Min lille bil er spekket med utstyr og jeg skjønner egentlig ikke hvordan jeg skal bruke alt. Ta feks motorvarmeren. Skal den stå på hele tiden når det er kaldt ute? Bruker den mye strøm? Også kupévarmeren da... når bruker jeg den? Forsøkte slå den på mens jeg kjørte i sta, men ingenting hendte. Men det er kanskje ikke da jeg skal bruke den? Skal den stå på mens bilen står i garasjen? :undrer:
Hvis du har et fast tidspunkt du reiser hjemmefra på morgenen er det lurt å sette et tidsur på motorvarmer og evt kupevarmer og få den til å varme den en times tid før du skal dra. Motorvarmeren varmer opp motoren når det er skikkelig kaldt, så du sparer motoren for å kjøre kald i sprengkulda. I tillegg blir bilen raskere varm. Kupevarmeren er mer komfort egentlig.
Med mindre man har oppvarmet garasje, og det har vel de færreste, kan det lønne seg med motorvarmer også i garasjen. Om motoren er varm når man starter på vinteren er drivstoffforbruket betraktelig lavere.
Vi har i kalde perioder brukt kupevarmeren også selv om bilen står i garasjen. Blir ganske hustrig i bilen på de kaldeste dagene, og det er godt å sette seg inn i varm bil.
Det er en belastning for bilen å få start på de kaldeste dagene, så motorvarmer skåner bilen. Med et tidsur slipper du å la den stå på hele natta ( selv om noen gjør det også). For eldre biler kan motorvarmer være avgjørende for å få start.
Kupevarmer gjør at detblir varmt i bilen med dn gang,i motsetning til oss andre som ikke får varme i kupeeen før ungene er levert og vi er framme på jobb :hehehe:
Har ingen av delene, og skal garantert ha begge på min neste bil, i overskuelig framtid.
Jo, det gjør man. Du tenker kanskje på parkeringsvarmer i form av Webasto eller Eber, som er drivstoffdrevet og dermed ikke skal benyttes i garasje.
Som det ellers sies - lettere å få start, lavere forbruk, mindre slitasje + kupevarmer for komfort.
Hvor lenge før den bør startes er avhengig av motorvarmeren (altså hvor kraftig element) og hvor kaldt det er. Ca. 1 time skulle vel være noe av det vanlige. Man finner også tidsur som kan overstyres med fjernkontroll, slik at man kan starte varmen litt før man drar ut.
Ja, eller skaffe sånn tidsur med fjernkontroll som mrc nevner. Men om du kommer på å starte motorvarmeren først et kvarter før du skal kjøre så hjelper det også altså.
Må spørre om en ting til siden dere kan myyye mer enn meg om bil: Jeg syntes bilen er litt treg å få i førstegir når den er kald. Er det noe jeg kan gjøre med det?
Men min garasje holder seg da gjerne litt over null grader, det blir ikke mange minus inne i garasjen, så derfor ser jeg ikke behovet for å bruke motor armer når bilen står i garasje.
Om motoren er null grader eller litt varmere når du begynner å kjøre er det ganske lang opp til driftstemperatur, så du vil fortsatt spare miljøet og pengeboka om du bruker motorvarmer. Men da holder det nok å bruke motorvarmeren i 20-30 minutter for å få den ønskede effekten.
Jupp, det skal holde. Strømforbruket varierer som sagt litt, men man tjener det inn på det redusert forbruket.
Vår obs på at motorvarme + kupevarme i bruk samtidig kan kreve 16A sikring. Kupevarmer trenger egentlig ikke gå like lenge som motorvarmer. Evt. tidsur eller fjernkontrollløsning man benytter må også være spesifisert til å klare 16A belastning.
Jeg ser det er en avknapp på kupevarmeren, så jeg tror muligens jeg ikke kommer til å bruke den om det krever at man passer på ditt og datt. Bilen er så liten at den blir varm på 5 minutter likevel. Jeg kjøpte den av en entusiast (dette var konebilen hans), det er derfor den lille bilen har.. skal vi se: Spoiler, brede felger, tykt eksosrør i chrome, aircondition, motorvarmer osv..... Maks pimpet Aygo med andre ord. Noe sier meg at sikringsgreiene er ok og, men det må jo evt sjekkes. :)
Ville fått sjekket det på verksted. Hvis bilen var et privatkjøp fra utgangspunktet vil jo fortsatt 5 års reklamasjonsrett gjelde. Evt. får man se på hva som står på serviceplanen for bilen.