Vi må ha ny bil siden den ene bilen vår ble kondemnert etter en påkjørsel.
Idag har vi sett på følgende biler:
Vw touran
Ford s-Max
Ford grand c-Max (utgår pga for smalt midtsete i 2 rad)
Peugeot 5008
Jeg er ikke særlig glad i å henge hos bilforhandlere,og syns det er stress å prøve biler.
Min kjære vil ha diesel bil med automat, eller elektronisk girkasse. Da forsvant s-Max ut siden den ikke kan leveres før om 4 måneder. Vi prøvekjørte touranen idag og likte den veldig godt.
Nå vurderer vi rett og slett å kjøpe den uten å prøvekjøre flere biler. Er det galskap og helt på jordet?
Vi har Peugeot 5008 og er veldig fornøyd med den. Vi prøvekjørte 3 biler og hadde nytte av det. Det var store forskjeller, og greit å ha en formening om hva man velger bort.
Vi prøvde ikke Touran og tror det var på grunn av pris. Vi skulle egentlig ikke bruke over 300 000. Vi endte opp med å betale 340' for 5008 med 7 seter, diesel og sånn halvautomatisk gir (som fungerer helt som automatgir i praksis) og noe annet tilleggsutstyr.
Det jeg liker aller best er hvor uproblematisk det er å få tre barneseter i baksetet, men det er det sikkert flere biler som klarer.
Jeg hadde galant ofret en Touran for en kliss ny S-max, men om dere må ha ny bil NÅ er det jo verre.
Jeg tar meg likevel den frihet å proklamere at S-maxen vi kjøpte i vinter var akkurat så fantastisk og levde opp til oppfattelsen av Drømmebilen som det vi forestilte oss på forhånd. :nemlig: Den eneste grunnen til at vi evt hadde byttet den ut måtte være om de plutselig leveres med 4x4, ellers kommer det ikke på tale å kvitte seg med MorSittGullTM.
I forhold til bagasjeplass og beinplass på 3.seterad kan det være greit å vite at S-max er nesten en halv meter lengre enn Touran, og i forhold til bagasje og beinplass så har det faktisk en del å si.
Vi har hatt Touran og synes det var en helt super bil. God å kjøre, greit med plass til 5 personer pluss et par småskoleunger på bakerste rad. Lite plass til bagasje med setene oppe pluss at den er litt trang i bredden var nok til at vi etter 2,5 år byttet den ut i S-max. Mer fornøyd med S-max, men touranen ligger hakk i hæl. Touranen var fantastisk på vinterføre. Spent på S-max der.
Vi har Merzedes R- klasse, og den er utrolig komfertabel å kjøre. Men prisen blir jo veldig høy om dere ønsker å kjøpe helt ny bil. Ellers har jeg erfaring med Ford S- max. Den er helt grei, men jeg foretrekker virkelig Merzedesen når det kommer til kjørekomfor.
"elektronisk girkasse", i form av elektronisk styrt CVT-kasse slik som hos Citroen og Peugeot, er vel egentlig noe jeg ville ha unngått. Da er automatgirkassene til Ford og spesielt VW bedre.
Har vært fornøyd med vår Touran. For oss er det en "5+2"-seter - svært sjeldent vi har brukt alle 7 setene, men det blir to "nødseter" når det er familie på besøk eller det skal være med en unge ekstra hjem fra barnehage o.l.
Nå er det jo ellers det kommet helt ny Opel Zafira. Vet egentlig lite om bilen så langt. Tviler på at den vil holde seg like godt i pris som Touran.
Tvilen er stor fortsatt, men stadig veldig fristende å bli ferdig med saken siden vi var fornøyd med Touranen. Vi tenker også på at det ikke var mer enn en bil på lager, ellers blir det 6 måneder eller mer i ventetid. Og å kjøre med en kondemnert bil frister IKKE.
Og vi vet jo ikke om vi vil like de andre bilene like godt. Jeg har syntes at Peugeot 5008 var fin å se på, men likte ikke skyve mekanismen til baksetene så godt.
Vi har 7-seter Touran og vi er fornøyde. Men vi bruker den stort sett som 5-seter. Jeg synes det er litt styrete å ta bort bagasjeromsmatten, bagasjerullgardinen og få inn barneseter der.
I dag har vi tatt med en nabofamilie på museum. Det er ikke så ofte vi bruker setene bakerst, men det er utrolig deilig å ha muligheten. Det går veldig fort og greit nå som alle ungene sitter i beltestoler.
Ta bort matten? Har dere ikke den type matte som er delt og har "brettekanter"? Vår er delvis delt på midten, slik at ene setet kan være oppe, mens matten dekker resten av bagasjerommet. Delen av matten som vanligvis er over seteryggen blir liggende bak seteryggen.
Ellers viktig når man kjøper Touran: Få med nettingveggen. Koster vel litt over 2000 kr, men er svært praktisk når man skal laste mye. Kan også stå i hvis man skal bare skal en kort tur med noen i de bakerste setene, men de må da gå inn via bagasjerommet. Tar liten plass når den er lagt sammen. Kan også festes bak førersetene når man trenger "varebil". Denne nettingveggen skal vel tåle 2,5 tonn så vidt jeg husker og festes i karroseriet. Dette en sikker løsning når det skal lastes høyt. Andre "hundevegger" o.l. som settes opp er ikke laget for å kunne tåle like stort press.
Stiller seg jo litt på en annen måte når det er snakk om bil på lager, men ellers ville jeg sagt at de 12-13k-ene ekstra 2.0TDI DSG Highline koster hadde vært verdt det. Altså en oppgang fra 105 til 140 hk. Jeg ble egentlig litt overrasket nå over at prisforskjellen ikke var større, med tanke på at man her skal betale avgift for 35 hk og litt høyere CO2-utslipp. Forbruksforskjellen i praksis er nok marginal, og disse pengene tror jeg man har fått tilbake når bilen skulle selges.
105hk holder i utgangspunktet, men 140hk er "kjekt" ;-) Biler i denne størrelsen med 100-115 hk er ikke noe racere. Det er snakk om diesel, og godt dreiemoment gjør at man ikke merker så veldig stor forskjell på om bilen er fullastet. Jeg har Touran med 1.9TDI og 105hk. Det holder, men hadde jeg bare måtte betale 12-13k ekstra for 35 hk når jeg kjøpte, hadde jeg valgt det framfor en del annet utstyr. F.eks. er jeg ikke noen stor fan av f.eks. glasstak o.l.
Prisene jeg så på nå var listepriser, men vil tro at det i praksis ikke skal være noe spesiell forskjell. Rent produksjonskostnadsmessig er det nok veldig liten forskjell mellom 105 og 140hk. Prisforskjellen vil være avgifter. Jeg må si jeg egentlig ble overrasket over hvor liten prisforskjellen var nå.
Når det gjelder matte og nettingvegg i Touran. Her er et bilde som viser "oppdelingen" av matta i bagasjerommet vår, samt nettingvegg montert i fremre posisjon:
Bilde tatt etter at jeg fraktet hjem fryseboks i bagasjerommet ;-)
Vestlandsfanden har tidligere skrevet mye bra om Renault Grand Scenic...
Jeg har sett litt bilder av den og jeg må si at jeg synes den ser veldig snaisen ut..
Det lille jeg har sett av tester av den har også vært entydig veldig bra.
Jeg kjøpte Touran (btukt) uten å prøvekjøre den, og uten å prøvekjøre noen andre biler. Er storfornøyd med bilen :hjerter:
Vi er 5 og har 7-seter. Tre barneseter i bredden bak.
Vi har gått for Ford Grand C-max etter å ha prøvekjørt noen forskjellige. Har testet at det går med tre bilseter ved siden av hverandre i midtraden, så den er grei. Litt leveringstid på den da, vi bestilte i slutten av august og får den i midten av desember. Får vi håpe.
Kom for sent på banen.. men Gr Scenic med 1.5 DCI og EDC automat er etter min mening den mest undervurderte og 7seteren som finnes på markedet. Veldig bra automatgir og overraskende sprek motor. Større bil enn Touran og Cmax, spesielt i bredden. HAr o¨gså tro på nye Zafira og PRius 7seter hybrid. Forhandlerne som TS nevner er ute av bildet nå (dvs Bilia?) og de har vært et stort problem, ja. Motorforum derimot viser en helt annen kundebehandling og interesse for merket.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.