Estrella sa for siden:
Kommer den kun med diesel? Alle jeg ser på har jo det. Jeg vil helst ha bensin.
< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?
Bilsnakk.
Estrella sa for siden:
Kommer den kun med diesel? Alle jeg ser på har jo det. Jeg vil helst ha bensin.
amanas sa for siden:
Ser ut som de fleste er med disel. Kun 4 til salgs med bensin, de finnes her.www.finn.no/finn/car/used/result?CAR_MODEL/MAKE=767&sort=0&CAR_MODEL/MODEL=1065&ENGINE/FUEL=1
emin sa for siden:
De fleste kjøper med diesel ja, men den kommer i flere utgaver av bensinmotorer også.
mrc sa for siden:
160hk-utgaven med bensin blir det aktuelle om man skal kjøpe nytt i dag og ikke vil ha diesel. Men det blir en del dyrere i innkjøp, og forbruket er en god del høyere. Ford har vært litt trege med å få på plass de litt mindre men samtidig effektive bensinmotorene. De leverer her noe med høy effekt - 160 hk. Her skulle man kanskje ønsket å sett en norgestilpasset versjon med f.eks. 140hk slik at avgiften ble lavere. Man kunne lagt dette opp slik at dreiemomentet var det samme, men bare toppeffekten lavere. Da hadde man nok i praksis merket veldig lite til at det var lavere effekt. Spesielt siden dette er en turbo-basert motor synes jeg det er rart at de ikke får på plass en litt mer norgesvennlig utgave.
2-literen med 145 hk virker ikke som å være et spesielt gunstig kjøp. Pga. høyt forbruk får den ganske høye avgifter på CO2-delen.
Hvis det er bruktbil som er aktuelt, har Ford hatt bensinmotorer i disse bilene som har vært ganske så gammeldagse og ikke egnet for det norske avgiftssystemet. Man finner noen varebiler, men lite ellers. Det er kanskje en eller annen 2.5T der ute - det er i så fall virkelig "morrobil" med 220 eller 225 hk så vidt jeg husker. Men dette var biler som var svindyre i utgangspunktet - fordelen er kanskje at de nok ikke er så lettsolgte i forhold til prisen de egentlig er verdt. Men forbruket på dem blir høyt....
Slik situasjonen er for S-Max, er nok diesel fortsatt mest aktuelt.
Estrella sa for siden:
Jeg tenker på at mange dieselbiler sliter om vintern har jeg hørt. Særlig når det var så kaldt som vi hadde det i fjor og året før det igjen.
Erica sa for siden:
Vi har diesel S-max, 140 hk-utgaven. Og bor i et kuldehull, det er ofte veldig kaldt her om vinteren. Det har ikke vært noe problem å starte bilen vår. En kollega har en eldre S-max enn vår, hun har hatt problemer, men de har hatt mye problemer med bilen, rene mandagsbilen det de har fått.
emin sa for siden:
Vi har også diesel, 125 hk, og kun en gang har vi måttet dra litt ekstra til for å få start, ellers har den starta som ei klokke. Vi bor et sted der det fort blir både 18 og 20 minus.
mrc sa for siden:
Det dieselbilene kan slite med er å få opp varmen i kupe. Ellers skal det normalt sett ikke være noe problem. Det kan imidlertid være viktig at man lar den gløde seg ferdig.
Når det gjelder varme, så sjekk at bilen har en form for tilleggsvarmer. Tror S-Max benytter elektrisk tilleggsvarmer. Usikker på hvordan Ford har satt opp aktivering av denne. Hvis den slår seg på automatisk for hver gang man starter bilen og det er kaldt, vil batteriet etter hvert kunne slite litt hvis man har mye småkjøring. En del større biler ellers har Webasto eller Eber, som er dieselbasert tilleggsvarmer. Dieselvarmerene kan gjerne også leveres i versjoner med forhåndsinnstilling eller fjernstyring - vet man at man skal ut å kjøre om en halvtime kan man da få oppvarmet bil.
Erica sa for siden:
Vår (2009-modell) har tilleggsvarmer, dieseldrevet. Den kobler seg ikke inn selv, man må velge å sette den på. Hvis det er 20 minus vil ikke kupeen bli varm uten denne, men med denne på er det ikke noe problem. Den kan også brukes til å varme opp bilen på forhånd, men da trekker den endel strøm, så å bruke den når man kjører småkjøring er ikke så lurt, da har man med ett et batteriproblem.
emin sa for siden:
Vi har ikke noe ekstra, men har vurdert å få installert DEFA. Men selv i 20 minus har vi klart å få noenlunde varme i bilen iløpet av 5-10 minutter tomgang før vi kjører. Men klart, tomgang er jo ikke det mest miljøvennlige alternativet.
mrc sa for siden:
Det tar litt strøm ja å drive pumpe og vifter. Men det kan nok være verdt det. Det er bedre for motoren også når sirkulasjonsvannet er litt oppvarmet på forhånd. Da kan det være bedre at man evt. vedlikeholdslader batteriet litt hvis man har mye småkjøring. Man kan jo velge å ikke starte webastoen på helt korte turer. Normalt sett når biler blir levert med Webasto som kan fungere som forvarmer/parkeringsvarmer også levert med et kraftigere batteri enn bilen har standard. I noen tilfeller er det også ekstra batteri.
mrc sa for siden:
Problemet med mange dieselbiler blir at selv om bilen er varm i starten, vil temperaturen for motor kunne falle mens man kjører hvis det er veldig kaldt og varmen i bilen blir dårlig. Tilleggsvarmer handler med andre ord ikke bare om å få bilen varm, men også holde den varm. En del vil f.eks. kunne slite med å få bort dugg hvis det er lite varme.
Defa o.l. vil jo også forutsette strømtilkobling. En fordel med Defa-en er jo at man gjerne installerer et kit som også inkluderer motorvarmer, slik at slitasje og drivstoff-forbruk synker en del.
Ser på vår Touran, så tar det uten Webastoen temmelig lang tid med tomgangskjøring får det vil komme noe varme i -15. Uten webastoen må man også kjøre ganske langt, evt. at det må være i motbakke. Men det blir varme etter hvert uten webasto og det ser ut som den holder temperaturen i lave temperaturer godt, men så er dette en bil som nå passerte 6 år og ikke har like effektiv dieselmotor som helt nye biler. Effektiviteten er viktig her - jo mindre effektiv motoren er, dess mer av drivstoffet går bort til annen energi - som for eksempel varme.
Man for mange nye biler, selv litt større, er ikke tilleggsvarmer standard - og ei heller opsjon. Løsningene med Webasto som kan forhåndsstartes o.l. blir ofte et ganske dyrt tillegg hos mange produsenter.
Ut i fra det jeg kan se på nettet, så har S-Max en elektrisk tilleggsvarmer. Om den automatisk blir aktivert vet jeg ikke. F.eks. på en del VW-modeller må man sette temperaturinnstillingen på High (hi) for at den elektriske tilleggsvarmeren skal starte (det var dette politiet ikke var klar over, når det var saker nå om at de slet med varmen i bilene). Det virker også som at det er noen valg i kjørecomputeren på S-Max for aktivering av tilleggsvarmeren.
Man skal huske at dieselbasert tilleggsvarmer ikke skal benyttes i garasje o.l. (pga. eksosen). Hvorvidt det er verdt å bruke penger på dieselbasert varmer her som kan forhåndsstartes o.l. kan jo også være litt avhengig av hvor kaldt det er der man bor og hvordan man parkerer bilen.
livit sa for siden:
Vi har hatt diesel-bil i mange år - har motorvarmer og kupevarmer men har ikke hatt startvansker.. har ikke ford da men ;)
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.