Jeg kom kjørende i 70 km/t sone, foran meg i busslommen står en buss og blinker til høyre - slik busser pleier å gjøre når de slipper av/tar opp passasjerer. I det jeg nærmer meg følger jeg med på om tegngivingen til bussen endres, men den fortsetter å blinke til høyre helt til jeg er på høyde - og litt forbi bakparten på bussen, og der endret den tegngivingen og vrenger ut på veien. Jeg må hive meg over i motsatt kjørebane for ikke å få fronten på bussen i siden på bilen min heldigvis kom ingen biler i mot.
Har jeg vikeplikt for busser i 70 km/t sonene?
Og hva burde jeg gjort annerledes? Jeg hadde en bil hakk i hel, så om jeg hadde bråbremset hadde jeg mest sannsynlig fått en bil i "rompa".
Ellers er det mange bussjåfører som skaper farlige situasjoner ved å kjøre ut i 70-sona som om de har forkjørsrett, og ellers starte blinkingen ut i det de svinger ut.
I Bergen lager bussjåførene sine egner regler. :gaah: Har fått fullstendig hetta flere ganger ved Sandviken sykehus f.eks. - det er jo ikke bestandig at venstrefeltet er ledig akkurat, og å plutselig bremse ned til 40 km/t føles ikke helt trygt med biler bak og .. :mumle:
Jeg har vært ute for at bussjåfører som ikke overholder sin vikeplikt lager farlige situasjoner. Det føles som om enkelte sjåfører "eier" veien. Jeg synes det er greit å vike opp til 60 sone, men jeg har opplevd mer enn en gang at bussen kjører rett ut både i 70 og 80 sone. Det kan skape farlige situasjoner.
Har forståelse for at bussen skal frem og må være i rute, men de taper i alle fall mye tid om en ulykke skulle skje.
Jeg tror busser har forkjørsrett i alle fartsgrenser og alle situasjoner.
Visste dere at man har vikeplikt for en buss som kommer ut fra en bussterminal til vestre for deg.... :gaah:
Jeg ble også forvirret av en sånn situasjon i går. Det er 30-sone, så alt skjedde svært sakte. Jeg starter forbikjøring av bussen mens den blinker til høyre og jeg ser at folk går på i det jeg legger meg ut. Dermed tenker jeg at jeg har god tid.
Men når jeg er på høyde med føreren i bussen, så blinker bussen ut og gir gass (helt samtidig). Jeg er klar over at bussen har forkjørsrett i 30-sone, men jeg trodde også at de hadde ansvar for å blinke for å gi beskjed om hva de skal foreta seg, ikke helt samtidig med at de kjører ut.
Situasjonen ble aldri farlig, men jeg ble litt usikker på reglene. Er det aldri lov til å kjøre forbi busser som står på holdeplass?
Jeg trodde det var opp til 50, men skjønner her at det er opp til 60.
Har ellers opplevd en haug idiotiske bussjåfører de 3 årene jeg studerte på Bekkestua.
Sånn for å ha sagt det, jeg pleier å sakke farten på den aktuelle strekningen om jeg ser at en buss kanskje muligens er på vei ut. Men jeg fikk litt skrekken her om dagen, og jeg så i speilet at bussen ble stående på skrå en liten stund.
Selv om man har vikeplikt for bussen, har ikke den rett til å bare kjøre på. Men, det er jo gjerne sånn her i verden, at det ikke hjelper å ha retten på sin side når motparten veier et par tonn mer...
Jeg er vanligvis ikke den som skylder på utlendinger, men her frister det sterkt.
Det er blitt et kjempeproblem med hinsides kjøring etter at det ble så mangel på bussjåfører at de har importert en haug, og ellers tilsatt hvem_som_helst med busslappen.
:gal:
Jeg opplever kreisi situasjoner hver eneste dag, og er pisslei av å klage til Skyss. :gaah:
Vikeplikt fra 60 og ned men ikke fra 70 og opp. Du må ha vært i blindsonen hans men tviler iogmed at bussen burde bremset for bilen bak som lå tett opp i deg.
Enkelte kjører bare rett ut :skummelt:
Teoretisk har du vikeplikt til og med 60. I praksis viker du for den som er størst. Busser har gjerne en tendens til å gi f vel vitende om at de er størst. Du vil neppe se en buss kjøre ut sånn foran et vogntog.
Stemmer i veien vår. Der er det en bakke som er for smal til at to biler kan møtes. Det er god utsikt fra toppen av bakken, så ser man en bil komme OPP bakken da, så bør man jo vente. Men, nei da, har man en SUV eller varebil – eller Audi, så bare peiser man på nedover bakken, slik at oss stakkarer med mindre bil, og som var der FØRST, må rygge tilbake for å slippe fordi egoistene. :gaah:
Opplevde en ganske skummel situasjon her tidligere i høst. En bil var i ferd med å kjøre forbi en buss som hadde stoppet. Bussjåføren begynner så å kjøre samtidig som han blinker - dette fører til at bilen som kjører blir presset ut og bruker en del lengre tid på å komme forbi. I motgående kjørefelt kommer jeg - og da rett mot bilen som er presset av bussen....
Også i rundkjøringer har bussjåførene her en tendens til å bare presse seg ut. Generelt synes jeg det kjøres fort og "stressende". Med en del sjåfører blir turene rett og slett ubehagelige pga. mye harde oppbremsinger, svinging i høy fart etc.
Jeg hater å kjøre forbi busser når de står på holdeplassen - det er det aller mest stressende med å kjøre til jobben. Hver eneste dag passerer jeg en buss, og man vet aldri om de hiver seg ut mens du er på siden av dem eller ikke.
Jeg husker enda en episode da jeg tok lappen (for ørten år siden). Jeg kjørte i 30 sone med innsnevringer i veibanen. Jeg var INNI en slik innsnevring, men det gav bussen f.... i og kjørte på. Med det resultat at jeg måtte rygge meg ut igjen for å slippe bussen fram. Da var kjørelæreren min TEMMELIG varm og hissig i pappen!!
Ellers er det slik i Stavanger også: Bussen kjører hvordan og hvor den vil. Og om den kjører 50 i 30-sonen, gjør ikke DET noe. :rolleyes:
Ute der jeg bor er det kun norske bussjåfører. Gjerne sure gubber. De kan ikke trafikkreglene de heller, Ru :niks: De blinker i det de kjører ut, tror de har forkjørsrett i 80-sona, mener at vikeplikt er for pingler og kjører i 80!!! i 40-sona der barn går til og fra skolen. Bussjåførene i kommunen min har en rimelig lav stjerne hos meg :gaah:
Jeg opplevde at en bussjåfør svingte,gasset og skrudde på blinklyset i ett og samme sekund, mens jeg var på vei forbi bussen, og sjåføren presterer å tute og vise meg fingern!
Den bussen ble i allefall 3 minutter forsinket, 30 sekunder på å stoppe og få kjeft av sjåføren, 2 minutter på å gi ham det glatte lag og skrive ned nummer på bussen, og 30 sekunder på å sette meg inn i bilen og kjøre videre.
I løpet av de første 30 sekundene kunne jeg fastslå at denne sjåføren var norsk, ingen innvandrer har et så friskt banneordforråd på dialekt, det tør jeg vedde på.
Fikk en pen epost tilbake fra busselskapet om at de var klar over at bussen ikke hadde påkjørselsrett, at det var korrekt at sjåføren måtte skru på blinklyset FØR han svingte ut på veien, selv i en 50-sone, og at dette kom til å bli forklart for gjeldende sjåfør.
De var visst også klar over at å vise fingeren til medtraffikanter du akkurat har holdt på å kjøre av veien var å anse som dårlig oppførsel, viste det seg.
Det var forresten ikke en eneste av passasjerene på nevnte buss som sa et ord om forsinkelsen jeg forårsaket ved å stoppe, det kan jo selvfølgelig ha vært i frykt for å bli neste mål for forklaringer om hva som kunne ha skjedd om det hadde kommet noen i mot og jeg hadde hatt vesla i bilen, men jeg liker å tro at de stort sett var enige med meg. ;)
Det aller verste er likevel buss og lastebil som ligger få meter bak deg når du kjører. Da blinker jeg meg inn til siden, tar nummeret på det store kjøretøyet og ringer politiet. Det har jeg gjort flere ganger. Noen ganger har jeg ringt selskapet det reklameres for på kjøretøyene også. Like greit å ringe direkte til sjåførens sjef.
Jeg slipper fram jeg, så lenge det er et signal om at det er nødvendig.
Har lappen på stor bil og buss selv, og veit hvor UTROLIG irriterende det er med bilførere som ikke skjønner hvor mye plass du trenger, at blindsonene dine er LITT større enn for en golf, og at bremselengden din er LITT lengre enn for samme!
Men atte.... Vikeplikt i rundkjøringer.
Var ute på lørdag og samme bussen dreiti vikeplikt i rundkjøringen. Vi var i rundkjøringen, men bussen han sto sstille og trykket på gassen, vi måtte bråbremse.
Samme gjorde bussen i neste rundkjøring og en annen måtte bråbremse.
Er det snn at : Ser jeg rett frem så ser de ikke at jeg ser dem....
Men jeg føler det går begge veier. Jeg har ikke noen problemer med å la bussen bruke forkjørsretten sin. Det jeg har sukket over i denne tråden er når de blinker inn på holdeplassen når jeg starter forbikjøringen, for så å blinke ut og svinge ut (helt samtidig) mens jeg er på siden av bussen. Hvis man blinker ut noen sekunder før man legger seg ut, så er det så mye lettere for bilistene som kommer bak å vite hvordan man skal forholde seg.
Jeg er jo ofte busspassasjer, og hvis den svære leddbussen jeg sitter på i skal komme seg frem i det hele tatt. Så skjønner jeg godt at de presser seg frem i rundkjøringer. Ellers hadde de aldri kommet ut.
Men igjen; det er forskjell på situasjonene. Kjører man i rushtrafikken, så synes jeg man bør kunne innse at bussen noen ganger må slippes inn. Men da skal alt forgå i svært lav hastighet.
Jeg opplevde en vemmelig episode i dag. Den ligner på den som er beskrevet i HI, men det var i 40-sone. Jeger fullstendig klar over at jeg har vikeplikt. Jeg er alltid avventende bak busser i busslommer, for jeg har angst for at de bare skal kjøre ut. Men den stod rolig, og jeg kjørte forbi. Så skjedde det jeg fryktet, den blinket og kjørte ut samtidig. Hadde jeg bremset, hadde jeg blitt påkjørt. Jeg var kommet så langt at jeg valgte å gasse på og hive meg inn foran bussen, det kom biler i motsatt kjørefelt.
Hva skulle jeg gjort? Og hvem sin feil er dette? Mannen sier selv om det var bussens feil, så er jeg likevel ansvarlig i forhold til lovverket.
NEI!
Du har vikeplikt men du har ikke plikt til å være synsk.
Bussjåføren har plikt til å gi signal FØR han kjører sånn at du har mulighet til å overholde vikeplikten.
Forskrift om kjørende og gående trafikk, paragraf 7, punkt 5:
På veg med fartsgrense 60 km i timen eller lavere har kjørende vikeplikt for buss når føreren gir tegn om at bussen skal forlate holdeplass. Bussføreren skal unngå fare.
Det er innlysende at å kjøre samtidig med at man gir tegn er et brudd på siste setning, da dette er et absolutt minimum for å unngå fare.
Det er heller ikke fysisk mulig å overholde vikeplikten hvis tegn ikke kommer før handling.
Hvis han ga tegn før han svingte, noe jeg ikke klarer å huske helt (det var uansett snakk om ytterst kort tid), forandrer det noe? Uansett var jeg langt forbi før tegnet ble gitt. Mannen mener jeg skulle stoppet opp når bussen blinket. Uansett. Hvis jeg hadde krasjet, hadde jeg fått skylden fordi jeg hadde vikeplikt, ifølge mannen. Stemmer dette?
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.