Jeg skal ha meg bil og ønsker piggdekk. Kombinasjon nylig tatt lappen og at veiene er som en skøytebane gjør at jeg ønsker det. Men mannen er uenig og sier at piggdekk er bare bedre akkurat når veiene er is, sånn som nå i Oslo/Akershus og at det ellers på vanlig vinterføre gir dårligere veigrep.
Er det riktig?
Ja, det er det de sier i alle fall. Men jeg er ikke glad i piggfritt. Vi kjøpte ny (brukt) bil i fjor vinter, og den hadde splitter nye piggfrie vinterdekk på - og jeg syns de er mye dårligere enn piggdekkene jeg er vant med å kjøre med. Vi bor på et sted med mye vinter, og siste biten opp til oss er ikke saltet.
Jeg har nettopp bestilt piggdekk, skal sette de på i morgen. Jeg bor i Akershus. Jeg leste en artikkel som anbefalte uerfarne sjåfører (meg) å ha piggdekk. Ellers aner jeg ikke, men de piggfrie jeg har er ubrukelige for tiden hvertfall. Må jeg stoppe i en oppoverbakke går det galt, og i dag måtte naboen dytte meg ut fra gårdsplassen. De skal være bra dekk,og de er ikke for gamle, så jeg aner ikke hvorfor de ikke virker.
Vi bor på toppen av en bratt bakke i en by med mange bratte bakker, og det er mye glatt føre om vinteren. Og det er ofte dårlig brøytet/saltet/strødd. Den korte perioden vi hadde piggfrie dekk var helt håpløs, og jeg har kjørt bil i 27 år og er ikke en uerfaren sjåfør.
Jeg bor i Akershus og har ikke behov for piggdekk. Veiene saltes stort sett så det er sjelden det er glatt på hovedveiene. Føret vi har hatt de siste dagene er ekstremføre som jeg nok ville tenkt meg om et par ganger før jeg kjørte på uansett dekk dersom jeg følte meg veldig usikker.
Bor du sånn til at du ofte må opp bakker som kan være isete og dårlig strødd/brøytet/saltet eller ofte besøker et sånt type sted ville jeg vurdert pigger. Men siden din mann mener du ikke trenger det regner jeg med at den problemstilingen ikke er tilstede og ville nok hørt på han. ;)
Jeg har ikke kjørt på pigger på mange år og har ikke savnet det. Selv ikke når føret var helt håpløst tidlig i uken. Jeg kom meg frem på holka og hadde ingen uhell eller nesten-uhell. Man må kjøre etter forholdene og pigger kan gi litt falsk trygghet i så måte.
Vi bor på toppen av en liten men bratt bakke. Og den er såpeglatt av tykk is akkurat nå og en god del av vinteren. Hovedveiene er jo fine men det hjelper ikke når jeg føler meg usikker og må opp og ned bakken for å komme meg hjem/ til jobb. Mannen har kjørt bil i 24 år og mener jeg bare må lære meg :sur:
Vi bor også i Akershus og mannen er veldig fornøyd med å ha bytta fra piggfritt til pigg. :nemlig: (Han har hatt lappen i snart 15 år, så det står ikke på det her.)
Vi kommer aldri til å kjøre på annet enn piggdekk. Har lang bakke opp til huset og vinter 8 måneder i året. Men mulig jeg ikke har stemmerett her siden jeg bor i nord. :knegg:
Jeg kjører også på piggdekk siden ex bor et sted der det hverken strøs eller saltes. Så etter å ha bodd der ble det pigg på meg, og jeg har ikke gått tilbake.
Jeg har kjørt piggfritt i flere år, men bestilte piggdekk til den nye bilen. Vi har en lang bakke mot huset vårt, og det er virkelig noe helt annet å kjøre med piggdekk.
Tja, jeg har kjørt på piggfritt i flere år, og går ikke tilbake.
Pigg er bedre på våt is, ellers ikke.
I fjor fikk endelig NAF ut fingeren og testet pigg mot piggfri halvveis i dekkets levetid, da fikk pigg juling på alle punkter.
Du skal ikke ha kjørt langt på asfalt før de piggene som fortsatt sitter der er flate.
En forskjell på pigg og piggfri er at det visstnok er litt nøyere hvilket dekk du har til hvilken bil på piggfri, de må altså passe til bilen.
Piggdekk er vel jevnt over bedre på alle typer vinterføre, når de er nye, mens piggfritt fint kan være bedre når piggene begynner å bli slitt.
For noen år siden hadde vi en BMW X5. Det sto splitter nye piggdekk på denne da vi kjøpte den, og vi byttet selvfølgelig ikke ut.
Den andre vinteren vi hadde denne bilen, så kjørte vi fra Trondheim til Mosjøen. Var normalt vinterføre, med både snø og stedvis isdekke. Jeg kan med handa på hjertet si at det var en forferdelig tur... Vi hadde ikke grep på bilen i det hele tatt, og det å miste kontrollen på en så stor bil er ikke noe man ønsker.
Det ble bytte av dekk umiddelbart når vi kom hjem, og da til piggfritt. Bilen lå atter en gang som støpt på veien, uansett føre.
Mannen konkluderte med at både var piggene litt slitt på de gamle, samt at gummien på dekkene hadde blitt hard, og dermed ikke hadde det samme veigrepet lengre.
Med unntak av denne bilen, så har vi kjørt piggfritt i mange mange år, og har aldri hatt problemer med det. På is, type blankhålke, så er de vel ikke like gode som pigger, men selv her har vi ikke hatt store problemer. (4hjulstrekk og nyere biler med ESP hjelper jo mye her)
Jeg kommer opprinnelig fra kysten i nord og bor nå i øst Telemark, og kjører jo derfro mest herfra og østover til Oslo området.
Bor du langs kysten hvor det ofte er speil is så synes jeg piggdekk er et sikrere valg. Men da bør du også skifte dekkene "ofte". Hvis ikke så kan du drite i piggdekk å heller kjøre på dekk som er laga for å kjøre uten pigger og som har en gummiblanding tiltenkt dette formålet.
Piggdekk med slitte pigger er grufullt sammenlignet med piggfrie som er slitt til tilsvarende mønsterdybde er min erfaring.
På hvit vei så er jeg 100% overbevisst om at piggfrie dekke gir meg mest comfort og minst like bra veigrep som piggdekk.
På våt is så er det jo ingenting anna enn rallydekk som fungerer. Tester viser at pigg jevnt over er bedre enn piggfritt her.
I fjor vinter så tror jeg vi hadde 1 dag med våt is her hvor jeg bor.
I år har vi hatt 2,5. Den siste halve dagen så var isen så godt som smelta bort med unntak av på parkeringsplasser.
Jeg jobber i ambulansetjenesten og vi kjører der på piggdekk på våre biler. Nabo stasjonen har i flere år kjørt med piggfrie dekk og dem er super fornøyde med den løsningen.
Men vi sliter også ut flere sett med dekk iløpet av en vinter.
Det er en enorm forskjell på hvordan bilen oppfører seg på starten og slutten av brukstida. Når dekkene begynner å bli slitt så er det som å kjøre en jævla 3 tonns slede som ikke går slik du vil hverken opp eller ned bakker.
Edit: Vi sliter ikke ut et eneste dekk på jobb... Vi ødelegger/mister piggene
Det Carrera og Lommelun sa. Skal du ha piggdekk så må de skiftes ofte - litt slitte er de skrekkelige.
Jeg kjører piggfritt. Jeg kjører ca tredve tusen per år, så jeg tør uttale meg med tyngden av en viss erfaring når jeg sier at du ikke kan sammenligne pigg/ikke pigg uten videre. Piggfritt dekk er alt fra ubrukelig til virkelig gode dekk.
Jeg foretrekker viking sin contactserie til mine biler. Nå driver jeg akkurat og prøver ut de aller nyeste, versjon 5, og jeg er ellevill av begeistring. Piggdekk skal jeg ikke ha. Jeg bor også på toppen av en bratt bakke i Akershus, forøvrig.
For 10 år siden bodde jeg på en husmannsplass på fjellet ikke så langt fra Lillehammer. Opp dit var det en flere kilometer lang bratt vei. Det bodde omtrent 3 andre personer i dette området, så det var ikke her brøytebilen eller strøbilen kjørte først, for å si det slik.
Den første halve vinteren jeg bodde der hadde jeg piggdekk. Dekkene var 2 år gamle. Jeg ble stående midtveis i bakken mange ganger. Faktisk gikk jeg vel hjem minst halvparten av gangene jeg var ute med bilen selv om det var rimelig normalt vinterføre.
Jeg ble lei av å traske opp den lange veien, så jeg kjøpte meg nye dekk. Piggfrie. Etter det ble jeg stående EN gang og det var en dag med skøyteis. Til og med strøbilen måtte gi opp den dagen. Jeg bodde på samme stedet i to vintre etter dette og hadde veldig sjelden problemer.
Jeg har kjørt piggfritt siden. Jeg bor nå øverst i Gudbrandsdalen. Her er det tradisjonelt stabilt vinterføre med snødekke, men de siste årene har vi hatt mye is her også. Jeg bor på toppen av en bratt bakke og kjører generelt mye dårlige og bratte veier. Jeg ligger også tett opp mot 30.000 km i året. Jeg stortrives med piggfrie dekk.
Jeg kjøpte ny bil i sommer. På den var det med relativt nye piggdekk. Jeg vurderte faktisk å selge de og kjøpe piggfrie, men snøen kom før jeg rakk å få gjort noe med det, så nå kjører jeg piggdekk for første gang på 10 år. Jeg hater det. Rett og slett. Ikke sitter de spesielt godt på, de bråker som et helvete på bar asfalt og kjørekomforten er ikke mye å skryte av heller. Det er Nokian sine Hakkapelitta dekk fra i fjor som sitter på bilen.
Jeg kommer til å skifte til piggfritt igjen enten i løpet av vinteren eller senest neste høst. For oss er det dessuten et viktig argument at man ikke har lov til å kjøre på piggdekk i Tyskland. Siden mannen min er tysk, er vi der relativt ofte og det er upraktisk å ha piggdekk på bilen også av den grunn. Hovedsaken er likevel at jeg opplever at piggfrie dekk passer meg mye bedre.
Mannen min jobbet forresten 9 år på et sted som ligger 1000 meter over havet (i Rondane). Han hadde 13 km bratt og svært svingete fjellvei som arbeidsvei hver eneste dag. Han kjørte en Peugeot Partner (uten 4WD) med piggfrie dekk. Kun et par ganger i løpet av de 9 årene kom han ikke opp. De dagene sto alle andre også, uansett dekktype.
Vi hadde en Volvo V50 som jeg tror vi hadde Nokian på. Kjørte dekkene en halv vinter, og neste vinter så var de ubrukelige. Jeg skulle kjøre barna på sole og barnehage, og ja...det var blankis, men jeg har aldri slitt så mye som da. Jeg skled sidelengs og jeg vet ikke hva, på flat mark. Jeg satte fra meg bilen og gikk med guttungen opp til barnehagen den dagen :knegg:
Mannen trodde jeg overdrev, så han skulle ta en prøvetur for å sjekke. Jeg ble henvist til å kjøre den andre bilen til vi hadde fått nye dekk. (nå var Volvoen ei kjelke på vinterføre uansett dekk da)
Om man skal velge pigg eller piggfritt kommer vel mye an på bilen også. Er vel endel eldre biler som man sikkert best kjører med pigg.
Vi har en Tiguan og en BMW 5 serie nå. Begge på piggfritt. Begge bilene er godt rustet med ESP og man må omtrent bruke makt for å få dem til å slenge på glatta. Tiguan mest. BMWn er bakhjulsdrevet, så den kan man tyne til å slippe om man vil.
Mannen har også en Porsche som han bruker mye på vinteren. 4 hjulsdrevet og fin vinterbil. Kjører denne også på piggfritt, uten problem.
(da vi hadde den Volvoen jeg nevnte, så valgte jeg faktisk å kjøre Porschen på de dagene det var verst føre. Mye mer "bakkekontakt" og mye mer kontroll over bilen.)
Mannen påstår også at det er en ting til som er viktig om man skal velge piggfritt, og det er at man stoler på at det faktisk er gode dekk. Mange er så negativt innstilt til piggfritt, og dermed kjører man mer nervøst. Jeg tror det er noe i det.
Jeg var kjempeskeptisk den første tiden med piggfritt på våre biler, og ja...jeg kjørte nok mye mer nervøst. Følte meg ikke trygg i det hele tatt, og forbannet de dekkene. Helt til jeg turte å kjenne på at de faktisk fungerte. Da slappet jeg av, og jeg ble en tryggere sjåfør.
Vi har hatt vår andel Volvo opp gjennom årene, og for all del...tipp topp biler, etter de aktuelle tiders standard. Har kjørt både 360, 240, 850, og vært fornøyd. 850 var vel den beste, så vidt jeg husker. (midt på -90 tallet)
Men V50 var et sorgens kapittel. Vi hadde egentlig hoppet av Volvokjøret og gått over til Tyskerne, men så fikk vi en skikkelig god leasingavtale gjennom svigerfar, som jobbet i Volvo, så vi kunne ikke si nei.
Den første vi hadde var kjøremessig grei nok, men mandagsbil av klasse, så den sto mer på verksted enn vi hadde den hjemme i perioder. (og da selvfølgelig mens mannen var på jobb...)
Vi fikk etter mye om og men avsluttet den avtalen pga bilens historie, og i en overgang så lånte vi svigerfars bil. Denne var med sportsunderstell, og den var et mareritt på vinterføre. Det verste var at den var så lav under, så om det var litt sporete i gata her, så tok den nedi. Sier vel sitt når en Porsche 911 har større bakkeklaring enn Volvoen... 911 er IKKE høy under, for å si det sånn.
Volvo har ikke vært et tema her i huset etter V50.
Vi har piggfritt på begge bilene.
Mannen kjører mye hele året (kjører i jobben) og foretrekker piggfritt når som helst.
De få (og det er virkelig få!) dagene vi hadde trengt piggdekk for å komme opp bakken tar vi på hurtigkjettinger. :filer:
Jeg har bakkestartet på holke med piggfrie dekk, og det gikk like fint som om det skulle vært sommer og sol. Og jeg er ikke så utrolig erfaren, jeg liker ikke å kjøre bil egentlig. :knegg:
Vi fikk med piggfrie på bilen vår. Elendig! Det er jeg som bruker den mest og jeg klaget min nød mange ganger. Lell mente mannen at piggfritt var så bra ( han har piggdekk selv) at han bestilte nye året etter, dvs i fjor. Hver gang jeg ikke kom meg løs (flere ganger i uka) ringte jeg han og klaget min nød. I år er det nye piggdekk på bilen, og det er en drøm å kjøre!!
Eg bur ute i havgapet, og her er det større sjanse for is enn snø på vegen. Eg har køyrt med piggfritt i ca. 10 år, og den einaste gongen eg har stått fast var i fjor. Kjørte bilen fast i 50 cm laussnø, hadde vel neppe hjulpet med pigger då.
Men min erfaring er at det er større forskjell på kvaliteten på piggfritt kontra pigger. Vi kjøpte bil der det følgde med piggfritt, og dei var heilt elendige. Hadde bedre feste på sommardekka faktisk. Så dei bytte vi ut med litt dyrare piggfrie, og hadde ingen problem etter det. Men mange føler jo ein ekstra trygghet med piggdekk, og til sjuande og sist er det jo det som er viktig.
vi har hatt piggfritt i noen år nå, og det funker greit det altså, men en dagi året kommer jeg meg ikke opp bakken. Det er stort sett den første dagen det er skikkelig snø, sånn 2-3-4-5 cm nysnø, nullføre og sleipt. Jeg prøver, jeg kommer bare halvveis, og så glir jeg uten kontroll for fem flate og håper jeg ikke treffer noe på min ferd, og at jeg stopper før jeg treffer lekeplassen... den dagen hater jeg bilen, dekkene og bakken.
Neste dag også, for da har jeg så vondt i magen av nervøsitet, men så har det enten blitt måket, skrapet, saltet, strødd, frosset på eller regnet bort, så da ordner det seg. Det var en dag i fjor, og en dag i år (så langt), begge årene første dag med snø.
Men nå er dekkene på bilen vår nok kjørt så langt at vi skulle ha nye da. Vi snakket om pigg/piggfritt og har vel ikke helt bestemt oss, så kom vinteren så vi måtte legge om, og ja, så har vi de nå. Burde hatt nye, skal definitivt ha nye til neste år. Men hvordan pokker vet jeg "hva som er rette dekk til bilen"? de vi har nå fikk vi med (nye) da vi kjøpte bilen, men om det er rett dekk til bilen vet jeg ikke, jeg vet ikke egentlig hvilke det er heller...
Ja, hvordan vet man at man har de rette dekkene til akkurat den bilen man har? Når vi kjøper bil så kommer den jo med en type dekk og hvordan vet jeg at de er gode nok?
Pigger hjelper deg ihvertfall ikke den dagen med nysnø, så mye er sikkert. :)
Når det gjelder hvilke dekk som passer til en gitt bil er det vel å høre med fagfolk som gjelder.
Jeg har gode piggfrie dekk, og bortsett fra på hålkeføre sitter de bedre enn piggdekkene gjorde, synes jeg. Blankholke tilsier dog buss eller taxi til jobb.
Det er sant nok om det vàr bare nysnøen, men isen under og det sleipe nullføret gjør ikke de piggfrie ideelle heller... Men vi har neppe optimale dekk til bilen, og skal ha noen andre til neste vinter.
Etter morgenens snøfall kan jeg informere om at mine fine nye pigger er en million ganger bedre enn de piggfrie jeg hadde før. Jeg sklei ikke på en eneste en av mine faste skliplasser, og kunne tilogmed stoppe i oppoverbakker uten å lage kø bak meg etterpå.
De piggfrie var bare to år gamle (og jeg tror det var gode dekk i utgangspunktet, de var hvertfall et kjent merke), men jeg syns de var glatte allerede i fjor, og i år var de uforsvarlige selvom sporene var mer enn dype nok. Det skal kanskje nevnes at jeg har gammel bil som ikke har fancy anti-noe-som-helst.
Vi har nesten ny bil, et år gammel, med veldig gode dekk sier mannen. Men de er piggfrie og som i dag så sklir jeg litt, (måtte flytte bilen på den fantastiske issklibakken/parkeringen våres, og føler jeg ikke har god nok kontroll. Så jeg kjører rett og slett ikke i dag eller dager som dette.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.