Sola sa for siden:
Caravelle, 6-seter combi eller 8-9-seter personbil? Årsmodell slutten på 90-tallet, 98-2000 kanskje?
Hvilke foretrekker Dere, og hvorfor?
< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?
Bilsnakk.
Sola sa for siden:
Caravelle, 6-seter combi eller 8-9-seter personbil? Årsmodell slutten på 90-tallet, 98-2000 kanskje?
Hvilke foretrekker Dere, og hvorfor?
mrc sa for siden:
Combi fra den perioden kan man vel nå ominnrede til personbil uten at det koster noe annet enn et lite gebyr til biltilsynet. Ettersom den er over 10 år er det vel ingen avgiftsendring, og man får da fjernet veggen og satt inn andre seter.
Combi-reglene forsvant vel i 2001 eller noe slikt?
Sola sa for siden:
Ja, jeg skrev litt fort her, ser jeg nå. Jeg tenkte mest på innredningsforskjellene, 6-seteren med 4-seters sofabenk vs feks en 8-seter med 2 seterader pluss de 2 setene helt fremme.
Jeg liker combi-innredningen fordi det bl.a. er vegg bak setene. På den annen side virker den 4-seter-sofaen litt smal og trang. Det er argumenter for og imot innredningen jeg er mest interessert i, for bilene er vel i utgangspunktet like å kjøre, motormessig osv?
Chanett sa for siden:
Jeg er for tre rader i feks caravelle eller hiclass. Himmelsk å spre ungene og sittekomforten er elendig i combibil.
mrc sa for siden:
Ja... Gamlingens firma hadde et par slike i kombiversjon på slutten av 90-tallet. Det lille jeg satt i baksetet ga inntrykk av at det var "noe benkaktig". Dette var Transporter i lengste versjon, så litt usikker på om det var andre seter i Caravelle - vil tippe ikke.
Spørsmålet blir kanskje hvor ofte man ser for seg å frakte Store Ting slik at man trenger bagasjeplassen, men samtidig ønsker en ganske sikker vegg mellom bagasjerom og baksetet - som har plass til fire....
tinkadott sa for siden:
Ikke den med smal benk. Ikke godt å sitte der. Barneseter kan vippe litt. Vi har 2+3+2+2 i vår.
Chanett sa for siden:
Vi har 2+3+3 og hvert sete er et eget sete. Det er feks plass til tre bakovervendte barneseter (fra 9 kg) ved siden av hverandre og hvert sete kan reguleres seperat. I en kombibil med smal benk kan ikke rygge reguleres og det er en seterygg og et sete for alle fire setene. Setet er også grunt.
LilleRosin sa for siden:
Vi har Caravelle, og den dagen jeg GIKK inn i bilen for å feste ungene i setene, var himmelsk! Ingen prolaps i det man kjemper med beltene. Masse plass, og god sittekomfort.
Aberet er bensinsluket.
Sola sa for siden:
Du påpeker akkurat det jeg vil frem til også. Har dere trepunktssele på de midterste setene også? Det har ikke de bilene jeg har sett på, hatt.
Chanett sa for siden:
Kun topunkt i midten, så der er bakovervendt barnesete festet.
Sola sa for siden:
Ja det er jo greit. Jeg trenger ikke 8-9 seter men har hatt en slik bil tidligere og det var bare drømmebilen. Hadde ofte ungene på hver sin seterad osv. Vi kjører mye langt når vi først skal ut å kjøre, vi er ofte på fjellet med all slags ski og snowboardutstyr, camping osv.
Lommelun sa for siden:
Caravelle av typen lang modell kombi (3 seter i bredden) utgave har plass og sittekomfort langt over en personbil.
I min svigerfars bil så er det i praksis 3 separate seter som står der.
Sola sa for siden:
Hvordan er den lange å kjøre på vinterføre?
mrc sa for siden:
Har kun kjørt modellen med firehjulstrekk, og det hjalp nok på for framkommelighet og tildels stabilitet på noen typer føre. Tror nok ellers ikke disse litt eldre er spesielt gode på vinterføre. Har ikke prøvd nyere modeller, men det jeg har erfaring med er fra årsmodellene som ble nevnt som aktuelle her.
Ellers vil jeg si at det nok kan være greit å unngå de minste motorene her - litt usikker på hva som var det minste i den lange versjonen, men i hvert fall den vanlige versjonen ble levert med et par motorer som var alt for liten for bilen....
Lommelun sa for siden:
Lang Caravelle syncro / 4motion er svært gode på vinterføre.
Min svigefar har en Caravelle Syncro fra slutten av 90-tallet...
Jeg jobber som ambulansearbeider og på jobb har vi Caravelle med både 2 og 4-hjulstrekk.
4-hjulstrekken er 1 år gammel nå med 170hk og er en eminent bil å kjøre både på sommer og vinterføre.
Forhjulstrekken er som en normal forhjulstrekt bil på vinterføre. Dårlig sammenligna med en med drift på alle fire, men fungerer bra.
Vi har kjørt Caravelle/Transporter på min arbeidsplass de siste 12 årene og kun hatt 4wd det siste året.
Vi har kommet oss frem overalt på alt slags føre, men har måtte bruke hurtigkjetting i de verste bakkene ved vanskelig føre.
Hadde Caravellene hatt en annen pris så er jeg ikk ei tvil om hvilken bil jeg ville hatt på privaten. Kombinasjonen av plass, komfort og kjøreegenskaper er svært god spør du meg.
Enig med MRC om at de minste motorene (ca 90hk?) blir i minste laget.
130hk er mer enn nok. 170hk er luksus.
Sola sa for siden:
Jeg er helt enig i at caravelle er dyre ja. 700000 kr for en 15 år gammel bil som har gått 300 000 km virker vanlig. Men de er fantastisk å kjøre og helt utrolig praktiske for en travel familie som oss.
Huldra sa for siden:
Vi har 2 caraveller. En 95modell og en 05modell. Begge er lange utgaver. Den gamle med skikkelig skillevegg bak baksetene. Baksetene er helt greie og det er ypperlig plass der. Problemet vårt er at det bare er ei skyvedør og det i kombo med bakovervendte stoler er noe dritt. Jeg synes den er ypperlig på vinterføre, hakket bedre enn 05modellen synes jeg.
05mod har 2+2+3. Digg seteløsning men da er bagasjerommet mye mindre (bortskjemt med plass i den andre)
Drømmen er en caravelle, lang, syncro, 2+2+3 og med 2 skyvedører. :hjerter: men de koster skjorta og mer så det skjer vel aldri.
Sola sa for siden:
Jeg har nettopp prøvd en 8-seters 97 modell, og en 6-seters 99 modell combi. Det var stor forskjell i kjøreopplevelsen. 99-modellen var mye kjappere, om det går an å si det, den virket mer presis når jeg svinte, feks i rundkjøringer. Den var også mye tøffere og finere innvendig :D
Men... det var de setene da... en bitteliten sofabenk, virker det som i forhold til de gode setene i 8-seteren. Men, der hadde alle fempunktssele, og det er et stort pluss, synes jeg.
mrc sa for siden:
Men husk at kombibilene som er over 10 år gamle kan omregistreres uten spesielle kostnader for å få inn andre seter. altså trenger man setene etc. Det kan det være at man finner hos bilopphuggere o.l. Kombireglene forsvant vel i 2001 elns....
Også varebiler som er over 10 år kan man sette inn seter i uten å betale avgift.
Chanett sa for siden:
Og minibusser over en viss alder er rimelige å omregistrere.
mrc sa for siden:
Vil tro det er ti år som gjelder der også. Men merk at alt dette gjelder i henhold til når tid de ble registrert i Norge. En 10 år gammel bil importert for 5 år siden og registrrert som varebil må man fortsatt evt. vente i 5 år før seter kan settes inn uten avgift.
Sola sa for siden:
Eller hva med Multivan da? Er de like gode å kjøre som Caravellen, tenker spesielt på snø og vinterføre.
mrc sa for siden:
Multivan er vel i bunn og grunn samme bilen, i noe mer påkostet utgave når det gjelder utstyr og interiør - mer personbilaktig på noen punker, kanskje mer støyisolert osv. Kjøreegenskapsmessig vil jeg ikke tro det er de store forskjellene mellom modellene fra samme periode - det vil i så tilfelle bare være utstyrsrelaterte elementer.
Multivan er vel like stor som "kort" Caravelle/Transporter.
Sola sa for siden:
Da blir det Caravelle combi på oss i morgen! De fleste har anbefalt den andre utgaven, den med separate seter, men for meg var det viktig å ha 3-punkts sele til alle pluss den skilleveggen som sikrer bagasjen bedre. Det er stort sett ungene jeg har med meg i bilen og derfor tenker jeg at den litt smale sofabenken blir god nok å sitte på for dem. De sitter meget høyt og har god oversikt i bilen.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.