Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

V70, Passat eller Legacy?

#1

Mauser sa for siden:

...


#2

Sir Limpalot sa for siden:

Jeg ser du har fått med deg hvor gode automatkassene er på passat, men vil understreke allikevel: Hvis du skal ha automat og ikke har tid til å skru skal du ikke kjøpe Passat.
Subaru er også japansk, forresten.

Selv er jeg veldig fornøyd med Saab 95, som oppfyller alle kravene dine, har kjørt på min 70K de siste to åra, uten nevneverdig kluss.


#3

Niobe sa for siden:

I de årsmodellene ville jeg styrt unna Passat. Mye småfeil på det elektriske, blant annet. Småplukk, men likevel irriterende nok når man står der med en bil som velger å bare låse opp dørene foran, f eks. Vi har vært en del her som har hatt Passat fra de årene, og vi har alle hatt samme problemene. Men, ja, den fremdeles veldig fin ut da vi kvittet oss med den, så lite rust.


#4

Mauser sa for siden:

Hvis de får olje i blant holder de en stund på bensinbilene. TDi-en tygger dem i stykker uansett. Men så hadde jo VW for seg at livstidsfylling var en god løsning. Og det er det jo, hvis man aksepterer at livstid = 150' km. BMW var på samme kjøret, men med litt bedre kasser.

Subaru er japansk, men rettet mot eksportmarkedet, i hovedsak USA, UK og Australia, så de var tidlig ute med å sette av litt plass bak rattet. Og Legacy får jo gjerne litt skryt for kjørekomfort, kvalitet og fremkommelighet - men jeg har aldri eid en, så jeg aner ikke.

SAAB er vurdert, og det finnes et par på markedet, men det er jo en heller utrygg delesituasjon nå da.


#5

millact sa for siden:

Min bror har V70. hatt et par av dem, veldig fornøyd. God plass i bilen.


#6

Observatøren sa for siden:

Vi har Legacy nå, og er strengt tatt veldig fornøyd. Kjøpte en 2006-modell for drøye to år siden, den har gått som en klokke. Den har hatt ett problem med eksosanlegget - og dermed cruisekontrollen, men det var hverken dyrt eller tok lang tid å fikse.

Nå har vi en rar lyd i bilen, så på nyåret skal den inn på service.

Den har også bare 2 gode seter i baksetet. Midtsetet bak er med sele fra taket i bagasjerommet. For oss har ikke dette noe å si - jeg vet ikke hvordan dette er på de andre modellene du ser på? Det går fint å sitte tre voksne der.

Grunnen til at vi nå ser på ny bil, er at Legacyen er veldig lav under. Vi kjører en del til fjells på dårlige veier. Mannen har imidlertid konvertert fra Audi til Subaru-elsker takket være denne bilen. Han ser nå på den nye modellen som kommer på nyåret.


#7

Harriet Vane sa for siden:

Jeg funderer på V70 og Legacy. Plass er fint. Automat og 4WD er finere. Mannen ønsker seg en Peugot 2008.


#8

Sir Limpalot sa for siden:

Det bekymrer meg ikke et sekund, selv om Saab forsvinner er ettermarkedet for deler alt for profitabelt til at det blir umulig å få tak i deler, spesielt siden det er flere andre biler fra GM som deler motor og drivverk. :)


#9

mrc sa for siden:

Hvis man skal ha original Xenon på en del slike biler, så er det vel en tidlig generasjon pærer som man har ganske lite av på ettermarkedet og som kan være ganske dyre?

Legacy med automat fra perioden er vel fryktelig tørst. Bilene var tørste i utgangspunktet, og med automat ble det nok så mye verre. Har vel ellers hatt inntrykket av at automatgirkassene Subaru brukte på denne tiden blir svært gammeldagse og bilen kan raskt føles til å ha langt mindre motor enn den egentlig har.

Ja, oljeproblemet med automatkassene er velkjent. Samme kan man vel si om turbo på rundt 200 000 km. Riktignok er det vel en del som har fikset dette med en ganske enkel rens kontra å bytte turbo-en som verkstedene gjerne har foreslått. 2001 Passat, altså etter facelift og en del andre oppdateringer (3BG), har et langt bedre rykte enn 97-00 (3B). Her kan man vel si at en bil som har gått rundt 200 helst burde ha fått kassa skifta/overhalt nettopp hvis man ikke har en eier som kan dokumentere at han over mange år har bytta olje oftere...

V70 har jeg også inntrykket av har hatt litt automatkasseproblemer, og generelt også mye småproblemer.

Det er vel for disse generasjonene fra Subaru ikke samme 4WD-system på bilene med automat og med manuell. Det er mao. ikke 50/50-løsning. Lurer på om det ikke var 90/10-fordeling i utgangspunktet, og annen konstruksjon på flere områder. Styr unna modeller med spesielle fjæringsløsninger - hvilken noen av modellene med litt større motor har blitt levert med. Så vidt jeg husker er det vel ikke luftfjøring akkurat, men funksjonen blir på en måte litt av det samme. hydralikk var det vel heller ikke helt... husker ikke hvordan den løsningen var. En kompis fant i hvert fall ut at det var satans dyrt når dette måtte skiftes, og endte vel om med en ombygging til tradisjonelt understell.

Du har jo fordelen av å kunne gjøre en del ting selv hvis det er problemer. Her vil jeg kanskje tro at Subaru kan være den som det er vanskeligst å finne tredjepartsleverandører av deler til her til lands? Sett slikk er vel deler generelt kanskje billigere både til V70 og Passat, om ikke Subaru selv er svært rimelige i utgangspunktet.


#10

-ea- sa for siden:

Jeg har kjørt Subaru de siste femten år og er svært fornøyd (først 1800 og så Legacy). Automat har jeg derimot ikke hatt før nå i det siste, og da på min 2002-modell.
Men tørst? Joda, men man skal kjøre svært mye hvis det er drivstofforbruket man går konken av. Det oppveies fint av de lave verkstedregningene (om noen).


#11

kokosbolle sa for siden:

Du kan få mannens 520 98-modell automat 150hk for en billig penge. Overlegen kjørekomfort. Har kjørt 220' km.



#13

-ea- sa for siden:

Gratulerer med ny bil. Rull pent! :)


#14

Mauser sa for siden:

... og hva er billig?



#16

Mauser sa for siden:

Tah. Skulle du kommet med før, Fräulein!


#17

kokosbolle sa for siden:

Så'n ikke før, dessverre. Er skinnseter og greier. :lokker: :knegg:


#18

Slettet bruker sa for siden:

Nå som du er ferdig med å ordne deg bil kan du bestemme om vi burde kjøpe en touran fra 2011 til 279' eller en fra 2005 til 160'. Bil per laveste månedsutgift med god plass til tre barn og ekstra nødplass eneste kriterium. Lånefinansieres, ingen egenmekking whatsoever.


#19

Mauser sa for siden:

Kjøp den nyeste, og selg etter tre eller fire år. Gamle VW koster, og da er garanti greit å ha. Koster marginalt mer og er en billig forsikring. Litt uflaks med den gamle, så er både finanskost og verditap spist opp ift den nye.


#20

kokosbolle sa for siden:

Enig med Mauser, kjøp ny. Jeg elsker vårt nye glis. Eneste aberet er nybil-lukten. :gal: Jeg blir klinkokos av nybil-lukt. Ugh.


#21

Mauser sa for siden:

Hvorfor menn blir så opphisset av lakk & lær? Det lukter ny bil.


#22

mrc sa for siden:

Enig. Gå for det nyeste. Det er 120 000 i forskjell, men en del av dette får dere tilbake når de nye selges. Den nye vil jo også ha flere år med garanti/reklamasjonsrett, og det gir bedre forutsigbarhet. Hvis den eldre også har rullet et stykke, så begynner det etter hvert å bli litt slitedeler som skal byttes ut. Kanskje må den ha nye dekk også ganske snart?

Det er kanskje litt over 2000 kr ekstra per mnd, men langsiktig sett er nok dette noe dere sparer inn mye av.


#23

Mauser sa for siden:

Ny registerreim på plass. Drivakselmansjett måtte også byttes, og etter litt plundring og gladvold mot en segerring som kilte seg er det i orden igjen.

Følg med på den spennende fortsettelsen der en liten oljelekkasje skal oppspores, og alle oljer, plugger, pluggledninger og filtre skal byttes. Vil jeg klare å tilbakestille serviceindikatoren?


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.