Jeg eier ikke teknisk innsikt. På datamaskinen vår er det tusenvis av bilder i et eneste kaos. Hva sksl vi gjøre? Det er forsåvidt organisert etter årstall, men det er så vanskelig å rydde opp, slette dårlige bilder, organisere og sortere.
Har hørt om noen sånne nettsteder. Hva anbefaler dere?
Henger her og sjekker hva du får av tips, har samme problemet her. har i hvertfall fått lastet alt over på en ekstern harddisk, i tilfelle pc'n kræsjer, men lenger har jeg ikke kommet, og strengt tatt burde det vært ryddet og slettet før overføringen.
Finnes det egne nettsteder som organiserer? :undrer: Sorry, men jeg tror nok du må ta den kjipe jobben med å organisere bildene dine selv, det er jo bare du som kan vite hva du ønsker å beholde og ikke. Hvis bildene er organisert etter årstall, skulle det vel ikke være så vanskelig? Du kan ha en mappe for hvert årstall, evt dele inn i mindre biter som "sommer 2010" og "vinter 2010." Dersom du ønsker å lage fotobok, finnes det mange som tilbyr fotobokassistent, dvs. at du slipper å velge bildene som skal med i boken selv, programmet gjør det for deg. Da er det selvsagt en fordel at du allerede har slettet de bildene du ikke ønsker å ha lenger.
Jeg har organisert bildene i årstall, og i hver mappe har jeg igjen i måneder. Dette er selvfølgelig lettest å gjøre hver gang man legger inn bilder fra kamera, og ikke spare opp....
Kaller hver undermappe 20120101 Januar etc. Hvis det er noe spesielt som feks bryllup, setter jeg 20120610 Bryllup Per og Lise
Når man setter dato slik, så legger de seg kronologisk og er lett å finne fram i etterpå.
Jeg skrev om Lightroom i en annen tråd her inne. Det krever en innsats for å komme ajour og for å vedlikeholde, men er fantastisk hvis man er dedikert.
Jeg organiserer i mapper sånn som Ivars mamma. Jeg organiserer i årstall, 2011, 2012 etc. Inne i 2012-mappa har jeg mapper som jeg kaller "- 1 januar" "- 2 februar" etc. Hvis jeg har veldig mange bilder fra en ferietur i juli 2011 vil jeg typisk lage ei mappe i "- 7 juli"- mappa som jeg kaller "ferie i Paris", "Helgetur til Bergen".
Det kan være lurt og lagre bildene eksternt ja. Jeg bruker Picasa, samtidig som jeg har en ekstern harddisk her hjemme med alle bilder på.
Begynn med de eldste, sorter etter årstall, begivenhet og evt en mappe til hvert familiemedlem.
Jeg har begynt å lage fotobøker hvert år, så får vi sett bildene på papir også. Her bruker jeg Japan Foto. Dvs bildene i boken er da også lagret på deres nettsteder.
For å ta det som er negativt med å lagre i cyberspace - det tar jo en halv evighet å laste opp bildene dersom man ikke forminsker dem (og det vil man jo ikke gjøre dersom man skal bruke lagringsplassen som arkiv). Jeg anbefaler sterkt en ekstern harddisk til formålet. Med mapper etter årstall, måneder og begivenheter.
jeg har det i mapper etter eks mnd. Februar2012 og så bruker jeg Picasa .
der kjennes det igjenn ansikterr til folk, settes opp kronologisk. man kan laga collage?!?,man kan redigere litt osv.
Man kan velge mappe eller bilde inne i picassa og så trykke på eks nettbutikk der å så lastet det "automatisk" opp til eks japanfoto,eurpfoto osv.
Gjør vel det samme som IPhotoen til mac men den har vi ikke,og jeg giddet ikke bruke 1000 kr på den, mamma har Iphoto for hun har ikke den oppgraderte versonen, men liker picasa bedre.
Jeg har flere ganger sortert 40-70.000 bilder så jeg har sikkert noen tips.
Dersom jeg forsto deg rett så er du fornøyd med måten bildene er lagret på i kataloger, men du vil finne og fjerne bilder som ikke er gode nok? Uansett må jeg få anbefale et helt fabelaktig sorteringsprogram, Adebis Photo Sorter. Det er helt gratis og kan sortere alle bildene dine automatisk på mange måter. Jeg har mine etter Årstall/Måned slik som mange andre men det er mange andre muligheter i programmet.
Når det gjelder og ha oversikt over det man har på PC'en så finnes det flere gode programmer for det. Det finnes flere gratisprogrammer og også en del programmer som koster noen kroner. Bruksområdet er litt forskjellige ut ifra hva du ønsker og oppnå.
De programmene jeg vil diskutere her er:
-Picasa (Gratis)
-FastStone Image Viewer (Gratis)
-Adobe Lightroom (Koster penger)
Picasa er et gratis bildebehandlingsprogram fra Google. Du installerer det og viser det hvor bildene dine er så kan du se bildene, gjøre enkle endringer i dem (endre fargebalanse, croppe bilder, legge til morsomme effekter, fikse rødøye etc). Du kan også laste bildene opp på nett til Google+. Picasa har også en morsom funksjon med ansiktsgjenkjenning, dvs at du kan be Picasa gå gjennom bildene dine så vil den gruppere etter ansikter. Det fungerer overraskende bra, men tar en del tid dersom du har mye bilder. Picasa er et veldig bra program som kan fikse det meste, det eneste negative jeg har og si om det er at det kan være litt "tungt", altså at ting kan ta litt tid dersom du har mye bilder.
Faststone er også et enkelt bildebehandlingsprogram. Du har ikke like mange muligheter som Picasa, men til gjengjeld er programmet lynraskt og er veldig godt egnet til å grovsortere bilder og slette de som ikke er gode nok. Jeg er veldig glad i dette og bruker det mye pga at det er så utrolig kjapt. Det kan også fikse en del enkle ting som rødøye, cropping, enkle fargejusteringer osv.
Lightroom er et program som henvender seg til de som virkelig er interessert i fotografering. Det er et workflow-verktøy for fotografer hvor du kan gjøre nærmest uendelig med justeringer på bildene. Det er et ganske dyrt og avansert program og dersom du ikke har tenkt og etterbehandle bildene dine mye så ville jeg ikke satset på det. Det er gratis og teste i 30 dager.
Så, hvis jeg var deg, hva ville jeg gjort?
1: Jeg ville kjørt Photo Sorter og lagt alle bildene strengt etter År-Måned (dersom du ikke har det nå)
2: Så ville jeg brukt FastStone og gått kjapt gjennom og slettet de bildene som ikke var gode nok
3: Tilslutt ville jeg lastet ned Picasa når jeg hadde fått fjernet de dårlig bildene, kjørt ansiktscanning, tagget bildene og lagt de beste opp på Google+.
Til slutt et par ord om backup og nettlagring. Du MÅ ta backup av bildene dine minst ett, helst to steder. Kjøp en ekstern harddisk, kopier alle bildene over på den og legg den et sted ute av huset (hos slekt/venner/gode naboer). Det finnes også mange gode alternativer for lagring på nett. Jeg bruker Flickr og laster alle de gode bildene mine opp dit. Derfra kan de deles med venner og bekjente som jeg føler for det. Flicker er spesifikt for foto, men det finnes mange tjenester som ikke er fotospesifikke og antakeligvis er billigere enn Flickr.
Da må jeg løpe, dersom det er noe du lurer på så svarer jeg gjerne i tråden her :)
Av en eller annen grunn finner jeg ikke funksjonen "filmstripe" på datamaskinen lenger. Det plager meg, det gjør det vanskelig å sortere. Jeg liker at det er litt størrelse på bildene slik at jeg ser forskjellen tydelig, og jeg liker at det er lett å klikke på bildet før og etter med et klikk. Det kan jeg ikke nå. Bildene er små, og jeg må forstørre dem først for å kunne se. :sukk:
Jeg står også i startgropen for organisering av bilder, og slenger på et par spørsmål.
Per i dag har jeg nesten 50' bilder som i dag ligger i mapper etter dato de er tatt. Altså mange mapper.
Jeg vurderer å endre til én mappe per måned. Er det noen bakdeler ved å gjøre det?
Samtidig tenker jeg å endre filnavn på alle bildene med FastStone Photo Resizer til f.eks:
2011-05-02 ###
2011-06-02 Hvasser ###
2011-08-18 Første skoledag Anna ###
Er det noen bakdeler ved å gjøre det? Har dere eventuet andre forslag?
En langsiktig plan er også å lage årsbøker/bildebøker fra 2005 og til og med i dag. Er det noen måter som er mer hensiktsmessige å organisere bildene enn andre for å gjøre jobben med dette enklere?
Eller er det bedre å tagge bildene enn å ha beskrivelser av bildene i filnavnet? Tester litt på en måned nå, og følte at det ble litt rotete med beskrivelse i filnavnet. Men usikker på om jeg kommer til å savne det dersom jeg fjerner informasjonen.
COrbeille:
Jeg har noen årganger bilder med bare måned og noen med år-måned-beskrivelse. Mannen min liker best den siste versjonen. Jeg har ikke bestemt meg helt.
Juste: Finnes det noe som PhotoSorter for Mac? Jeg har nå skjønt at mannen og jeg ikke har vært helt konsekvente med tanke på lagring, og jeg sitter med duplikater an mass. :sukk:
Jeg har nå satt i gang prosjekt "Bildeopprydning".
Alle bildefiler jeg har funnet på pc/eksterne harddisker er nå lagt over på iMacen, og importert inn i iPhoto. iPhoto knelte nesten da vi passerte 42.000 bilder, men heldigvis funker det fortsatt. Har kjøpt et program (ca 50kr) som heter Duplicate Annihilator, som nå surrer og går i bakgrunnen - så langt er det finnet 4000 duplikater, og den har fortsatt noen timer igjen å arbeide.
Etter det er utført, skal jeg bruke iPhoto Library Manager til å lage to eller tre biblioteker - ett for private bilder, ett for prosjektbilder (husbygging/hytte/tekniske ting) og antakelig ett til på sikt, for å kunne lage album/midlertidige prosjekter.
I og med at jeg har TC som tar backup hver time, og at alle bilder er blitt liggende der jeg fant dem... avventer jeg å sette på Jotta før jeg har litt struktur på bildefilene og slettet duplikater. Nå har jeg 85gb ++ med bilder og en litt for treg linje til å ta hele sulamitten.
Mannens prosjektbilder skal over på Dropbox, for de trenger han å ha rask tilgang til.
Jeg har en mappe for ett år, altså 2011-2012-2013 når den tid kommer. :p
Inni der igjen er bildene lakt opp etter tur.
Altså jeg har en mappe hvor bildene fra Kristiansand turen er, også har jeg en mappe med alle bildene ifra valpekullet jeg hadde tidligere i år. En mappe for hver hundeutstilling jeg er på osv.
Deler ikke opp i mnd, men i hver tur eller ting som skjer. Da vil jeg lett finne det ene bildet fra Kristiansand hvis jeg skulle det. :)
Jeg bruker Adobe elements, da organiserer jeg bildene med organizer og fikser med editor. Veldig fornøyd med det og det kostet 700 eller noe å laste ned i sin tid.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.