Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Boktips, videregående skole

#1

Stompa sa for siden:

Jeg ser at jeg må skaffe ett eller to klassesett med norske/nordiske samtidsromaner til norskseksjonen ved skolen min. Det er sannelig ikke lett å finne noe; vi idémyldrer vilt i seksjonen men jeg vil gjerne ha innspill fra FP også hvis noen har gode tips.

Det er altså snakk om roman(er) som skal leses av elever i videregående skole, primært på studiespesialisering (ikke yrkesfag, der har vi nok). Følgende kriterier er mer eller mindre viktige:

Ufravikelige krav:

  • Skrevet etter 2000
  • Norsk, evt fra annet nordisk land
  • Ikke for lang (maks ca 250 sider)
  • Ikke Erlend Loe :humre:
  • Fenge elever i aldersgruppen 15-19 år

Videre ønsker:

  • Helst bokmål (det er krevende nok å pese elevene gjennom en roman i seg selv, om den ikke skal være på nynorsk i tillegg :sparke: )
  • Bør være lesbar for svake lesere men samtidig ha noe å ta tak i for de sterkeste
  • Bør unngå tema som kan være svært vanskelige for enkeltelever å takle (homofili, dødsfall i nærmeste familie o.l.). Ikke fordi vi ikke kan ta opp sånt - det gjør vi selvsagt - men fordi vi i akkurat denne saken er ute etter en roman vi kan bruke uten å måtte bedrive kartlegging av potensielle problemområder i forkant og/eller bekymre oss for at det skal bli uforutsett vanskelig for enkeltelever.


#3

Stompa sa for siden:

Nei, fantasy tror jeg ikke vi går for. Er nok ute etter litt "tyngre" litteratur som gir de flinkeste litt å strekke seg etter samtidig som de svakeste ikke ramler helt av lasset. Men takk for tipset! Skal gi det til Frøkna mi, jeg.


#4

Charlie sa for siden:

Frøydis Kvåles debutroman fra 2001, 174 sider:

Ping pong luftballong

"Vera blir sparket fra postkontoret fordi hun legger mer vekt på sitt eget indre bilde av mannen, med gammelmannskropp, badebukse og triste øyne, enn det faktum at medlemskortet til svømmehallen han framviser for å heve trygden ikke har noe bilde – og enda mindre er gyldig som legitimasjon. Dermed utbetaler hun penger til en svindler, uten at det ser ut til å plage henne noe, verken at feil mann får pengene eller at hun mister jobben. Kjæresten hennes, Gunnar, tar det litt tyngre der hun legger større og større vekt på sine egen små drømmer og bilder, bilder og drømmer hun mer eller mindre sannferdig forteller til terapeuten sin. Han på sin side kunne kanskje trenge til litt rettledning selv.

Miranda, Veras venninne, mener at all den tid Vera er arbeidsledig kan hun like godt hjelp henne litt. Miranda som er forelsket i en kollega av seg, hyrer derfor Vera til å skygge kollegaens kone, for å «få noe på henne» som gjør at Miranda kan kapre mannen hennes! Vera oppdager mindre hyggelige ting med ekteskapet til Mirandas arbeidskollega, og Mirandas forelskelse svinner hen. Forholdet mellom Vera og Gunnar smuldrer også sakte opp, ikke minst fordi Vera treffer en gutt på venteværelset til terapeuten sin. Enden på leksa blir at Vera flytter inn hos Miranda, og etter hvert legger de to jentene ut på biltur sammen, for å lage en road movie. Det blir en reise også mentalt for både Vera og Miranda, en reise med uventede konsekvenser for i hvert fall en av dem.
Historien om Vera er en historie om store og små problemer som mange i dag kjenner seg igjen i, samtidig som Kvåles overraskende og svært visuelle verden plassere dette debutarbeidet i en særstilling. Bak den lekende lettheten ligger et alvor på lur – for de som tør se det."


#5

Kaktus sa for siden:

Vi hadde besøk av forfatteren da jeg var i praksis, så jeg falt nok litt både for ham og bøkene. :knegg:

Lommelyktgutten:
www.ark.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1434312

Den aller siste mohikaner, denne bør i alle fal falle inn under lettlest:
www.ark.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1594669


#6

tiddelibom sa for siden:

Hva med noe av Selma Lønning Aarø?
En rekke avbrutte forsøk fra 2008?


#7

venla sa for siden:

Tenkte først Olaug Nilssen, Få meg på for faen. Men den er nynorsk.
Hva med noe av Johan Harstad, Tore Renberg eller Vigdis Hjorth.

Buzz Aldrin hvor ble det av deg i mylderet begynner jo på tv neste uke. Eneste aberet er at den er ganske tykk og kan virke litt avskrekkende.


#8

Hondacrv sa for siden:

Populærmusikk fra Vittula?


#9

Stompa sa for siden:

Populærmusikk har vi; den skal vi lese i min klasse fram mot jul. De andre skal sjekkes ut. Ping pong luftballong ser veldig aktuell ut, i hvert fall.


#10

Enhjørning sa for siden:

Johan Harstad, ja! "Darlah - 172 timer på månen" anbefales varmt! Det er sci-fi/horror, da, men velskrevet og spennende.


#11

Charlie sa for siden:

Forresten - nordisk kan jo være finsk .(?!). Arti Paasilinna har utgitt en rekke bøker og er internasjonalt anerkjent. De kjennetegnes alle av snåle persongallerier litt på siden av samfunnet. Kollektivt selvmord var den første jeg leste, morsom! Selv om den altså begynner med to som vil.. Nettopp. Ser den ikke passer som klassesett. De hengte revenes skog er også fin, Harens År osv.

no.wikipedia.org/wiki/Arto_Paasilinna

Dreper ihvertfall mytene om at finsk er dystert, men at det er snåle folk, badstu og vodka blir bekreftet :knegg: Han har gitt ut over 30 bøker, men først for få år siden begynte de å bli oversatt til norsk. Det er mye å ta av. De fleste fins på lydbok, ref. tilrettelegging.

Ser av lista i lenken at første gangs utgivelse på finsk kanskje er for tidlig, kan kanskje høre med forlaget om bøkene han har skrevet etter 2000 kommer på norsk snart. Han har gitt ut ca 1 pr år.


#12

Stompa sa for siden:

Ulempen med finsk er at det er så ulikt norsk. Vi har nemlig et eget kompetansemål på Vg2 som dreier seg om oversettelse fra andre språk til norsk, og da må jo utgangsspråket være noe elevene forstår. Det går ikke med finsk, naturlig nok.

Den siste Johan Harstad-boka her syntes en av kollegene mine var nokså dårlig, så jeg vet sannelig ikke. :knegg: Er det noe å ta tak i i den da, sånn analysemessig? Greit å jobbe med sjangeren, men det må være noe mer også.


#13

Ine sa for siden:

Vidunderbarn av Roy jacobsen! Veldig lettlest, pageturner. Med humor og underfundigheter.


#14

Charlie sa for siden:

Når jeg nevnte Pasiilinna, mente jeg en oversatt bok, altså... :knegg:

Ellers har Harald Rosenløw Eeg utgitt en rekke ungdomsromaner som skal være svært gode og aktuelle for målgruppa. Han har gitt ut en senest i år:

Gyldig Fravær er en roman av Harald Rosenløw Eeg, hans ellevte. Romanen skildrer fem ungdommer i et samtidig Oslo, som fanges i en situasjon der grensen mellom realisme og surrealisme overskrides.
Ungdommene Sherpa, Anjo, Albert, Bruno og Ida går i samme klasse på videregående. Tidsrekkefølgen i handlingen går både forlengs og baklengs, og i tida før bokas dramatiske vendepunkt skildres ungdommene både alene og sammen, og i samspill med hver sine sidekarakterer. Trådene møtes en formiddag under Oslo, når en eksplosjon sperrer de fem inne i en T-banevogn. Liv og død møtes i en drakamp om virkeligheten, mens leseren kommer stadig tettere på ungdommene.


#15

Stompa sa for siden:

Skjønte det, Charlie, men hvis vi først leser en oversatt roman bør vi også kunne jobbe med utdrag fra den på originalspråket og sammenligne med den oversatte utgaven. Det går ikke når originalspråket er finsk.

R. Eeg høres interessant ut, men den kan ikke gi Utøya-vibber? Vil helst unngå det.


#16

Manitoba sa for siden:

Hva med en bok av Jonas Hassen Khemiri? "Et øye rødt" er veldig bra og det samme er Montecore (men den er vel tyngre).


#17

Charlie sa for siden:

Kanskje akkurat 2011- boka?

Hvor mye skal man unngå konflikter? Alke bøkene til Eeg handler jo om ulike utfordringer som ungdommer har, og endel har det stritt. F.eks. den om han som vil skjule hvorfor han bor i fosterhjem. Samtidig blir det et dilemma hvis man skal unngå de bøkene som berører, fordi det kan være nettopp dem som gjør det verdt å lese, og han er jo en internasjonalt anerkjent og prisbelønt forfatter nettopp derfor. Vanskelig.


#18

Stompa sa for siden:

Ja, det der er en vanskelig balansegang, Charlie - men noen ganger vil det være riktigere å unngå en tematikk framfor å hente den fram, fordi det kan ta fokuset fullstendig bort fra teksten for enkeltelever. Man skal absolutt "se" hver enkelt elev sine utfordringer, men trenger ikke alltid ta dem opp. De fleste dukker jo opp gjentatte ganger ifbm dikt og noveller vi leser, men det å få en hel klasse til å lese en roman er såpass arbeidskrevende i seg selv at jeg helst vil styre unna sånne ekstrating.


#19

Stellebord sa for siden:

Jeg tenkte først på Vi som aldri sa hore, men den er både for lang og for nynorsk.

Også tenkte jeg på novellesamlingen Historien om fru Berg, men det er jo ei novellesamling.

Vanskelig! Jeg hadde aldri gode leseopplevelser i flokk som ungdom selv. Det er lite som vil treffe en hel klasse!


#20

Manitoba sa for siden:

Hva med "Nu, jävlar" av Heidi Linde? Jeg har ikke lest den, men det sies at den er veldig bra.


#21

Pamina sa for siden:

Gå inn og les på Uprisen - ungdommens litteraturpris, der kan du få mange gode forslag til bøker som er fengende og aktuelle.


#22

Hondacrv sa for siden:

Nei, jeg tror ikke det. Jeg tror ikke min VG2-klasse hadde likt den, den er fod dillete.



#24

Wix sa for siden:

Jeg syns det lett blir tannløst hvis du har som kriterie at det ikke skal kunne skje noe dramatisk i dem, liksom. Tror ikke man fenger ungdom med tøysete bøker med intetsigende temaer...

Helga Flatland: Bli hvis du kan. Reis hvis du må.
Tore Renberg: Kompani Orheim
Stig Sæterbakken: Ikke forlat meg
Simon Stranger: Mnem
Carl Frode Tiller: Hva som helst
Mattis Øybø: Ingen er alene

Hvis du mener du har skjøre ungdommer så bør du sikkert styre unna mine tips da. Men den "snilleste" av disse er kanskje Mnem.


#25

Stompa sa for siden:

Det kan absolutt skje noe dramatisk, men for å være konkret ønsker jeg å styre unna tema som å komme ut av skapet/undertrykt homofili samt alvorlig sykdom/dødsfall blant søsken/foreldre, muligens også selvmord. Det finnes hauger med andre tema å ta av, som ikke i samme grad er belastende for elever som har opplevd beslektede ting.


#26

Stompa sa for siden:

Jenteklær str 74 blir nok i minste laget for elevene mine, Minni. :humre:


#27

Daisy sa for siden:

:fnis:


#28

Røverdatter sa for siden:

Hva med noe av Åsne Seierstad, Helene Uri eller Linn Ullmann?



#30

Chablis sa for siden:

:knegg:

Hvordan kom den inn i denne tråden, jeg satt da og las tråden om hemmelig nisse. Ja ja har sletta nå.


#31

nokon sa for siden:

Eg har ganske gode erfaringar med "leseverkstad" på VG1 ST. Då har vi gått saman fire lærarar på fire parallellklassar, og lese to bøker kvar. Så har vi latt elevane velje mellom desse bøkene. Då er det rom for differensiering. Dei sterkaste hos oss har lese Morgon og kveld av Jon Fosse, som var litt ambisiøst, men veldig lærerikt, medan dei svakaste valde Yatzy av Harald Rosenløw Eeg eller Doppler av Erlend Loe. Det er veldig spennande å sjå, korleis for eksempel den gruppa som las Haiene av Jens Bjørneboe, plutseleg skjønte analogien og det gjekk eit lys opp for dei. På yrkesfag har eg også gode erfaringar med å lese Skyskraperengler.

Eg trur Ett öga rödt, som er nemnd under her, kan vere godt egna til å dekke dette med oversetting.

Når det gjeld dette kompetansemålet, går det jo an å få dekka det gjennom litteraturhistoriepensum også på VG2. Vi las utdrag frå Hamlet parallelt på norsk og engelsk, i fjor. Vi las også H. C. Andersen sitt "Skyggen", då vi kom til romantikken, og fleire svenske dikt.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.