Finner du en gammel Mazda 626, som ikke er full av rust, er de omtrent umulige å ta livet av.
Min 88-modell hadde gått 650 000 når jeg måtte parkere den pga rust, det var 16v-modellen med 150hk, morsom bil, og ble kjørt deretter. ;)
Glemte å nevne: Vi har nå hatt to sånne som bilcrossbiler, de har blitt torpedert, gått på taket, truffet autovern og prøvd å fly.
Skiftet forstilling 3-4 ganger forrige sesong (Volvo 240 inn i hjulet knekker forstillinga på hvilken som helst bil), men uten ekstern hjelp har den ikke sviktet EN GANG!
Motoren bare går og går, har ikke tatt en eneste drivaksling eller en eneste girkasse.
Med 7 000 omdreininger av startplata på racingdekk, og komplett rabiat kjøring resten av heatet gang på gang på gang er det ikke mindre enn imponerende!
Eneste de er litt sære på er at de må ha skikkelig olje, ikke noe billig mineralsk tjuktflytende.
Har sagt det før, og sier det igjen: Tror fanden meg jeg skal skaffe meg en sånn som bruksbil, igjen, når den gamle Saaben sier takk for seg!
Finnes sikkert en masse gode alternativer, altså, men akkurat denne kjenner jeg godt. :)
Carina og Corolla som begynner å bli noen år blir raskt spist opp av rust. Det som i hvert fall tidligere het "Svensk Korresjonsinstitutt" elns. hadde også en undersøkelse for noen år tilbake som viste at dette sammen med noen eldre Kia og Huyndai-modeller var det som gjerne raskest ble tatt av rusten.
Har en kompis som kjøpte en Corolla for 1,5 år siden som vel var gått ca. 100 000 km (97-mod). Så relativt greit ut rustmessig, men etter første vinteren på saltet E18 var det skjedd ting... Og det skjedde raskt... bremserør, a-stolper, skjerm og skjermbuer - i oppheng er det en del, men ikke blitt kritisk enda.
Her bør det være noen som har tatt jevnlige behandlinger for rust på bilen, og man bør absolutt fortsette med det. Men likevel, en del av stedene som raskt kan bli angrepet her kan være vanskelig å beskytte seg mot...