I dag da jeg skulle kjøre på butikken var jeg så uheldig å smelle rett inn i en annen bil.
Jeg kom kjørende ned en ganske så bratt og svingete bakke. Jeg hadde lav fart for vet at det i denne bakken er sykt glatt. På vei ut av den ene svingen ser jeg en bil som står med halve bilen og fronten i grøfta nederst i bakken i siste sving. Resten av bilen står med rumpa ut på min side av veibanen. Alt skjer så fort, men jeg rekker såvidt å tenke tanken på å legge meg over i motsatt kjørebane for å greie svingen og unngå å kjøre inn i den utkjørte bilen. I det jeg såvidt har rukket å tenke tanken kommer det en bil i mot og jeg skjønner fort at jeg ikke har noe valg. Jeg må fortsette i min kjørebane og sannsynligvis smelle inn i den utkjørte bilen. Jeg legger meg så langt mot midten av veien som mulig for å prøve å minimere smellet med den utkjørte bilen. Men fy F hvor det smalt! :neiognei: Jeg kjører litt frem for å få parkert ved en busslomme sånn at jeg ikke står i veien for andre biler. Skjelven stopper jeg bilen og går ut for å se på bilene, skrive ned reg.nr på den utkjørte bilen og legge igjen en lapp med mitt tlf.nr og ring meg så fort som mulig. :sukk:
På min bil er høyre baklykt helt knust og skjermen bak har sprukket opp og fått seg en stor og stygg bulk. Den andre bilen fikk en liten bit av venstre baklykt knust og noen riper i lakken. Jeg fikk litt sleng med hodet og nakken. Det føltes litt ubehagelig der og da, men føles ok nå. Litt "stiv", men det kan jo være for at jeg har vært anspent i hele dag. :vetikke:
Jeg setter meg tilbake i bilen, snur og kjører hjem. Samboeren min leter opp eieren ved hjelp av reg.nr og prøver å ringe. Men vedkommende tar ikke tlf. Han ringer så til NAF for å si i fra om at det står en bil halvveis ut i veibanen og at denne bør bli hentet så fort som mulig før det skjer flere ulykker.
Ca. en time etter mitt kræsj drar min kjære på jobb, da har NAF bilen akkurat kommet på stedet for å kjøre bort bilen. Og en halvtime etter det igjen ringer eieren av bilen.
Han er lei seg og beklager at bilen sto i veien. Han hadde kjørt rett ut i grøften og sto bom fast på vei til jobb. Han hadde ingen varseltrekant liggende i bilen som han kunne sette opp. Han hadde ingen sjanse til å komme seg opp hverken av egen hjelp eller ved hjelp av folk som dyttet. Og valgte derfor å gå fra bilen og ta bussen på jobb. Han er tidlig ferdig på jobb i morgen og vi avtalte å møtes i morgen ettermiddag i forhold til skriving av skademelding og forsikring.
Det jeg lurer litt på er hvem sitt ansvar er egentlig dette? Må jeg forberede meg på at dette kan bli dyrt, og at det er jeg som må ta dette på forsikringen min? Eller er dette ene og alene hans skyld? Ingen varseltrekant og fragått bil som står med rumpa ut i veibanen?
Jeg føler virkelig ikke at dette er min skyld! :trasser: Hadde jeg valgt å kjøre over i motsatt kjørebane hadde jeg smelt rett i fronten på den møtende bilen og det kunne jo virkelig blitt ille.
Det er påbudt å ha varseltrekant liggende i bilen. Tenk å bare gå fra bilen sin slik? Det er jo direkte uansvarlig. Selvfølgelig er det hans skyld og han burde være glad det ikke gikk verre enn bulker og skraper på bilene.
Det vil være hun som kjørte på bilen som må ta saken på sitt selskap, og om forsikrinsselskapet mener han har opptredt uansvarlig så sender hennes selskap krav helt eller delvis til hans selskap for å få tilbake pengene som de har lagt ut.
Det kan ikke være så enkelt. Man har et ansvar for å sikre stedet dersom man har kjørt utfor. Man kan da ikke sette fra seg bilen sin hvor som helst og så tenke at det er andres feil om de treffer den.
Nei, det kan godt hende. Men i følge veitrafikkloven skal man kunne stoppe for hindringer, alt fra parkerte biler til mennesker som ligger i veibanen. :vetikke:
Jeg sitter på regnskap på et bilverksted, så jeg vet at det mest sannsynlig blir sånn om hun ikke velger å dekke skaden selv eller kommer til en annen enighet med eieren av den andre bilen privat. ;)
Blir nok din feil er jeg redd.
Du får heller prise deg lykkelig over at dt ikke var en mor med barnevogn og 3-åring i hånda du ikke klarte å stoppe for, i den grad det er noen trøst...
Du skal ta høyde for alle hindringer foran deg. Enig med resten om at det blir din feil. Jeg sitter forresten også å lurer på hvordan din bil har fått skader bak.
Uten at jeg vet det vil jeg tippe at det er ILY som får skylden for uhellet, men at han som hadde satt fra seg bilen kan få sin egen utbetaling avkortet fordi han har vært uansvarlig. Man skal kunne stoppe på siktstrekningen man har, så med mindre bilen sto rett rundt en skarp sving har HI ansvar for å kunne stoppe.
Tipper skaden bak kom fordi at ILY lå såpass langt ut at det var bakre hjørne på hennes bil som traff den andre. Da ryker lykta, og bakfangeren er stort sett av plast, så den kan sprekke langt innover fra hjørnet.
Dere sier dessverre det jeg frykter. At det er min "feil". Vi får se hvordan det går i morgen. Er fullt klar over dette med at man skal kunne stoppe ved mulige hindringer. Men grunnen til at jeg er litt usikker i dette tilfellet er at det ikke var satt opp varseltrekant og at bilen var gått i fra. Det gikk litt fort da jeg skrev HI så skjønner at dere lurer på hvordan det kunne bli skader bak.
Vanskelig å forklare skrivende men dette er altså da en bratt bakke med mye svinger og det er såpeglatt i disse svingene. Veien gruses, men grusen vil aldri ligge i svingene. Så det er alltid glatt. Det er faktisk utforkjøringer her flere ganger i uka. Vi kjører ofte denne strekningen flere ganger om dagen og vet hvordan man må kjøre og kjører etter forholdene ved å ha lav fart. Jeg kom ut av en sving og fra den svingen og ned til neste sving (hvor denne bilen sto) er det bare noen få meter og bratt. Alt skjedde i løpet av noen sekunder, jeg ser bilen som står der, ser bilen i motsatt kjørebane komme rundt svingen på vei opp og skjønner at det ikke er noen mulighet å bruke deler av motsatt kjørebane for å kjøre forbi den utkjørte bilen. Jeg begynte selvsagt å bremse da jeg så bilen, men istedenfor å få stoppet bilen begynte jeg å skli. Jeg kjørte så langt jeg kunne mot midten av veien for å begrense sammenstøtet. Men klarte ikke å stoppe og bilen skled med bakenden i bakenden på den stående bilen. Bilen som kom i mot stoppet og han er vitne til at jeg ikke hadde høy fart og til hva som skjedde. Og ja selvsagt så er jeg glad for at det ikke var en mor med barn jeg kjørte på! Jeg tar det på min kappe at jeg ikke fikk stoppet siden min bil var i fart mens den andre var i ro. Men det føles så feil om jeg må ta hele ansvaret når jeg mener eieren av den andre bilen var uansvarlig ved at han ikke hadde satt opp varseltrekant og faktisk gikk i fra bilen. Nå er jeg jo glad for at han ikke sto der, og at det var han jeg meiet ned. Naboen min kom kjørende like etterpå og hadde akkurat samme problem. Men han hadde ingen møtende bil og fikk brukt motsatt kjørebane til å kjøre forbi bilen.
Det er så vanskelig å forklare skrivende så mulig dette bare ble rot. Skriver også på iPhonen så beklager om det dukker opp noen skriveleifer her og der.
Jeg tror nok ikke du kan satse på at dette med varseltrekant kan hjelpe deg ut av dette. Du kunne jo faktisk ha kommet kjørende der like etter at han hadde kjørt ut, og før han rakk å sette ut varsel. Og som noen andre nevnte; hindringen kunne ha vært en fotgjenger, eller noe annet for den del.
Og siden dere vet at det skjer endel på dette stedet, så skulle du jo holdt enda lavere fart enn du gjorde. Lav fart holder ikke alltid. I noen tilfeller så må man ha mindre fart enn det.
Nei jeg satser ikke på det. Jeg satser faktisk ikke på noen ting. Jeg bare spør for jeg er litt usikker og synes det kan være ok med noen tanker utenifra.Men akkurat nå og før i dag så føles hele situasjonen så kjip og ubeUhagelig. :( Mange tanker som svirrer og innimellom så føles det så feil. Kanskje det blir bedre i morgen.
Kjenner den følelsen du beskriver, men tenk på at det bare er en bil. En død, materiell ting. Koster litt penger, men det må man ta høyde for når man kjører bil.
Og ingen klandrer deg for dette, selv om det på papiret mest trolig blir din skyld. Du gjorde hva du kunne, og mer kan man ikke forlange.
Jeg synes ikke dette er din feil sånn i virkeligheten selv om det automatisk blir det på papiret, utifra ommstendighetene gjorde du det du kunne- med høyere fart og møtende bil på absolutt værst tidspkt kunne det gått mye værre. At du gjorde alt riktig og det alikevel smalt er sånn som skjer. Lykke til med nakken.
Så glatte som sideveiene har vært her i området ville jeg ikke ha klart å stoppe uansett hvor sakte jeg hadde kjørt i en bakke borti her. :gal: Det er bare å sjanse på at det ikke dukker opp noen i veien/annen bil etc. For det har blåst sånn i tillegg, så alt som er strødd har bare blåst av.
Så jeg skjønner frustrasjonen din. Sånn teoretisk er det nok din feil som sjåfør dette. Men jeg tenker at du skal være fornøyd med at du gjorde det du kunne, og at det ikke gikk verre enn det gjorde :klemme:
Du skal alltid - absolutt alltid - kunne stanse på 1/3 av oversiktlig veibane. Uansett. Sier som m^2 at du får være glad det var en bil og ikke en unge du traff. Ogspytter andre her sier - ulykker skjer. Dette er en av de der du hadde uflaks, men heldigvis gikk det ganske bra.
Selv om jeg tror det blir din "feil" har jeg supergod forståelse for at det kunne skje, og hadde jo endt opp på samme måte selv. Og stilt de samme spørsmålene. Håper han evt får avkortning pga uaktsomhet. Skriv grundig skademelding. :klemme:
Jeg skjønner det er kjipt. Det er sånn som skjer, og alt i alt gikk det jo bra så lenge det ikke var personskader. Det er jo helt idiotisk å sette igjen bilen sånn uten varseltrekant.
Skriv grundig skademelding ja. Det beste er om du kan legge ved bilde av bilene etter ulykken og oversiktsbilde hvis du tok det med mobilen? Ikke så lett for de i forsikringen og sette seg inn i situasjonen bestandig. Da er det bedre med bilder.
Surt er det selvfølgelig, men siden det skjer utforkjøringer her ukentlig så tenker jeg at da burde bilene vært skodd annerledes om dette er en vanlig vei en ferdes. Du er sikker på at du har helt godkjente dekk på bilen? Hvis ikke så kan du få kraftig avkortning i forsikringen.
Selv om du har ansvar for ulykken rent forsikringsmessig så er det utrolig ubehagelig å kræsje og jeg forstår godt at du er rimelig sjelven nå. :klemme: :btdt:
Skikkelig kjip situasjon, og han mannen var jo både teit og uansvarlig som bare lot bilen stå sånn i en glatt bakke! :dåne: Det er jo påbudt med varseltrekant i bilen også, så det hadde jeg pikerden vurdert en anmeldelse for.
Men ansvaret er ditt, som du jo ser selv også. Nå på glatta så ER det kjempevanskelig. Det kan komme plutselig glatte partier, uventede situasjoner, og det er nok flaksen som skiller mellom de av oss som bare treffer luft den gangen vi mister veigrepet, og de som treffer noe annet. Jeg holder farten så lav at eventuell uflaks ikke vil medføre annet enn materielle skader, men det er flaks som har reddet meg fra å småbulke et par ganger.
(Det kan forresten godt hende at forsikringsselskapet hans velger å avkorte forsikringen hans pga. uaktsomhet, men jeg tror ikke det vil komme deg til gode ifht din egenandel og sånt).
De tar ikke stor plass, de ligger i samme hull som reservehjulet. Jeg har aldri trengt de, men det er jo kjekt å ha om jeg skulle få bruk for dem. De gjør ikke så mye nytte for seg på en hylle i garasjen.
En må jo se ann selv hva slags veier en kjører på til daglig. Noen kjører på veier og bakker hvor en bør ha kjettinger i bilen. Jeg kjører ikke med kjettinger i bilen på de veien jeg kjører til daglig. Men mange har jo mye smale veier med bakker og svinger de kjører i til vanlig og da ville jeg nok hatt kjettinger i bilen.
Synes du det er dårlig brøyting/strøing så må du sende klage til kommunen din.
Det sa jeg ikke at en måtte. Jeg sa at hvis en vanligvis kjører på en bratt, svingene vei på vinteren så er det naturlig å ha med kjetting. En skal bestandig kjøre etter forholdene. Det går også ann å få noe kjetting greier på boks som er noe klister en sprayer på dekka ved akutt behov. Har ikke testet dette selv. Når en kjører en bakke det stadig er utforkjøringer o.l. så ser jeg det som en naturlig ting å kanskje ha skodd seg med skikkelige piggdekk eller annet utstyr. Uhell kan skje den beste det. Skjønner jo det. Og det er fryktelig kjedelig og irriterende når det skjer.
Jeg kjører ikke med kjettinger. Men det hender jeg lar bilen stå fordi det er unormalt glatt. Måttejeg kjørt da så ville jeg måttet sikre bilen bedre, for eksempel med kjettinger.
Tror nok du får skylde på føret HI, og at du ikke kunne stoppe. :nemlig:. Dårlig dag for kjøring. Men om det hadde vært trekant der, hadde du da klart å stoppe?
Men skriv for all del ingenting formening om skyld i papirene til forsikringsselskapene, det skal de avgjøre.
Jeg har aldri eid kjetting, må heller ikke kjøre bil under slike omstendigheter.
Jeg tror nok du kan håpe på delt skyld.
Herlighet, det bør jo være han som parkerer på en slik måte som får skylden, men gudene vet med forsikringsselskapene.Egentlig bør han miste lappen for å sette fra seg bilen på en slik plass og ikke gjøre noenting for å få flyttet bilen. Jeg hadde blitt pissesur, men det hjelper vel ikke så mye. :klemme: Heier på deg.
Uff, så utrolig kjipt. Jeg skjønner god at du er sjelven, og hvisbikke nakken er helt god i morgen, ville jeg fått en lege til å se på det, med tanke på eventuelle fremtidige problemer.
Katinka sa:
Jeg regner med at alle som kommenterer i denne tråden kjører med kjetting når det er glatt?
Nei, men det hender ofte at jeg lar bilen stå de gangene jeg mistenker at det er ekstra glatt.
Å herremin ILY, så kjedelig. Og så utrolig kjipt. Jeg håper virkelig at det i det minste blir en skylddeling her. Uten varseltrekant må man finne andre løsninger for å advare andre bilister. Ikke la bilen stå halvveis ut i veien og ta bussen på jobb. :herregud:Og forstår jeg deg riktig så kjørte du jo ikke inn i bilen hans- du skled.
Og når det gjelder nakken din så håper jeg du har vært hos lege. Senskader kan dukke opp etter mange år. Håper dette ordner seg best mulig for deg. :klemme: Som sagt: Utrolig kjipt.
Men det er ikke så enkelt å gjøre det om man ikke har noe annet transportmiddel å benytte seg av heller?
Jeg synes det er vanskelig å ta den vurderingen også, særlig rundt her, når det er bekmørkt og det ikke er så lett å vurdere hvordan det ser ut fremover. Selv om man har lys på bilene.
Det som irriterer meg mest er alle de fotgjengerene som tror de bare kan traske i vei og forvente at de blir sett, uten å bruke refleks. :mad:
Ja, om de blir kjørt på er det bilfører sin feil, men jammen er det mange av de som opptrer uaktsomt synes jeg. Og noen ganger helt umulig å se.
Men da må man jo sørge for å sko bilen skikkelig i stedet, da. For eksempel ved å bruke kjetting. Man kan ikke bruke det at man "ikke har noe valg" mtp bilkjøring som en unnskyldning for å krasje inn i hva som helst når det er glatt. (Ikke myntet på HI.) Hvis det er for glatt til at det er uforsvarlig å kjøre, så må man ganske enkelt enten unnlate å kjøre eller sørge for å kjøre med utstyr som gjør at det ikke lenger er uforsvarlig. :enkel:
Det vil da aldri være eier av en bil som står stille sin skyld om noen kjører på ham. Om han så hadde parkert midt i veibanen så skal man som sjåfør ha såpass oversikt over veien at man ser hindringer og kjører på en slik måte at man kan stoppe for dem. At en bileier parkerer bilen på en dårlig måte fratar ikke den andre sjåførens ansvar for å kjøre etter forholdene og følge med på trafikk og evt hindringer. Uansett er det utrolig kjipt, men det ordner seg nok.
Dette med forskjellen på kjørte og skled. Jeg har en venn som skled inn i en annens bil, og han måtte ta all skyld. Det er ganske uvesentlig hvordan det skjedde, for er det glatt må man ta hensyn til det når man kjører. Det øyeblikket man setter seg inn i en bil har man ansvar for å tilpasse kjøring etter føre, sikt o.l.
Alle argumenter blir enklere her om man tenker at det kunne vært et menneske som ble påkjørt. Nei, det er ikke en eneste situasjon med noen meget spesielle unntak, hvor det er greit å kjøre uten skikkelig kontroll på bilen.
Dog hender det man feilvurderer risikoen og noen ganger går det da galt. Det er uansett bilistens ansvar.
Joda, men poenget mitt er at det er ikke så enkelt å forutse det alltid. Her jeg bor kan det være store forskjeller på føret, om man kjører noen km. Og det er også stor forskjell på hvor bra veien er strødd og ordnet. Føret skifter veldig har jeg erfart, og det er ikke så enkelt å starte på en bakke, hvor det er ok strødd, for så å oppdage at det er null feste midt nedi bakken. Da kan man ikke stoppe å ha på kjettinger, eller bare gå fra bilen.
Jeg sier ikke noe om at bilfører ikke har ansvar. Men jeg har bare erfart at det ikke er så enkelt å være foreberedt alltid. Selv om jeg personlig aldri har kjørt på noe(n).
Jeg kolliderte med en bil i en lignende situasjon en gang. Jeg var på vei opp en bakke. Det var vinter, småglatt og bare tre spor i veien, så det var trangt. Så kommer en bil i mot, og damen i den bilen gjør som alle andre: prøver å gi plass til den som er på vei opp.
Jeg roer ned, uten å stoppe, for damen signaliserer til meg at jeg kan kjøre. Problemet oppstår når hun legger seg for mye ut i kanten, som skrår inn mot kjørebanen. Hun sklir da ut i veien igjen, og sammenstøtet er et faktum.
Vi skrev skademelding, og jeg var sikker på at det ville bli skylddeling.
Overraskelsen var derfor stor da brevet fra forsikringsselskapet kom...jeg fikk tildelt all skyld. Årsak: Hun hadde stått stille.
Feil...hun sto ikke stille. Hun var i fred med å stoppe. Noe vi også hadde skrevet på skademeldingen. Men i feltet for egen kommentar hadde damen skrevet at hun sto stille, og dette hadde de på forsikringen sett, samtidig som de overså det vi i fellesskap hadde skrevet.
Jeg gjorde dem oppmerksom på dette, og da endret saken seg. Det var det vi hadde skrevet i fellesskap som var gjeldende. Men hadde hun stått stille, så hadde det altså vært min skyld, for en stillestående bil er aldri skyld i at noen kjører på den.
(Dette var nok et bevisst trekk fra damen sin side. Hun forsøkte å få skylden over på meg. Hun hadde også skrevet opp skader på bilen som overhodet ikke kunne ha kommet fra det sammenstøtet.)
Jeg må si jeg vil bli overrasket om ILY ikke blir tildelt all skyld her. Hun kjørte inn i noe som sto stille. (kjørte eller skled, spiller ingen rolle). At det var en bil som sto kjipt til, og som eier burde ha satt opp varsel om, endrer i grunn ikke på noe. Det kunne vært et barn, eller hva som helst som sto der.
Nei, man har ikke sjanse til å forutse alt, og som du sier så kan føret endre seg underveis. Og jeg tenker derfor at man må tilpasse farten så godt man kan, og skulle man være uheldig, så får man bare ta den utgiften det fører med seg, og heller være glad det kun gikk ut over materielle ting.
Jeg har noen småskader på samvittigheten. Noen pga ting jeg ikke kunne forutse, noe pga dårlig vurdering av føret, og noe pga dummhet fra meg. De gangene jeg har vært skyldig, så har jeg tatt den støyten uten å mukke.
Må man så må man?
Jeg har ringt opp på jobb flere ganger, da jeg bodde litt i gokk, og forklart at enten kommer jeg på jobb med drosje/buss/tog (drosjer og busser på landet vet å sko seg) som de kunne få betale, ellers fikk jeg jobbe hjemme. For kjøre kom ikke på tale. Nå har jeg kontorjobb, så det har ikke vært noe problem.
Jeg har kjetting i bilen :jupp: Dessuten tenker jeg at bor man sånn til at vekslende føreforhold og til dels glatte og vanskelige forhold er et problem, så kjører man pigger og ikke piggfritt, og man vurderer 4-hjuling framfor vanlig. Igjen - da jeg bodde på landet og i gokk var det helt normalt å ta denne avveiningen. Der min mor nå bor - det er et snø- og kuldehøl - kunne hun ikke klart seg uten piggfrie dekk. Mens der jeg bor trenger jeg ikke pigger i det hele tatt. Besøk om vinteren har til tider vært med toget og henting framfor å kjøre selv, fullstendig pga. bilen har vært skodd for dårlig (med nye vinterdekk).
Jeg er kanskje litt svart/hvitt men kjenner at "jammen vi må jo kjøre" når man vet at kjøreforholdene er dårlige og bilen ikke er skodd godt nok egentlig ikke holder mål, det bikker godt over grensen til uforsvarlig. Da kjører man med en høyere risiko enn man bør ta. Nessie - hvis du vet at det ofte er slik at det er godt strødd et sted og veldig glatt et annet, så skor du bilen etter glatta, sant? sånn jeg tenker.
Problemet som har vært nå i det siste har jo vært at det har blåst veldig, så det kan se strødd ut når man starter, og så har plutselig alt blåst vekk 50 meter lenger frem. :skremt:
Jeg har piggdekk og 4WD, og har i grunn kommet meg greit frem. Men det har vært episoder der jeg har blitt tatt på senga, og vært ganske så lykkelig for at det ikke har vært biler i mot. Særlig på små landeveier.
Tipper vi har kjetting om jeg kjenner mannen rett :knegg:
Men poenget mitt er at det er litt vanskelig å sko seg underveis, om men plutselig treffer på holke i en bakke.
Jeg er overhode ikke uenig i skyldspørsmål, for det er bliføreren sitt ansvar. Men jeg sier bare at det er ikke sånn helt svart hvitt alltid heller.
Du insinuerer vel ikke at jeg bor i gokk?
Ellers er det litt vanskelig å gjøre min jobb hjemme. Er føret ille nok så kommer jeg ikke opp bakken vår en gang.
Er jo egentlig ganske utrolig at mannen som kjørte utfor ikke gjorde mer for å få bilen fjerna, "han tok bussen på jobb". Lite forsvarlig spør du meg. Hadde jeg kjørt utfor hadde jeg da tilkalt hjelp å fått bilen opp av grøfta, ikke latt den stå der noen kunne kjøre i den, å lage farlige situasjoner.. :eek:
Håper du kommer ifra det uten for store smerter i nakken og at det ikke blir for dyrt..
Kanskje han var kirurg og på vei til en viktig hjertetransplantasjon? Kanskje han var på vei til føden med sin høygravide kone? Kanskje NAF ikke hadde tid til å hente bilen før senere på dagen? Jeg kan komme på mange helt akseptable grunner til å la en bil bli liggende i grøfta, jeg altså. Men jeg er enig i at det er uansvarlig å ikke sette opp varseltrekant før man drar.
Hadde han tid å ta bussen var han neppe på tur til en viktig hjertetranplantasjon eller til føden med sin høygravide kone eller noe annet superviktig ;) Men at naf ikke hadde tid...hmmm...tja kanskje..men når de får vite at bilen kan skape farlige situasjoner der den står, så er de nok rimelig kjappe å hente den :)
Jeg er dypt fascinert av at du vet dette. Hva om vi høyner med at det var for langt å gå, og ingen taxier å oppdrive da alle hadde forsovet seg i den lille byen den dagen? :humre:
Her er vel ingen som har skrevet at man VET!! Å hvordan VET man at han er kirurg eller har ei høygravid kone i bilen, undres... han tok jo bussen på jobb...han kunne satt opp varselstrekant...han hadde jo hatt folk der til å prøve dytte bilen opp...kunne ikke de lånt han en varseltrekant..hmm...?
Han skapte en farlig situasjon...er ikke det ille..så vet ikke jeg...
Kanskje denne saken egentlig er to saker som egentlig bør/må behandles hver for seg?
Den ene saken er trådstarters, som forsikringsselskapet vurderer.
Da er det kanskje slik flere har skrevet, at en ikke får delt skyld dersom den ene bilen stod i ro. Som smilefjes sier:
Den andre saken er der bilfører levner bilen sin på en måte som skaper farlige trafikksituasjoner, uten å sette opp varseltrekant, og så bare drar på jobb. Det er kanskje en sak for politiet?
Det var du som skrev at "det var utrolig at han bare forlot bilen". Jeg er ikke uenig i at han opptrådte uaktsomt når han ikke satte opp varseltrekant, men jeg synes altså ikke at det er "utrolig" at folk ikke står ved veien og passer på bilen sin, uavhengig av hvor mange timer det er til bilen blir hentet eller hva slags ærend de var på vei til å gjøre da ulykken skjedde.
Enig med tante Veronica. :nikker: Om bilen hadde stått der i timevis eller om den kjørte utfor veien tyve sekunder før HI kom ut av svingen, det har ingenting å si for hennes ansvar. Hun er ansvarlig fordi hun ikke var i stand til å stoppe da det var en hindring i veien.
Føreren av den andre bilen hadde ikke varseltrekant i bilen, og dro fra stedet uten å merke det. Det er også regelbrudd, som gjør at han kan bli ansvarlig overfor sitt forsikringsselskap (eller kanskje politiet, hva vet jeg). Men jeg tror ikke det gjør HI mindre formelt ansvarlig for påkjørselen. Dessverre.
Det er ikkje alltid den andre får skylda sjølv om den andre bilen står i ro. Mannen møtte på ein tulling på ein smal bygdevei. Mannen stoppa. Den andre klarte ikkje å stoppe i tide, i tillegg snakka han i mobil så han hadde nok ikkje full oppmerksomhet på vegen.
Det blei skylddeling. Grunnen var at vegen ikkje var brei nok til at to bilar kunne passerer i bredden. Så det så. Eg snakka fleire gongar med forsikringsselskapet vårt, men dei rikka seg ikkje.
Nope, det er de ikke. Jeg har engang sittet 2 timer i en bil og ventet, og skapt relativt stort trafikkaos i Oslo sentrum. Hvis det er glatt er det nok av biler å hente.
Nettopp, og det er nok essensen her. At det mangler varseltrekant er "dumt" og evt. noe den billisten kanskje kan bøtelegges for, men likevel skal man være i stand til å stoppe her i henhold til forsikringen. Gitt en annen situasjon kunne det jo ha vært 25 sekunder siden bilen havnet der, og at de ikke hadde fått ut varseltrekanten.
Det er noe jeg ikke helt forstår. Begge biler står i kjøreretning og begge biler har fått skade på baklykt?? Hvordan fikk du skade på din baklykt? Du er alltid ansvarlig for å kunne stoppe opp for hindringer i din kjøreretning og må avpasse farten etter det! Om bil eller barn eller hva det nå kan være som står i veien for din kjørsel, så er det ALLTID du som har ansvaret for å kunne stoppe for å unngå kollisjon eller skade, så jeg vil tro at du nok må regne med å påta deg ansvaret for denne hendelsen, men jeg håper jo at du har forsikringen i orden, men irriterende er det i alle fall og det verste er om du mister oppsparte rettigheter, da kan det koste over tid. Lykke til !