Vores Prius, som vi kjøpte 1 år gammel med nybilgaranti nå i september, har når den er litt skittent (og det blir den fort, siden den er perlehvit) en del pittesmå rustfargede pletter på dørene. Plettene kan gnubbes av med fingerspissene/negl, og blir da helt borte. Men etter et par dager er de tilbake, sammen med skittet.
Bilen har bare vært i børstefri vaskehall et par ganger, og blir nå spylt med en liten Kärcher ca. en gang hver uke.
Ruster vores bil opp fra under lakken ? Jeg skal uansett til forhandleren med det, men det hadde vært fint med innspill herfra også.
Om du kan spore hull i lakken er det bekymringsverdig, på den andre side, sprut fra veien kan legge seg som bitte små dråper og være rustfarget. Det trenger jo ikke være hakker i lakken, skjekk med lupe. Sandsprut og lignende kan om uhellet er ute fort lage hakker, selv i helt ny lakk så ingenting er utelukket. Gjør grundige undersøkelser, om det er rust vil det være synlige hull i lakken.
Om det er eget ansvar å holde lakken kan man komme langt med resin-stifter, vokser og lignende som vil beskytte. Lakk er jo ment å vare i mange år så det kan være garantisak. Kanskje noen andre vet mer om nybilsgarantier.
Kjent problem på lyse (hvite, sølvfargede) biler. Hvis du ser nøye etter vil du finne rustflekker på plastdelene også. Det er avriv fra bremseskivene foran (glødende stålpartikler) som smelter seg fast i klarlakken og som begynner å ruste. De vil forsvinne av seg selv etterhvert som de ruster bort, og de skader ikke lakken i særlig grad, i hvert fall ikke mer enn hva man klarer å polere bort.
Fenomenet har antakelig blitt mer utbredt etter at bilprodusentene ble pålagt å bruke vannbasert lakk, fordi den er mykere og gir bedre feste for disse stålpartiklene.
Mørke biler er like utsatt for dette, bare at der ser man ikke rusten.
Dette er vel ofte festet sammen med asfalt på lakken, så tror ikke det er det at det smelter seg fast i så stor grad? Kan vel være både fra bremser, samt fra andres pigger, fra kjettinger osv.
En omgang med skikkelig (les miljøfiendlig...) avfetting, så bruker mye å være borte. Hadde bilen fult av slik, men avfetting påført via poleringsvatt ble det meste borte. Clay vil også være en mulighet - er en del mer jobb, men blir veldig bra. Men slike behandlinger krever også at man polerer bilen noen ganger i året etter at dette er gjort...
Mulig at teflonbehandling (type lakkforsegling) av lakken gjør at slikt ikke fester seg så lett. Koster vel 4-5000 kr for førstegangs behandling, så rundt 1500 kr for etterbehandling hver 1-2 år. Lakken kan miste litt glans av dette, men bilen skal bli veldig lett å renholde etterpå. Bilen skal heller ikke poleres e.l. med dette. Høyttrykksvask med såpe skal normalt holde sies det. Ingen erfaringer selv...
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.