Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

All PR er god PR? Kontroversiell reklame

#1

tink sa for siden:

Jeg sa noe tidligere i dag om at all PR er god PR. Innafor ei viss grense mener jeg at dette fortsatt stemmer. Men det går altså ei grense et sted.

Help reklamebyrå har hengt opp plakater som gir seg ut for å være barns etterlysninger av foreldre. Jeg bor ikke i Oslo og har ikke sett disse. Så jeg er usikker på om jeg ville ha skjønt poenget eller blitt bestyrtet dersom jeg så disse, eller barna mine så dem.

Hva synes dere?

Lenke til NRK-artikkelen:
www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7970787


#2

Tallulah sa for siden:

Jeg har ikke sett dem, men jeg tror ikke all pr er god pr. Man skal treffe målgruppen og oppleves relativ for dem. IKEA har en veldig bred målgruppe, og kan derfor tillate seg mer enn om man skal treffe en smal gruppe. Hvis advokatene disse ønsker oppfatter dem som useriøse kan de risikere å få søkere som ikke passer og da har kampanjen mislyktes.


#3

tink sa for siden:

Det blir galt når man spiller på følelser tenker jeg. At folk blir lei seg eller bekymret, så skulle det egentlig bare være festlig. Not good.


#4

ingling sa for siden:

Jeg har sett dem, og tenkte først at det var noe tragisk som lå bak. Så leste jeg resten, og en tilsvarende lenger borti gaten, og da tenkte jeg at dette må være et slags stunt og at det egentlig var ganske smakløst. Jeg skjønner fortsatt ikke helt hva de vil oppnå, egentlig.


#5

Mandino sa for siden:

Storesøster på 6 la merke til begge disse på samme lyktestolpe i går og lurte veldig på hva det var - det sto jo "Pappa savnet". Jeg kjente jeg ble litt uvel først, men skjønte at det var noe muffins da jeg så den med mammaen henge på andre siden. Syns ikke dette var noen god reklamekampanje.


#6

Maz sa for siden:

Det er forskjell på PR og reklame.

Når det gjelder PR og publisitet stemmer det til en viss grad at all PR er god PR.

Reklame er noe annet. PR er ikke reklame. All reklame er ikke god reklame.


#7

Tallulah sa for siden:

Maz, en dårlig reklame kan føre til dårlig pr.


#8

Maz sa for siden:

Tja, men du får publisitet og kan få oppmerksomhet. Rekame som oppfattes som dårlig kan likevel være god. Dersom god reklame defineres som at den selger produktene.

Spørsmålet er vel om negativ omtale, som dårlig PR, på lang sikt er negativ, eller er oppmerksomheten det får på lang sikt positiv likevel. Jeg sier ikke at jeg er enig her, for jeg tror publisitet kan være negativ.

Poenget mitt er jo at utsagnet om at all PR is good PR ikke kan oversettes til all reklame er god reklame.

Reklame og PR er ikke det samme.


#9

Tallulah sa for siden:

Nei, menni denne tråden er det absolutt på sin plass å snakke om PR. Og du sier at til en viss grad finnes det ikke dårlig pr. Jeg er uenig.


#10

Sure Eplet sa for siden:

Smakløst og spekulativt. Dessuten husker jeg ikke hva firmaet heter eller hva det gjør, selv om jeg leste artikkelen tidligere :knegg:


#11

tink sa for siden:

Men det kan være du hadde husket det om du var på leit etter noen av produktene de tilbyr. Eller etter å ha lest om saken enda flere ganger, i ulike aviser.

Når det er mye støy rundt et firma eller et produkt, så ender man gjerne opp med å sjekke ut produktet for å se om det er så ille eller bra, som alle sier.

Jeg vil gjerne høre mer om definisjonsforskjellen på PR og reklame. PR er mer generelt forhold til publikum, kjøpere. Mens reklame er spesifikk informasjon om produkt eller firma. Med tanke på at jeg også kan gå til bake til butikken og reklamere på dvs klage på et produkt?

:confused:


#12

Teofelia sa for siden:

Kortversjonen:

I mitt hode er reklame vanligvis forbundet med annonsering og ren markedsføring: reklameplakater, avis- og web-annonser, kino-, radio- og TV-reklame mm. Dette er ting man har laget selv, vanligvis betaler for å få lov til å vise frem og som man stort sett har full kontroll på utseende, tekst og budskap på.

PR er mye større. Det omfatter alt som publikum leser, hører og lærer om bedriften/produktet og som bidrar til å forme publikums oppfatning av bedriften/produktet eller hva det nå er man har PR om: det omfatter for eksempel informasjonsbrosjyrer, firmaets nettsider, "stunts" man gjør for å få oppmerksomhet, alt som skrives eller sies om firmaet/produktet i media, på sosiale medier eller andre steder hvor folk snakker sammen. Åpenbart er dette langt vanskeligere for en bedrift å kontrollere.

Reklame er, for ordens skyld, altså en del av bedriftens PR-arbeid.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.