Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Møkka-Obs eller vrang kunde?

#1

Hyacinth sa for siden:

(Ja, jeg vet jeg har laget en nesten tilsvarende tråd før, så det er mulig det er jeg som er Den Sure.)

Men altså, er det rart jeg har høyt blodtrykk?

Jeg var på Obs i dag. Jeg skulle reklamere på et par svømmebriller som hadde ødelagt strikk. Svømmebrillene ble kjøpt den 16. november, altså for 12 dager siden, og de røk andre gangen de var i bruk. Jeg traff en søt dame i den der bytte- og returboksen, og hun leverte meg en returlapp. Den skulle jeg ta med (sammen med de ødelagte svømmebrillene) til sportsavdelingen.

Etter å ha lett ganske lenge etter en ansatt, fant jeg to unge jenter sittende på golvet(!) ved en korg med barnesko. De signerte på returseddelen, tok brillene og ba meg hente nye. Jeg gikk. Jeg fant svømmebrillestativet. Det var ikke flere svømmebriller igjen. Jeg gikk tilbake og spurte. De sa at det ikke var sesong for svømmebriller (svømmer ikke folk hele året?) og at de ikke fikk nye før til sommeren. Jeg spurte hva jeg da skulle gjøre. De sa at jeg kunne kjøpe noe annet for returseddelen, men at den måtte brukes i dag. Jeg forklarte at det var svømmebriller jeg skulle ha, og tenkte vel for meg selv at dersom de ikke hadde svømmebriller, så ville jeg ha pengene tilbake. Jeg svarte at jeg ikke hadde så god tid i dag, og at det ikke var noe annet jeg skulle handle i dag.

Så kom det fra den ene blonde syttenåringen: Du kan kjøpe mat. Alle trenger jo mat! :nemlig: Det var først da jeg ble sur. Av prinsipielle grunner. Jeg vil IKKE ha mat. Jeg vil ha svømmebriller. Og har de ikke svømmebriller, så er nå det greit, men da vil jeg ha pengene tilbake. De forklarte at hvis jeg hadde kommet tilbake med brillene innen ti dager, så hadde jeg fått pengene tilbake. Jeg forklarte tilbake at svømmebrillestrikken røk i går, altså 11 dager etter at jeg kjøpte dem.

Jeg blir sur av to grunner, eller egentlig bare en, faktisk: At hvis jeg (i teorien) kjøpte en jakke og den ble ødelagt etter kort tid, så vil jeg jo ikke bli tilbudt en bukse i erstatning! Eller at det faktisk skulle bli krevd at jeg skulle ta en bukse i stedet! Jeg vil enten ha ny jakke eller pengene tilbake. Men på Obs må man tydeligvis kjøpe mat dersom de ikke har svømmebriller. Eller noe helt annet. En cd f.eks. Eller en pøntehubro eller noe. Og det som utløste mitt sinne, er det faktum at en blondine på sytten skal fortelle meg at alle trenger mat. Dette er et prinsipielt spørsmål for meg! Hva hvis jeg hadde kjøpt en sykkel? Beklager, men du kan kjøpe en annen vare for 5000 kroner, og det må skje i dag!

Alternativet var å ta med seg de ødelagte brillene hjem igjen. Hvilket jeg gjorde.

Mannen mener jeg oppførte meg idiotisk og at et par svømmebriller ikke er noe å bråke om. Han fatter ikke at jeg er opptatt av prinsipper når det gjelder småpenger. Han ber meg bli voksen.

Hvordan kan man forvente rettigheter når man ikke er opptatt av prinsipper, og har Obs lov å gjøre dette, egentlig?

Hilsen lite smidig.com (Fremdeles med et par ødelagte svømmebriller, og dobbelt så irritert.)

:sparke:


#2

Hyacinth sa for siden:

Jeg hadde faktisk kvitteringen, til og med! Helt tilfeldig, for jeg hadde kjøpt noe relativt dyrt samtidig med svømmebrillene og tok bevisst vare på akkurat den.


#3

Ine sa for siden:

Skjønner deg godt jeg.


#4

Fintdethei! sa for siden:

soulmate...., jeg kan finne på å argumentere for sånne ting. Stå på krava!


#5

Hyacinth sa for siden:

Mjo, men jeg er jo ikke kommet noe lenger. Tiåringen min har fremdeles ikke svømmebriller.



#7

Lille meg sa for siden:

Lurt at du tok med deg svømmebrillene tilbake, tenker jeg. Dette er selvsagt helt hårreisende.

Hvis du orker, så kan du jo kontakte obs!-ledelsen og høre om dette egentlig er måten de ønsker å møte kundene sine? :snill:

Når det er sagt, så har dette dessverre også litt med hva du egentlig ønsker å bruke tiden din på. Er prinsippene verd den tiden dette tar?

Ellers tror jeg at jeg ville ha gått tilbake til bytte- og returboksen og forklart situasjonen, og bedt om pengene. En blond tenåring som sier at "alle trenger jo mat" er liksom ikke den jeg stoler mest på i slike situasjoner.


#8

Chablis sa for siden:

Skjønner deg godt jeg.
Hadde sendt mail til Obsledelsen tror jeg, antar du får nye briller da.


#9

Hyacinth sa for siden:

Du har selvsagt rett. Jeg burde ikke bruke tiden på dette, og jeg har defintivt ikke godt av det.

Men ER det hårreisende? Mannen mener det er jeg som er teit. Det er muolig han har et poeng, han har nemlig hatt det før...


#10

apan sa for siden:

Jeg synes det var usannsynlig teit, og ville også gått tilbake til returboksen og informert om at du var blitt bedt om å kjøpe mat for tilgodelappen.


#11

arrow sa for siden:

:fnise:

Ja du er nok litt trassig, og i praksis har jeg erfart at om man vil ha penger tilbake i en hvilke some helst butikk, må man være det. Det er nesten uhørt fra de bak disken å gjøre noe slikt. Nå er det jo mest for seg selv og sine omgivelser man ikke bruker tid og energi på småting, men altså, jeg er også ganske irritert over hvor vanskelig det er å få en penger tilbake ordning i butikker. Fra butikkens side er det solgt er solgt, og pengne er nå mine holdning. Her om dagen fant jeg en regnjakke av en type som jeg visste min mor var på jakt etter. Jeg spurte om jeg kunne få kjøpe den og om den ikke passet få pengene tilbake. Det hele skulle skje innen samme dag, men fordi jakken var til nedsatt pris kunne de ikke gjøre dette. For noe tull egentlig for de kan gjøre hva de vil om de legger en smule velvilje til. Det er en måte å fange kundene på. Riktignok synes jeg Obs her har vært ganske smidig når det gjelder å bytte.


#12

mammaugla sa for siden:

Tja, tja, har du god råd så kan man jo hisse seg opp og stå på krava eller man kan velge om man rett og slett driter i det.

Hva om du hadde hatt skikkelig dårlig råd?
Da er det jo ikke bare bare å bruke svømmebrillepengene på noe man ikke trenger (heller ikke mat mener jeg).

Jeg mener du har rett, men jeg er usikker på om jeg hadde orket gjøre noe annet enn å kjøpe mat selv og kjøpt briller et annet sted neste gang (jeg har god hukommelse på butikker jeg ikke liker).


#13

Hyacinth sa for siden:

Men det var egentlig ikke en tilgodelapp, for det gir de visst ikke. De opererer med retursedler som bare kan brukes umiddelbart.


#14

Hyacinth sa for siden:

Det synes jeg også, men bare hvis man skal bytte i en tilsvarende vare.


#15

Daisy sa for siden:

Det er jo ikke en bytting, det er en reklamasjon! Du har krav på lik/tilsvarende vare eller penger tilbake. Bare send mail til Obs du.


#16

Lille meg sa for siden:

Det ER hårreisende. :nemlig: Jeg tror jeg i din situasjon kunne "kommet i skade for" å bli en svært lite hyggelig kunde som ville lurt på om det "var noen voksne jeg kunne snakket med". Eventuelt bare "Jeg vil snakke med din overordnede, jeg.".


#17

Flubby sa for siden:

På OBS'en jeg jobbet på ville du fått igjen pengene dersom du kunne fremvise kvittering. Uten spørsmål.


#18

Hyacinth sa for siden:

:gaah:

Har noen en mailadresse til Obs?

Jeg sendte en modifisert kopi av innlegget mitt til dem (tok bort det med pøntehubro, blant annet...), men de hadde bare en sånn kommentarboks på hjemmesiden deres, og der fikk jeg beskjed om at en feil hadde oppstått.


#19

Veronal sa for siden:

Det var en reklamasjonssak og de skulle gitt deg pengene tilbake. End of story.

En dag jeg har tid skal jeg dele rekamasjonssaken vi hadde gående med Fkellinjen etter at de urettmessig påsto at vi hadde passert en bom i Østfold hvor vi aldri hverken har vært eller ville hatt anledning til å passere. Vi holdt ut ganske lenge til tross for at det bare var 20 kr som sto på spill. (Hvilket vi til slutt fikk refundert, tjohei!)


#20

Flubby sa for siden:

Jeg foreslår heller at du printer ut et klagebrev, og sender det pr post.


#21

annemede sa for siden:

Jeg tenker litt begge deler.
Men jeg hadde nok selv blitt litt provosert av tenåringer som sitter på gulvet, og bare det er jo grunn god nok til å sende en klage, på den rette dagen. :sparke:

Ellers, man kan bytte ut strikket i svømmebriller med buksestrikk, men jeg synes du burde fått en kompensasjon. Noe jeg egentlig regner med at du kommer til å få når du sender en e-post til OBS.


#22

Pelle sa for siden:

Daisy har rett. Det er en reklamasjon og kjøpsloven gjelder. De kan tilby reparasjon av vare (retting, lite sannsynlig her), ny vare eller penger tilbake - dvs du hever kjøpet.


#23

Heddamor sa for siden:

Hvis de ikke kan reparere dem eller gi deg nye briller innen rimelig tid, har du krav på pengene tilbake ifølge kjøpsloven.


#24

millact sa for siden:

Jeg er på din side og tenker likt, prinsipp rett og slett.


#25

safran sa for siden:

Dette er en reklamasjon, og forbrukerkjøpsloven trer i kraft. Når de ikke kunne gi deg tilsvarende vare, kan du kreve å få pengene tilbake.


#26

Malus sa for siden:

Jeg hadde reagert som deg, og deretter banket i bordet med at de bryter kjøpsloven.


#27

Luvi sa for siden:

Jeg blir nesten litt matt av kommentaren om at om du hadde kommet tilbake innen 10 dager så hadde du fått pengene tilbake. De ansatte burde vært inneforstått med reklamasjonsretten, de har ingenting med byttefristen å gjøre. Jeg skjønner godt du blir irritert, for som flere har skrevet før; du har rett på tilsvarende varer eller å heve kjøpet. Selv om det er "bare" et par svømmebriller (nå aner jeg ikke hva de koster) så synes jeg dette var slett kundebehandling og det burde de få en tilbakemelding på.


#28

Skremmern sa for siden:

Hun har unektelig et poeng, da! :nemlig:


#29

Veritas sa for siden:

Pøntehubro. :lol:


#30

Tjorven sa for siden:

Jeg kunne funnet på å hisse meg opp og gjøre akkurat det samme som deg. Og mannen min hadde ristet på hodet akkurat sånn som din mann. For vi damene har helt rett, selvfølgelig, men er det verdt all irritasjonen vi bygger opp? :vetikke:


#31

Røverdatter sa for siden:

Jeg hadde kjøpt noe annet uten å lage mer fuzz, men så er jeg ekstremt konfliktsky og lite prinsippiell, så ikke høre på meg.


#32

Nenne sa for siden:

Visvas! De har ikke vært det minste greie. HI har kjøpt en vare som var defekt og dette er en reklamasjon, ikke et bytte. Hvis hun hadde kommet tilbake med hele, fine briller og sagt at hun ville ha dem i en annen farge, DA hadde de vært greie hvis dette var behandlingen, men varen hun har fått holder ikke mål og da handler det ikke om å være grei eller ikke, hun har rettigheter som de ikke har oppfyllt og kan kreve pengene tilbake.

#33

Sonar sa for siden:

Dette hadde jeg ikke gitt meg på! Verdien er helt uvesentlig her synes jeg.
Har du tid og ork, så stå på krava :ja:

Jeg er ganske overbevist om at de har svømmebriller i sortimentet hele året!


#34

Bloppy sa for siden:

Du tror ikke hun kan mene OBS`en som hun bruker å handle i da? At de pleier å være ganske smidige på det?

Her har åpenbart de ansatte fått alt for dårlig opplæring når det kommer til forbrukerkjøpsloven og reklamasjoner.
Klart du har krav på pengene tilbake om de ikke kan tilby deg tilsvarende vare eller at de får fikset på den som er ødelagt!


#35

Maz sa for siden:

Livet er enklere om en dropper prinsipprytteri som dette. Det koster mer enn det smaker. MEN når det er sagt. Jeg er veldig prinsipprytter.

Har vært mot normal real med Expert i en reklamasjonsak og sitter nå etter drøye 2 måneder uten PC....


#36

Hyacinth sa for siden:

:knegg:

Jeg tror hun med Obs her mente sin egen lokale Obs-butikk.


#37

Harriet Vane sa for siden:

Du må kontakte Coop (coop.no), Hyacinth. OBS er bare en av mange Coop-butikker.


#38

Hyacinth sa for siden:

Mail til Coop, da kanskje? Jeg tenkte kanskje det var litt overkill å kontakte hele Coop-systemet bare for et par svømmebriller, men kan jeg gjøre det?


#39

Chanett sa for siden:

Men gikk du ikke tilbake til der hvor man leverer inn retur/reklamasjoner?


#40

Hyacinth sa for siden:

Grrrr! :stigende blodtrykk:

De VIL ikke ha mail frra kunder heller, vil de? Coop.no har et tilsvarende skjema som Obs på sine hjemmesider. I går var det feil på mailsystemet deres, i dag får jeg beskjed om at mailadressen min er ugyldig! Hva pokker!


#41

Hyacinth sa for siden:

Joda, det var de som ga meg returlapp og sendte meg inn i avdelingen.


#42

Hyacinth sa for siden:

Åja, tilbake igjen etterpå? Hm, nei, det gjorde jeg visst ikke. Jeg kom rett og slett ikke på det. Jeg tror jeg var for sint.


#43

Tallulah sa for siden:

Hadde ikke Obs! en reklame hvor de skrøt av hvor lett det var å bytte eller å få pengene tilbake for ikke lenge siden?

Jeg syns de var dumme, og jeg hadde nok blitt rasende selv. Men jeg hadde ikke gitt meg og gått tilbake til servicedisken og klaget.


#44

Malus sa for siden:

Send mail hit (sakset fra coop.no):

Coop Norge Varesikring

For spørsmål og klager på produkter etc.
E-post: [email][email protected][/email]


#45

dharma sa for siden:

Møkkatenåringer!

Skjønner godt du ble irritert.


#46

Chanett sa for siden:

I min verden tar man ikke diskusjonen med de inne. Butikken. De kan jo ikke skrive ut eller fikse noe. Det er de i informasjonen ( som de heter på vår obs) som tar slike ting.


#47

Hyacinth sa for siden:

Ja, du har nok et poeng. :knegg: Jeg får gå tilbake dit.


#48

Husfruen sa for siden:

Jeg har fått pengene tilbake når buksen ikke falt i smak hos sønnen min, men det var jo dagen etter jeg kjøpte den.

Men den der med at "det er ikke sesong" irriterer meg litt. Folk svømmer jo hele året som du sier. Jeg skulle ha en aerobic-matte her i vår.. nei, det var ikke sesong for det. Så da måtte jeg vente til høsten :dåne:

Jeg hadde også blitt rimelig irritert. Når du har kvitteringen så har du da krav på pengene tilbake!


#49

Hyacinth sa for siden:

Jeg kjenner at jeg er aller surest over å ha blitt fortalt at alle trenger mat. :sur: Provoserende møkkajente!


#50

Husfruen sa for siden:

Men alle trenger ikke mat akkurat den dagen.. Man kan jo ha handlet inn for en uke eller en mnd. Og da trenger man ikke mat med mindre man får en tilgodelapp og kan bruke i løpet av det neste året.


#51

lilium3 sa for siden:

Hadde nok vært der jeg og :nemlig:

Det er ikke bare å bytte ut med buksestrikk altså... "Strikken" på svømmebriller er i gummi/silikon og av en helt annen kvalitet enn buksestrikk. Bare for å ha det sagt... :rolleyes:

Når de ikke kan bytte i samme vare er det ikke spørsmål om noe annet enn penger tilbake siden det er reklamasjon. Det er liksom svømmebriller du trenger, ikke noe annet. Lykke til!!


#52

annemede sa for siden:

Hva er det å himle over? Det finnes svømmebriller som ikke har gummi/silikonbasert strikk, og dersom det ikke er svømmebriller inne så har jeg tidligere foretrukket det fremfor ingen svømmebriller.

[img]http://www.bing.com/images/search?q=sv%c3%b8mmebriller&amp;view=detail&amp;id=ACD0B3F2274FDAD7BECE60B018D590A74118D58A&amp;first=0&amp;FORM=IDFRIR[/img]


#53

Hyacinth sa for siden:

Jeg setter gjerne inn en buksestrikk i de ødelagte brillene, jeg, men hullene er så små og pirkete at jeg tviler på at jeg får noe mer enn en sytråd gjennom der, dessverre.


#54

Candy Darling sa for siden:

Altså, om du bruker uforholdsmessig mye energi på det eller ikke, kan jeg jo ikke svare på, men du har i hvert fall retten på din side.

Du har en vare som har en mangel. Butikken har rett til å forsøke å fikse varen - det er ikke aktuelt, virker det som. Da har du rett på omlevering eller å heve kjøpet. De kan ikke gi tilby omlevering, så da har du rett på å få hevet kjøpet. Det er enkelt-penkelt, og jeg hadde bare gått tilbake til infoskranken og informert høflig, men bestemt at du ikke vil ha noen lapper med restriksjoner, du vil heve kjøpet. Ferdig.

Hilsen fru KrangletifemårmedMacogvant


#55

OlleVia sa for siden:

Sånne ting kan jeg også bli vanvittig sur og rasende for, du burde fått pengene tilbake. Nå er kostnaden med svømmebriller kanskje ikke så store, men det er jo som du sier, hva om det er en sykkel som blir ødelagt. Skal du da kjøpe mat for de tusen det koster? Nei, jeg hadde tatt en telefon til obs ledelsen, eventuelt høre med forbrukerombudet først.

Stå på!


#56

Tove sa for siden:

Jeg synes det er flott at du står på for dine rettigheter. Ser det er mange som ikke hadde orket å gjøre det for så lite, men et par svømmebriller koster 2-300 kroner, og for meg er ikke det småpenger. Det er alt for mange som bare godtar at penger går tapt, framfor å stå på litt ekstra for det de har rett på. Jevnt over virker det som om storparten av folk har så mye penger at hundrelapper ikke "teller".


#57

Hyacinth sa for siden:

De kostet 129,-. Ikke allverdens, altså, men jeg blir sur over behandlingen. Særlig av de derre blondinekommentarene. :sur:


#58

Hyacinth sa for siden:

Drar opp igjen denne for å fortelle at de ringte fra Obs i dag, etter å ha fått mail fra meg. Jeg har aldri hørt noen person beklage så mange ganger, jeg sa at det var greit, men hun holdt ikke opp å beklage. :knegg: Hun sa at alt var håndtert feil, og hun skulle bestille nye svømmebriller til meg med en gang, og hun skulle ha oppvask med de to ansatte på golvet og det meste de sa. Jeg la til at jeg jo ble irritert og at jeg muligens ikke var like saklig i ordvalget (jeg sendte en nesten-kopi av hovedinnlegget til dem), men hun skjønte meg så godt at det ikke var måte på. :knegg:

Vel vel. Jeg er mest fornøyd med at hun ristet blondinene litt for meg. :) Men nye svømmebriller er også kjekt, for vi har ikke klart å få tak i maken, og de er bare de som er tette.



#60

Blomst sa for siden:

Jeg er enig med deg....og jeg har ikke godt av det jeg heller (mannen ble overgitt når jeg gikk tilbake med et to dager gammelt brød)

Men jeg tror jeg hadde tenkt som så (hvis de ikke hadde fler svømmebriller) at jeg kjøper bare en forbruksvare istedet, men hadde hun jenta sagt det hun sa til deg, hadde jeg IKKE gjort det...skjønner?

Stå på :)


#61

Filifjonka sa for siden:

Skjønner godt at du ble irritert av de useriøse blondinefjortisene, men jeg hadde antagelig ikke giddet å styre med det for 129 kroner. Jeg hadde nok rasket med meg noe mat (som man alltid trenger :knegg:) og kjøpt svømmebriller et annet sted.


#62

Høyt&amp;Lavt sa for siden:

:grineler: av den pøntehubroen din!!
JEG skjønner deg godt, sikkert derfor jeg ler så jeg detter av sofan snart, mens mannen her i huset synes det var teit. :knegg: Mannens kommentar (mens hansnøftet etter høytlesningen) Det der er sånne teite greier du pleier å gjøre det der!

:leste bare halve tråden:


#63

Hyacinth sa for siden:

JA! Det var jo derfor jeg ikke kjøpte mat! Ellers kan det hende jeg ville gjort det. Jeg vil bare ikke bli fortalt det av blondiner på sytten.


#64

SpetakkelRandi sa for siden:

jeg syns du bør sende en klage... til leder.
Jeg er helt enig med deg. DÅRIG kundebehandling.


#65

Sonar sa for siden:

Har du gått videre med saken?


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.