Jeg sitter og drømmer, og gleder meg som en unge til å reise til USA om under 2 mnd. Jeg skal reise med KLM, og var i går kveld inne og kjøpte meg sete på Economy Comfort. Rett og slett fordi det er mye bedre plass for beina, og jge er 180cm lang så jeg TRENGER plass.
Det var da jeg begynte å tenke på den gangen min mor og jeg reiste bortover. Da reiste vi med BA og i London fikk vi vite ved skranken at det var noe tull med plasseringen. En fyr hadde slått seg vrang eller noe, så enden på visa ble at min mor og jeg ble oppgradert til Businessclass. Det er den beste flygningen jeg noen gang har hatt! :glis:
Så nå lurer jeg på, har dere blirr oppgradert noen gang?
Nei, men sønnene mine ble oppgradert en gang fra London til USA, mot å vente noen timer på neste fly. Grunnen var at tre seter i flyet var ødelagt, og de meldte seg til å vente. De fikk i tillegg noe sånt som 4000 kroner pr person, så det dekket nesten reisen. De skulle være lenge borte så det var ikke noe stort tap for dem å vente en halv dag i London.
Vi ble det ganske ofte på lange reiser i løpet av de 2,5 årene dom både mannen og jeg hadde gullkort på SAS. Nå er det vel ikke enkelt lenger da ganske mange bruker poengene sine til å oppgradere så at det blir ferre muligheter å oppgradert "gratis".
Vi har reist 1. klasse en gsng fra USAtilLondon. Det var usedvanlig deilig, men jeg skulle aldri ha betalt for det selv.
Åja mange ganger, både med vanlige billetter og standby :D Og cockpitplass, enda mer stas! (Klappsete foran toalettene bakerst, så man må stå under flyvningen - ikke fullt så stas).
:mor-i-SAS:
Ikke så mye de siste årene, før kjente mamma alle crewene og de eller gaten tok meg på navnet men hun jobber jo ikke lengre nå. Eller flyverne var tidligere flyverkolleger av min far som kjente meg igjen og fikk bumpet meg opp. Men da var jo forholdene litt mindre også.
Jeg har reist mye på business på standby, jeg, men mamma hadde jo masse ansiennitet da - kanskje det hadde noe å si?
Også tror jeg reglene er endret de siste 5-10 årene ift da jeg reiste mest på den typen billetter også, strammet inn sikkert.
Ble oppgradert til business fra Stockholm til Bangkok for mange år siden. Veldig behagelig å sove i gode seter hele veien bort. Resten av reisefølget vårt satt på turistklasse og var en smule misunnelige. De sov ikke. :knegg:
Det blir vel mindre og mindre vanlig med tilfeldig oppgradering.
Flyselskapene har funnet ut at dette
a) går til de mest loyale kundene aka gullkort eller
b) man betaler et gebyr for å stå på en slik "venteliste" for å få lov til å kjøpe seg en billig last minute oppgradering (dersom slik blir tilgjengelig).
Veldig ofte. :far i SAS, med lang ansinitet:
Når det er sagt, så har jeg hatt mine timer på flyplasser med stand-by billetter og ikke kommet med også. Men når vi først kom med ble vi ofte satt på 1. klasse. Dette er mange år siden, det er ikke like lett idag meldes det om.
Utenom det har jeg blitt oppgradert to ganger, men kun på europafly.
Nei. Ikke på bryllupsreise, og ikke da mannen hadde businessklassebillett og jeg økonomi. Da fikk vi ikke en gang lov å sjekke inn sammen, tross null kø på business og masse kø på økonomi. Ikke fikk jeg gå frem tilo ham for å snekka med ham under flighten heller. Litt kjedelig når jeg da ikke husket setenummer, så jeg mått evente til han kom bak til meg. Beijing-Oslo...
Vi ble plukket tilfeldig ut i køen på bryllupsreisen vår på strekningen København - New York. Jeg hadde allerede i all hemmelighet "tipset" SAS om at vi var på bryllupsreise, så vi fikk servert champagne og kake. At vi i tillegg fikk oppgraderte seter, gjorde turen helt perfekt. :hjerter:
Ja, en gang. Jeg var på jobbtur til London, og da vi skulle hjem hadde de solgt tre av våre billetter videre ved en feiltakelse. Vi var da tre stykker som ble oppgradert til businessclass. En behaglig opplevelse ja :D
Ja. Første gangen vi reiste til Beijing ble vi oppgradert til 1. klasse. Trodde først det var noe galt med billettene vi med ombordstigning ble fratatt billettene og sto der som et spørsmålstegn. Mannen smilte bredt da han kom tilbake med nye billetter til oss. Første og eneste gang vi har fått servert champagne før avgang :-)
Herlig ikke sant? Jeg husker de kom til oss og spurte om vi ville ha juice eller champagne, jeg og min mor stirret på hverandre i to sekunder og utbrøt i munnen på hverandre "Champagne!!" :knegg:
Lillesøster og jeg var på spa- og jentetur til Budapest da hun ble førti, og vi ble oppgradert. :glis: Vi fikk sjampis før avgang og mat servert på porselen. Perfekt start på det som ble en veldig fin tur. Jeg ble også oppgradert til business en gang jeg fløy alene til NYC. Det var deilig.
På tur med SAS t/r New York i fjor hadde jeg Monkey plus (economy extra) en vei og business den andre. Jeg prøvde å få oppgradert til business på veien over gjennom tjenesten "optiontown" www.optiontown.com/ som SAS er medlem av, men den gikk ikke gjennom dessverre. Jeg registrerte også på Gardermoen at det var veldig mange som oppgraderte ved gaten ved bruk av bonuspoeng.
Er det noen som har prøvd Optiontown og vært heldig?
Livsfarlige greier det der. Jeg husker vi ble stående på rullebanen en time eller to en gang, på vei hjem fra etellerannet sted, og det var fredag og det var syhyhynd på meg, og jeg var totalt kanakkas da vi endelig landet i Oslo og jeg skulle videre ut på fest. :knegg:
Jeg ble oppgradert på fly fra London til Oslo. Var fullbooket på Economy så jeg og en person til fikk seter på buisness. Hadde ikke noe i mot det jeg.
I sommer når vi reiste til Florida så var det noen som ble nedgradert en klasse pga fullbooking. Det ble ropt opp over høytaleranlegget ved gaten, og de som meldte seg ble tilbudt et solid beløp i erstatning.
Jeg ble stadig oppgradert i den tiden jeg fløy mye med jobben. Det hjelper også å kle seg pent og være hyggelig mot de ansatte. Jeg har aldri spurt om å bli oppgradert.
Nå flyr jeg kun privat nesten, og blir ikke oppgradert....
Ja, i de dager hvor jeg reiste med gullkort så hendte det titt og ofte, men stort sett bare på korte turer, så det hadde ikke så mye å si. En gang fikk jeg flere småflasker champagne i stedet for frokost, siden de hadde glemt å lage vegetarfrokost til meg. Hadde det ikke vært for at jeg skulle på jobb og kjøre bil rett etter landing kunne det jo ha blitt en festlig start på en ellers traurig mandag.
Når jeg tenker meg om, så har vi blitt opgradert en gang fra London til Oslo også. Det var veldig ok det også, men ikke i samme kategori som å levere boardingkortet og få høre: You're upstairs, og så sløve 10 timer i verdens mest behagelige stoler med gratis Body Shop-toalettsaker og et eget spisskammers man kunne bare raide.
Ja, flere ganger. På åttetimers flyturer gjør det en ganske enorm forskjell gitt.
Den aller beste oppgraderingen var med Cathay Pacific fra Hong Kong til Seoul. Jeg hadde business-billett, men da jeg ba om å få bli med et tidligere fly fikk jeg beskjed om at det bare var plasser igjen på økonomiklasse. Siden flyturen bare var på tre timer sa jeg det var greit, jeg ville heller fly økonomi enn å vente i fem timer ekstra. Jeg fikk ombordstigningskortet og gikk til gaten, hvor jeg ble omdirigert til første klasse. Det var luksus, det, og en mer fornøyd kunde tror jeg neppe Cathay har hatt. :knegg:
Nais ... Jeg hadde en sånn billett på LA-London ifjor, og da jeg sjekket inn ble siste plassen oppe tatt av fyren foran meg i køen ... :gaah:Det var antakelig første og siste sjans jeg hadde på å få sitte oppe i en jumbo i hele mitt liv.
Vi bestilte Blue Class comfort da vi dro til Mexico for 1 mnd siden da jeg smertelig vet hvordan det kan være på charter. Det var bittelitt mere beinplass men likefullt en slitsom flytur. Det var fullstendig bortkastede penger. :har lært: Forresten elendig service på Thomson Airways som flyr for starTour!!
Ofte baade paa intercontinentale og Europeiske flighter. Gullkort eller bedre er tingen. Tidligere spurte man, naa skjer det mer automatisk ut fra status (kortets farge).
Hva er bedre enn gullkort da? Nysgjerrig. I SAS har vi Pandion-kort som er høyeste rang bonus-og fordelsprogram. Den henger høyt og ikke mange som har Pandion-kort. Gullkort har svæææææææææææært mange nordmenn derfor er det også blitt sjeldnere å oppleve oppgradering med gullkort nettopp fordi man er så mange om det.
Pandion blir man invitert til, personlig, av direktør i SAS Richard Gustafsson. Man skal fly ekstremt ofte for å komme i betraktning for Pandion-kort. De har alle fordeler, og enhver flypassasjer kan bli kastet av et SAS-fly uansett hvor fullt det er, dersom en Pandion-kunde kommer til gate og vil være med. De er altså passasjer-kongen/dronningen:)
Pandion gullkort
Gullkort kan hvem som helst få dersom man flyr ofte nok:)
Altså, jeg mener da at de tilbyr kompensasjon, da. De hiver deg ikke bare av flyet.
Bortsett fra min tidligere kollega, da. Som trodde sjefen hadde mistet flyet da døren gikk igjen etter "boarding completed". Men han ante uråd da flyvertinnen kom bakover mot ham: "du. Du må av. Sjefen din skal ha setet ditt". :knegg:
Det var da ordningen var helt ny, og de var veldig få norske medlemmer. Det var da jeg kjente mange av medlemmene. :p
Jeg har blitt "oppgradert" en gang for 12 år siden. Det var på den tiden man fløy Braathens Back eller Best. Jeg satt på Back på vei mellom Amsterdam og Sola, mannen hadde billett på Best fordi han hadde jobb-betalt billett, men siden jeg var redd(ere) for å fly (da enn nå) ba han om å få sitte ved siden av meg på Back. Det var nyttårsaften da år 1999 skulle bli til år 2000, og jeg var vettskremt pga. Y2K-katastrofene vi var forespeilet, og forventet at flyet kom til å ramle ned i det klokka i flyet passerte midnatt, selv om vi fløy midt på dagen (men hvem vet hvilken tidssone de opererer med i fly :fnis: ). I allefall, kabinpersonalet så at jeg var vettskremt og inviterte meg inn til seg bakerst i flyet, der de har maten og sånt. Der skjenket de meg nokså grundig med sprudlevin ("det er tross alt nyttårsaften, og hvis ikke vi kan feste kan vi jo sørge for at noen andre gjør det"), mens mannen gikk for lut og kaldt vann på setet sitt på Back. Etter noe tid sendte de meg tilbake til mannen, og serverte oss begge et par Jägermeistere sånn på tampen før landing. Alt gratis.
Jeg vet ikke om det teller som oppgradering, det er en artig historie om ikke annet.
Jeg kan forøvrig meddele at musserende vin virker svært godt i høyden. :knegg:
Jeg har blitt oppgradert en gang fra Chicago til London. Da mannen min og jeg dro til Korea for å hente sønnen vår så ble vi oppgradert fra Helsinki til Seoul. Det var stas og en flott avslutning på livet uten barn.
ALLE større nettverks-flyselskaper har slike lojalitets-program. BA,KLM, Lufthansa, Swiss osv.osv. Ser ikke noe galt i det, du merker da ikke det som vanlig passasjer uansett, og dersom du flyr MYE så blir du premiert for det. Ikke bare flybransjen som har slike systemer for de mest lojale og trofaste kundene.
Ja, selvsagt. Tror summene varierer litt men det dreier seg om noen hundre euro pr.person i erstatning og tilbud om plass på et senere fly.
Men om du hadde vært den med trillioner bonus-poeng som ble fortalt i gate at du ikke får plass fordi flyet er fullt, så kanskje du hadde tenkt motsatt?
Som Polyanna sier, så etterlyser flyselskapet først frivillige før man evt. "kaster av" passasjerer mot erstatning.
Jaja, jeg har ikke akkurat fått mer lyst til å fly med SAS etter den "reklamen". (Nå hadde jeg ikke særlig lyst til å fly med dem uansett da.)
banana: Glimrende historie! :knegg: Jeg hadde ikke klaget over en slik behandling nei. Min mors beste venninne fløy langflygning for en del år siden (nå husker jeg ikke hvor de skulle...tror det var Thailand) og satt helt bakerst hvor cabinpersonalet hadde sine plasser. De fikk så god kontakt med dem som jobbet der, at de fikk gratis champagne hele turen. Påskuddet var "setene deres kunne ikke legges langt bak". De sa selvsagt tusen takk og hadde en fantastisk flytur. :knegg:
Filifjonka: :skratte: Nei hadde du hatt en historie om å bli ryggopperert på fly, hadde jeg DEFINITIVT ville lest. (Mulig at den historien hadde vært i media da ja.) :knegg:
...og vær klar over at alle flyselskaper overbooker flyene, og at man kan bli kastet av mot erstatning med eller uten frequent flyer-kunder. Det gjelder også lavpris-selskaper som Ryanair og Norwegian, og er ikke noe eget SAS-fenomen.
Mannen og barna (2 stk) fikk 12 000 kroner en gang for å vente 6-7 timer på neste KLM-fly til Amsterdam. Helt i orden, det, vi bodde 10 minutters kjøring fra flyplassen.