Jeg bruker Ryanair endel (pga av pris og nærhet til flyplass) - jeg prøver å ta selskapet for det de er og finner meg stort sett i "dere blir fraktet for kveg og vi gidder ikke å smile til deg" beghandlingen (Og ja, jeg vet hvilke arbeidsforhold de ansatte har, så jeg kan ikke klandre dem i stor grad. Her ligger det også en svart forbrukersamvitttighet - jeg synes egentlig at jeg burde boikotte dem).
Men altså. Til sommeren skal vi til England og da jeg satt og booket flybilletter i stad ble jeg grepet av irritasjon over hele Ryanair-greia (man må aktivt velge bort forsikringen deres, og det tok meg lang tid å finne at bortvalgmuligheten lå på et usansynlig sted, etter å ha valgt den bort, poppet det umiddelbart opp reklame for nevnte forsikring, og hvor uansvarlig det egentlig er for deg å velge den bort ("Tenk om du blir syk på flyet!" "Det blir dyrt for deg!" "Tør du virkelig å takke nei??" :mumle: ), og koffert med anstendig vektgrense på 20 kilo koster 699,- per pers. :gådd: etc - excuse my ranting!).
Såh - jeg sjekket Norwegian - og med langt mindre pes, hadde jeg nesten booket 4 billetter for tilsammen en tusenlapp mindre. "Ah! Ja, reise med Norwegian! :hjerter:" rakk jeg å tenke, før det slo meg at da får vi ikke fordelen av flyplass 10 minutter unna (Gardermoen er 1 og en halv time unna) - og om vi reiser med Norwegian fra Gardermoen, må vi betale for to ukers parkering. Det må vi ikke om vi reiser med Ryanair fra nærflyplassen.
So - what to do? Jeg er helt stuck i beslutningstakerdelen av hjernen (den pleier vanligvis å fungere sånn passe greit). Umiddelbare tanker og råd?
2 ukers parkering koster ca 600 kroner, så vi er fortsatt under i pris totalt om vi velger Norwegian. : overtaler seg selv :
Vi har blitt for godt vant med flyplass rundt hjørnet - nå synes vi det er pes å ha lengre en 10 minutters kjørevei når vi kommer hjem fra ferie. :knegg:
Jeg reiser mye med Ryan Air, men det er utelukkende fordi det alltid blir billigst åkke som (med svært få unntak). Men hadde jeg fått billigere billetter med et annet selskap, hadde jeg glatt valgt det, for det ER en del pes med Ryan Air, særlig om man er ikke er vant til særegenhetene deres.
Har du da tatt bestillingen hos Norwegian så langt at du har fått med alle tilleggene de opererer med på siste sida? Nå husker jeg ikke alle, men du må ihvertfall betale en god del for den 20-kilos kofferten din hos dem også.
Gardermoen er et av mine favorittsteder (;)), så jeg hadde gladelig kjørt halvannen time for å kunne henge litt der.
På den annen side, det tar bare 2 timer til England, så sånn sett fordobler dere nesten reiseveien ved å reise fra Gardermoen.
Hihi, som du skjønner så vet jeg ikke hva jeg ville valgt, jeg heller :cool:
69 pr vei får jeg opp, altså 138 kr ekstra pr person.
Og tar de ikke ekstra betalt for å betale med visse kredittkort?
Mulig det var dyrere før, jeg har ihvertfall opplevd flere ganger at sas ender med å bli billigere enn norwegian når jeg nærmer meg sluttføring av booking hos norwegian.
Nei, det var billigere før, da kostet det 50 kroner. Det koster litt å betale med kredittkort som ikke er knyttet til en konto, og for å forhåndsbestille plass, men de to tingene er det jo virkelig ikke særlig vanskelig å unngå. 118 skjønner jeg ikke hvor du får fra, det dukker ikke opp hos meg.
Nærheten til flyplassen veier som regel tyngst når jeg bestemmer meg i lignende saker. Så Ryanair hadde nok blitt mitt valg, selv om det blir litt dyrere. Slippe styr med parkering og ha så kort vei, er verdt litt ekstra kroner. Særlig når totalreisen ikke er lenger.
Norwegian tar gebyr for betaling med kredittkort. Men det er gratis å få et kredittkort fra Bank Norwegian, og hvis man betaler med det er det ingen gebyrer. Jeg har et slikt, og bruker det ikke til noe annet enn å betale flybilletter når jeg flyr Norwegian.
Jeg kommer aldri til å reise med Ryanair. Mye på grunn av det du beskriver, men også fordi jeg ikke stoler på at de tar sikkerheten på alvor. Hvor god opplæring har egentlig de flyvertinnene i evakuering av fly f.eks?
Dere skal reise i sommerferien, antar det ikke er helgetur, da vil ekstra investering i reise til/fra Gardermoen være relativt lav og betale seg i form av en mye triveligere tur!
Vi bor i London og reiste med Ryanair for første og siste gang i høst, valgt pga nærflyplass i Norge. Pyton på alle vis. Nå forsøker vi å finne andre løsninger.
Jo reglene er der, men opplæringen og utføringen ellers er det flyselskapet som står for. Som vi jo f.eks ser i tråder her inne er det mye forskjellig ute og går innenfor rammene av lovlig sikring av barn i bil. Det blir det samme på fly, i tillegg til at jeg mistenker Ryanair for å kjøre flyvarianten av billigst mulig forovervendt barnesete til babyen så snart den er over vektgrensa så er jeg ikke trygg på at av og til kjører ekvivalenten av å ta ungen på fanget under sikkerhetsselen når de ikke tror seg sett av kontrollører.
Det er klart det er kontroller her, men kontrollører rekker jo ikke over alt og alle hele tiden.
Åkkei, jeg skal, however, ut og fly med Ryanair om noen få dager... Siden de flyr i ett sett og det stort sett er sure flyvertinner som er pes med dem, får vi satse på at jeg kommer meg trygt fram og tilbake.
Nei, selv arbeidsledig ville de ikke jobbe der.
Håpløse arbeidsforhold finner du mange steder i flybransjen. Ikke er lønna så bra som alle skal ha det til heller.
Jeg kjører full boikott av Ryan Air men bare en liten kommentar til dette med sikkerhet.
Ryan Air har faktisk en av de nyeste flyflåtene i Europa, nesten ikke gamle fly i det hele tatt. norwegian har blitt bedre siste årene, og har en stor ordre inne på drøssevis av nye fly, men de har fortsatt mange gamle fly i parken sin. (vi snakker 20 år gamle fly som ble kjøpt fra Ukraina osv).
Så det blir litt søkt å si at norwegian tilbyr bedre sikkerhet en Ryan Air. norwegian bruker også veldig mange læringer på sine flyvninger så hvis man definerer sikkerthet ut fra erfarent kabinpersonell, så bør man nok satse på SAS eller British Airways til London. (Men ny flåflåte vil jeg si er et noe bedre kriterie en erfarene kabinansatte).
Men for all del, som nevnt, jeg flyr aldri med Ryan Air og det er en av de tingene jeg klarer å være konsekvent med.
Både Ryanair, Norwegian og SAS har mange og gamle fly. Flysikkerhet har ingenting med alderen på flyparken å gjøre, men hvordan vedlikeholdet av flyparken er. Godt og kontinuerlig vedlikehold og kontroll koster penger. Her står flyselskapene fritt til å velge hvem som skal ta s.k. C-sjekker av flyene sine. Noen sjekker de i Norge, noen i Israel og noen i Afrika. Det er store prisforskjeller i disse landene.
Billettpris og flysikkerhet henger ikke nødvendigvis sammen, men jeg liker å tro at man har større interesse, egeninteresse og hengivenhet til jobben sin og arbeidsgiver dersom man som arbeidstaker har skikkelige arbeidsvilkår og skikkelige kontrakter. Dessverre går samfunnet i retning av at slike hensyn blir underordnet, og særlig i flybransjen hvor det har vært kunstig lave billettpriser som, naturlig nok, fører til sosial dumping. Ryanair er der. Norwegian er på vei dit, og SAS forsøker nok å få de ansatte litt mer dit de også.
Viktige hensyn å ta når man bestiller flybillett er å ta høyde for uforutsette hendelser. Hva skjer dersom flyet ditt med Ryanair blir kansellert? Får du igjen pengene? Booker de deg over til et annet fly eller flyselskap dersom det blir kansellert eller forsinket? Hva betaler du for, og hva betaler du tillegg for?
Mange tror at SAS ALLTID er dyrest hvilket ikke alltid er tilfellet. I tillegg sørger SAS for å få deg dit du skal selv om det blir kanselleringer og forsinkelser fordi de er et nettverks-selskap som samarbeider med mange andre store aktører i flybransjen. Det glemmer mange helt til flyet deres blir kansellert og man står der uten hjelp videre... God tur ;-)
Ryanair har jeg ingen erfaring med, tror ikke de flyr fra Stavanger heller. Etter denne tråden hadde jeg nok hatt et stort dilemma om valget stod mellom Ryanair og Norwegian.
Vi har flydd flere ganger med Ryan air, har aldri hatt noe problemer, ikke engang da jeg hadde med for mye i kofferten. Nå er det en stund siden sist for vi bor ikke i nærheten av plasser de flyr fra, så nå bruker vi stort sett å fly med Norwegian eller wideroe om jeg skal til hjemstedet mitt.
Elin, jeg er ikke helt enig med deg ang flysikkerhet. Det har ingenting å si for meg om et selskap har godt vedlikehold i dag eller ei hvis de har kjøpt en gammel flyskrott fra et land som kanskje tilogmed ikke får fly til Europa pga dårlig sikkerhet. Norwegian hadde et par fly jeg vil si går inn i denne kategorien.
Fly er et motorisert kjøretøy. Alle vet en ny bil er mye mer sikker en en gammel bil. Hvorfor i alle dager skulle ikke akkurat det samme være tilfelle med fly? Flyselskaper skryter jo av økt sikkerhet med nye fly, i tillegg til at de er "grønnere".
Pga. alle kanselleringene. Jeg er livredd for kanselleringer i siste liten, vi har så sjelden sjans til å ta ferie at om det som står i dagens VG hadde skjedd med oss, hadde jeg lagt meg ned for å dø.
Jeg har aldri hørt at flyselskaper skryter av økt sikkerhet med nye fly, men ja, at de er mer miljøvennlige, dvs bruker mindre drivstoff, spyr ut mindre gift og har lavere støy er helt klart:).
Levealderen på fly er godt over 30 år, så det er ikke noe å bekymre seg over. Ved C-sjekk demonteres hele flyet, det er bare skroget igjen, for så å kontrolleres bit for bit før det settes sammen igjen. Det gjøres aldri med biler - der fikser man bare overflaten litt nå og da.
Det daglige sikkerhetsarbeidet er selvsagt også helt vesentlig. Flyene sjekkes HVERT døgn av mekaniker, og mellom hver eneste landing går piloter s.k. walkaround for å se inne i motorer, flaps, vinger, ror, dekk m.m. Man følger strenge og nøye utarbeidede rutiner i cockpit før hver avgang og landing med sjekklister som avdekker tekniske problemer. Man går ikke fra gate dersom det et teknisk problem.
Det ER trygt å fly;) ....men hastverksarbeid i selskaper som skalter og valter med arbeidsbetingelsene til de ansatte, det stoler jeg ikke på.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.