Vi må ha ny bil. Vi trenger en stasjonsvogn med plass til tre seter i baksetet og ganske stor bagasjeplass. Vi ønsker en driftssikker bil! Budsjettet er rundt 200000 kr.
Vi har sett på Skoda Octavia, Volkswagen Golf og Ford Focus. Hvem er mest driftssikker? Andre gode forslag? Alt av erfaringer eller tips tas mot med takk!
Jeg synes det er vanskelig å finne biler som er brede nok til å ha tre seter bak. Det ene setet deres skal vel være bakovervendt en god stund til også?
Vi prøvde mange biler da vi skulle handle sist, og endte opp i "familiebil"-segmentet. Vi kjøpte 7-seter sånn for sikkerhets skyld. Vi bruker ikke de ekstra setene så ofte, men ofte nok til at jeg er veldig glad for dem. Men det viktigste for meg er bredden. I vår peugeot 5008 er det god plass til 3 seter bak (også når det ene er bakovervendt). Men den koster mer enn 200 000, for det er en ny modell som ikke finnes som eldre bruktbil enn 2011. Men jeg ville sett etter familie-/flerbruksbiler.
Et bakovervendt blir det en god stund til ja, men ikke så lenge til med to beltestoler. Eldstemann er både tung og lang og vokser nok ut av setet sitt i løpet av et år eller to. Så hvis jeg bare får skvist dem inn det året så er det greit.
Vi vil gjerne ha en bil uten enorme serviceutgifter og mye "styr" (som vi har hatt nå på flerbruksbilen vår (Opel Zafira), og derfor vil vi heller gå litt ned i størrelse og ha en nyere bil.
Det er en del biler man får knødd tre seter inn i - og så man omtrent ta dem ut og sette inn etter hverandre slik at man får festet beltene, pga. beltefestene blir under stolene.
Ingen av bildene som nevnes i starten her er egnet for tre seter bak. Selv i Mondeo kan det være litt knapt tildels. I en del biler blir det også slik at det går akkurat - stolene står da klistret mot dørene på hver side og presset mot hverandre.....
På dette området kan flerbruksbiler ofte være bedre.
Men Mondeo er vel i hvert fall bedre plassmessig enn bilene som nevnes. Det blir jo også en del andre biler i dette segmentet man kan sjekke hvordan er plassmessig bak. Honda Accord, Volvo V70, Opel Insigna, Subaru Legacy....
Peugeot 407 er så vidt jeg husker ganske bred bak. De er ganske rimelige vil jeg tro. Men ikke det mest driftsikre akkurat.......
Jeg hadde ikke valgt noe annet enn flerbruksbil...
Du får tre seter i Mondeo, jeg får det i hvert fall i min (det er ikke stasjonsvogn).
Bilen min er fra 2003, sto halvannet år uten å være i drift, og startet som en klokke da vi endelig hadde tid og råd til å fikse den igjen. Verksmesteren på verkstedet vi hadde bilen på, var mer enn snittet imponert over at motoren ikke viste noe tegn på å ha stått parkert.
Focus synes jeg er alt for liten (og der slet jeg med å få inn 2 beltestoler og en Cabriofix - ikke plass!), vi har nettopp byttet vår Focus stasjonsvogn i en Peugot 508SW. Det er som å komme til himmelen. Godt med plass i alle retninger. :elsker:
300 000 koster Peugoten ny. Nå er vel 508 så ny at det ikke er mye bruktbiler å finne, dog. :gruble:
Jeg hadde gått for en Mondeo, ja. Vi fikk 3 seter inn i Mondeoen vi hadde (2003-modell), men litt knapt ja. Likevel fungerte det OK, og dersom det er for et år eller to, så hadde jeg levd med det. Vi valgte likevel å oppgradere til Ford S-max, men det var også pga muligheten for å ha med andre i tillegg til oss fem. I tillegg er det jo ikke til å stikke under en stol at det er bedre plass i den enn i Mondeoen.
Jeg hadde definitivt tittet på Saab 9-5, de selges billig om dagen fordi folk innbiller seg at det vil bli vanskelig å få tak i deler til dem, noe som ikke bekymrer meg et sekund.
Jeg har en 2006 9-5 som jeg er veldig fornøyd med, og hadde økonomien tillatt det skulle jeg ha byttet ut den gamle 9-3en med en nyere også.
At det kan være problemer med nye modeller i en periode med stor usikkerhet rundt Saab, og at det kan bli værende problemer med den helt siste modellen som ikke rakk å selge i stort antall, kan jeg se, men ettermarkedet for deler er alt for lukrativt til at dette blir et problem i lengden.
I tillegg er mange av komponentene i bilen de samme i en del opel-modeller, 1.9TiD-motoren er brukt både av Alfa og Fiat, det finnes allerede en masse uorginale deler...
Nei, jeg er ikke bekymret.
Allerede dokumentert topp kvalitet, bedre enn bl.a. Toyota Avensis, PAssat m fl. Det ern totalt annerledes bil kvalitetsmessig og kjøremessig enn Laguna 2. Skulle knappt tro det var samme fabrikat.
Dessverre fungerer Renault sin mediestrategi særdeles dårlig her til lands, så de færreste vet om det. Men det betyr at man kan gjøre uhyre gode kjøp, og få en mye nyere /mindre kjørt bil til samme pris enn f eks Avensis/Octavia etc. Laguna 3 har fått en av de beste scorene noen sinne i Eurocncap, og er godt beskyttet mot rust.
Eks her er en topputstyrt og i praksis ny bil til 209 000 (den pruter du lett ned til 200..) www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=31590920
Her er en som er litt lengre kjørt men med 3 års bruktbilgaranti: www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=32929481
NB uansett bil, test om 3 barneseter går inn. Se etter barneseter som er sikre men ikke for brede. (eks Britax Hiway/bakovervendt).
Litt dokumentasjon om Laguna. Kan virke litt "marketing" men jeg gjør det fordi (som sagt) Renault i Norge av en eller annen grunn ikke opplyser om slikt selv, og fordi man oftest møter massive fordommer og forutinntatthet hvis man snakker varmt om franske biler og Renault spesielt i Norge.
TUV 2012: Grønn.
DEKRA report 2012:
0-50 000 km: 93.7% (snitt 89.5%) / bedre enn Avensis, Passat, Mondeo, Accord, Legacy, Mazda 6 m. fl.
50-100 000 km: 84.5% (snitt 75%) / dvs enda bedre i forh. til snittet jo lengre den har kjørt!
ADAC pannenstatistik: Grønn +
Eierundersøkelse Sverige: www.automotorsport.se/media/biltester_pdf/092605.pdf
Auto Express Driver Survey top 100: LAguna 3 nr 19 www.autoexpress.co.uk/carreviews/driver_power/265609/the_top_100.html
Sakset fra Autondex 2011:
"De fransktillverkade bilarna hamnar under medel i denna jämförelse, men för Renaults del borde rankingen vara högre, sett till vad ägarna själva anser om Lagunas kvalitet som helhet.
På viktiga områden som säkerhet/karaktär, rostskydd/lack, ljudkomfort och till och med på frågan om pålitligheten med brukselektroniken – ett för franska bilar historiskt mer känsligt område – får Laguna i det närmaste toppbetyg.
Renaults något sämre totalbetyg speglar mer ägarnas funderingar kring ägandet på sikt, i ett ekonomiskt perspektiv. Att en produkt håller konkurrenskraftig kvalitet är naturligtvis bra i sak, men att finna rätt kommunikation och få bilen allmänt accepterad i fler kundkretsar är en utmaning för Renaults varumärkesbyggare, särskilt här i Skandinavien"
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.