Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

De beste og verste bilene ...


#2

mrc sa for siden:

Dessverre ingen korreksjon i henhold til kjørelengde hos TUV ser det ut som. Tallene fra Svensk Bilprovning er også basert på PKK, men oppgir også gjennomsnittlig kjørelengde for hver bilmodell - og en del biler er i snitt kjørt mer enn dobbelt så mye som andre, og det påvirker naturligvis også hvor mye feil man ser - en del elementer blir mer slitasjeelementer. At man her f.eks. ser Porsche 911 på topp handler bl.a. om at de gjerne er lite kjørt. Biler som MB E-klasse og Passat er gjerne modeller med høyt gjennomsnitt på kjørelengden. Mye småbiler kjøres også ganske lite.

Dekra-rapportene fra tyskland er sånn sett mer interessante, da de vekter feil forskjellige feil på en annen måte og segmenterer på kilometerstand i stedet for alder.

Men at Sharan, Alhambra og Galaxy gjør det dårlig er ikke noe nytt. Men samtidig tipper jeg ofte man vil se at litt eldre slike eies av store familier med kanskje ikke den beste økonomien for vedlikehold. Så vidt jeg husker fra de svenske tallene er dette også biler med ganske høyt bruk.


#3

vestlandsfanden sa for siden:

TUVrapporten er vel den tyske PKK. Ser man nærmere på hva som er avdekket av feil utgjør defekte lyspærer en veldig stor del. Tror resultatene her gjenspeiler vedlikehold i vel så stor grad som byggekvalitet.
Støtter mrc i at DEKRA er en mer interessant rapport.


#4

mrc sa for siden:

Dekra er vel også basert på PKK, så jeg vet ikke om det er flere organer som står for PKK i tyskland, eller om det er samme tallmateriale satt opp på en litt annen måte. Og som jeg var inne på - når feil ikke vektes, vil ting som lyspærer kunne påvirke.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.