Jeg prøver febrilsk å finne en rutine som funker, men det er liksom alltid etterslep på noe. Matlaging, handling, kjøkken og klesvask har jeg noenlunde orden på, men vasking av soverom, sengetøyskifting og dusjkabinettvasking foregår mer etter innfallsmetoden.
Hvordan får man kontroll på alt uten å bruke hver ledige time på husarbeid?
Hva er viktig og hva kan man være laidback på?
Vi hadde lenge en god rutine med å bruke mandagene til fast husarbeidsdag. Da hadde jeg hjemmekontor, så jeg var tidlig hjemme fra jobb og ikke altfor pendlersliten når arbeidsdagen var over. Så tok vi sengetøy, vasket bad og dro over de gulvene som blir flekkete. Alle i husholdningen bidrar i én time, så kommer man langt. Sleng kluter og sengetøy rett i vaskemaskinen også, så får man det unna straks.
Dette hadde vi lenge på stell, men så falt det litt i fisk med sykemeldinger og permisjon og sånt her.
Tar et rom om dagen, vasker ikke gulv veldig ofte. Tar der det blir flekker. Oppvask og klesvask når det trengs. Ukeshandling og plan for middager. Dusjkabinett tar jeg når jeg er i dusjen hvis det trengs (sjelden...). Sengetøy skifter jeg når jeg ser at jeg har ledig vaskemaskinkapasitet (eller egentlig tørkekapasitet).
Vi har barn som står opp kl. 05.30, også i helgene. Det er utrolig hvor mye man får gjort på et par morgentimer i uka. :jupp: Da setter vi på film til ungene, rydder hele kåken, tørker støv, støvsuger, vasker gulv, vasker bad og toalett, drar over kjøkkenet og skifter sengetøy på tre soverom.
Leker og sånt rydder jeg hver kveld etter ungenes leggetid (det de ikke har ryddet selv).
Fullstendig etter innfallsmetoden. Litt sporadisk rydding og støvsuging når det er for ille, og litt mer grundig vasking og rydding når vi venter gjester. Klesvasken er jeg bedre på. Har to skittentøyskurver- en for kokevask og en for finvask og setter på en maskin når en av de begynner å nærme seg full. Jeg eller mannen tar setter i oppvaskmaskin om kvelden, og tørker av kjøkkenbord, det har vi også ganske grei rutine på.
Vi organiserer det ved at den som ikke legger ungen, rydder vekk etter middag og sørger for at stue og kjøkken blir helt ryddig mens ungen blir lagt. Alt annet tar mannen hver torsdag mens jeg er på småbarnstreff med ungen. dårlig kone
Sett ungene i arbeid og ta det sammen. Mine er 5 og 8 og har bidratt de siste par åra. Støvsuging, støvtørking, brette håndklær, ta av sengetøy osv.
Delegasjon er tingen. Gjerne kombinert med høy musikk og en hyggelig belønning etterpå ( gjerne noe man skal likevel eller noe nyttig - gå tur, gå på biblioteket, bake rundstykker eller pølsehorn....)
Jeg prøver å minne meg selv på at barna kan hjelpe til. Og jeg prøver å ta litt og litt om gangen: om lillebror bader, kan jeg brette klær / vaske badet, ser jeg at gulvet er flekkete, prøver jeg å ta det med det samme. Unngår å skifte på alle sengene samtidig, for det er så skrekkelig kjedelig. Og gjør litt etterhvert når det trengs (og det gjør det stort sett hele tiden).
Storesøster får en større jobb hun skal gjøre hver uke. En uke kan det være å tørke støv i stua, en annen uke kan det være å vaske rommet sitt og søsterens etc. Så den ressursen har jeg allerede tatt i bruk. Toåringen vasker også stadig et eller annet om hun får tak i en klut, men det er begrenset hvor mye jeg får henne til å bidra.
Rydde leker og overflater etter leggetid driver vi med allerede, så det er ikke så galt rotete.
Ellers tar jeg til meg noen av tipsene her, mens andre får ligge for min del. Å invitere overnattingsgjester hver gang det trengs å vaskes blir for ekstremt. :humre: Skal kikke på FlyLady ved leilighet, og tipset med å rydde når barna våkner tidlig brukes flittig allerede. Om de våkner tidlig da, stort sett sover de ganske lenge.
Her er det lite struktur egentlig . Men det som fungerer godt her er at vi legger fra oss alt en times tid på kveldstid og får gjort mye da.
I går feks hadde vi besok, og når de hadde dratt og ungen var i seng svingte vi oss begge to og tok både kjøkken og stue. Mens mannen lempet en hel pall med ved. Det er riktignok ute, men allikevel.
Jeg lopper stort sett over gulvene hver kveld, og da ryddes lekene og gangen også. Har roytehund, så det trengs.
Vi bruker "Innfallsmetoden" ;) Når gulvet vokser oppover støvsuger vi. Når gulvet er klissete så vasker vi.
Da jeg en gang i tiden var i full jobb og med små barn så var det matinnkjøp, klesvask og støvsuging som ble gjort. Helgevask er noe 1950-tallets mødre drev med, men de hadde kun det å gjøre.
Slit deg ikke ut på husarbeid og høye krav til hvordan du skal ha det. Slikt blir man syk av. Hygiene på kjøkkenet er viktig for å unngå å bli syk. Støv tåler de fleste. Ta et rush en gang i måneden. La barna delta på ulikt vis.
Etter å ha blitt kreftsyk så har jeg blitt veldig avslappet i forhold til slike ting, fordi jeg ikke makter å gjennomføre rett og slett. Innser også at det er ikke det viktigste i livet å ha rene gulv til enhver tid og et ryddig hus. Sånn passe er helt greit....
Jeg har blitt flinkere til å ta ting litt etter litt, men det er laaangt igjen til jeg kan kalle meg strukturert....
De dagene jeg våkner ekstra tidlig, vasker jeg ei maskin med klær på morgenen. Ellers tas klesvask med en gang jeg kommer hjem fra jobb, prøver å ikke la det hope seg opp. Blir lettere nå som jeg har fått tørketrommel :)
Gulvvask og støvsuging er jeg elendig på, der tar jeg det når det blir for ille. Bad tas ofte når klesdunkene er tomme og ungene er borte :sparke:
Sengetøy pleier jeg ta de helgene ungene er hos faren, lettvindt...
Flylady er genialt :nemlig: jeg klarer ikke å følge det hele tiden, men sonerydding på timer funker veldig godt både alene og sammen med unger. Og å holde kjøkkenvasken ren og ryddig, gjør at ryddigheten flytter seg utover i huset nesten av seg selv. Halleluja!
Jeg har en app som forteller meg hva jeg skal gjøre når, men jeg har visst sluttet å bruke den. Da virker den ikke like bra, viser det seg. Dusjkabinettet har jeg dog stålkontroll på, det tar mannen.
Samboeren har aldri måttet gjøre en dritt hjemme under oppveksten.:mad: Så det aller meste av husarbeid gjøres av meg. Han har en fast oppgave, og det er å skifte sengetøy på vår og knertens seng, på søndager. Ofte må jeg minne han på det dessverre. Han er flink til å tømme oppvaskmaskinen.
Ellers tar jeg meg av det meste andre, gjerne på fredagen. Liker å ha rent hus til helgen. Vasker hele huset en gang i uken, støvsuger ekstra innimellom da vi har hund..
Har en god rutine på klesvask. Kokvasker håndklær og sengetøy en gang i uken og slenger det i tørketrommelen. Da setter jeg på ullvask og vanlig vask som jeg henger opp på badet, det tørker lynraskt pga varmen fra tørketrommelen. :jupp:
Å vaske hele huset på en dag orker jeg ikke. Det blir jo i såfall etter jobb og middag, og da er jeg rimelig sliten. Jeg er avhengig av å dele alt opp i mindre jobber/oppgaver.
Her tar både mann og barn tak altså. Det virker bare litt uoverkommelig likevel siden rutinene svikter. :flau:
Og jeg syns det er mye mer hyggelig å ha det pent rundt meg. Noenlunde iallefall. Litt skitt og rot kan tåles, men alt må jo tas til slutt.
All vasking gjøres lørdager, både når det gjelder gulv, klær, sengetøy mm. Unga sendes ut til å leke og vi voksne vasker og shiner i noen timer. Fellesarealene blir støvsugd hver dag, barnerom og soverom ca. to ganger i uken eller ved behov. Etter at unga er i seng blir det en halv times powerrydding hver kveld, slik holder vi det stort sett ganske ryddig og rent (noen med støv på hjernen ville nok ikke synes det var perfekt nok, men for oss er det bra nok slik).
Løsningen er å bo trangt og skaffe seg et par tre husdyr i tillegg, da vasker og rydder man mye flittigere enn når man har mer plass å boltre seg på jungelord
Ellers liker jeg flylady prinsippet, men problemet med sonevask er at det aldri blir helt ryddig overalt, man bare roterer hvor det ser bra og hvor det ser jævlig ut. Jeg liker ikke at det er strøkent på kjøkkenet men ser ut som et helvete i gangen, for meg blir det gjerne enten alt eller ingenting.
Jeg hater skippertak, synes det er gørrkjedelig å vaske timesvis.
Men det gjør jeg idag (korte pauser for FP hjelper på...). Fordi jeg må.
Jeg synes at når jeg tar mindre oppgaver, så er det rotete der også når jeg skal begynne på neste oppgave?! Jeg blir aldri ferdig, føler jeg, og ser ikke resultater på samme måte som med skippertak. Så da blir det det. Den onde sirkel. :dramaqueen:
Jeg har forsøkt i 6 år nå, men jeg nekter å oppdra han. Resultatet: han skifter sengetøy og rydder ut av oppvaskmaskinen. Og gjør det jeg ber han om. Tungvint og årsak til mye frustrasjon.
Sønnen vår på snart to, han elsker å rydde og hjelpe til. Mamman hans har jobbet godt der. :jupp:
Min mann har heller ikke gjort noe som helst hjemme i oppveksten. Og siden han ukependler gjør han fint lite nå også. Men han vasker jo leiligheten han bor i man-fre dag, og vasker sine egne klær. Badene hans greie, for jeg hater å vaske bad, så det gjør han når han kommer hjem. I tillegg har han overordnet ansvar for alt som er ute. Ellers gjør han stort sett bare det jeg ber han om ja. Men han gjør det uten å sutre, så jeg syns det er greit - jeg maser gjerne så lenge jeg slipper sutring. Når han begynner å jobbe i nærheten blir det andre boller.
Jeg synes jo faktisk også det er et poeng at vi har ulik terskel på hvor rotete/støvete/skittent vi kan ha det. Jeg har lavere terskel enn min mann - ergo er det oftere jeg som setter i gang, for det plager meg mer.
Men min må også bli bedt om å gjøre husarbeid. Greit nok (nesten).
Tja, jeg vasker klær omtrent hver dag. Gulv, bad og tørking av støv gjør jeg som regel på torsdager slik at jeg har helgen fri. Sengene skiftes på annenhver uke, som regel på søndager eller mandager. Middag og rydding inn og ut av oppvaskmaskinen gjøres hver dag. :hjerter: vasker mye klær, bretter sammen og legger i skapene. Hun tar også og rydder etter middagen og støvsuger. Jeg lager mat og vasker gulv. Veldig grei ordning så langt.
Gjør litt hver dag. Og siden jeg gjør det så blir det ikke så ille at det tar lang tid. Fort gjort å sveipe over både gulv og ellers.
Støvsuger annen hver dag. Tørker støv hver andre eller tredje dag. Vasker over badet annen hver dag. Det går fort, så det er jo gjort på 3 min.
Kjøkkenet vaskes hver dag. Etter middag er det full shining. Det går jo også fort siden det gjøres hver dag.
Skifter på sengene annen hver lørdag formiddag. Sengetøyet går rett i maskinen etterpå. Hvis vi har planer om å dra til byen så utsettes det oftest til søndag formiddag.
På sommeren er det hver lørdag.
Dusjen vasker jeg en gang i uka med microfigerklut mens jeg selv dusjer :knegg: Og så hver 3.uke tar jeg en grundigere vask med diverse illeluktende vaskemidler. Ikke sikkert den egentlig er så mye mer grundig da..
Støvsuger sofaen en gang i mnd. Har ingen fast dag. Bare når jeg ser det trengs. Vi spiser ikke der, så det er bare støv/lo.
Klær vaskes jeg når det er fullt i kurvene (sorteres i forskjellige kurver). Og når maskinen er ferdig henges de rett opp. Neste dag når de er tørre legges de sammen og på plass -med en gang.
Vinduene vaskes hver andre til tredje måned. Både innvendig og utvendig.
Sønnen min på 7 år hjelper til en masse. Han elsker å hjelpe til og har gjort det siden han var 2-3 år. Hjelper til med å ta av sengetøyet, få det i maskinen og starter (jeg liker selv å ha i vaskemiddel siden han er så lav at han puster inn det støvet hvis han skal gjøre det selv). Han hjelper også til med å legge på sengene. Laken og putetrekk.
Han går ut med søpla i helgene når jeg spør (den tar vi forsåvidt med oss ut hver ukedag når vi går til skolen).
Tørker støv og støvsuger gjør han også. Ikke noe fast, men noen ganger sier han at han vil gjøre det, eller jeg spør om han vil hjelpe til.
Han legger også av og til sine egne klær på plass, samt handduker på plass på badet.
Vi har vaskehjelp nå mens ungene er små, men de tar ikke hele huset. De gjør det vi tidligere brukte fredag ettermiddag til, hvilket vil si vask av golv og bad, minus rydding - det gjør vi kvelden før. Når vi skal vaske selv igjen, kommer vi nok til å fortsette å rydde kvelden før, så bruker vi ikke så lang tid på helgevasken.
Kjøkkenet ryddes hver kveld (i alle fall i teorien, men det gror aldri ned). Mat, kokekar og tallerkener ryddes bort, oppvaskmaskinen settes på, kjøkkenbord og benker tørkes av. Dette deler vi på å gjøre. Omtrent en gang i uka tørker jeg av skapfrontene, og da tar jeg benker og bord ekstra grundig også, samt vasker barnestoler med skrubbesvamp og rydder bort papirbunker og annet som har samlet seg opp.
Leker ryddes bort så godt som hver kveld, enten i fellesskap før Pjotten legger seg, eller av den som ikke legger. Lekene oppbevares i kurver i et hjørne, samt i et eget skap i stua. Stua blir aldri videre rotete, ting som ikke hører hjemme der blir ikke liggende lenge. (Jeg slenger det inn på mannens kontor når jeg blir lei - der ryddes det aldri uansett. :knegg:)
Bad ryddes også hver kveld, det vil si - mann og sønn roter, jeg rydder. Det går kjapt når alt har fast plass. Skittentøy bæres ned på vaskerommet når kurven er full, og sorteres med det samme i egne kurver. (I teorien. Når mannen bærer det ned, tømmer han enten alt i en haug på golvet, eller lar kurven stå til jeg tømmer den. I mellomtiden slenger han skittentøyet på golvet. Han slipper uansett fra seg brukt tøy i en haug på soverommet, enda han har fått stol å legge det på. :knegg:)
Begge vasker klær, men som oftest er det jeg. Tøyet sorteres i trådkurver etter temperatur og farge. Rent tøy blir som oftest stående litt for lenge. Vi legger sammen mens vi ser tv, etter Pjottelegging. Vi er alltid på etterskudd.
Alle golv i oppholdsrom ryddes hver onsdag. Samtidig ryddes bad litt ekstra grundig, håndklær legges til vask.
Vaskehjelpa kommer torsdag og vasker badene, kjøkkengolvet, ganger og stuer. Det er to timers jobb for en person. Soverom (og resterende rom) støvsuger og vasker vi selv ved behov. Soverommet pleier å tas samtidig med skift av sengetøy, hvilket vil si minimum hver 14. dag. Tidligere tok vi dette som en del av fredagsvasken, nå gjøres det som oftest lørdag formiddag. Mannen støvsuger og mopper, jeg tørker støv. Jeg tar av sengetøy, han legger på.
Fordeling når vi ikke har vaskehjelp: Mannen støvsuger og mopper alle golv, samt sofaer. Jeg vasker bad og flater på kjøkkenet, rydder og tørker støv. Vaskerommet støvsuges muligens en gang i måneden. Gjesterommet vaskes før vi får gjester, eller en gang eller to i måneden om en av oss sover der en periode. De rommene som brukes minst, det vil si kontorer og kjellerstuer, vaskes i praksis aldri, men de er ikke ferdig innredet. Når de tas i bruk for alvor, går vi for at eieren av rommet vasker når vedkommende ikke holder ut lenger, tenker jeg. Det vil si at mitt kontor/bibliotek vaskes ca annenhver helg før ei retteøkt, mannens kontor ryddes og vaskes aldri, mannens kinorom ryddes for tomme colabokser og potetgullskåler før vi skal se en ny film, og vaskes først når det er så skittent at mannen mistenker at jeg ikke vil se film der. :glis:
Vinduene vaskes kanskje en gang i året. Klissete håndflatemerker på vinduer tørkes av sporadisk når jeg ikke gidder se på dem lenger, kanskje en gang i måneden.
Vi har digert hus, men det er aldri særlig rotete eller skittent her, sett bort fra vinduene. Jeg har lavest terskel for rot, derfor rydder jeg mest. Kjøkkenet er begges ansvar, og ellers går det rundt med klart definerte oppgaver til fast tid for det som er viktig, mens det som er mindre viktig gjøres nå og da.
Vi prioriterer å skifte på senger,vaske bad og gulv en gang i uken. Jeg ukeshandler en kveld i uka. Mannen slutter et par timer før meg på fredager og vasker gulv og bad. Vi rydder litt hver kveld,en legger unger mens den andre rydder. Vasker en maskin klær hver dag og flere i helgen ved behov. Slik får vi det til å fungere nå som begge jobber fullt.
Vi er ganske på linje i forhold til at vi begge liker at det er ryddig og at vi liker at det er ganske reint. Mannen er et par hakk mer nøye enn meg, men det får han ta konsekvensene av sjøl. :nemlig:
Vi har sjelden ryddesjauer (med unntak av bodene, der må det tas noen krafttak innimellom), vi rydder underveis. Det vil si at når vi er ferdig med en ting, så skal den legges på den faste plassen sin, at når middagen er spist så rydder vi av bordet og ordner opp på kjøkkenet, når vi kommer hjem fra jobb/SFO/barnehage så henges alt tøy opp, eventuelt skitne plagg legges på vaskerommet, sekker tømmes etc. Det er like greit å gjøre det som skal gjøres der og da, det blir ikke morsommere to timer senere. :nemlig:
Vi prøver vaske huset til helga. I og med at det ikke er så rotete i utgangspunktet, så tar det ikke grusomt lang tid, og jeg synes ikke det er så forferdelig kjipt å vaske litt. Sett på musikk, gi ungene noen kluter og la de tørke støv og så er det da snart gjort. Vi prøver dele husvasken ca 50/50, men det varierer. I høst har jeg jobbet så mye at det meste har falt på mannen min. Kjøkkengulvet blir kanskje vasket oftere. Jeg kan godt tørke over vasker og speil og sånt på badet mens jeg uansett er der og ordner noe med ungene. Samme på kjøkkenet, jeg kan godt tørke over kjøkkeninnredningen mens jeg rører i suppa til og fra. Fordelen med at man holder det jevnt ok er at jobbene blir ikke så store.
Det vi ikke har gode rutiner på er klesvasken. Eller, tøyet blir vasket og tørket, og så ender det i en haug på senga på gjesterommet. :sparke:
Vi har hatt vaskehjelp i to år nå (tanken var at noen skulle vaske huset når jeg var svangerskapsdårlig, hvilket jeg nå har vært liksom i to år :knegg: ) og jeg hater det intenst. Så de ryker idet minstebror blir født.
Jeg regner med at det blir min oppgave å vaske huset ettersom det er jeg som hater å ha vaskehjelp. Det er ganske kjipt, egentlig. Vi kunne gjerne ha vurdert noen andre vaskehjelpere, men så lenge jeg skal være i permisjon kommer jeg definitivt til å vaske mitt eget hus.
Hvorfor jeg ikke liker vaskehjelp?
de vasker bare overflatene og bruker 45 minutter på 130 kvm (to stykker)
det er en million ting jeg likevel må/bør gjøre, som å vaske dører, vegger, lister og oppå skapene
jeg synes 2300 kr. måneden (hver 14. dag) er svindyrt gitt alt det jeg selv må gjøre, som å vaske badene annenhver uke eller støvsuge titt og ofte
de kommer akkurat når det passer dem på dagen - i forbindelse med min sykmelding eller mannens nattevakter har vi prøvd å få dem til å komme f.eks. mellom 08 og 10, men det er visstnok helt umulig å få til
Vi organiserer husarbeid etter skippertakmetoden. Prioriterer sterkt fellesrom som kan oppleves av andre enn husets medlemmer - samt badet, der er jeg ganske nøye. Når gjester kommer overraskende på oss organiserer vi det sånn at vi lemper alt som slenger rundt om kring inn på soverommet vårt og lukker døra. Og det kan det fort bli liggende en stund...
Om jeg kommer meg ut i jobb skal jeg vurdere vaskehjelp, men samtidig. Det er jo det å holde det ryddig etc som er "jobben". Det å dra over gulvene er jo ikke så voldsomt tidkrevende, selv om det er kjedelig :knegg:
Vi er ganske flinke til å ha det (overfladisk) ryddig både jeg og mannen, og da skal det ikke såå mye til for at det ser ok ut. Men på soverom og sånn må vi ha en "sjau" innimellom..
:jupp:
Vi var flinke til å rydde underveis og jeg brukte tid på å rydde til bunns, og å lage system. Alt har fast plass.
Far vasket på badet mens ungene badet.
Vi(som regel jeg) ryddet kjøkkenet etter mat(far vasket opp).
Far støvsuget og jeg vasket(fordi jeg ikke er venn med støvsugeren).
Klesvasken blir brettet når det er tørt og lagt bort ganske så med en gang.
Hverken Far eller jeg liker skippertak og vi har noenlunde de samme preferanser når det gjelder orden og renhold.
Nå har vi vaskehjelp og hun vasker effektivt fire timer annen hver uke. Jeg bruker mye lengre tid!
Jepp, det er hele poenget. Vaskehjelp er husarbeids-PT; når vi betaler såpass mye for å få noen til å komme og vaske, så er det et kraftig incentiv til å gjøre en innsats selv også. Vi har ikke vaskehjelp fordi vi ikke "kan" vaske selv, men fordi vi ikke gjør husarbeid med mindre vi "må"
:o
Akkurat sånn hadde jeg det også før. Jeg satt igang fra badet og bevegde meg utover. Klokka 10 var huset rent og kleshaugen brettet... Men nå sover vi til 09 og jeg kommer liksom ikke igang..
Mannen her gjør svært lite husarbeid, det eneste han gjør er å ta ut og inn av oppvaskmaskinen. Resten er visst mitt og jeg er ikke redd for at det forsvinner for å si det sånn. Tar litt hele tiden... :rolleyes:
Sånn kunne vi ha gjort det i Norge, men nå får vi gjester så sjelden at det går ikke - har prøvd:o Å vaske når det regner fungerer heller ikke, for det regner så sjelden her.
Jeg har en spansk lærer som kommer hjem til meg og underviser meg. Timen før hun kommer får jeg som regel tatt hele første etasje. Andre etasje ser rett og slett bombet ut for tiden:o
Vi har ingen organisering, vi tar alt husarbeid etter innfallsmetoden. Det fungerer veldig greit, men det er nok fordi vi er ganske like på det huslige og er ganske flinke. Barna hjelper til og så har vi våre oppgaver (som vi ikke har fått tildelt, men som bare har blitt slik etter 20 år sammen) som vi gjør når det trengs.
Vi pleide gjøre det grundig når vi ventet besøk. Besøk=overnattning, så det inkluderte alle etasjer, gjesterom og kjøleskap. Så kom mamma for å være her når jeg fødte, og vi kom ganske enkelt ikke i mål, jeg var totalt utslitt ettersom jeg nektet å bli sykemeldt, og bekkenet ikke samarbeidet ideelt, så da kom vi bare ikke i mål, og det medførte visst at vi innså at.. vel, hey, det går uten også, har de sett det en gang tåler de en til.
mao, pretty much: vi gjør det ikke.
Vel, helt så ille er det ikke da, men vi opererer nok etter innfallsmetoden ja. Jeg starter vaskemaskina når jeg står opp. Henger det opp når jeg kommer på det. bytter på sengene når jeg innser at det er for lenge siden sist. Tømmer kjøleskapet når jeg har problemer me å få inn helgehandelen. rydder lekekroken (som også inneholder hundesenga) når hunden har løpetid (=leketeppe byttes ut med plast), vel, ok, litt oftere, men denne hunden har jo løpetid en måned om gangen hver tredje måned da, så det blir jo av og til...
Ja, også forsøker vi fortsatt å ordne litt når vi venter gjester da. Så vi sto litt på hodet forrige uke når min bror ringte onsdag og sa at han kom hit på fredag, men så senket vi skuldrene når han sendte sms på fredag om at han ikke kom likevel... men hey, gjesterommet er klart når han enn bestemmer seg for å evt komme... Eller, så står det der til noen andre kommer, bare at "alle andre" bruker det andre gjesterommet, så da må vi rydde tilbake igjen.
jaja, altså, jeg prøver meg av og til på det der flyladyopplegget, men det gir alltid ut, og så må jeg begynne på nytt, men det blir da litt bedre innimellom.
siden vi planlegger å flytte til et geografisk område hvor besøk ikke nødvendigvis betyr overnatning, men til gjengjeld kan finne på å inntreffe litt mer enn 3-5 ganger i året, så er det mulig det må ha noe å si for løsningene våre...
Jeg legger husarbeid av typen støvsuge, vaske bad og tørke støv bevisst til tidspunkter når jeg ser 8 åringen har overskudd til å være med. Det kan være en ettermiddag midt i uka eller en lørdags formiddag. Vi er 2 stk på sekstifem kvadrat så det går utrolig fort og kjapt når vi først kommer igang.
Jeg hadde vaskehjelp i flere år og det var utrolig deilig å komme hjem til ren leilighet på mandager. Men nå synes jeg det er altfor viktig at vesla lærer seg at slike ting må gjøres og ikke skjer av seg selv. Og hun har blitt kjempeflink til å bidra og det meste hva angår rydding og rengjøring har nå blitt en selvfølge for henne, det gjøres uten mas eller krangler så lenge jeg er litt fleksibel på hvordan vi organiserer.
Vi tar oppvaske og klesvask litt hver kveld. Mannen pusser tenner og legger storebror mens jeg setter på en vaskemaskin med klær fek.
Ellers blir rydding mer enn innfallsmetoden. Ofte om vi har en lørdag eller søndag uten planer så setter vi i gang sammen. Begge to rydder bedre om vi gjør det sammen enn om vi går alene. Alenerydding er vi veldig dårlig på. Nå har jeg vert 100% sykemeldt en måned og har tatt pittelitt hele tiden for å ha noe å gjøre på når formen er grei.
Men vi hadde gjester i går. Håper vi klarer å holde det ryddig i noen uker nå :p Gjester og bursdagsfeiringer er absolutt den beste metoden.
Jeg orker ikke rot, så jeg prøver å ikke ha for mye ting i hjemmet siden store mengder ting lett blir til rot. Rydder stort sett daglig for å unngå opphopning.
De to eldste har fast jobb med støvsuging etter skoletid hver torsdag - den ene tar 1. og 3. etasje (= 2 halve etasjer) mens den andre tar 1. etasje som er dobbelt så stor. De bytter hver uke på hvem som tar hvilke etasjer. På ettermiddag/kveld torsdager vasker jeg og mannen bad og sveiper over gulv. Støvtørking går det fint 2-3 uker mellom, stort sett tar jeg det mens mannen tar gulvene. Skift av sengetøy ca annenhver uke, gjør det når det passer mht tørkeplass eller tid. Vaskemaskina går daglig, setter alltid på vask med en gang jeg kommer hjem fra jobb på vei inn til kjøkkenet og middagslaging. Vasker fortløpende utover kvelden. Sammenbretting av klær og rydding tas innimellom slagene, alltid jeg som gjør det. Klær blir ofte liggende sammenbrettet i kurver på vaskerommet noen dager. Oppvask og rydding av kjøkken gjøres fortløpende når vi har spist. Vindusvask gjøres kun ved krise, tar i tillegg noen vinduer innimellom ved fingermerker og sprut fra matlaging. Vi har over 40 vinduer i huset, så det er en kjempejobb å ta alle.
Dette systemet funker igrunnen greit, vi har det ikke ekstremt rent men ryddig er det stort sett. Det hjelper!