Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Kan noen hjelpe meg å mene noe om pris på bruktbil?

#1

Hyacinth sa for siden:

Har lovet noen gamle å hjelpe med å selge bil på finn.

Det er en blå VW Bora, 2001-modell, kjørt 107 000, ok stand, helt nytt batteri, men noen små kollisjonsskader (type søyler i p-hus). Skadene anslått til ca 7-8000 å fikse.

Hva kan den selges for? De gamle vil ha 50 000, er det realistisk?


#2

kokosbolle sa for siden:

Jeg synes ikke det høres realistisk ut, med tanke på bulkene.


#3

Taien sa for siden:

Jeg var inne på Finn nå og kikket litt på tilsvarende biler.
Det som teller for den bilen "dine" gamle skal selge, er at den har gått litt kortere enn andre biler av samme type på Finn.
Ellers så ligger prisen der inne mellom 27/28 000 -70/80 000.

Jeg ville nok prøvd å sette den i 50 00, men de bør være klar over at det KAN bli problemer og da kunne gå ned i pris. (Evnt sette den høyere enn 50 000 slik at den kan prutes ned til ønsket pris men med den risiko at ingen tar kontakt?)


#4

Hyacinth sa for siden:

Flott! Takk for svar!


#5

mrc sa for siden:

Når en bil begynner å bli en del år, så betyr nødvendigvis ikke småbulker så mye. Men samtidig, hvis det er bulker der rust har slått til, eller det er slik at det kan komme til å gjøre det, blir jeg med en gang litt skeptisk. Samtidig kan rust på ytre chassis være ganske grei å hanskes med kontra rust en del andre steder. "Parkeringsbulker" kan i noen tilfeller lønne seg å få fikset, men i en del tilfeller ikke.

Hvilken motor er det i denne?Er kanskje en del større ting som står for tur på neste service? registerreim- og vannpumpeskifte ved 10 år kanskje? Andre ting som skal tas servicemessig ved 120 000?

Et tips når en slik skal legges ut på Finn kan være å kalle det en Golf Bora e.l. Tror flere søker på Golf, og strengt tatt er det en Golf med annen rompe og annet ansikt ;)


#6

Hyacinth sa for siden:

Takk for svar! Jeg vet dessverre ikke motorstørrelsen. Skal sjekke. Jeg har heller ikke sett skadene. De stakkars nitti år gamlingene er leie seg for å måtte selge sin kjære bil, jeg tror det var en tung beskjed for gamlefar å få vite at han ikke kan kjøre mer.. Men sånn er det jo.


#7

mrc sa for siden:

Motorstørrelse, motoreffekt (i kW, ikke hestekrefter - men det er bare å multiplisere med 1,36, så har man kW->HK). får du også oppgitt ved å legge inn registreringsnummeret inn på f.eks. [url]www.mekonomen.no[/url].

Ellers er det jo også et spørsmål om hvor gamle dekkene er, hvor lenge det er til den skal på PKK osv...

Bestefar innså greit selv når det var på tide å kvitte seg med bilen. Kunne fortsatt greit kjøre, men ble jo ikke brukt så mye, så da kunne de jo også spare penger på å heller ta taxi.


#8

Obelix sa for siden:

Spander 2000,- og ta en bruktbiltest på NAF.
De setter en ca pris for de.


#9

Charlie sa for siden:

Obelix har en god ide. At det følger med vurdering av tilstand fra NAF er ofte veldig positivt, og kan gjøre at folk som meg :meg: tør å kjøpe bruktbil direkte og ikke via forhandler. Man kan få flere potensielle kjøpere av det, rent bortsett fra at man får en vurdering av pris.

De som driver med bil har bruktbillister over alle modeller/ år, og så tar NAF en vurdering ut fra det ifht bilens tilstand. Så prisen som settes er ikke tatt ut av lufta. Om man får prisen ved salg kommer an på så mange ting, også farge på bilen og andre subjektive ting. Men da har man ihvertfall et utgangspunkt.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.