Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Motorvarmer og kupévarmer

#1

Joika sa for siden:

Min lille bil er spekket med utstyr og jeg skjønner egentlig ikke hvordan jeg skal bruke alt. Ta feks motorvarmeren. Skal den stå på hele tiden når det er kaldt ute? Bruker den mye strøm? Også kupévarmeren da... når bruker jeg den? Forsøkte slå den på mens jeg kjørte i sta, men ingenting hendte. Men det er kanskje ikke da jeg skal bruke den? Skal den stå på mens bilen står i garasjen? :undrer:

PS: Jeg byttet til vinterdekk selv. :stolt:


#2

meisje sa for siden:

Man bruker ingen av delene i garasje.

Det er praktisk med et tidsur og starte motor varmer og kupe varmer en time eller to før planlagt avgang.


#3

Joika sa for siden:

Tidsur? Link til butikk?
Jeg har ikke kabelen til motorvarmer da, så må kjøpe. Ser bare at jeg har uttak foran på bilen til det.


#4

Erica sa for siden:

Hvis du har et fast tidspunkt du reiser hjemmefra på morgenen er det lurt å sette et tidsur på motorvarmer og evt kupevarmer og få den til å varme den en times tid før du skal dra. Motorvarmeren varmer opp motoren når det er skikkelig kaldt, så du sparer motoren for å kjøre kald i sprengkulda. I tillegg blir bilen raskere varm. Kupevarmeren er mer komfort egentlig.


#5

Erica sa for siden:

Tidsur har de på jernia, biltema og andre lignende butikker.


#6

Honda sa for siden:

I tillegg hjelper den deg å faktisk få start når det er kaldt.

Kupevarmer kommer på når motorvarmeren starter(værtfall de jeg har vært borti) så du har en dugg fri bli og litt varmere kupen :)


#7

Fakse sa for siden:

Med mindre man har oppvarmet garasje, og det har vel de færreste, kan det lønne seg med motorvarmer også i garasjen. Om motoren er varm når man starter på vinteren er drivstoffforbruket betraktelig lavere.

Vi har i kalde perioder brukt kupevarmeren også selv om bilen står i garasjen. Blir ganske hustrig i bilen på de kaldeste dagene, og det er godt å sette seg inn i varm bil.


#8

Charlie sa for siden:

Det er en belastning for bilen å få start på de kaldeste dagene, så motorvarmer skåner bilen. Med et tidsur slipper du å la den stå på hele natta ( selv om noen gjør det også). For eldre biler kan motorvarmer være avgjørende for å få start.

Kupevarmer gjør at detblir varmt i bilen med dn gang,i motsetning til oss andre som ikke får varme i kupeeen før ungene er levert og vi er framme på jobb :hehehe:

Har ingen av delene, og skal garantert ha begge på min neste bil, i overskuelig framtid.


#9

mrc sa for siden:

Jo, det gjør man. Du tenker kanskje på parkeringsvarmer i form av Webasto eller Eber, som er drivstoffdrevet og dermed ikke skal benyttes i garasje.

Som det ellers sies - lettere å få start, lavere forbruk, mindre slitasje + kupevarmer for komfort.

Hvor lenge før den bør startes er avhengig av motorvarmeren (altså hvor kraftig element) og hvor kaldt det er. Ca. 1 time skulle vel være noe av det vanlige. Man finner også tidsur som kan overstyres med fjernkontroll, slik at man kan starte varmen litt før man drar ut.


#10

Joika sa for siden:

Jeg bruker ikke bilen til faste tidspunkter, så da utgår vel tidsurgreiene.

Bilen står i garasjen og motorvarmeren blir da koblet til kontakt der. Jeg skal da altså putte i kontakten en time eller to før vi skal ut å kjøre ca?


#11

Fakse sa for siden:

Ja, eller skaffe sånn tidsur med fjernkontroll som mrc nevner. Men om du kommer på å starte motorvarmeren først et kvarter før du skal kjøre så hjelper det også altså.


#12

Joika sa for siden:

Aha! Så flott!

Må spørre om en ting til siden dere kan myyye mer enn meg om bil: Jeg syntes bilen er litt treg å få i førstegir når den er kald. Er det noe jeg kan gjøre med det?


#13

meisje sa for siden:

Men min garasje holder seg da gjerne litt over null grader, det blir ikke mange minus inne i garasjen, så derfor ser jeg ikke behovet for å bruke motor armer når bilen står i garasje.


#14

mrc sa for siden:

Kan være at girkassa kan ha godt av ny olje, eller smøring for giroverføringen. Hvilken bil og hvor gammel?


#15

Joika sa for siden:

Toyota Aygo 2007. Har ikke gått mye. Hvordan smører jeg?


#16

Fakse sa for siden:

Om motoren er null grader eller litt varmere når du begynner å kjøre er det ganske lang opp til driftstemperatur, så du vil fortsatt spare miljøet og pengeboka om du bruker motorvarmer. Men da holder det nok å bruke motorvarmeren i 20-30 minutter for å få den ønskede effekten.


#17

Joika sa for siden:

Min garasje holder nok nesten samme temperatur som ute. Den er veldig luftig, men det er altså et tak og en dør.


#18

mrc sa for siden:

Jupp, det skal holde. Strømforbruket varierer som sagt litt, men man tjener det inn på det redusert forbruket.

Vår obs på at motorvarme + kupevarme i bruk samtidig kan kreve 16A sikring. Kupevarmer trenger egentlig ikke gå like lenge som motorvarmer. Evt. tidsur eller fjernkontrollløsning man benytter må også være spesifisert til å klare 16A belastning.


#19

Joika sa for siden:

Jeg ser det er en avknapp på kupevarmeren, så jeg tror muligens jeg ikke kommer til å bruke den om det krever at man passer på ditt og datt. Bilen er så liten at den blir varm på 5 minutter likevel. Jeg kjøpte den av en entusiast (dette var konebilen hans), det er derfor den lille bilen har.. skal vi se: Spoiler, brede felger, tykt eksosrør i chrome, aircondition, motorvarmer osv..... Maks pimpet Aygo med andre ord. Noe sier meg at sikringsgreiene er ok og, men det må jo evt sjekkes. :)


#20

mrc sa for siden:

Ville fått sjekket det på verksted. Hvis bilen var et privatkjøp fra utgangspunktet vil jo fortsatt 5 års reklamasjonsrett gjelde. Evt. får man se på hva som står på serviceplanen for bilen.


#21

mrc sa for siden:

Når motoren er varm vil det jo uansett komme enda raskere varme fra varmeapparatet....


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.