stengetid eller ei, så er de i et serviceyrke.

Selv har jeg tydeligvis vært heldig i valg av butikker å jobbe i, for der jeg har arbeidet har vi alltid fått betalt for den tiden vi er på jobb. (stempling ved inn og utgang)

Jeg har også en historie om service:
Det var en lørdag hvor jeg jobbet til stengetid, og hadde ansvaret i butikken. Fem over stengetid kommer det en desperat fyr på døra. Jeg signaliserer at vi har stengt (hadde ikke senket gitteret enda) men jeg ser at han er litt småfortvilet. Jeg åpner døra så jeg får hørt hva han sa, og han fortalte at han akkurat var landet fra jobb i Nordsjøen og hadde INGENTING hjemme. De var forsinket inn med helikopteret, derfor kom han for sent. Jeg fikk vondt av han så jeg hentet ut kassen min og lot han handle. Han tok ikke mer en max ti min. og fikk handlet det han trengte for helgen. Han takket veldig og strålte som en sol.

På mandagen ble jeg kalt opp til øverste sjefen, som hadde mottatt en mail fra denne mannen. Han hadde rost meg og butikken opp i skyene og sjefen var veldig fornøyd. Så fornøyd at jeg fikk ekstra betalt for overtiden, og en stor konfekteske med meg hjem.


#39

rine sa for siden:

Etter sommerjobber på diverse butikker i ungdomsårene vet jeg jo at man sukker dypt -inne i seg-når en kunde begynner å spørre etter noe ti minutter før stengetid. Helst vil man jo kunne låse døra kl. seks, ikke hjelpe en kunde til seks og låse ti over seks. Men sånn er det, butikken er åpen til dørene stenger, da må man regne med at slikt skjer. Jeg hadde blitt sur, og helt sikkert sagt noe lignende som HI gjorde.


#40

Inagh sa for siden:

For å si det slik - daglig leder hadde blitt oppsøkt av meg, enten ved mail, eller ved personlig oppmøte. :mumle:


#41

Morgaine sa for siden:

Det heter åpningstid, og butikken har åpningstid helt fram til de skal stenge. Åpningstiden slutter ikke ti minutter før bare fordi betjeningen håper å rekke en tidligere buss.

Husker fra egne dager i butikk. Ble rimelig irritert inni meg på de som smatt inn et minutt på men kunde er kunde og service skal de ha.


#42

Agent Scully sa for siden:

Kan jeg få komme med min "etter stengetid bokhandel-service-historie"? :hyper:


#43

Pappalille sa for siden:

Det bør ikke være kundens problem at de ansatte ikke får betalt for arbeid som nesten må skje etter stengetid, men jeg forstår godt at man kan bli sur. Inni seg.

Hvem vet? Kanskje det blir bedre tider for de ansatte i butikker dersom mange nok kunder faktisk klager på manglende service rett før stengetid? Ingen problemer synes med mindre de belyses.


#44

Fløyel sa for siden:

Signerer. Og hadde det vært min butikk hadde jeg satt pris på å få vite hvordan mine ansatte behandler kunder på.

Jeg har selv jobbet i butikk i 13 år, vi fikk heldigvis betalt frem til vi stemplet ut og det var ikke snakk om å ta kassaoppgjør før samtlige kunder var ute og døra låst.


#45

gullet sa for siden:

Å være uhøflig overfor kunder er absolutt en IKKE-ting!
Send en mail og gjør ledelsen oppmerksom på situasjonen.
Det bør ikke være en vane.

Ofte er det sånn det er.
Jeg har vært tillitsvalgt i Handel og Kontor i mange år, og det er helt utrolig hvor mange arbeidsgivere som tror at de kan behandle ansatte som dr** og betale dårlig.
Tariff, overtid, U-tid og lønn etter åpningstid er ingen selvfølge for mange butikkansatte.

Men det er en annen debatt.


#46

Luvi sa for siden:

Uansett hvor mye denne damen måtte mene at du kom i seneste laget, så skal hun yte deg den beste servicen uansett. Hva hun måtte mene er ikke viktig. Og å spørre om hjelp 10 minutter før stenge tid er absolutt ikke i seneste laget. Hadde du kommet inn 2 minutter på så skulle hun smilt pent og hjulpet deg med å finne det du måtte ønske. Hadde du derimot ikke ikke vist antydning til å skulle forlate butikken når klokka runder stengetid så hadde jeg skjønt at hun hadde grenet litt på nesen, men selv da skulle hun høflig ha sagt at nå stenger de. Vel, nå var ikke det siste der et tema her, men jeg mener bare at det var vanvittig dårlig behandling. De har da vitterlig åpent til kl 20, da får de også yte kundene sine den beste servicen frem til da. Resten får hun alternativt gjøre etter du har forlatt butikken. Jeg ville helt klart sendt de en mail ang måten hun tok i mot deg på.

Hadde en av mine ansatte behandlet våre kunder på den måten rett før stengetid hadde jeg ikke vært særlig fornøyd.


#47

Katta sa for siden:

Jeg har opplevd å bli nektet å betale fem på stengetid fordi de ansatte hadde gjort opp kassa og skulle rekke bussen, de skulle jo på fest lørdag kveld. Jeg skjønner godt at det er surt å jobbe over hvis man mister bussen og ikke får betalt, men det burde ikke være kundens problem at arbeidsgiver ikke betaler dem for å rydde opp etter seg.


#48

Luvi sa for siden:

Da burde de kanskje skiltet om at butikken åpningstid er frem til de velger å slå ut kassa for kvelden, ikke til 20. (eller hva som nå var stengetiden). Elendig.


#49

Heddamor sa for siden:

Helt på sin plass med en mail til butikken. :nikke: Man må selvfølgelig få spørre om ting 10 min før stengetid, og senere også for den saks skyld! Du var jo langt fra stengetid i mine øyne.

For øvrig syns jeg det å komme med vanskelig spørsmål og kreve mye hjelp ett minutt før stengetid ikke er greit. Stengetid er stengetid, og da bør kundene være på vei ut eller evt i kassen for å betale. Og helst ikke be om å få pakket inn gaver 10 min over stengetid (opplevd flere ganger). Når jeg tok oppgjør var jeg avhengig av å få gå når jeg skulle for å rekke tog. Det går gjerne ikke flust i 21-tiden da de fleste butikker stenger. Folk bør kunne respektere åpningstidene, og det gjør heldigvis de fleste. :) Heldigvis får man betalt for oppgjør og evt overtid der jeg jobber, noe annet hadde jeg faktisk ikke funnet meg i. :niks: Lønnen er bedriten og arbeidstidene er dårlige, da skal jeg i alle fall ha betalt for det jeg jobber. Makan.

Litt på siden: Sendte mer eller mindre ut en kunde av butikken i forrige uke. Hun snek seg inn under gitteret før åpningstid. Jeg mener, når du må bøye deg som ei skikkelig krokete gammal kjerring for å klare å komme deg innenfor, så bør det gå opp et lys. Men noen mener at man skal yte god service og smile uansett, i åpningstiden eller ei. Jeg sa ikke annet enn at vi ikke hadde åpnet ennå, derav gitteret. Hun ble dritsur og gikk, mens hun mumlet et eller annet (sikkert greit at jeg ikke hørte det).


#50

Heddamor sa for siden:

Den er drøy... Håper du klaget!! Vet at en del av ekstrahjelpene hos oss har prøvd seg på å gjøre opp kassen før stengetid (selv om de har betalt for å gjøre opp etter stengetid) og bedt kunden betale med kort. Det har ikke blitt sett på med blide øyne, for å si det slik.


#51

Pelen sa for siden:

Selvsagt skal du sende en mail!


#52

SpetakkelRandi sa for siden:

jøss er det mulig? :sjokk:
Hadde hun hjulpet deg kjapt hadde alt gått mye raskere.... :niks: For en kjerring..
Hadde du DEN listen og mast i vei om alt mulig hadde jeg skjønt frustrasjonen, men du var inne god tid før stengetid, og hun har faktisk plikt til å hjelpe deg med en slik bagatell.

Jeg hadde sendt klagemail...


#53

Apple sa for siden:

Jeg forventer å få service i butikkene åpningstid. I retur sørger jeg for å komme meg ut før de stenger. Altså, hvis mitt behov er såpass krevende at man ikke kommer i mål før stengetid, så må jeg bare dra med uforrettet sak. Men så lenge det er åpnet forventer jeg hjelp.

Jeg ble avvist i døra i en butikk nå nylig kl 19:50 når de stengte 20:00 fordi den ansatte valgte å stenge litt før. Sånt synes jeg er merkelig.


#54

safran sa for siden:

Jøye, Polyanna. :sjokk: Dette er ikke greit, rett og slett. Butikksjefen hadde blitt kontaktet av meg, ja.

Og så venter jeg spent på historien til Scully? :popcorn:


#55

Tilde sa for siden:

Jeg hadde sendt en mail.


#56

Olifant sa for siden:

Jeg ville deinitivt sendt mail ja. Både blir de gjort oppmerksom på at de kanskje har et problem med en av sine ansatte og så sier jeg som Pappalille at de kanskje også trenger en påminnelse av konsekvensen dersom de kun lønner frem til stengetid.


#57

Neket sa for siden:

Jeg skjønner ikke helt at man bare lønnes til stengetid, er det lov? Jeg trodde man fikk betalt for de timene man jobbet uavhengig av åpningstidene. Jeg har ikke jobbet i butikk men i cafe og på pub/nattklubb. Vi fikk betalt til vi var ferdige begge steder. På cafeen hadde vi stemplingsur, og på nattklubben skrev vi timelister. Brukte vi en time på å rydde opp fikk vi betalt for den timen.


#58

Darth sa for siden:

Jeg kjenner at jeg er i den medgjørlige hjørnet i dag, og skjønner ikke helt hvorfor man absolutt må klage til sjefen hver eneste gang man opplever noe som er litt klanderverdig. Ok, så møtte man en sur servitør en gang, eller så hjalp ikke ekspedidøren til med å finne boka, eller bussjåføren har helt glemt alt han lærte på smilekurset. Litt småting tenker jeg at vi kan irritere oss over uten at vi klager personalet inn til sjefen.

Jeg er ikke en solstråle hver gang jeg entrer klasserommet jeg heller. Noen ganger er jeg en under middels lærer, men jeg håper jeg er en god en de aller fleste dagene. Noen ganger tabber jeg meg ut uten å vite det, andre ganger er jeg for streng, og atter andre ganger så tabber jeg meg ut ved å kreve for lite. Uansett hvilken jobb man har så gjør man feil, alle gjør det. Det gjør butikkansatte, det gjør sjefen deres, og det gjør kundene. Jeg har knust i en butikk en gang - ikke med vilje så klart, men jeg kom borti en lampe som falt ned. Jeg syns det var fryktelig pinlig og tilbød meg å betale - men hun som jobbet i butikken var like blid og sa at det ikke var nødvendig.

En gang i urtiden jobbet jeg som renholder i en butikk en kveld i uka. Og det var et snodig skue å se hvor mange mennesker som faktisk kaster seg inn døra rett før stengetid og bruker gooood tid til å fylle opp tralla si og vandrer ut av butikken både 10 og 15 minutter etter ordinær stengetid. De så aldri noe problem ved det. Men jeg syns det var et problem. For jeg hadde betalt for 1,5 time for å gjøre jobben - og det kvarteret jeg bare sto og ventet på at kundene skulle komme seg ut måtte jeg ta av min egen fritid. Hvis jeg skulle gjøre jobben skikkelig så tok det 1,5 time, det var ikke mulig å knipe inn særlig med tid for å "ta igjen" tiden som kunden hadde stjålet.

Alle er seg selv nærmest kanskje?


#59

rine sa for siden:

Darth: Jeg tror faktisk at jeg som sjef hadde likt å få vite hvis en av mine ansatte som jobbet i et serviceyrke rett og slett ikke visste hva det var å yte service. På samme måte tror jeg rektor ønsker å vite om mattelæreren ikke kan brøk, eller kjøkkensjefen vil vite om den nyansatte kokken vet forskjell på ruccola og kinakål. Jeg hadde nok meste sannsynlig ikke ringt sjefen, (dog mest fordi jeg er lat og glemmer fort) men ville nok gjort ekspeditrusen oppmerksom på hva jeg syntes om måten hun oppførte seg på.


#60

Enhjørning sa for siden:

Jepp. Jeg har opplevd å kjøre 7 mil ens ærend for å rekke en spesiell (svært spesiell, tydeligvis :knegg:) i en annen bygd før den stengte klokka fire. Stor var min overraskelse da vi kom halsende inn ti på fire og oppdaget at de hadde stengt. De hyggelige damene i butikken ved siden av kunne opplyse at betjeningen faktisk hadde gått halv fire, de ... Jadda! :lol:


#61

Ine sa for siden:

Men du ville fortsatt gjort det samme som ekspeditrisen gjorde selv?


#62

rine sa for siden:

Ke?


#63

Ine sa for siden:

Misforståelse fra meg. I første innlegget ditt trodde jeg du mente du ville sagt som den ansatte gjorde, ikke HI.


#64

rine sa for siden:

Nope, jeg skrev vel at jeg ville tenkt som den ansatte (trolig) gjorde, ikke handlet som henne.


#65

Lenam sa for siden:

Det er da vitterlig helt vanlig, er det ikke?

Å få ryddet inn en ferskvaredisk tar i hvertfall 1 time. Det er nok ikke spesiellt lønnsomt å holde ferskvaren åpen helt til butikkens stengetid, for å så måtte betale de ansatte for en time ekstra.

Jeg jobbet på Mega for en herrens mange år siden. Vi ryddet og vasket alltid ferskavredisken slik at vi var ferdige til butikkens stengetid. Kom det kunder sent var vi behjelplige med å finne frem det ønskede produktet.


#66

Høns sa for siden:

Slikt hadde jeg blitt irritert av og påpekt direkte til den ansatte. Jeg tror også at jeg ville tatt meg bryet med å sende en mail til butikken. Når det er sagt er det forventet at kasseoppgjøret tas i åpningstiden med mindre du vil gjøre det ubetalt ettewrpå, så om jeg hadde jobbet i butikk, hadde jeg nok vært høflig, men kjapp.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.