Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

iTunes-svindel

#1

Pøblis sa for siden:

Jeg har i løpet av ettermiddagen i går og veldig tidlige morgentimer i dag visstnok kjøpt apps/spill for mange tusen kroner. Bla en kiste med mynter for den nette sum av kr. 700 og en haug andre ting til tilsvarende priser. Jeg oppdaget det heldigvis ganske tidlig, og jeg har sperret kortet jeg bruker til iTunes-kontoen, meldt fra til iTunes, ringt Apple (noen som har prøvd? :gaah: Ikke helt lett å bare slå et nummer å få snakke med noen der, nei.)
Da jeg ringte banken, sto det mange transaksjoner til iTunes i kø for godkjenning fra kontoen min, så det kunne gått ut mange flere tusen enn det faktisk har gjort.
Det ser ut som om noen har kjøpt spill/utstyr til spill. I følge den hyggelige gutten/mannen jeg snakket med på telefonen, så finnes det ikke app'er til 700,-. Men i løpet av i går og idag skal jeg ha kjøpt minst 7 slike svindyre apps. AV kvitteringene jeg har fått fra iTunes, ser det ut som om det er kjøpt spill og utstyr til spill. Jeg har ikke logget meg på kontoen og autoriset noen av disse kjøpene hverken i går eller i dag..

Hva skjer nå? Er det noen andre som har opplevd det samme? Tar det lang tid å få penger tilbake? Må jeg slåss og bevise selv at jeg ikke har kjøpt disse tingene?


#2

Pøblis sa for siden:

Jeg har kvitteringer fra iTunes om at jeg har handlet for den nette sum av 7264,-. 3.980,- av disse er belastet kontoen min - de øvrige fikk banken stoppet. Og har jeg fått mail fra iTunes Support? Nope.


#3

Inagh sa for siden:

Å herre så frustrerende! Håper du får hjelp til å rydde opp i dette. :klemme:


#4

Pøblis sa for siden:

Takk. Jeg har brukt hele arbeidsdagen på dette. Har nesten ikke hatt tid til å v ære på FP engang. :sur:


#5

Kreps-77 sa for siden:

Guri meg! Håper du får ordna opp i dette.
Har lite til overs for slik frekkhet/svindel. :gaah:


#6

mrc sa for siden:

Håper ellers folk generelt har iTunes-konto o.l. koblet mot kredittkort og ikke debetkort mot bankkonto.


#7

Neket sa for siden:

:Forter seg å endre kort på itunes:

Håper du får igjen pengene. :klemme:


#8

Pøblis sa for siden:

Hvis jeg ikke får igjen de pengene, blir det månelyst. :kjevle:


#9

Chablis sa for siden:

Oj så kjipt.
Håper du får igjen pengene.


#10

Dixie Diner sa for siden:

Oj. Jeg mener å huske en annen tråd her inne om det samme for en stund siden? lete

Edit: fant denne. Men tror det var en annen, lengre tråd også.


#11

Dixie Diner sa for siden:

Kan forresten det samme skje på Android Market? Bør jeg ta bort kortinfoen min?


#12

mrc sa for siden:

Vel, i teorien kan det skje overalt hvor man har lagt igjen kortinformasjonen. Sannsynligheten er imidlertid normalt sett liten, men jeg ville ikke ha brukt en kobling mot et kort som er direkte knyttet til kontoen min. Kredittkort kan være mye enklere hvis man blir svindlet - da er det kortselskapets penger som er borte, og man står langt sterkere så lenge de ikke kan bevise at man har handlet uaktsomt på noe vis.


#13

Husfruen sa for siden:

Hvor finner jeg ut hvilket kort jeg har tilknyttet itunes?
Jeg har aldri handlet der, og har ingen planer om det heller. Men man måtte vel registrere noe kort? Er så lenge siden, så husker ikke. Jeg trooor det er kredittkortet i såfall. Men jeg finner jo ikke ut hvor jeg sjekker det..


#14

Husfruen sa for siden:

Pøbelsara: Håper du får igjen pengene dine! Det var ikke lite penger heller :dåne:


#15

Pesten sa for siden:

Oi. Jeg har lønnskontoen min på itunes. :skummelt: Må få fikset det ja.


#16

Pøblis sa for siden:

Jodda. Jeg får igjen pengene mine, sier de. Men ellers er det lite ansvar å spore. Her må man dykke dypere inn i saken. :lupe:


#17

Inagh sa for siden:

Godt du får pengene tilbake i hvertfall. :klem:

Men det er søren meg litt skummelt, da. Jeg har kun lønnskonto, og jeg har ikke kredittkort, heller ikke særlig ønske om å skaffe meg dette, ergo er det bare mitt vanlige bankkort jeg kan knytte opp mot f.eks. iTunes og dets like. :sukk:


#18

Stellebord sa for siden:

Ai. Det var jo ikke snakk om småpenger heller!


#19

Esme sa for siden:

Næh, det er helt greit å ha debetkort så lenge man har det knyttet mot den helt egne "iTunes"-kontoen hvor det står et par hundrelapper.


#20

mrc sa for siden:

Betaler det aller aller meste på nettet med kredittkortet eller Paypal. Paypal er igjen knyttet opp i mot kredittkortet.

Er en del områder der det er tryggere ellers også. Sagt at du kjøper noe på nettet, butikken trekker pengene, for så å gå konkurs før de kan levere - da sitter kredittkortselskapet med regninga, ikke du.

Var en sak i fjor der en god del tusen kunde venter på varer fra en av de største norske it-nettbutikkene. Så endte selskapet i skifteretten - de fikk reddet seg riktignok, men det kunne raskt vært en del som kunne ha tapt en del penger.

Jeg vil også ha kredittkortet som et reservekort når jeg er ute på reise. Eller i hverdagen ellers hvor plutselig ikke det andre kortet lar seg lese et eller annet sted. Å ha to kort ser jeg på som en trygghet. Og det er for så vidt mindre praktiske problemer med å kansellere kredittkortet om det skulle ha blitt misbrukt enn det vanlige bankkortet.


#21

Karamell sa for siden:

Så irriterende! :mad:

Jeg har ikke kredittkort jeg, så ituneskontoen er mot lønnskontoen min ja. :gruble:


#22

Fintdethei! sa for siden:

Håper det ordner seg med pengene! Jeg bruker bare kredittkort til netthandel og iTunes.


#23

Pøblis sa for siden:

Oppdatering. Etter denne hendelsen i februar, fikk jeg igjen alle pengene mine og nytt kort, og alt var skjønt og grønt. Helt til jeg faktisk skulle kjøpe noe i appstore søndag. Jeg brukte et annet kort, og har valgt å måtte legge inn kredittkortopplysninger ved hvert kjøp. Men på tross av dette, satte svindelen igang igjen. Klok av skade, fulgte jeg godt med, og tror dere ikke den appen jeg kjøpte til 7,- resulterte i nye uttak på hittil litt over 1000,-? :gaah:

Jeg fikk igjen alle pengene mine sist, men det lå faktisk reservasjoner på over 15.000,- fra app-store til kontoen min den gangen.

Jeg har snakket med banken min (fruktbart) Apple-support i Norge, hvor jeg møtte forståelse og ble henvist til iTunes-konto-support i US, og det begynner å bli goddag mann, økseskaft-aktig. De mener jeg må være utsatt for kortsvindel. Banken mener jeg er usatt for iTunes-kontosvindel, fordi dette altså kun har skjedd når jeg har logget meg inn for å handle der. Og fordi det har skjedd med to ulike kort.

Er det noen som vet hvordan man kan finne ut av slikt? Og ikke minst, hvordan man finner ut hvem som sitter i administrasjonen til apple i Norge - det kommer ikke noe fruktbart opp når jeg googler, nemlig. Bare apple-nettsidene.
Alle transaksjonene er såkalte inApp-purchases.

Jeg blir ikke fattigere av dette, altså - det er jo oppdaget og banken min har tatt tak i det. Men det er inni hampen frustrerende, særlig fordi jeg har lyst til å kjøpe ny musikk og ikke vil betale titiusenvis av kroner. :sur:


#24

skyfri sa for siden:

Åh, så utrolig frustrerende. Jeg er enig med banken din i at det må være iTunes kontoen din som er "problemet", siden det skjer bare der og med ulike kort. Har du endret passord på iTunes kontoen din siden forrige svindel?

Hvordan du får support hos iTunes i tale, vet jeg desverre ikke...
Håper det løser seg kjapt, og så var det godt du fanget det opp så kjapt.


#25

Pøblis sa for siden:

:ja: Jeg har endret passord og kontrollspørsmål og alt. Det hjalp bare ikke, tydeligvis. :sur:


#26

Bomull sa for siden:

Jeg hadde deaktivert kontoen og opprettet en helt ny. Jeg opplevde dette selv og bruker ikke den kontoen mer. Niks piks!


#27

Pøblis sa for siden:

Får du beholde alt du har kjøpt fra den gamle da? Hvordan funker det, egentlig?


#28

Bomull sa for siden:

Jeg beholder alt ja, men det kan være/er upraktisk i forhold til oppdateringer, vel og merke hvis du sperrer kontoen helt. Evt. må du bare beholde kontoen som aktiv, men ikke ha noe registrert der, og heller opprette en ny i tillegg. Når du da oppdaterer i App-store, så må du evt. bekrefte med passord til begge kontoer, hvis det er oppdateringer på apper kjøpt via begge kontoer. Det går av seg selv. Jeg har det slik nå - så ved oppdateringer så får jeg opp begge kontoene altså, selv om den første ikke er i bruk ellers. :) Det er bare den nye kontoen som er tilknyttet noen form for betaling, og evt. innkjøp av nye apper mm., da via Master/PayPal.


#29

ItsOnlyMe sa for siden:

Hvordan opne en ny? hadde en konto på en annen datamaskin. jeg har ikke lenger tilgang til denne, men trøbbler med å opprette en ny på min egen maskin. Vil gjerne ha litt ny musikk på ipoden snart!
(og kan man på noe vis overføre musikken man man kjøpt? men det er et annet spm som ikke hører til her akkurat da..det heller :o Og nå ser jeg at det står svart på det ovenfor her...) Men hvordan???


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.