Jeg har kommet frem til at vi sannsynligvis vil trenge en bil med 4-hjulstrekk for å komme oss opp til hytta på fjellet. Vi er litt usikre på om vi skal ha denne som hovedbil eller som bil nr 2. Dersom det blir som bil nr 2, ser jeg for meg en liten SUV.
Hvor mye må jeg ut med for å få en som er forholdsvis ny og av grei standard? Selv har jeg mest lyst på en Tiguan, men synes den er litt dyr:(
Noen som har erfaring med Rav4? Er det andre som kan anbefales?
La meg si det slik - i morgen tidlig drar jeg til bilforhandleren og sier ja takk til den lekre lille Yetien som står foran huset nå - en ordentlig liten SUV, 4x4, deilig å kjøre, virker trygg og stabil, og forbausende romslig innvendig i forhold til hva man skulle tro. Og jeg har hittil hatt Octavia stasjonsvogn. :)
Hvis man tenker å kjøpe nytt, så regnes Rav4 som ganske utdatert sammenlignet med mange av konkurrentene. Den er litt bedre plass i enn en del av crossover-ene, men samtidig mindre enn en del andre i samme segment. Noen stor bil er det ikke.
Spørsmålet er kanskje om man trenger firehjulstrekk eller om man trenger en med firehjulstrekk og høyere bakkeklaring. Man har også mellomløsninger - dvs. vanlige stasjonsvogner med firehjulstrekk og som har bedre plass enn de fleste SUV-ene, samt har en bakkeklaring som er en mellomting av den vanlige modellen og SUV-ene.
Biler som f.eks. Rav4, Tiguan og mange andre i segment er strengt tatt ikke større enn en kompaktklassebil - type Golf, Focus o.l. På noen områder kan de også være mindre. Rav4 og Tiguan er ellers ikke så forskjellig prismessig. I praksis kan man vel komme ned på litt i overkant av 400K på begge når nødvendig utstyr (f.eks. vinterdekk...), levering etc. er på plass.
Tar man Octavia som stasjonsvogn er den bedre plass i. I versjon med 4WD er den også vel 2-3 cm høyere under enn vanlig Octavia. Octavia med 4x4 har vist 16 cm bakkeklaring, mens f.eks. Yeti har 18 cm. For Rav4 er det 19 cm og Tiguan har 20 cm. Tidligere kunne man også kjøpe f.eks. Passat 4Motion med "Bad road"-pakke, slik at den vel fikk 2,5 cm ekstra bakkeklaring. Subaru Outback har vel ellers 20 cm, mens vanlig Legacy har 15 cm. Firehjulstrekksystemmessig i henhold til framkommelighet blir Subaru av de absolutt bedre. Her er det også ganske store forskjeller mellom en del biler når forholdene blir vanskelig.
Bemerke ellers at oppgitt bakkeklaring normalt sett er med tom bil. En del biler synker mer enn andre når de er tungt lastet. Ofte kan SUV-er vel ha litt mykere understell enn personbilene slik at forskjellen i praksis kanskje blir mindre.
Vår Subaru Forester er like høy uansett hvor mye vi har i bilen :love:
Men demperne og fjerene er ikke akurat billig om de går i stykker, nå er vår 99 model og vi skiftet dempere og fjerer i fjor,og den har gått nesten 300 000km så de har holdt bra.
Foresteren er ikke en stor bil, finnes større suver,de nye foresteren er større en vår, men vi har bestandig fått alt vi ha trengt med oss, barnevogm,klær,reiseseng osv osv
Per nu har vi en Passat som vi igrunnen er veldig fornøyd med. Vi har sett på alternativet med Passat 4Motion, men jeg er litt redd for bakkeklaringen på den. Ellers ville det absolutt vært et alternativ å bytte inn den vi har i en ny med 4Motion.
Om vi beholder Passaten, ser jeg for meg en ganske liten SUV, og gjerne brukt, den trenger ikke nødvendigvis være helt ny. Den vil da stort sett bli brukt til småkjøring, pluss turer til hytta. Trenger ikke veldig stor bagasjeplass, men må ha plass til hundebur.
Det kan jeg forstå:) Det er den jeg også har mest lyst på:) Et av alternativene vi ser på, er å bytte Passaten inn i en ny Tiguan, men jeg er lutt redd for at dne blir litt liten.
Vi hadde Audi A4 før, det er jo en liten stasjonsvogn, så overgangen ble kanskje ikke så stor. Men vi er (var) 4, to voksne og to barn, og har klart oss veldig bra i snart et år. Jeg savner INGENTING ved den bilen!! :hehehe:
Dersom du vil ha 4x4 som skal brukes til hytta og ikke koste skjorta, så mener jeg at RAV er et greit valg. 2 generasjonen kan du få får 125 000 og oppover. Husk og sjekke at svinghjul og clutch er byttet, ellers kan du fort få en dyr reparasjon i hendene. Dette er en svakhet hos denne gen.
Jeg elsker min ASX i dag også. :nemlig: Også har den glasstak, så når jeg venter på treg sambo som bare skal ditt eller datt, så kan jeg se opp på fuglene og slikt. :gladspøkels:
Men jeg føler meg litt snytt.
Min venninne kjøpte seg ny bil, og den hadde integrert blomstervase! :what: Enn det! Hun kjører rundt med en gekko-grønn boble med integrert vase, og der har hun en vakker Gerbera stående. Man kan bli forelsket av mindre. :hjerter:
En annen kul ting med ASX'en er at jeg kan snakke med hun datadama i handsfreeopplegget.
Jeg prater minimalt med min mann, så det er ganske stas å holde samtaler med hun datadama.
"Who do you want to call?"
Kirsebær: Elsket venninne med integrert vase i bilen
"Did you say Eskil? Do you want to call Eskil?"
Kirsebær: Noooo!
"Who do you want to call?"
Kirsebær: Ghost Busters!
"Did you say Ghost Busters? Do you want to call Ghost Busters?"
Kirsebær: Yes!
"Calling Ghost Busters"
Vi har også ASX, den var ment å være bil nr. 2, siden vi har en Ford Mondeo fra før og måtte ha en SUV for å komme opp til hytta uten å måtte bruke kjettinger halvparten av gangene vi skulle opp bakken når det var vinter. Vi er blitt positivt overrasket over hvor romslig den er, til tross for at det ikke er en spesielt stor bil. I fjor sommer dro vi på 1,5 ukes ferie i bilen og hadde ingen problemer med å få med oss alt av baggasje til alle fire. Begge ungene bruker beltestol, og jeg, med mine lange bein, har god plass i forsetet selv om det sitter en unge i beltestol i setet bak.
Nei, det har ikke falt meg inn at jeg kan gjøre, men jeg må jo nesten bare teste det ut neste gang, for det hørtes jo veldig festlig ut. :knegg: Stort sett tar jeg bare i mot samtaler, og da er jeg veldig glad for at bilen er utstyrt med handsfree.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.