Vi er jo ikke bilmennesker noen av oss. Men nå skal vi muligens kjøpe ny bil.
Det må være stasjonsvogn eller en bil med god plass til barnevogn og barn i baksetet.
Jeg vet ikke hvor du bor, Mandarin, men vi hadde "vanlig" V70, og den var et ork på glatt føre, især i glatte modbakker, i tungt føre samt i glatte sving. Vi bor på landet men kjører ikke offroad. Ville aldri kjøpe V70 igjen !
Bilen endte forøvrigt sitt liv i elva, etter at den (for 4. gang) kjørte utenfor. Verken mannen eller jeg er noensinne kjørt utenfor i noen annen bil, men i V70en klarte jeg det 1x og han 3x på de 4 år vi rakk å ha bilen.
Bilen i annonsen er jeg uhyre skeptisk til. Hvorfor kjørte den så lite i utgangspunktet ? Humbug spør du meg.
Vi har nå en XC70 og er storfornøyde, men det er en annen prisklasse.
I din prisklasse ville jeg gått for en Subaru Legacy eller Skoda Octavia. Den siste helst med 4-hjuls trekk. Hvis du kan leve med stygg bil er Subaru Forrester også en mulighet.
Vi har erfaring med Toyota Avensis, i tillegg har 2 i nær familie en slik bil nå. Det er en veldig god bil, god å kjøre, grei plass, lite feil/driftsikker. Vi var veldig fornøyd med vår, og de vi kjenner er også veldig fornøyd. Ville absolutt satset på en slik om størrelsen holder til deres bruk. (vi byttet til en stor flerbruksbil da vi har 3 barn, og ofte må reise langt til familie langt unna).
Selv om jeg liker veldig godt V70, ville jeg ihvertfall på deres budsjett heller sett på nyere modeller av Avensis, eventuelt kan Mazda 6 være et alternativ. Den har også kommet godt ut av diverse tester.
Et annet alternativ er Ford Mondeo. De er veldig romslige, både i baksete og baggasjerom. Vi har et HTS Izi Kid-sete (bakovervendt) til lillesøster, og jeg har ingen problemer med å sitte i passasjersetet foran, og jeg er 1,75 med lange ben. HTS er vel omtrent det største setet man kan få tak i. Vi kjører to-tre langturer i året (over fjellet fra øst til vest) og den er veldig god å kjøre på langturer, men også for småkjøring i by.
Interessant. Passer perfekt for mitt bekken slike litt høye biler. Men tror jeg sliter med å få med mannen på en slik . Men jeg skal ihvertfall vise den.
Jeg har også Toyota Avensis, og er veldig fornøyd. God plass og en drøm å kjøre. Fulgte med 3års gratis service, så alt jeg trenger å gjøre er å fylle tanken. De kommer t.o.m å skifter dekk for meg, hvis jeg punger. Er ikke vant til sånn luksus. Den forrige bilen min var en 90modell. (BMW, var veldig fornøyd med den å lenge..) Ville ha en BMW igjen, men angrer ikke! Bilen er også den mest miljøvennelige bilen. Og DET er jo bra, ikke sant!!
Det er en 7-seter som kan gjøres om til 2,3,4,5 eller 6-seter. Alt etter ønske.
Den er suveren å kjøre, og god plass, men den ruver ikke så mye likevel.
Jeg har hatt en i snart halvannet år, og den har kjørt langt (brukt som drosje i Lillestrøm). Bare spør mer om du lurer :)
Den tenkte jeg også på, den er ikke så dum (men totalt uaktuell for oss, mannen nekter å kjøpe Toyota). Og den er mer romslig enn det man skulle tro, og veldig god å sette seg inn i og gå ut av, særlig med litt slitent bekken. Barna blir også sittende høyt og fint i den og får god utsikt.
Er det MMT-gir du mener? Det er et slags kombigir, der man har mulighet til å velge mellom vanlig gir og automatgir. Vi har det, og vi bruker bare automattypen. Suverent! Og kjempeenkelt. Foreldrene mine er vant til rent automatgir, og synes at vår type automatgir funker fint.
Da vi skulle kjøpe, hadde vi til hjemlån bl.a. en Peugeot 307SW og Mazda 5. Disse bilene var greie, men framsto som mye simplere, spesielt innvendig. Vi er superfornøyd med bilen; det beste med den er fleksibiliteten med setene. Skal vi kjøpe lange flatpakker på IKEA, tar vi ned alle setene, og får varebil, trenger vi å frakte datterens venner, kan vi slå opp de to setene bak, slik at vi har 7 seter i bruk. De er enkle å slå opp og ned. Man kan også velge å slå ned ett, to eller tre av baksetesetene (for et ord! :rolleyes:), fordi det er separate seter og ikke en "benkerad". Veldig fleksibelt. Takhøyden er også super. Da vi skulle på påskeferie, oppdaget vi at vi kunne stappe bilen på en smart måte ved å sette ting på høykant. Veldig plasseffektivt.
AH!
Det blir man fort vant til. Selv har jeg kjørt sånn girkasse i lånt bil, og det gikk fint.
I min forrige bil haddejeg vanlig automat, men nå ha jeg rattautomatgiring - suverent!!!
[quote=HSJ73;346035]Er det MMT-gir du mener? Det er et slags kombigir, der man har mulighet til å velge mellom vanlig gir og automatgir. Vi har det, og vi bruker bare automattypen. Suverent! Og kjempeenkelt. Foreldrene mine er vant til rent automatgir, og synes at vår type automatgir funker fint.
quote]
:gruble:
Vi er ihvertfall vant med å ha manuell.
Bilen virker helt supert til vårt behov!!
Virker høy og god for mitt bekken. Mye bagasjeplass. Vi reiser en del utenbys, på hytta og til fjells og har mye vi skal ha med oss. Samtidig er jo mannen trener for flere lag, og det er jo genialt med flere seter i så måte.
Jeg synes MMT-giringa var helt tragisk. :sparke: Rykk og napp og tjo og hei.
Vi har Volkswagen Touran 1,9 TDI med DSG-girkasse og er bare superdupermegadødsfornøyd. Det er to girkasser i bilen, og det veksles mellom disse to ved annenhvert gir. Det betyr at bilen ikke mister motorkraft når vi girer, og vi merker ikke giringen. Man kan også gire manuelt, men det har jeg til dags dato ikke gjort - etter snart tre år med bilen. Jeg klarer ikke å se for meg at vi noen gang kommer til å kjøpe bil uten automat igjen, det er utrolig behagelig.
Finnes i en del utstyrsvarianter, og ulikt interiør. Vil tro at variantene uten DSG evt TDI er billigere. Her er et eksempel på bil med DSG:
Verken jeg eller mannen har peiling på biler. Vi kjøpte bil for aller første gang sommeren 2005.
Valget vårt falt på en splitter ny Skoda. For en Skoda Fabia stasjonsvogn betalte vi 200 000. Skoda Fabia er ikke spesielt stor, men vi lukeparkerer på daglig basis, så det var noe av poenget vårt.
En Skoda Oktavia er større. Da får dere en ganske så ny bil (fremdeles med nybilgaranti) for den summen dere har til rådighet.
Skoda har fra gammelt av et dårlig rykte, men de har blitt kjøpt opp av VW/Audi, så bilene er det ikke lenger noe i veien med. Men er det et statussymbol du er på utkikk etter, så er Skoda feil valg.
Må nok nærmere 300.000 for en Mazda 5 (det ligger noen på Finn til ca 280.000) - modellen har bare vært i salg siden høsten 2005, så det er ikke så veldig mange brukte biler ennå. Jeg liker min Mazda 5 veldig godt - du sitter høyt, fleksible seter og ikke minst kjekt med plass til naboens barn i tillegg til mine egne:ja: Mazda 6 er kanskje mer komfortable å kjøre på langkjøring - romslig og fin, men du sitter lavere.
Mazda-testen som noen viser til her stod i Dagbladet i påsken, så du finner den kanskjer dersom du søker på nettet
Jeg anbefaler selvsagt minibuss. Man sitt høyt og kan a seks unger uten problem. I tillegg kan man handle hva man vil når man vil. Det er alltid plass. :D
Forøvrig kan jeg anbefale Toyota. Driftsikre biler. Man får mye bil for pengene. Kjøp for all del ikke en Mercedes som du skal ha service på på merkeverkstedet her i byen. Det koster 10 000 å bare kjøre forbi verkstedet. Servicen er også elendig.erfaren
To unger er da litt bedre enn bare lille mandarinungen. :fnis:
Men med mannens sportslige hobby og reising med 100 bager og utstyr til nærliggene byer i tide og utide så burde minibuss absolutt være interessant. Men det sier jeg ikke høyt. Jeg vil ikke ha minibuss. Ihvertfall ikke enda.:D
Vi har en minibuss og en Yaris. Med litt godvilje går nok Yarisen inn i minibussen. Nå lurer vi forøvrig på om det ikke er litt vel flott å ha to biler. Jeg har jo bare 7 minutter med sykkel til jobben.
Ja det er råflott med to biler synes jeg. Selv om jeg virkelig kunne tenkt meg det, med en mann som farter mye. Men vi får heldigvis låne mamma sin bil rett som det er og da er vi litt hjulpet av.
Vi har Toyota Corolla Verso og er superfornøgd! :jupp: Setene er enkle å slå opp og igjen, det er plass til utruleg mykje meir enn det ser ut til, samtidig som bilen ikkje er megastor utvendig (eit poeng når ein skal lirke seg fram der det er trangt).
Eg reknar med at det kanskje er plasseringa av giret som er litt uvant, men det blir kjapt ein vane. Tok meg ein bitteliten prøvetur og dermed var den biten ok. Ungane sit høgt og fint, og for oss er det ein kjempefordel at seteryggane kan regulerast uavhengig av kvarandre, for det betyr at ved å legge ryggen bittelitt bakover, blir det betre plass til beina til 2,5-åringen som framleis sit bakovervendt og eldste kan legge ryggen på sitt sete litt bakover for å slappe betre av dersom ho føler for det. God å køyre og aldri kluss. :digger:
Hvordan er den størrelsesmessig ift Avensis stasjonsvogn? Vi sikler på en ny Avensis, men jeg synes ikke det ser ut som om 2-åringen kan sitte bakovervendt i den?
Ja dette lurer jeg også på. Nå er det slik at mannen her vil ha Avenis og jeg vil har Corolla Verso. Men vi har ikke prøvekjørt noen av dem enda.
Det blir sikkert en Avensis på oss.
Vi var og siklet på en helt ny Avensis igår. Vi skulle egentlig ikke ha helt ny, men vi må innrømme vi ser mange fordeler ved det også - lang garanti, kan ha den flere år før den har kjørt langt osv. Er Corolla Verso samme prisnivå? Skal dere ha helt ny?
Har ikke peiling på biler, men vet at Mannen har falt pladask for Toyota Avensis. Selv har jeg bare to kriterier: Stasjonsvogn med hengerfeste :nemlig:.
Kanskje vi får lik bil etterhvert da Mandarin ;) .
Vi har en Toyota Avensis 2004 modell og er veldig fornøyde. God plass til bakovervendte seter, barnevogn, og ikke minst at den er en driftsikker bil. Blir det ny bil på oss etterhvert, blir det Avenis igjen.
Vi har omtrent lik den bilen som var i finn.no annonsen her, bare excecutive utgaven med bl.a skinnseter.
Vi har både ein Corolla Verso og ein Avensis, Avensisen er dog ein 2002-modell. Vi får 2-åringen vår bakovervendt i begge bilane, men det røyner hardt på i Avensisen etterkvart. Seteryggen der er ikkje regulerbar, og det er ein kjempefordel med Versoen - fleksibiliteten. Vi legg ned seter og tek dei opp igjen, regulerar seteryggane og flyttar setene fram og tilbake, alt etter behov, og alt med enkle handgrep og i løpet av sekund.
Vi fekk opplyst at Versoen er ein cm breiare enn den nye Avensisen, og det merkast utruleg nok. Vi har eit relativt stort barnesete, og med eldste på pute, er det minimalt med plass igjen til ein tredje person i baksete på Avensisen, medan det ikkje er noko problem i Versoen. Eit anna fortrinn med Versoen er høgda. Ungane kjem seg høgare opp og får oversikt og det gjer vi vaksne og, og ikkje minst merkar eg stor forskjell på ryggen min når eg står og lenar meg inn i bilen for å feste minste i setet sitt. I Avensisen må eg bøye meg nedover, i Versoen står eg mykje meir oppe og får ikkje den belastinga på korsryggen. Pga fasongen ser Versoen mykje kortare ut enn Avensisen (lengda på bilane er eg usikker på), men når ein parkerar bilane attmed kvarandre ser vi at dei er nesten like lange. Vi har 7-setar, Verso kan også leverast med berre 5 seter, men med bakerste seterekka nedslått er det utruleg kva vi får plass til.
Både Avensis og Verso er kjempegode bilar, men hjå oss er utan tvil Versoen blitt hovudbil og den bilen vi vel dersom begge er tilgjengeleg. Og Versoen er bilen 2-åringen forlangar å sitje i, dersom begge står i garasjen! (Og eg skjønnar ho godt, sitje bakovervendt med tilnærma rette bein vs. knea stadig nærmare øyrene...)
Eg anbefalar å ta ein tur til forhandlar og prøve begge bilane med barnesete i, då får ein litt meir inntrykk av kva som kan passe for ein sjølv og korleis det vil fungere i kvardagen. :riktig:
Mannen ønsker seg minibuss. Gratis parkeringsplass i byen (Ja,for minibusser kan faktisk parkere på bussplasser, greit i by iallefall) Selv vil jeg ikke ha minbuss, for det blir så veldig etablert :knegg: (OK, jeg har volvo, vofs og vogn og "villa" - men likevel...)
:fnis:
Ja du sier noe der. Plutselig så bestemte jeg meg her en dagen at dette bilgreiene skulle mannen få fikse denne gang. Spørs om jeg klarer å holde meg unna. Han er selvsagt mye flinkere til å ta slike beslutninger enn meg.:D
Jeg har en Peugout 306 stasjonsvogn idag, og i den sitter Junior bakovervendt i sin HTS Besafe stol. Han har god plass, det er verre med den som skal sitte i passasjersetet foran, men det går.
Mannen har bestilt Toyota Avensis og vi får den i midten av mai (10 lange uker med leveringstid). Slik vi har målt og testet så blir det mye mer behagelig for den som sitter i passasjersetet foran i denne bilen kontra min bil :jupp: Fantastisk flott bil, og mye bil for pengene! Vi valgte en diesel bil med 130? HK, navi, ac ++ sort med sort interiør. Jeg ville ha lyst skinn, men det er jo ikke så praktisk med en toåring.
Har dere kommet noe videre i valget? Prøvekjørt noe?
Vi prøvekjørte litt forskjellig da vi byttet bil for to år siden, Peugeot og Toyota blant annet. Tror Corolla Verso var ny da, de hadde ihvertfall aldri noen ledig så vi kunne prøve.
Jeg er litt på Subaru-kjøret siden alle i familien kjører dette merket og er superfornøyde, så omsider dukket det opp en brukt Legacy i vår prisklasse som jeg fikk låne på prøvekjøring. Den ble aldri levert tilbake, for å si det sånn.
Skoda er også et bra valg, tror jeg.
Nå har jeg funnet ut EN ting iallefall. Corolla verso er altfor liten til en tobarnsfamilie altså! - Man vil jo gjerne kunne legge vogna baki uten og føle at det er en iq-test, og den er liten altså.
OK! Det var jo noe. Nei jeg orker ikke sånt.
Nei her har vi ikke hatt tid til å prøvekjøre enda. Festlig. Mannen er bortreist denne helgene og dagene flyr.
Nå husker jeg at vi prøvekjørte Ford Focus også, var det c-max den het?
Den ene Peugeoten vi prøvde var fiasko, den startet ikke da jeg skulle dra hjem fra jobben. Den var helt død, ingen reaksjon overhodet. Da jeg ringte bilforretningen om det, insinuerte de at det var jeg som ikke kunne starte en bil! Og så sendte de en mekaniker (læregutt) bort med ny nøkkel, men heller ikke han fikk start. Da bestemte jeg meg ihvertfall for å ikke kjøpe bil hos det firmaet.
Vi har Opel Zafira og er veldig fornøyd med denne. Har plass til tre barneseter på rekke og rad i baksetet og tvillingvogn i bagasjen. Veldig god å kjøre er den og, man sitter ganske høyt og har god oversikt. En fordel for små mennesker som meg selv. :humre: